Over vactrols gesproken...

coinoperator

Gevorderd Kakofonist
FF bezig met experimentjes.
Input welkom.
1000034877.jpg

1000034878.jpg

vactrols moeten snel genoeg zijn.
zal er een hoop maken en testen.
verschillende leds proberen. geel, wit.
verschillen photo resistors.

daarna testen met een scope op de response curve.

je kan kant en klare vactrol behuizingen kopen of met krimpkous wat futzelen.

ik vind vactrols echt ondingen. die in mijn Buchla/thomas white lpg's zijn traag als dikke strond. in een is hij ok.
dus als je het goed wil doen heel veel maken en de beste eruit halen.

vactrols moeten snel genoeg zijn.
zal er een hoop maken en testen.
verschillende leds proberen. geel, wit.
verschillen photo resistors.

daarna testen met een scope op de response curve.

je kan kant en klare vactrol behuizingen kopen of met krimpkous wat futzelen.

ik vind vactrols echt ondingen. die in mijn Buchla/thomas white lpg's zijn traag als dikke strond. in een is hij ok.
dus als je het goed wil doen heel veel maken en de beste eruit halen.
In het verleden heb ik ook `eindeloos` geexperimenteerd met LDR `s . (vactrols)
Ik heb nog een heel bakje vol liggen met dat spul.
Heel goedkoop en toch geen vervorming.
Maar ik vond ze gewoon te traag.
Daarbij komt dat ik ontzettend verwend ben door een paar goeie VCA`s die onmiddelijk reageren.
Ik heb twee maal 15V + en - min ik weet niet of dat te hoog is en 12 V moet zijn.

Probeer eens een optofet, die zijn snel, minder ruisen én de impedanties voor aan en uit zijn veeeel lager/hoger.

Attachments

• H11F3M-D.PDF
    340,3 KB · Bekeken: 36
Probeer eens een optofet, die zijn snel, minder ruisen én de impedanties voor aan en uit zijn veeeel lager/hoger.

Wat een interessant ding. lijkt me voor veel dingen toepasbaar. compressors, filters, eq...
ga er eens een paar scoren en in mijn buchla lpg proberen.

in iedergeval goed dat je de kop vlak hebt geslepen, zelf heb ik ook wat van die zelfbouw filmpjes gezien.
Zou het helpen om de led van een randje alu folie te voorzien om zo meer interne reflectie te krijgen en dan de boel krimpen?

Aangezien we dezelfde module hebben. Waar ik ook nog aan dacht is om gewoon mn single vactrols die nu gesoldeerd zitten via een 1he breakoutstrip naar buiten te brengen en daar met condensatoren of eventueel een flippanda van patching panda op aan te sluiten. Dus tussen pin 1 en 2. zie plaatje..

Weet niet wat de experts daar van denken?
P.s. dat pijltje staat toch voor "wiper" officeel (ja ik ben elektrabeet)
Screenshot 2025-03-01 at 20.37.58.png

flipanda_front.png

Laatst gewijzigd:
Het is tegenwoordig wel beter dat die leds veel meer licht geven.
Vooral de witte leds.
Ik ben alleen nog maar bekend met lampjes.
Er zijn twee manieren de kortsluit methode.

Hierbij is de LDR bezig de boel te `knijpen` Het punt is dat het dan nooit 100% stil is. En dat het nog iets aan geluid door laat als de lamp / led aan is.
Als de LED in eens uit is duurt het nog een halver seconde voor al het geluid weer op komt is vanwege het nagloeien.
Soms is dat lekker voor je oren omdat je niet schrikt van het plotselinge volume. Een zwel pedaal bij een orgel werkte zo altijd al jaren.
Bij lamp aan is de LDR nooit nul ohm wat een nadeel is.
Tenzij men de aanvoer weerstand zo hoog neemt dat het geluid bijna verwaarloosbaar is vanwege de geluids lekkage.
Maar het resultaat moet dan ook weer behoorlijk versterkt worden wat eventuele brom / ruis kan geven.

