welke sampler

blouies

Stamgast
Lid sinds
4 september 2004
Berichten
145
Locatie
antwerpen
hi,

ja, sorry, ik ben de laatste tijd héél wat vragen aan het posten, maar ik ben dan ook de efforts wat aan het opschroeven, en heb in't verleden teveel ad hoc gekocht zonder te weten of het wat is.

momenteel ben ik aan het kijken naar een goede sampler en graag jullie tips. Bedoeling is:
- muziekstijl richting air
- akoestische sequences opnemen (dwarsfluit, acc gitaar) en deze moet loopwise perfect in de maat meelopen (timestretsching, geen clicks bij looping, en de sample moet vlot aan te sturen zijn, want een sample die een fractie te laat begint is FOUT
- vlot WAV kunnen inlezen. Er zijn téveel samples op het net ter beschikking (drumcomputer samples) om er niet van te profiteren
- goede, en vlot aanpasbare effecten
- hardware sampler (is religieuze discussie, gaan we niet aan beginnen, ik zie dat graag als HW)
- keyboard samples over keyboard kunnen spreiden zodat ik sampler als synth kan gebruiken, liefst waarbij de sample over de verschillende keys dezelfde waveform meteen meekrijgt, en dus ook evenlang duurt (maw niet dat een bassline sequence van drie noten bijvoorbeeld niet 0.5 sec langer duurt als ik deze een kleine terts hoger intoets)

wat raad je me aan?? :okdan:
 
Hoeveel wil je er aan uitgeven dan? Op zich wel belangrijk...
 
1000€ lijkt me toch max voor 2nd hand, als ik zie dat een S2000 vandaag voor 200€ buitengaat, en de mpcs voor 650€

of spreek je me tegen hierin?
 
Toch niet moeilijk

Toch niet moeilijk

Als je een sampler wil kopen, dan mag daar maar 1 ding opstaan :

Een logo met deze letters en cijfers AKAI - S6000

Of alles wat daarna komt natuurlijk. Als je dan uitkijkt naar een aantal onboard opties
zoals FX board, en zeker de USB poort dan zal je mij deze hint steeds dankbaar zijn.
Dat zullen gebruikers van deze toestellen zeker bevestigen.

Eerder probeerde ik EMU (goeie klank - to buggy )
Eerder probeerde ik Yamaha (worst interface ever)

Of om het nog éénvoudiger te zeggen : zoals de Minimoog de standaard is van de monofone synths, zo is de
S6000 de standaard van de 16 bits samplers.
En dat heb ik niet zelf uitgevonden. Let the flamewar begin.:duivels:

Anderzijds vind ik de hint van Koediman ook niet slecht. De Roland VP9000 biedt inderdaad een aantal
mooie realtime stretch opties.
 
je legt nogal de nadruk op timestretchen, misschien moet je eens naar de Roland VP9000 kijken. is nieuw tegenwoordig ook ver onder de 1000 euro.

699 bij Feedback.

Inderdaad, alhoewel ik mee kan gaan met sKeLeTvM (ik heb zelf ook een S6000 namelijk ;) ), heeft die toch echt geen real-time timestretchen. Dus als je 1 sample verdeelt over een octaaf, is de laagste noot langer dan de hoogste. Ik heb nooit met een VP9000 gewerkt, dus ik weet niet hoe goed die daarin is.

Alhoewel ik nu zie dat die laatste zin in de request een beetje ambigu is ("niet dat een sequence niet langer duurt"? En hij is sowieso niet langer als je een terts hoger gaat zitten). Maar goed.
 
ok, dus zal ik even de akai en de roland al bekijken!!

idd, usb is een niet te versmaden extra! dat de timestretching niet realtime is, is geen probleem, dus is ook goed, het is gewoon belangrijk dat-ie het goed doet! maw, dat, als ik een sample opneem van 2sec, ook effectief 2 duurt, en niet 1.97. en dat als ik van 1.84 seconden naar 2 wil dat ook doet (genoeg na de komma) want anders ben ik in hetzelfde straatje ziek.


en duis ze kunnen beide WAV s inlezen?

thx for the tips!!
 
Tsja, ik ben het met Skelet wel een beetje eens...als hoofdsampler gebruik ik zelf een Z8 er ik kan niet zo gauw bedenken wat er nu nog aan mist eigenlijk. Koop een tweedehands Z4 / S6000 / S5000 en je hebt vrijwel dezelfde functionaliteit in huis. Met E 1.000,- kan je aardig wat doen hoor!

