NAMM 2005: Roland V Synth XT

Op de Namm presenteert Roland de nieuwe V synth XT, jawel, een rackmodule van de V-synth!

attachment.php

Plaatje afkomstig van gearjunkies.com
 
Last edited by a moderator:
Ik hoop dat dit betekent dat er in de (nabije) toekomst ook meer V-cards zullen worden uitgebracht.

groet

Tom
 
Origineel geplaatst door sinew1958
Geflopt zou ik het nou niet zeggen,maar roland hadt er meer van verwacht,misschien met de rackversie,die zou goedkoper zijn.
Roland had de V-synth destijds met veel tamtam gepresenteerd als het nieuwe vlaggenschip. Revolutionaire technologie met ongekende flexibiliteit. Maar het bleek een matige VA met COSM en veel nauwelijks nuttige of niet werkende extra-tjes. Qua specs en het gerucht dat Roland er aan gaf zou ie moeten kunnen concureren met de andromeda, virus, Nord Lead/Modular en dat soort synths. Maar dat is in de verste verte niet gelukt. Hier op 't forum zijn er volgens mij niet veel met een V-synth; ik lees er iig bijna nooit iets over.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Roland had de V-synth destijds met veel tamtam gepresenteerd als het nieuwe vlaggenschip. Revolutionaire technologie met ongekende flexibiliteit. Maar het bleek een matige VA met COSM en veel nauwelijks nuttige of niet werkende extra-tjes. Qua specs en het gerucht dat Roland er aan gaf zou ie moeten kunnen concureren met de andromeda, virus, Nord Lead/Modular en dat soort synths. Maar dat is in de verste verte niet gelukt. Hier op 't forum zijn er volgens mij niet veel met een V-synth; ik lees er iig bijna nooit iets over.
V-synth is dan ook een prijzig beestje,en als je dan ook nog de strijd moet aangaan met de soft-synth wereld.De meeste(lees een paar) die een v-synth gekocht hebben zijn tevreden,want die weten wat de v-synth toe in staat is.
Klanken zijn ook anders dan de synth's die je opnoemt,het is appart,en niet door iedereen gesmaakt,meestal zijn het klanken die geweldig aanvullen in de achtergrond,klanken waarvan je niet gauw zult horen zeggen,"a ja,dat is van die synth...weeral".Zeg het,het is een synth die niet door iedereen gesmaakt wordt,net zoals de neuron,maar leer hem kennen en het worden je beste maatjes,maar daar betaal je ook een prijs voor.
 
ja ziet er cool uit......maar weer te veel bart smit inside als ik dione moet geloven....


ROLAND maak weer eens een bak waar je niet veel geld aan verdiend maar die wel goed te gebruiken is in de 'profesionele wereld'........
 
Alsof het een speelgoed ding is.
Beetje flauw hoor.
Het moet gewoon je ding zijn. En je moet het geld er voor over hebben.

Ik vind het een leuke bak waar je freaky shit uit kan halen. Net zoiets als de Fizmo.
Lekker anders dan anders.
 
na aanvankelijk erg enthousiast te zijn over de unieke mogelijkheden van de V-Synth,
heb ik toch besloten om 'm terug te brengen naar de winkel (gelukkig kon dat nog)....

waarom ? het is in praktijk gewoon niet de bak die je in theorie zou verwachten....:

- het is geen multitimbrale synth...je kunt maar 1 patch tegelijk spelen !!! weliswaar kun je splitten,maar een geluidje op kanaal 1 en een ander geluidje op kanaal 2 kan gewoon niet....toch zegt de handleiding dat het kan,uhm...verkooptruc ?

- hij heeft meerdere uitgangen,maar ergens een functie vinden die zorgt dat ie over een andere uitgang speelt lukt niet...( heb je ook niet nodig als je toch maar 1 geluid tegelijk er mee speelt...uhm?)

- de prachtige controllers (D-Beam etc.) sturen geen controller data uit....alleen sysex..

- het importeren van eigen samples (.wav) werkt erg omslachtig....elke sample moet je stuk voor stuk bewerken en encoden....looppoints worden niet overgenomen...

- voor het beheren van je sounds en banks op de pc kun je een prachtige 'librarian' downloaden (gratis)...maar wat staat met koeieletters in de handleiding ? je mag geen waves of patches moven,deleten of renamen....wat heb je dan aan die librarian ?

- uiteindelijk viel de klank ook gewoon tegen....in vergelijking met m'n andere synths is het net oftie wat mist...

- het va-gedeelte (door Roland steevast 'Analog' genoemd...uhm?) valt erg tegen...

maar dan het belangrijkste :

-- het uiteindelijke resultaat wat je kunt behalen met variphrase is sterk afhankelijk van de samples die je importeerd....sommige samples (natuurlijk juist die die ik zo vet vind en waar ik mee aan de slag wil..) kun je gewoon niks mee.....blijft altijd in dezelfde toonhoogte,kun je niet pitchen of wat dan ook...
sommige mooie samples gaan gewoon slecht klinken als je ze op een andere toonhoogte speelt...andere doen het wel prima...willekeur ? waarschijnlijk een formant verhaal,maar ik kon de link niet leggen...
sommige beatjes die ik importeerde gingen op een andere snelheid gewoon kut klinken.....terwijl bijv. Kontakt daar geen enkele moeite mee had....


omdat ik niet alleen maar negatief wil overkomen (er zijn nog meer nare dingen te noemen),er zijn ook wat pluspunten :

+ touchscreen...het editten gaat echt supersnel en gemakkelijk,ondanks de overdaad aan functies die je tot je beschikking hebt...(er zouden meer synths moeten komen met zo'n touch-screen....)