Of de LDR is aangesloten van de ingang naar de uitgang.
Als de led / lampje uit is duurt het nog even bij het stilvallen van het geluid. Ook vanwege het nagloeien.
Als het helemaal donker is wordt er niks meer doorgelaten en is het ook stil.
Mijn doosje met wel honderd LDRretjes` kunnen zo weinig miliampère aan dat het ook weer handig is om het zwakke geluid uiteindelijk weer te versterken.
Na ook weer een wat hogere weerstand.
Doe ik dat niet dan heb is de LDR opgeblazen en werkt het niet meer.

Het meest tevreden ben ik over VCA`s de ontwerper heeft er twee achter elkaar gezet voor 2 X 45db = 90db of meer? van keihard tot muisstil.
Met behulp van een OTA die ziet er uit als een transistor met drie pootjes maar doet toch iets anders.
Iets met stroom of spanning. Maar ik ben er al te lang uit. Daarom doe ik alleen nog digitale dingen vanwege het betere overzicht en eenvoudiger te repareren.
Zoek OTA electronica. M`n diploma heb ik in de zeventiger jaren gehaald op het moment dat in de annaloge elektronika net de FET`s en OTA`s kwamen.
Daar heb ik dan ook weinig `ballen` verstand van. Het is toch iets waar je helemaal IN moet zitten, wil je er wat van te maken. Het duurt me te lang.

En dan heb ik het nog niet gehad over het inverteren van het stuur signaal. En / of de logaritmische schaal / effect van de volume regeling waar ook wat aan gedaan kan worden.

Laatst gewijzigd:
Is het een idee om eerst een witte krimpkous te gebruiken en daarover een zwarte?

Kun je er niet iets omheen plakken dat de LEDs tegen de LDR duwt? Dan hoeft er niets tussen...

Een kristalheldere epoxy heft diffusie van microscopische oneffenheden zoals krassen ietwat op dus het zou prima kunnen werken.

In het geval van het plakken van 2 LDR’s zou ik persoonlijk de LED in 2 zijdig facet slijpen waar de meeste body weggeslepen kan worden om dan per LDR een vlak plak oppervlak te creëren. Een puntige LED dus met 2 vlakken

Laatst gewijzigd:
Een kristalheldere epoxy heft diffusie van microscopische oneffenheden zoals krassen ietwat op dus het zou prima kunnen werken.

In het geval van het plakken van 2 LDR’s zou ik persoonlijk de LED in 2 zijdig facet slijpen waar de meeste body weggeslepen kan worden om dan per LDR een vlak plak oppervlak te creëren. Een puntige LED dus met 2 vlakken
Das een goed idee dat slijpen.
ik heb 10 van die leds dus ik kan ook een keertje miskleunen
deze leds hebben een uitstraalhoek van 30 graden dus plenty ruimte qua hoek.

epoxylijm... ff zoeken, heb ik niet in huis.

btw
één en ander is voor dat fonitronic ding
intussen zijn er ook een stel dual vactrols van Xvive onderweg uit Japan.
ik ga de vactrols op voet zetten zodat er wat te fröbelen valt

Laatst gewijzigd:
Probleem is niet zozeer de helderheid, maar meer nog de lucht/gas belletjes.
Misschien werkt de combi schuren polijsten cyanoacrylaatlijm het beste.
En daar krimpkous overheen.

Probleem is niet zozeer de helderheid, maar meer nog de lucht/gas belletjes.
Misschien werkt de combi schuren polijsten cyanoacrylaatlijm het beste.
En daar krimpkous overheen.
10 secondenlijm is wel zo'n beetje de meest dramatische rotzooi die er te krijgen is.
Het slaat altijd wit uit, is bros, geeft zelf luchtbellen bij de vleet.

Helderheid: dit zijn 12000cmd leds
Krimpkous? Waarvoor? Hoogstens om de boel bij elkaar te houden.

Back