[track]experimental trance/house/dinges: Elves Chant

cloudman

ex nihilo creatum ens
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
2.370
Gegroet mensen.

weer een groenig probeersel van mij dat ik na veel te lang laten liggen, toch maar besloot hier te posten.
Ik kreeg reeds wat aardige tips van aryse music (sorry, ben even nicknames en echte namen kwijt) waarvoor heel erg mijn dank :)

Voor diegenen die ook eens willen luisteren naar mijn beginnersgeluiden, alsook wat voor vernietigende kritiek dan ook wilen geven, mijn dank!

:okdan:

track hier te beluisteren en of downloaden

Na veel te lang en hevig warcraft spelen, kreeg deze de naam "elves-chant" mee.
 
Owkee, er zijn veel betere tracks hier te beluisteren dan mijn noobie experimentjes,
maar prutsers hebben ook tips nodig!!!

die tips van mijn eerste comentator zijn zelfs vrij succesvol toegepast indertijd.

Dus alsnog, laat je gaan! :)
 
Ik zal maar met de deur in huis vallen: sorry, ik vind 't niet echt geslaagd...

Maar goed, ik zal proberen wat tips te geven die je misschien verder kunnen helpen.

- Gebruik een andere kick en clap. Ik vind de kick veel te slap, zeker in combinatie met de andere geluiden. De clap is ook een beetje te zwak. Ze staan in de mix ook niet helemaal lekker in verhouding met de andere geluiden.
- Op de synth waarmee je begint zit een beetje een vervelende reverb. Gebruik wat meer damping of laat 'm wat minder doorklinken in de hoge frequenties. Nu heeft het een lichtelijk badkamer effect.
- Wat betreft het arrangement. Het springt nogal van de hak op de tak, waardoor het nogal onrustig wordt. Ik denk dat je eens moet proberen om wat gestructureerder te werk te gaan met je arrangement. Laat 't allemaal gerust wat langer doorlopen, dan krijg je ook vanzelf meer ruimte om het allemaal wat vloeiender in elkaar over te laten lopen.
- Gebruik af en toe wat meer sfx of andere subtiele geluidjes. Zeker als je het arrangement wat meer op orde hebt, kan dit een track net even wat spannender maken.
- Zij het dat 't een kwestie van smaak is, de melodie is niet echt interessant. Misschien zou je ipv een 4x4 melodie eens kunnen expirimenteren met een 8x4 melodie.

Succes!
 
Hey Rino!

heel erg bedankt voor je nuttige tips :okdan:
Hier heb ik heel wat aan!

-idd, kicks en claps, ik moet er nog in zoeken hoe ik een deftiger kan maken/gebruiken. ze maken een niet onbelangrijk deel uit van veel tracks, en ook van deze. ik moet nog wat bijleren en zoeken op dat gebied
-- van die reverb: dat klopt helaas ook. Ik moet ook nog wat beter leren omgaan met reverb.
-eigenlijk moet ik in ieder facet nog veel studeren. het arrangement is gebeterd tov vroeger, maar ik zat idd met een bepaald idee, waardoor je idd te veel van de hack op de tak springt. hoewel het in mijn hoofd iets warriger wordt, ga ik eens proberen meer te laten uitlopen. zal vast een groot onderscheid bieden qua vloeiendheid, of hoe moet ik het zeggen.
-sfx... ik zou er eens zelf gaan moeten maken. ben ook met crystal (vsti) wat aan het prutsen. ik zoek er een aantal goeie en leuke. momenteel zijn mijn bronnen op dat vlak wat beperkt.
-de melodie kan idd nog al "kort" gevonden worden. als je die dan regelmatig herhaalt, dan verveelt die natuurlijk na een tijd als je niet oplet... de enige echte manier om dat te verbeteren, is toch wat muziektheoriestuderen vermoed ik.

anyway, een gans pak, die me zeker ten goede komt ook voor volgende tracks! nog maal massa's thanks!!
 
Zo, met de deur in huis dan maar: ik ben het wel eens met de gegeven kritiek: de drums zijn saai (zeker in techno zit daar vaak veel meer in; minder strak ook), de melodie oninteressant (niet alleen kort, maar het lijkt ook meer een akkoordenprogressie dan een melodie) en de opbouw is onnavolgbaar (allerlei stukken na elkaar, zonder een idee van refrein, couplet, opbouw of climax).