+ de flexibiliteit en mogelijkheden van het editten van sounds is echt bijzonder te noemen....zelfs de fx sectie is zo flexibel en uitgebreid dat je daar uren (dagen) zoet mee kunt zijn...de COSM modules ook....

+ realtime controllers.....trip-pad en d-beam zijn echt leuk om mee te spelen....maar ja,ik ben geen live-muzikant...

+ de 303 imitaties klinken wel heel lekker hoor...vooral in combinatie met de interne fx....


mijn conclusie :

misschien dat over een paar jaar Roland echt een synth kan maken die waar maakt waar ze nu mee adverteren voor de V-Synth....maar vooralsnog is het een overdreven geprijsde softsynth in een bakkie...
voor iemand die live speelt en gek is van ambient-achtige geluiden en live modulaties is het een te gekke bak,misschien wel de enige die zo diep gaat.....maar voor mij als studio-muzikant is het niks...jammer...
 
bij welke zaak mag je trouwens synths proberen.. en dan weer terug brengen?
koop ik m'n synths daar niet iig...
 
Die v-synth niet slecht,die hartmann neuron uitgeprobeerd,en kwaliteit van klank toch een paar treden hoger hoor,en tegenwoordig al lekker afgeprijsd,deze twee synth's zijn eigenlijk voor dezelfde doelgroep ontworpen,ambient,experimenteel,en eigenlijk voor de rest-genre in de elektronische muziek, geen klanken die je van ver erkend.
 
Aan de beugels te zien zal deze synth over dezelfde meganisme beschikken als de s6000 sampler van aki. Ilk neem aan dat Roland de extra centen niet gaat besteden in een paar beugels die nutteloos aan de voorkant zouden moeten hangen. Dit word gewoon de zooi in het rek en de controller op je desk,voor je buik:W Kans is groot dat je hiermee mischien wel een uitgekauwde synth hebt,zoals mensen vermelden maar wel het voordeel van hands on control zodat je nogmeer uit zo een synth kan halen,is maar wat je als voordeel ziet. Maar men zegt altijd dat je met een efficiente interface betere sounds kunt maken dus zal deze synth zijn voordeel hieruit moeten trekken.
 
De TC M300 heeft óók beugeltjes aan de voorkant, maar die kan je ook nie los halen. :D
Bij heel wat PA-versterkers ook.

Maar zou wel een uitkomst zijn bij de V-rack (denk ik).
 
Origineel geplaatst door Jan VS. Jaap
een uitgekauwde synth hebt,zoals mensen vermelden

Hè? Waar maak je dit uit op? De V-synth is dan misschien niet ieders cup of tea, maar uitgekauwd lijkt ie mij niet.
 
misschien ben ik wel een eikel:) maar dit bericht lijkt als 2 druppels water op dit bericht
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=39630
en, guess what, het is ene Roel die met een (*kuch-photoshop*) plaatje aankomt zetten die je werkelijk nerregens anders op het Internet vindt.

ga maar na, waarom zou Roland een rare rack-versie maken (met kleurenscherm!) van een synth waarvan ze er waarschijnlijk te weinig van hebben verkocht (de V-Synth is nu in de uitverkoop bij Feedback, voor 2300 Euri; ik kan me vergissen maar het lijkt me geen blockbuster synth, vooral niet gezien de specs).

Maar goed, ik zeg al niets meer..... :D
 
Mja, over 't algemeen klopt 't wel wat er op Gearjunkies staat. En daar staat ie gewoon met plaatje en al..

Die Soft-Triton stond idd nergens anders dan hier op 't forum.
 
Tja, gearjunkies is (ook) een NL site.

Als je kijkt op groups.yahoo.com (in de V synth groepen) dan wijzen ze allemaal naar Harmony Central. Als je kijkt op Harmony Central, dan komen de geruchten van Gearjunkies....

Dus Gearjunkies lijkt de eerste en enige te zijn met dit nieuws.... Misschien moeten we Willebrord Frequin erop sturen :)
 
Origineel geplaatst door virkaz
bij welke zaak mag je trouwens synths proberen.. en dan weer terug brengen?
koop ik m'n synths daar niet iig...

elke winkel in Nederland,is wettelijk geregeld....of het nou om synths of televisies gaat,je mag altijd je spullen terugbrengen....alleen krijg je bij veel winkels niet je geld terug,maar kun je ruilen of krijg je een tegoedbon...(staat in de voorwaarden op je aankoopbon hoe de winkel dat regelt) :geslaagd:
 
Ff het plaatje voor de duidelijkheid toevoegen.

Afkomstig van onze vrienden van gearjunkies.com
 

Attachments

  • rolandv-synth-xt.jpg
    rolandv-synth-xt.jpg
    14,7 KB · Bekeken: 61
Misschien als het een V-Synth XT TI was geweest dat het interessanter wordt..

Dat je dus echt alles kan aansturen, time-trip-pad op je pc waar je een curve kunt automatiseren zoals bij Neuron/Cameleon enz.
 
als het geluid hetzelfde klankkarakter heeft als de key versie....:r
TRashen dien handel----->vuilbak

:doei:
 
Neemt geïntergreerde electronica tegenwoordig ookal zoveel ruimte in. Een paar ROM-blokjes nemen echt niet zoveel rackspace in beslag. Dat scherm hadden ze beter achterwegen kunnen laten. Een firewire 800 link naar je pc met daarop een fullscreen editor zou veel eerlijker zijn geweest. Kijk bijvoorbeeld naar de Nord Modular G2. Dat noem ik eerlijk!
Als ik ruimte zou hebben voor zo'n schaap in wolfskleren dan zou ik die ruimte liever vullen met zoiets:
 

Attachments

  • main_products_omega8.jpg
    main_products_omega8.jpg
    108,8 KB · Bekeken: 60
Back
Top