Klein studio'tje heropbouwen; geartips gevraagd

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Dag goed volk,

ik ben weer een klein beetje terug van weggeweest!
Ik heb een dik half jaar geleden m'n spullen verkocht, en ik vind het leven zonder knoppendraaien af en toe onwaardig. Voor die momenten wil ik weer wat knoppenkasten het huis in schouwen.

Mijn stijl is altijd IDM geweest. Met bezoekjes aan house/ambient/acid/soundscapes. Ik experimenteer in ieder geval graag, dat staat vast.

Wat ik nog heb staan zijn de monitorboxen, een eMac, een 8 kanaals mengpaneel, een versterker, een draaitafel, een yamaha e-1005 waar ik niet zo heel kapot van ben, en wat circuitbend troep om eventueel glitches van te sample'n. En 'n zelfbouw compressor die de buren wakker ruist.
Ik heb via ebay een Dynachord add-one aangeschaft met add-drive, die moet nog binnenkomen. Ik kon het niet laten.
Ik denk dat ik als aanvulling een flexibel en aardig klinkend synthje wil, en een sampler/sequencer.
Om te beginnen.
En het mooiste zou zijn als ik dan multitrack (6 track ofzo) kan opnemen en editten via de eMac, dan doe ik FX en heavy DSP editting wel in de computer. Ik zou graag weer Wavelab aanschaffen... maar da's ook weer 500 euri ofzo, he?! En dan heb ik nog geen geluidskaart. Dus dat moet allebei maar ff op de middenlange baan. In het jaarplan :D

Zo. Nu ga ik ff hardop denken; het budget is, als ik niet weer in het rood wil gaan, zo'n 1000 euri.
Ik heb al 350 weggeslagen aan de Dynacord.

Ik zit te denken als synth aan een Dave Smith Evolver (mono), want hier kun je zo waanzinnig veel verschillende dingen mee doen, echt mee experimenteren, en het heeft een analog-style sequencer. I love that ;)
Daarbij is ie nieuw redelijk te betalen; ik heb ook wel een broertje dood aan (oud) 2e hands want dat geeft toch vaak tramalant; wat als het kapot is/gaat. Ik hoop dat ik wel nog ff mazzel heb met die Add-one... zoiets geils geeft het gewoon niet in nieuwstaat voor dat geld. A little risk a had to take.

En dan nog een MPC 1000 denk ik dan... als sequencer/sampler.
Alhoewel die niet zo strak timed... toch?! Of wel?
Wel goed dat er fx in zitten. (zijn die intern aan te sturen via intern gestuurde controllers?!)

Nah dan kom ik qua geld....
mpc-1000 2e hands rond 800 euro (toch?)
DS Evolver nieuw 600 (schatting)

1400 euro. Dynacord niet meegerekend.
Da's toch HEEL ver over het budget heen, verdorie.

Hmmm.... moet ik anders denken als seq/samp. aan een 2e hands Electribe misschien.
Ik vond die dingen nooit goed klinken, maar ze gaven wel instant lol en je kan je er meteen creatief op uiten.
Drums kwamen er altijd uit als een natte krant, maar hey, voor drums heb ik een andere bak :D
Misschien is dat 'n idee. ES-1 is wel uit te halen voor 250 denk ik. Die dingen gaan toch volgens mij heel moeilijk kapot.

Dan zit ik (ik wil gewoon persé die Evolver erbij) op 850... plus die 350 van de Dynacord... 1200... net iets over budget.
Dan moet wel die ES-1 of Evolver behapbare midi kunnen sturen voor de Dynachord. ff checken... Yep... de internal sequencer v.d. Evolver stuurt ook note number uit, als ik dat wil. Maar da's op sich wel zonde om een lijn aan de offeren.
Maar ik weet dat de ES-1 midi data stuurt die al snel tjokvol zit omdat hij alle geprogrammeerde knopbewegingen gewoon uitzend, of je dat nou wil of niet... en dat maakt voor vroege midi apparatuur denk ik wel veel uit... een midi-to-linn doosje dat ik ooit had kon er geen soep van bakken, terwijl die alleen maar het timesig hoefde de vinden.