Het is niet om je af te branden of zo! Ik vind er zeker ook goede dingen in zitten; je geluidskeuze en allerlei effect-achtige geluiden vind ik best wel geslaagd, daar kun je zeker zo mee verder. Alleen is het misschien aan te raden anders aan een nummer te beginnen. Ik weet niet hoe je het nu doet, maar je zou kunnen proberen een goede melodie als uitgangspunt te nemen en daaromheen een structuur te maken die je vervolgens muzikaal invult. Dan zijn bijna al mijn problemen met deze track eigenlijk al verholpen. Nou is het natuurlijk ook weer niet zó eenvoudig om maar even met een goede melodie te komen, maar goed, als je melodie een trekpleister moet zijn, dan kun je niet aankomen met de eerste de beste natuurlijk.

Origineel geplaatst door cloudman
de melodie kan idd nog al "kort" gevonden worden. als je die dan regelmatig herhaalt, dan verveelt die natuurlijk na een tijd als je niet oplet... de enige echte manier om dat te verbeteren, is toch wat muziektheoriestuderen vermoed ik.

Ik vermoed van niet... ;) Muziektheorie leert je geen goede melodieën schrijven; het leert je over harmonieën, ritmes, structeren, enz. Maar een goede melodie is afhankelijk van de creativiteit van de maker van het nummer (als er écht theorieën waren voor goede melodieën dan kwam je overal wel tegen!). Je fantasie de vrije loop maken en er veel mee bezig zijn, dat levert goede melodieën op; gewoon blijven proberen dus. :)

Na veel te lang en hevig warcraft spelen, kreeg deze de naam "elves-chant" mee.

Uh, tsja, maar wat heeft dat dan met het nummer te maken? :confused:
(m.a.w.: ik vind de naam niet zó gelukkig gekozen ;) )
 
Beetje rommelige track, maar als het zo is dat je niet vaak muziek maakt vindt ik het niet slecht klinken hoor! (althans ik lees iets dergelijks bij het commentaar wat je schreef op die site...)

je track mist wel duidelijk structuur, luister eens naar een favoriete track, en probeer dat arrangement na te maken met je eigen geluiden, vaak zal je dan ook meer moeten spelen met ellementen om het spannend te houden, wat de track alleen maar te goede kan komen, dus wat filter werk en riffs...

Even over reverb, gebruik nooit teveel reverb, liever te weinig dan te veel, als je teveel gebruikt smeer je je hele mix dicht, dat maakt het uiteindelijk veel te druk... dingen waar "te" voor staat zijn zelden goed....lol.... :D

anfin, de rest is al gezegd...
 
Owkee, ik heb het wat laten aanslepen, maar hier mijn comments op die zeer bruikbare commentaren

Origineel geplaatst door Cheimoon
Zo, met de deur in huis dan maar: ik ben het wel eens met de gegeven kritiek: de drums zijn saai (zeker in techno zit daar vaak veel meer in; minder strak ook), de melodie oninteressant (niet alleen kort, maar het lijkt ook meer een akkoordenprogressie dan een melodie) en de opbouw is onnavolgbaar (allerlei stukken na elkaar, zonder een idee van refrein, couplet, opbouw of climax).

Ik kan alleen maar zeggen dat het klopt. Die drums... ik moet daar nog veel leren en experimenteren om dit interessanter te maken. Ik gebruik al te vaak een standaardje dat ik eens ergens tegenkwam als drumlijn. Daar kun je wel wat mee doen, maar niet veel, té vaak gebruikt, té standaard... niet verrassend, noch origineel, en het past zelfs niet overal bij.
Niet alleen het ritme is aan de saaie kant, maar ook de gebruikte geluiden. :stupid

het feit dat dit strak is... is gewoon in fruityloops gegooid. moet wat meer met shufle en andere effects werken om dit aan te passen, of in cubase werken en quantisizen kan misschien soelaas bieden...

de onnavolgbaarheid van de opbouw is weer eens te wijten aan... gebrekkige kennis. Ik ben nog steeds flink groen... als er een wondermiddel is om dit héél snel op te lossen: laat maar komen :) maar ik vrees dat er niets anders opzit dan verder prutsen, tracks proberen nabouwen... de standaard dingen die iemand laten bijleren.


Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik vermoed van niet... ;) Muziektheorie leert je geen goede melodieën schrijven; het leert je over harmonieën, ritmes, structeren, enz. Maar een goede melodie is afhankelijk van de creativiteit van de maker van het nummer (als er écht theorieën waren voor goede melodieën dan kwam je overal wel tegen!). Je fantasie de vrije loop maken en er veel mee bezig zijn, dat levert goede melodieën op; gewoon blijven proberen dus. :)

Juist, maar creativiteit zonder diepgaande onderbouwende kennis... heeft ook zijn beperkingen. Hoe kan je dan je bevlogen idee waar je zo veel mensen denkt te beroeren deftig uitwerken tot iets echt schoons?
Nu ja, misschien lukt het nog wel, maar toch. Nu, iedereen heeft hier wel een visie over natuurlijk, en wie gelijk heeft...?



De naam tenslotte is idd niet zo gelukkig gekozen. :)
 
Origineel geplaatst door d.j.conflict
Beetje rommelige track, maar als het zo is dat je niet vaak muziek maakt vindt ik het niet slecht klinken hoor! (althans ik lees iets dergelijks bij het commentaar wat je schreef op die site...)

je track mist wel duidelijk structuur, luister eens naar een favoriete track, en probeer dat arrangement na te maken met je eigen geluiden, vaak zal je dan ook meer moeten spelen met ellementen om het spannend te houden, wat de track alleen maar te goede kan komen, dus wat filter werk en riffs...

Even over reverb, gebruik nooit teveel reverb, liever te weinig dan te veel, als je teveel gebruikt smeer je je hele mix dicht, dat maakt het uiteindelijk veel te druk... dingen waar "te" voor staat zijn zelden goed....lol.... :D

anfin, de rest is al gezegd...

Een track nabouwen lijkt me soms zo saai. aan de andere kant, een track die je graag hoort, daar werk je graag mee natuurlijk. Nu, er zal niets anders opzitten dat dit idd eens te proberen, op mijn huidige manier van werken blijf ik ter plaatse trappelen...



Goed, thanx voor de comments nog eens allemaal!!! :okdan:
 
hou de leadmelodie incl de sound daarvan (00.56), en probeer ferry corstens body rock na te bouwen (vooral productioneel, dus qua sound, en het arrangement)...zal een grote opsteker zijn.
 
Origineel geplaatst door cloudman
Juist, maar creativiteit zonder diepgaande onderbouwende kennis... heeft ook zijn beperkingen. Hoe kan je dan je bevlogen idee waar je zo veel mensen denkt te beroeren deftig uitwerken tot iets echt schoons?
Nu ja, misschien lukt het nog wel, maar toch. Nu, iedereen heeft hier wel een visie over natuurlijk, en wie gelijk heeft...?

Ha, ik zie een mooie uitdaging voor je! Of zelfs een mooi thema voor een contest: laat maar eens een écht goed idee horen! Alleen de basis, verder niets. Een goede melodie, gave akkoordenovergang, vette basriff, goede drumloop: een écht goed idee waar je een nummer rond zou willen bouwen.

Als je dát hebt, dan kunnen we met z'n allen proberen er uit te komen, ofwel door steeds jouw pogingen te bespreken (jouw uitdaging) of door het idee allemaal op een eigen manier uit te werken (de contest). Voordeel van de contest is dat je dan tig varianten krijgt, waar allerlei leerzaams tussen zit. Alleen ben je dan wel je gave idee kwijt... ;)

Hoe dan ook: zoiets lijkt me erg leerzaam, als je echt denkt dat er zoveel theoretische kanten aan de uitwerking van een nummer zitten. Desalniettemin denk ik nog steeds dat je met een flinke scheut ervaring er ook kunt komen (zoals de meesten hier, bij mijn weten), dus ik zeg het nog maar eens: blijven proberen! (don't get me wrong: ik ben zelfs juist geen ervaringstype, maar leef deels op een muziektheoretisch dieet; maar dat terzijde 8) )
 
Origineel geplaatst door hansbakker
hou de leadmelodie incl de sound daarvan (00.56), en probeer ferry corstens body rock na te bouwen (vooral productioneel, dus qua sound, en het arrangement)...zal een grote opsteker zijn.

persoonlijk vind ik dat een prachtig nummer. ook andere nummers van corsten vind ik soms echt goed
(ik denk aan "it's time" of zoiets)

zal ik zeker eens proberen! thx voor de tip!


