Q&A sessie Speedy J

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.265
Locatie
Grou
Gear
1. wat is jou favorite drumdoos? [stickx]

De roland r8 voor de interface en de 909 voor interface en de sound. Beetje voor de hand liggend om die 909 te noemen maar ik werk er nog steeds graag mee. De balans tussen gebruiksgemak en mogelijkheden is perfect bij de 909, en de geluiden zijn goed bruikbaar zoals ze zijn, maar lenen zich ook erg goed om als basismateriaal te gebruiken / misbruiken.

2. Met welke spullen ben je begonnen/maakte je je eerste platen? [onacid]]

Ensoniq esq1, akai s900 en een roland r8. En natuurlijk sl1200¹s en een rexox b77. Ik had toen geen sequencer. Alle drums en samples werden gestuurd door de r8 en synth geluiden door de interne ensoniq sequencer. Alle vroege +8 platen zijn hierop gemaakt.

3. Klopt het dat je je analoge gear nog zelden gebruikt ? En dat je wel nog je vcs3 gebruikt? of ben ik fout ingelicht? [mono-poly]

ik gebruik alle oude spullen nog. sommige dingen raak ik soms een jaar niet aan, maar veel in m'n studio wordt regelmatig herontdekt. Door de komst van harddisk recording en softsynths gebruik ik hardware wel minder dan voorheen, maar hoewel ik de computer intensief gebruik vind ik dat de interface grote tekortkomingen heeft vergeleken met klassieke harware. Er zou eigenlijk een modulair midi controller systeem moeten komen. Gewoon je sliders, knoppen en swithes los kopen en erin klikken naar eigen inzicht. Natuurlijk alles met learn functies en bi-directionele communicatie. ik heb
het al voorgesteld aan wat fabrikanten, maar ik heb het idee het nog wel even duurt. Van de oude krakers gebruik de arp2600 nog het meest; daar kan ik mee lezen en schrijven.

4. Wat is je ultieme miskoop geweest qua apparatuur en met welk apparaat zou je in het huwelijksbootje stappen als dat mogelijk was? [dj41]

Miskoop: heb ik eigenlijk nooit gehad. of het moet m'n sv3700 zijn wat die gaat elk jaar wel een keer verrot. Alle dingen die ik koop staan meestal al een tijdje op m'n lijstje. En voor ik iets koop ben ik al goed op de hoogte van de mogelijkheden, en heb ik er soms al praktische ervaring mee. Ik koop pas iets als ik weet dat het aan een bepaalde behoefte gaat voldoen. ik heb daarom ook de schurft aan vekopers in muziekwinkels. ik weet toch al wat ik wil. De laatste jaren koop ik alles online of via de telefoon.

Huwelijksbootje: M'n g4 laptop. We brengen toch al een hoop tijd met elkaar door, hij gaat overal mee naartoe en doet alles wat ik zeg. Wat wil je nog meer! Het zal trouwens geen eeuwig huwelijk worden want de dag dat er een snellere jongere versie uitkomt dump ik hem zonder pardon...

5. Je studio is geloof ik ontworpen door een van de broertjes Funcken van funckarma.....en is modulair opgezet...hoe zit dit precies? Kan je alles via cv/gate met elkaar aansluiten? Hoe koppel je bv digitale apparaten in deze modulaire setup? met patchbays? [olafmol]

Ik heb m'n studio zelf ontworpen, en het ontrwerp is door service connection [waar Don Funcken werkt] uitgevoerd. Het is inderdaad modulair opgezet. Alle ins en outs van alle apparatuur zijn aangesloten op een patchbay dus in principe zijn alle denkbare routings te maken. Ook aux sends en returns
evenals inserts komen op de patchbay's uit. Eigenlijk is het 1 groot instrument. Voor de cv connecties en de digitale connecties gebruik ik ook patchbays. De audio pactchbay en de cv patchbay staan met elkaar in verbinding voor het gebruik van audio als cv modulator. Het digitale netwerk staat natuurlijk op zich zelf. Het heeft niet zoveel zin om dat te koppelen met audio of cv...