Wat zijn jullie gedachtes? Zie ik een bak over het hoofd? Ik moet wel zeggen dat ik nogal gecharmeerd ben van die Dave Smith Evolver, en die zal me dus moeilijk uit het hoofd te praten zijn. Ja, een mono/poly klinkt beter en een M6 of VX600 ook waarschijnlijk, maar hebben die een analog style sequencer waarmee je wat dan ook in de mod. matrix kunt aansturen, interne delay, distortion, veranderbaar OS, garantie...? Bovendien is die Evolver lekker compact... ik weet niet, je moet met hele goeie argumenten komen... b.v. zeggen dat je er een gehad hebt en dat ie stinkt ofzo :D

Dit leek me een mooi beginsetupje weer, zodat ik weer lekker kan kloemelen met geluidjes, en veel kanten op kan. Als ik moet kiezen, en dan moet ik ben ik bang, wil ik niet te veel leunen op sampling maar wel in de synthsounds experimenteren. Dynacord voor de lekkere beats en electronische blieps, DS Evolver voor de vage basloopjes en ambient geluiden, ES-1 voor de opvulling, wat trashy akkoorden, misschien ook loops. Zoiets?!

En sowieso; het liefste heb ik een setup waarin alles zijn eigen sequencer heeft. Ga me niet vertellen dat ik Cubase moet hebben... ik zit al de hele dag achter de computers!
Eigen sequencers geven vaak creatieve wendingen die je niet verzonnen krijgt als je op de ene bak een andere -de foute- seq. kiest :D

Zit wel te denken... moet ik voor de 250 wel die ES-1 gaan doen? Kan ook voor lekkere tweakbare FX kijken. Maarja een Evolver, een Add-one en FX is wel heel kaal misschien, he.

Sorrie voor het lange verhaal, maar ik moet echt de goeie keuzes maken... ik dacht ik denk gewoon ff hardop.
 
In hoeverre kun je eigenlijk experimenteren met een MPC-1000?!

Snelle ratelloops, pitchbending, reverse, mate van FX send/return in de loop betrekken, LFO over de panning...
zo'n dingen? En ik NEEM aan dat je een midi channel kunt uitsturen om iets anders aan te sturen, right?!
 
Origineel geplaatst door dob
In hoeverre kun je eigenlijk experimenteren met een MPC-1000?!
Snelle ratelloops
Gaat tot 1/32e noten en triplets.
pitchbending
nog niet geprobeerd
reverse
Zelf doen met je sample.
mate van FX send/return in de loop betrekken
Nee?
LFO over de panning...
LFO? Ja, er is wel een pan effect van links naar rechts.
zo'n dingen? En ik NEEM aan dat je een midi channel kunt uitsturen om iets anders aan te sturen, right?!
2 MIDI outs en de optie om 'm naar alles heen te routen, ja dus.
 
Ik ben de laatste tijd vrolijk aan het experimenteren met alle gratis plug-ins en vst-instrumenten van de Interface-cd, en daar zit zoveel bizar spul tussen :P Als ik het helemaal opnieuw zou doen zou ik een dikke pc kopen met lekker veel geheugen en midikeyboard met een hoop knoppen voor het hand-on gevoel. Blijft het ook betaalbaar :D
 
Origineel geplaatst door Arv
Maar mijn beste Dob, ik kan toch niet voor je beslissen wat je dient aan te schaffen?

R

houd je smoel of denk ff mee :)
Ik wil gewoon weten of ik niks over het hoofd zie.
Zoals dat ik maar 1 geluid tegelijk kan triggeren v.d. Dynacord als ik ga triggeren vanuit de DS Evolver... dat schiet niet op, dus dan, natuurlijk.

Misschien ben ik gewoon nog het beste af met een uitgebouwde MPC2000xl.
Ik ga me daar 's in verdiepen.
En dan die evolver -uberhaupt een synth- maar ff laten schieten... past niet in het budget.
 
Ik zou toch gaan voor een 2000XL, kun je hopen meer mee, timing is ook veel strakker.

Of wacht, een E-Mu Command Station, is dat niks voor jou? Heb je nog een erg uitgebreide synth aan boord ook, én knoppies om aan te draaien (kunnen natuurlijk ook andere midi instrumenten controleren).

En het toeval wil nu dat ik er eentje te koop heb :D
 
Ik zou geen MPC kopen voor IDM! Probeer maar eens een jazz patroontje te spelen op zon ding. Ni te doen... of je moet werkelijk goed kunnen drummen en swingen.
 
