Snelle ritmes live opnemen op een MC-707

Wilbert

Ingeburgerd
Het is jaren geleden dat ik me met muziek bezig hield. Maar m'n kids zijn nu oud genoeg om samen met ze met instrumenten te kloten, dus heb ik maar weer een Groovebox aangeschaft. De MC-707 van Roland.

Nu loop ik aan tegen een probleem bij het opnemen van drum-clips. Ik ben gewend van midi-apparaten dat alle hits worden opgenomen. Het lijkt er echter op dat de sequencer in de MC-707 weigert om meer dan 1 hit van dezelfde pad op te nemen in 1 step.

Ik heb een eenvoudige best in 1/16th steps geprogrammeerd, en probeer daar overeen toms op te nemen. Als ik het speel klinken alle hits. De sequencer neemt echter niet op wat er live wordt gespeeld.

Voorbeeld: step size: 1/16th
Code:
Beat: 1  .  .  .  2  .  .  .  3  .  .  .  4  .  .  .
Toms:                               x x x X

Als ik dit opneem in de sequencer dan hoor ik afhankelijk van de timing het volgende:
Code:
Toms:                               x x   X
(Dit is als de timing wat laat is)
of:
Code:
Toms:                               x   x
(als te timing wat vroeg is)

In ieder geval zitten er nooit twee hits in 1 step.

In deze video laat ik zien wat ik doe (hier gebruik ik de arpeggiator voor de input, maar hetzelfde gebeurd met de note repeat functie of als ik het live speel):
link naar filmpje

De enige manier die ik kan vinden om het gewenste effect te bereiken is het veranderen van de step size van de clip. Als ik de step size verander naar 1/32 dan kan ik dit wel opnemen. Maar ik vind het behoorlijk vreemd dat een moderne sequencer niet in staat is om op te nemen wat de sound engine wel live kan afspelen.

Ik heb contact gehad met de support van Roland, en die sturen me elke keer links naar hun uitleg-filmpjes over de opname-functies van de MC-707, maar het lijkt er niet op dat iemand echt heeft gekeken wat ik geschreven heb. Is er iemand die dit probleem herkent? Kan iemand me bevestigen of het mogelijk is om met de MC-707 meerdere hits van dezelfde drum pad in 1 step op te nemen als je live inspeelt? Of is een kleinere step size echt de enige route?

Mogguh Wilbert,
Ik denk dat wat je wilt niet gaat lukken op deze manier, behalve dan op de 1/32 manier. Alle drumboxen die ik heb, kunnen allen maar in 1/16 opgenomen worden tenzij ik de scale aanpas. Dat is lastiger werken dus gebeurt het meeste in 1/16. In een DAW kan het natuurlijk wel maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt met midi apparaten. Ik heb overigens geen MC-707 dus misschien zit ik er naast met mijn theorie.

Zelf heb ik geen 707, maar als ik de clip bekijk en beluister, dan klinkt hetgeen dat opgenomen is alsof er shuffle of swing op zit?

Er zit geen shuffle op. Quantize staat uit. De triplets zijn opgenomen, en elke tweede hit die in dezelfde step terecht zou komen wordt genegeerd. Het eindresultaat lijkt inderdaad op een swing effect, maar de swing optie staat uit.

Dan denk ik dat het puur mathematisch is zoals dod563 al aangaf. Je probeert namelijk 1/32-noten in een 1/16-grid te proppen. De engine kan het dan wel live spelen, maar opnemen gaat dan puur via de 1/16-instelling = conflicto in termis.

Het is me niet duidelijk hoe het halveren van het tempo het probleem zou moeten oplossen.

Is er iemand die zelf zo'n ding heeft staan die kan bevestigen dat dit inderdaad is hoe het werkt?

Daar hebben ze substeps voor bedacht. Step inhouden en c4 knop voor sub steps. Dan kun je verschillende ‘verdelingen’ kiezen. Een alternatief zou quantize uitzetten kunnen zijn, ik dacht dat je dan ook meerdere hits op 1 stap kan opnemen.