Opinie

6. Wat is volgens jouw sinds 1990 het meest inovatieve product dat produceres kunnen gebruiken? [yawgmoth]

Niet 1 specifiek product, maar het grote verschil met 10 jaar geleden en nu is natuurlijk de opkomst van de computer in de studio. En met name de mogelijkheid om non lineair te werken en het processen van audio op manieren die analoog onmogelijk zijn. Granular synthesis, spectral filtering, dat soort dingen. Er zit over het algemeen trouwens weinig innovatie in muziek software. De meeste dingen emuleren bestaande hardware, en er wordt weinig echt nagedacht over welke exclusieve voordelen de computer kan hebben. Wat wel goede voorbeelden van zijn van innovatie: metasynth, msp, ableton live, de nieuwe automation in logic, de meeste native instruments dingen, etc. wat ook een enorme plus is, is het feit dat je als gebruiker invloed hebt op de ontwikkeling van je tools. Native-Instruments begrijpen dat heel goed: de manier waarop zij een community rond hun producten onwikkelen is super.

7. Wat vind jij, als Logic gebruiker, van het feit dat Apple Emagic opgekocht heeft en zo de windows versie van Logic afstoot? Ben je een mac gebruiker, of voorzie je hier in de toekomst problemen mee? [krz]/[fuse]

Als Apple gebruiker zie ik dat niet echt als een probleem. Ik kan me voorstellen dat de mensen die net 5.0 voor de pc hebben gekocht het minder goed niews vinden, maar Apple gebruikers zijn ook vaak genoeg benadeeld. Ik zou als developer trouwens stront ziek worden van die vershillende
platforms.


8 .Wat vind je van je oudere nummers zoals Pullover? Kan je daar nog steeds achter staan? [olafmol]

Op het moment dat ik iets uitbreng sta ik er natuurlijk achter. En op dat moment is het voor mij zelf een afgesloten verhaal. Alles dat daarna met een nummer gebeurd is heel moeilijk te voorspellen, en je hebt er ook weinig invloed op, en dat was zeker zo in begin jaren 90. Pullover is natuurlijk totaal buiten proporties geraakt doordat het zo massaal is opgepikt. Het heeft me een hoop opgeleverd, op verschillende manieren, en het heeft me ook een tijdje in de weg gezeten maar ik heb er vrede mee.


Productie

9. Artiesten als BT werken steeds meer op basis van audio. Ze knippen en plakken stukjes audio in programma's als protools of nuendo.. en bouwen zo hun tracks op. Volgens eigen zeggen biedt dit een ongeëvenaarde flexibiliteit.. en een uiterst 'strak' resultaat. Is dit een werkwijze die je aanspreekt? zie je het als een belangrijke stap voorwaarts.. of stuit het je juist tegen de borst.. [craz] / [edp]

Ik werk graag op die manier, maar niet exclusief. Ik maak zoveel mogelijk gebruik van de voordelen: non lineair werken, in verschillende stadia werken, alles kan tot op het laatste moment nog gemanipuleerd worden, dingen zijn makkelijk op te slaan, te versturen, mee te nemen, enz, en ik ontloop
zoveel mogelijk de nadelen: niet-muzikale interfaces, het verdwalen in eindeloze mogelijkheden, gekut met latency ,etc.


10. Naar mijn mening is techno muziek die alleen kan leven in een club of op een gelijksoortig groot feest. Luisteren naar techno op je stereo of in de studio heeft nooit de impact die het in een set over een pa heeft. Hoe maak je dan toch nummers die zich heel goed vertalen naar een clubsituatie? Hoe
pak je die vibe in de studio? [nolet]


In een club komen andere aspecten van de muziek naar voren. het is dan veel meer een fysieke ervaring. Ik ben met je eens dat techno het beste op die manier ervaren kan worden. Maar als ik een cd maak ben ik me ervan bewust dat de luisteraar thuis zal zitten of in de auto dus hou ik daar rekening mee. In de muziek die ik op een cd zet zit veel meer detail. je kunt op een cd een idee in alle rust presenteren. Je weet dat een luisteraar er meer dan 1 keer, en in verschillende contexten naar kan luisteren. Muziek die gemaakt is om in clubs te draaien moet vooral direct en functioneel zijn, het moet in 1 keer duidelijk zijn wat je idee is. Micro vs macro.

Bovendien zie ik techno vynil releases als tools en niet als muziekstukken die in z'n geheel beluisterd moeten worden. Ik vind het een leuk gegeven dat je als producer een deel van het uiteindelijke effect van je opname uit handen geeft aan een dj.

