Over vactrols gesproken...

Ik begrijp t nog niet helemaal, en snap t vlakken van leds wel, maar is een heldere witte led met platte kop (fabrieks af) niet gelijk klaar dan? Of te helder ? Groet
jazeker kan dat maar dan moet ie wel erg breed zijn, snel zijn, een kleine hoek hebben en een hoge lichtsterkte hebben.
die combinatie is lastig te vinden.

18 jaar geleden al vactrol tips (yellow) ik weet nog dat ze als 1 van de eerste een Macmini in modular had gebouwd als ik me goed herinner.

jazeker kan dat maar dan moet ie wel erg breed zijn, snel zijn, een kleine hoek hebben en een hoge lichtsterkte hebben.
die combinatie is lastig te vinden.
Hm, denk zelf 5mm voldoende moet wezen. 10 jaar geleden was de led techniek niet zo ver als nu. Werden ze ook al op deze manier gebouwd, of zelfs met een gloeilampje. K weet niet hoeveel snelheidsverschil er dan zal wezen tussen een nieuwere led of een standaard (zal er vast wezen) denk dat het gesprek dan al meer richting “welke applicatie” het moet gaan dienen. Wel tof om de dubbele LDR met geslepen led te zien. Die had ik nog nooit zien langskomen 👌🏻

Ja oke maar dan moet je dus ook kleinere eldééerretjes hebben.
kijk nog eens:
vactrol=diy.jpg

Is het allemaal zo kritisch dan ?
Met andere woorden .. boeit het als de ldr in plaats van 100k tot 500 ohm wat afwijkt, of wat andere waardes hebben ?
Ik heb 10 jaar geleden een stuk of 100 gemaakt van standaard ldr en gewoon rode leds [ bij rood werkte die het beste ]
Niks geplakt , gewoon de led met de bolle kop aan de ldr , de krimpkous houd de boel goed vast.
Het doet allemaal nog netjes.

vactrol.jpg

Het voordeel is dat ze goedkoop en eenvoudig zijn. Minder dan een euro aan onderdelen. En eenvoudig zelf te maken.
Het nadeel is, dat als je even snel wil meten die vertraging waardeloos is. Het werkt op de een of andere manier op warmte lijkt het wel.
Een VCA Die het zelfde doet maar zonder vertraging, ga ik zelf niet maken. Kost misschien wel €100?

Laatst gewijzigd:
Dit zijn digitale optocouplers, en zeker niet geschikt als vervanger voor vactrols.

Ik vermoed wel dat er meerdere eurorack bouwers hier mee bezig zijn.

Persoonlijk laat ik m’n huidige vactrols zitten en ga ik denk ik een smalle breakout plate maken met 3 potmeters.. en die naar de wiper sturen.. afgetapt van de led kant op de vactrol.. ik weet alleen niet/nog of hier teveel spanning vanaf gaat komen. Extra weerstandje?

Maakt dat kans van slagen?

Laatst gewijzigd:
Is het allemaal zo kritisch dan ?
Met andere woorden .. boeit het als de ldr in plaats van 100k tot 500 ohm wat afwijkt, of wat andere waardes hebben ?
Ik heb 10 jaar geleden een stuk of 100 gemaakt van standaard ldr en gewoon rode leds [ bij rood werkte die het beste ]
Niks geplakt , gewoon de led met de bolle kop aan de ldr , de krimpkous houd de boel goed vast.
Het doet allemaal nog netjes.
Ja oke maar het gaat hier nu even om dual vactrols

Ik vraag me af wat er gebeurt als je zelf een middelste pootje zou invoegen.

IMG_6551.png
IMG_6552.png
IMG_6554.png

Lijkt me ook gedoe, maar het lijkt mij gewoon een gaatje met een extra pin wat puur in contact moet komen met het cadnium en keramiek.
Alhoewel de 3 potige heeft wellicht een collector plaat met een frees en de twee potige lijkt uit twee plaatjes te bestaan.

Screenshot 2025-03-06 at 12.05.20.png
Screenshot 2025-03-06 at 12.05.32.png

Waar denk je een 0.5-1 mm boortje te vinden waarmee in het ceramic kunt boren.
Verder heb je dan ook een kolom boor maschine nodig want met een dremel
gaat dat niet lukken. in jouw voorbeeld zie je twee platen.
Waar wil je die derde poot dan aan vast zetten?
Als je naar de afbeelding van het bericht hierboven kijkt, wat zie je dan?
Juist hij bestaat uit drie platen.
De dual ldr bestellen lijkt mij de beste oplossing.

Laatst gewijzigd:
Waar denk je een 0.5-1 mm boortje te vinden waarmee in het KERAMIEK kunt boren.
Verder heb je dan ook een KOLOMBOORMACHINE nodig want met een dremel
Een diamantboortje misschien?
Maar dan idd het probleem waar je 'm moet inlussen.

Zal ik er een paar uit Egypte laten komen?
28 eurocent per stuk

Een diamantboortje misschien?
Dat is een optie.
Maar dan idd het probleem waar je 'm moet inlussen.
Kan dus niet.
Zal ik er een paar uit Egypte laten komen?
28 eurocent per stuk
Als jij daar een handeltje inziet gewoon doen.
Maar in de specs. is nergens de min/max ohmse waarde vermeld.
Dat is wel van belang als je de 'originele' dual vactrol wilt nabouwen
die bruikbaar is in al bestaande ontwerpen.
Ik denk dat het ook van belang is om te weten wat voor een led in het origineel is gebruikt.

Waar denk je een 0.5-1 mm boortje te vinden waarmee in het ceramic kunt boren.
Verder heb je dan ook een kolom boor maschine nodig want met een dremel

Ik zie een concept, geen per se uitvoerbaar project met beperkte middelen.

Daarnaast kun je afvragen of de middelste pin wel door en door hoeft aangezien zover ik het begrijp het keramiek de weerstand is.

Verder heeft geen enkele module ontwerper een feitelijk 100% perfect niet aan te passen ontwerp. Dan zit je echt in de geleerde theorie zonder de sport van trial and error.

Bedoel je kunt ook een RGB led proberen is toch geinig.

Laatst gewijzigd:
Back