Origineel geplaatst door Cheimoon
Ha, ik zie een mooie uitdaging voor je! Of zelfs een mooi thema voor een contest: laat maar eens een écht goed idee horen! Alleen de basis, verder niets. Een goede melodie, gave akkoordenovergang, vette basriff, goede drumloop: een écht goed idee waar je een nummer rond zou willen bouwen.


owkee.. dat heb ik wat uitgelokt. Ik moet zeggen dat ik van mijn eigen ideeën momenteel nog niet overtuigd bent dat ze zo "geweldig" zijn. Ik ben bescheidener dan dat. Helaas zijn het nog steeds exploten van een beginneling. zelfs mijn ideetjes. Soms zit er wel eens wat tussen waarvan ik denk "hey, dit klinkt zo gek nog niet", maar er passeert heel en heel veel bagger de revue :)

Origineel geplaatst door Cheimoon
Als je dát hebt, dan kunnen we met z'n allen proberen er uit te komen, ofwel door steeds jouw pogingen te bespreken (jouw uitdaging) of door het idee allemaal op een eigen manier uit te werken (de contest). Voordeel van de contest is dat je dan tig varianten krijgt, waar allerlei leerzaams tussen zit. Alleen ben je dan wel je gave idee kwijt... ;)

lijkt me eigenlijk idd wel boeiend!! Nu alleen nog eens met iets pakkends voor de dag komen ;)
doet me denken aan defdamesdope uit lang vervlogen tijden. Je herinnert ze misschien nog, ze waren de schuldigen van een paar leuke eurohouse/disco toppertjes. één van de nummertjes die het meest stampte, is later eens in een tv-programma als grap akoestisch met gitaar gebracht: helemaal anders en ook best mooi!
maar dit ter zijde. ik denk dat veel mensen hier met je ideetje heel uiteenlopende en indrukwekkende dingen kunnen aanvangen, gegeven dat het voor hen boeiend genoeg is om wat mee aan te vangen.


Origineel geplaatst door Cheimoon
Hoe dan ook: zoiets lijkt me erg leerzaam, als je echt denkt dat er zoveel theoretische kanten aan de uitwerking van een nummer zitten. Desalniettemin denk ik nog steeds dat je met een flinke scheut ervaring er ook kunt komen (zoals de meesten hier, bij mijn weten), dus ik zeg het nog maar eens: blijven proberen! (don't get me wrong: ik ben zelfs juist geen ervaringstype, maar leef deels op een muziektheoretisch dieet; maar dat terzijde 8) )

blijven proberen? will do!! :)
en "echt zoveel", soms zegt men dat het gaat om tien procent inspiratie, 90% transpiratie... geldt dat niet voor het tot stand brengen van een goeie track ook? (of misschien zijn de verhoudingen wat minder sterk)
 
10% inspiratie, 90% consternatie hoe je dit nou weer voor elkaar hebt gekregen :D
 
Origineel geplaatst door cloudman
owkee.. dat heb ik wat uitgelokt. Ik moet zeggen dat ik van mijn eigen ideeën momenteel nog niet overtuigd bent dat ze zo "geweldig" zijn. Ik ben bescheidener dan dat. Helaas zijn het nog steeds exploten van een beginneling. zelfs mijn ideetjes. Soms zit er wel eens wat tussen waarvan ik denk "hey, dit klinkt zo gek nog niet", maar er passeert heel en heel veel bagger de revue :)

Hey, het hoeft per se briljant en een instant wereldtrack te zijn! Gewoon een goed idee is ook goed om mee te beginnen... }:|

en "echt zoveel", soms zegt men dat het gaat om tien procent inspiratie, 90% transpiratie... geldt dat niet voor het tot stand brengen van een goeie track ook? (of misschien zijn de verhoudingen wat minder sterk)

Zeker; dat gaat zelfs juist precies hierover: die 10% inspiratie is het goede idee (of een cluster goede ideeën). De transpiratie is de soms doodsaaie, zwaar irritante en gruwelijk frustrerende moeite die het kost om dat goede idee of wat je in je hoofd hebt uit te werken tot een compleet nummer, dat precies is wat je wil (of het nou klassiek is of techno).

Oh, maar soms kan dat ook best leuk zijn hoor. :engel:
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top