Het is me niet duidelijk hoe het halveren van het tempo het probleem zou moeten oplossen.

Is er iemand die zelf zo'n ding heeft staan die kan bevestigen dat dit inderdaad is hoe het werkt?
Ik heb er 1 staan 😁 je kunt inderdaad ook de scale van je clip aanpassen. Shift+ < of > en dan scale naar 1/32. Dan heb je een keer hogere resolutie (maar is je clip ook een keer sneller klaar) omdat de steps dan een keer zo kort zijn.
Net getest en quantize uit helpt niet. Bij een drum track kan er maar 1 hit per step van 1 pad opgeslagen worden. Tonal tracks kunnen dit wel. Maar daar heb je voor drums niets aan.

Het is allemaal niet heel ingewikkeld, maar wel anders dan ik gewend was in m’n DAW. Maar dit is veel leuker 😊

Thanks. Ik heb het trouwens als sanity check nog eens gecontroleerd met een tone track. En daar kan het ook niet. Wel meerdere hits in een step, maar niet meerdere hits van dezelfde noot. De manier waarop de data gepresenteerd wordt wekte bij mij de indruk dat het wel kon, maar je ziet daar hetzelfde effect.

Thanks. Ik heb het trouwens als sanity check nog eens gecontroleerd met een tone track. En daar kan het ook niet. Wel meerdere hits in een step, maar niet meerdere hits van dezelfde noot. De manier waarop de data gepresenteerd wordt wekte bij mij de indruk dat het wel kon, maar je ziet daar hetzelfde effect.
Check, ik stond op het punt om te gaan, dus alleen drum gecheckt. Je mag me altijd vragen als er wat onduidelijk is. Ik ken hem redelijk goed 😊

Heb het ook nog even geprobeerd en inderdaad met een arpeggio registreert hij slechts 1 hit per step, zowel op drum als tone tracks. Wat @Montfrooij al schreef; substeps zijn je vriend. Daarmee kun je wel het "repeated" effect krijgen. SHIFT + step (1 - 16).

Maar met substeps kun je volgens mij geen triplet over twee steps spreiden. Of mis ik iets?
Volgens mij wordt dit ook lastig. De sequencer van de mc707 is redelijk basic. Het is geen daw waarbij je noten en drums kunt schuiven etc. Je zit vast aan de stepsequencer. Of je moet dit live spelen, extern samplen en sample inladen in de mc707.

Maar met substeps kun je volgens mij geen triplet over twee steps spreiden. Of mis ik iets?
Wat je in je video laat zien is simpelweg 3 toms met 1/2 substep op iedere tom. Om triplets te krijgen zul je een nieuwe track moeten maken en de scale van een clip uit die track op 1/16t moeten zetten en daar de toms in moeten programmeren (In clip-view -> SETTING -> Step Length..1/16t)

Is dat wat je bedoelt?

Als je geen nieuwe track wil/kan maken in je project kun je een heel eind in de buurt komen van triplets door op step 1 een substep toe te voegen van 1/2 en de start van de tweede step op +38% te zetten. Alleen de middelste noot komt dan wat eerder dan bij een zuivere triplet.

Zie hieronder het verschil in timing. Blauw is de truuk uit deze comment en geel is een echte triplet (uit mijn vorige bericht)

Screenshot 2025-08-17 at 19.28.49.png

Thanks. Die truc had ik me ook al bedacht. Of gewoon live met de arpeggiator eroverheen en de track opnemen en als loop toevoegen. Opties genoeg. Bedankt.

Het volgende experiment wordt om een loop op te nemen en die met verschillende startmomenten in een drum kit te zetten, met alle pads in dezelfde mute group, en op vol volume. (Standaard heb je een klein beetje decay, maar dat moet volgens mij wel op te lossen zijn.)

Back