Origineel geplaatst door ikke
Ik zou geen MPC kopen voor IDM! Probeer maar eens een jazz patroontje te spelen op zon ding. Ni te doen... of je moet werkelijk goed kunnen drummen en swingen.

Ja. één van de voordelen van een Command Station, is dat ie in tegenstelling tot een MPC grid record mode heeft (drums bvb programmeren zoals op een TR). Heeft ook goede swing, maar dat hebben ze wel allemaal zeker de dag van vandaag...

Er zitten erg veel pads in die E-Mu, wel geschikt voor IDM enzovoorts. Je kunt ze ook uitbreiden met meerdere soundroms naar keuze (er kunnen er 4 in in totaal - 128 mb sounds dus).

Een mpc is toch niet echt geschikt voor wat anders dan loops en drums...
 
Kan je misschien wel een tip geven qua sequencer. Als je net als ik een hardwaresequencer-man bent denk dan eens aan de RS7000. Deze heb ik ook en heeft een erg (!) strakke sequencer. De sampler intern is wat aan de magere kant, maar pas op! goed genoeg voor het betere drumwerk etc. Voor de synth geluiden moet je de RS niet kiezen maar zeg nou zelf, het is toch een sequencer en geen synth??
Maar goed, je begrijpt dat ik weg ben van deze bak en kan anderen alleen maar proberen te overtuigen van de kracht van dit beestje: de realtime controlle..
De midi-efx zoals beat stretch, clock shift, midi delay, swing en groove edit, die met een draaiknop realtime zijn te gebruiken zijn erg bruikbaar.



Mijns inziens een onderschatte sequencer, de RS7000...
 
Zelfs de RM1x doet al leuk mee qua sequencing. Ik heb er eentje gekocht voor €200,-
de samples zijn niet al te best, maar je kan er toch nog leuke dingen mee. groove edit etc zit er allemaal op.
Als je nou ableton op je computer zet om audio op te nemen en wat leuke vst-tjes of audio-units overheen te zetten, da's leuk.
Maar alles blijft speelgoed vergeleken bij analoge bakken.
 
Ik vind persoonlijk een sequencer met maar 16 out channels een beetje magertjes, zeker naar de toekomst toe... Op dat vlak is een MPC of Command Station beter (RS7000 weet ik niet), die hebben 32 midi out tracks.
 
ipv die mpc zou je ook kunnen denken aan een yamaha rm1x sequencer + A4000 sampler..

Ben je rond de 600,- klaar...

Heb je een makkelijke strakke sequenceren met floppy drive en een volwaardige sampler die wav en aiff importeert en exporteert, en die nog eens 3 effectprocessoren heeft met resampling optie...
 
Er staat nog een emu command station te koop hier.. voor 600,- lijkt me een erg dope ding.
heb zelf nu een mpc1000 en daar ben ik ook erg blij mee...


Wat dacht je van een MFB synth 2? 444,- euro bij thomann.de
 
Origineel geplaatst door pal
Er staat nog een emu command station te koop hier.. voor 600,- lijkt me een erg dope ding.
heb zelf nu een mpc1000 en daar ben ik ook erg blij mee...


Wat dacht je van een MFB synth 2? 444,- euro bij thomann.de

Ja idd. en wat had ik gedacht van een MFB synth 1.... 328 euro bij Thomann. Thnx!

Command station, grooveboxes, etc... ik weet het niet, als er te veel presets enz. alvast inzitten....brrr.... dat je elke keer bij het opstarten door onsmakelijkheden heen moet... ze moet delete'n als het al mogelijk is....
 
Emu commandstation 600,-
mfb synth 1 328,-

Mooi binnen budget toch? vet setje denk ik zo...

928,- euri... nog 75,- voor tweedehands sampler software..;-)
 
past niet echt binnen z'n budget he?
koop anders gelijk een jupiter 8, een juno 60 een korg ms20 en een nord modular
 
Volgens mij zie ik 2de hands MPC-1000 voor ruim onder de 800. Of ik moet me vergissen.

Verder zou je ipv opzoek te gaan naar een synth met persee een analoge styleachtige sequencer, ook een synth zonder sequencer nemen en een sequencer op de pc draaien.
Je hebt paketten die werken via de analoge manier van sequencen. (SEQ-303 op de pc vondt ik altijd wel relax).
 
Back
Top