Die VP9000 lijkt mij ook niet verkeerd maar voldoet als "traditionele" sampler veel minder, o.a. door het aantal stemmen en de wijze waarop het geheugen wordt gebruikt. Als eerste / enige sampler zou ik hem persoonlijk niet aanraden, tenzij je alleen maar remix-werk doet want daar schijnt hij erg geschikt voor te zijn door de flexibele timestretching. Het is in ieder geval niet helemaal voor niets dat die bak niet is aangeslagen.
 
nou, zal ik vanavond eens wat rondsurfen en nalezen over de akai, en als ik nog vragen heb, weet ik jullie te vinden.
dank reeds voor de tips
 
en duis ze kunnen beide WAV s inlezen?
thx for the tips!!

Ik sleep net nog een WAVje via USB naar mijn S6000, dus ja.

Let er wel op dat bij een S5000/6000 USB niet standaard is en dat die kaarten niet meer gemaakt worden. Mocht je dus voor een 2e hands S5/6 gaan, kies er dan eentje waar die kaart al in zit.

Let er ook op dat de S5/6 niet echt aan remote control via MIDI CC's doet. Als je dat nodig hebt moet je in de Akai-wereld meer naar de Z4/Z8 kijken.

Ik durf niet te zeggen hoe precies de niet-realtime timestretch van de S5/6000 is.
Ik weet wel dat je niet kunt zeggen: deze sample moet 2.00 seconden zijn.
Er zijn drie opties:
timestretch: daar geef je de nieuwe lengte als percentage van de oude
pitch shift: semi-tone / cent omhoog of naar beneden
BPM match: van oude BPM naar nieuwe BPM
 
Ik zou voor een Z4 gaan. Mede door de naar het schijnt fantastische AK.SYS software (maar dat hebben de S5000 en S6000 ook via een uitbreiding. Te koop bij feedback voor 900 euro, echt een spotprijs als je 't mij vraagt (kostte voorheen nog 1300-1400).
 
Origineel geplaatst door Steven V
Ik zou voor een Z4 gaan. Mede door de naar het schijnt fantastische AK.SYS software (maar dat hebben de S5000 en S6000 ook via een uitbreiding. Te koop bij feedback voor 900 euro, echt een spotprijs als je 't mij vraagt (kostte voorheen nog 1300-1400).

Let er wel op dat dat een kale Z4 is, dus zonder extra uitgangen, en met name zonder FX-board (aangezien de topic starter naar eentje met FX vroeg...)
 
Re: Toch niet moeilijk

Re: Toch niet moeilijk

Origineel geplaatst door sKeLeTvM


Eerder probeerde ik EMU (goeie klank - to buggy )
Eerder probeerde ik Yamaha (worst interface ever)


.

beetje kort door de bocht mijns inziens... als je akai gewend bent is de yamaha misschien lastig maar andersom net zo goed... ik vind persoonlijk de yamaha supersimpel en snel in het gebruik (als de knoppen willen meewerken, dat is dan wel echt een yamaha probleempje ;))
over de EMu kan ik weinig zeggen, nooit gebruikt maar staat over het algemeen toch erg goed bekend. goeie filters en modulatiemogelijkheden vooral. de yamaha's hebben ook een hoop mogelijkheden in die richting terwijl ik altijd het idee heb gehad dat de akai's nogal spartaans zijn qua filtering en modulatie (kan het mis hebben, ken de laatste lichting akai's niet zo goed)
 
Ja, ik denk dat er geen echt slechte (recente) samplers bestaan...het is een kwestie van wat je het eerste aanspreekt volgens mij. Emu heeft een goede naam met haar samplers en dat zal toch niet onterecht zijn lijkt me. Yamaha heeft ook genoeg tevreden gebruikers, ook al zijn het er wel een stuk minder (persoonlijk vind ik Yamaha ook niet zo'n samplermerk, maar dat is uiteraard een gevoelskwestie).

Overigens heeft Akai met de Z-serie de achterstand op modulatiegebied toch wel ingehaald hoor!
 
ben het met je eens hooihuis... slechte samplers zijn er niet (meer)...

misschien een slim idee voor de topicstarter om een VP9000 EN een goedkope 2de hands racksampler te kopen... heb je best of both worlds voor onder de 1000 euro (als je tenminste de VP bij feedback en de racksampler bij mij koopt, ik woon trouwens op loopafstand van feedback r'dam... lekker handig :D)
 
Voor dat geld heb je idd een goede S6000, voordeel alles zit er al op en aan.
Let idd wel even op of dat USB-board er al in zit.
 
Probeer ook eerst eens een aantal softwaresamplers. Ik maak van zowel hard- als softwaresamplers gebruik en moet zeggen dat ik persoonlijk steeds meer ga twijfelen aan de meerwaarde van hardware. Voor live-doeleinden zou ik nog wel voor harware gaan maar in de studio?!?!
 
Re: welke sampler

Origineel geplaatst door blouies

- hardware sampler (is religieuze discussie, gaan we niet aan beginnen, ik zie dat graag als HW)

Lijkt me duidelijk toch?
 
Back
Top