Live

11. Laatst zag ik je live optreden op het Chesterfield Label land. ik vond het super, hoe vond je het zelf gaan? En klopt het dat bij "three-o-three" de beat een paar maten achterliep op de 303?? [oxy-yan]

Het was ok. Ik voel me persoonlijk iets meer op m'n plek in zweterige kleine kelders in plaats van 5000+ uitgaansfabrieken, maar gelukkig was het geluid wel in orde. Wat 303 betreft, nee ik denk dat je dat verkeerd hebt gehoord. Die 303 liep poepstrak. Maar ik gebruikte de 909 en de 303 live en soms
wissel ik de patterns van de 909 niet exact zoals op de plaat, maar dat is juist het leuke van live toch?

12. Hoe ziet je setup voor een live optreden eruit en hoe flexibel ben je hiermee ? [miketv]

Setup: 2 x yamaha su700, een ensoniq dp4 en een allen&heath xone464. Soms als extra een mpc2000xl of een 909, en heel soms ableton live met een pocket dail voor 1 of 2 nummers. De bottom line bij live spelen is communicatie, dus mijn setup is zo samengesteld dat ik optimaal kan communiceren. Dat betekent dat ik me zoveel mogelijk kan bezighouden met creatieve beslissingen en niet met technische beslissingen. Ik wil op elk moment ultieme controle hebben op alle aspecten van de muziek. Het naspelen van de
muziek van m'n cd's vind ik nutteloos. Ik wil dat elk optreden een ervaring is, zowel voor mij als voor het publiek, die alleen daar en op dat moment bestaat. de setup met die su's is erg flexibel, ik stel de tracklisting van m'n set live samen. Ik heb zo'n 5 uur aan materiaal, en ik speel als het kan een uur of 2 a 3.Iik ben niet gebonden aan tempo, volgordes, combinaties of
arrangementen, die improviseer ik. Ik ken het materiaal dat ik meeneem van binnen en van buiten dus ik kan vrij comfortabel improviseren.

13. Hoe zit je live set inelkaar. Is alles van te voren al bedacht of is het echt een soort van jam sessie die elke keer weer anders klinkt? [sander]

Het is een combinatie van dingen die ik van te voren heb voorbereid en dingen die ik aan het toeval overlaat. Ik ken de mogelijkheden van m'n materiaal erg goed. Ik weet vantevoren wat ik moet doen om een bepaald effect te bereiken. Maar wanneer en op welke manier dingen gebeuren laat ik van het moment afhangen. Het zit een beetje tussen dj'en en jammen in.

14. Ik zag op een foto dat je live de mpc gebruikt. Hoe gebruik je em precies? Heb je onder elke pad een sample/sequence zitten die constant loopt en die je dus mute/unmute door op de pad te drukken?

Die mpc gebruik ik eigenlijk alleen maar voor een paar oude nummers die heel erg op patterns gebaseerd zijn. De su700's zijn echt loop machines. Die lenen zich niet voor nummers met veel fills en variaties. De laatste tijd raak ik die mpc niet veel meer aan, maar als ik er gebuik van maak gebruik ik de pads om patterns te switchen.

16. Op je site staat een link naar een artikel over gehoor beschading en hoe je het kan voorkomen. Heb jij zelf al last van altijd piepende oren of gehoor verlies? Gebruik je oordoppen? [sander]

Ja ik gebruik oordoppen tijdens optredens. Die er-25 werken bij mij het beste. zie artikel op m'n website.

Ik heb al een jaar of 8 permanente tinnitus. Dat is een constante ruis / toon. In het begin werd ik er gek van maar nu heb ik niet zo'n last meer van. M'n gehoor heb ik een paar keer laten testen maar die testjes zijn gemakkelijk te voorspellen, Ik ben namelijk aardig getraind in het luistenen
naar piepjes met regelmatige intervallen... dus ik weet niet of dat een reeel beeld geeft. Het gehoor lijkt in ieder geval nog in orde. Wat geluid betreft, het is trouwens maar wat je ervan maakt. Iedereen hoort wat anders. En over een paar jaar als ik wel echt doof ben neem ik gewoon implants die ik direct op de audio out van m'n laptop kan aansluiten.



-Edited by Yawgmoth-
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top