Acustica Audio Thing (Jupiter 8 vst)

Schermafbeelding 2025-02-22 om 10.24.34.png

Acustica Audio bekend van hardware emulaties middels convolution techniek hebben nu een emulatie van de Jupiter 8 genaamd Thing ( TH8 ).

Dit maakt Acustica Audio anders dan de meeste andere software producenten. Plugins klinken vaak ook erg goed van Acustica.

De techniek toegepast in de Thing volgens Acustica:
THING is powered by a revolutionary technology known as Modular Unified Synthesis Technology (MUST).

MUST is a hybrid synthesis technology that integrates the precision of analog circuit behavior modeling with Acustica Audio’s signature convolution-based approach. It incorporates advanced features such as nonlinear convolution, dynamic Volterra series, and time-varying models to faithfully reproduce the complexities and nuances of analog hardware.

This innovative combination delivers exceptional sound quality and unmatched realism, providing cutting-edge functionality and dynamic responsiveness. With its state-of-the-art design, MUST establishes a new standard in virtual instrument synthesis, seamlessly blending the authenticity of vintage sound with the versatility and performance demands of modern music production.

De vst komt in volledige versie als TH8 en vereenvoudigde versie TH5.

Prijs is 229 euro, maar t/m 31 maart 2025 krijg je 44% korting met code: THSPECIAL

Meer info: THING synth Suite: 80s polysynth power with analog-inspired sound design

Een YouTube video voor de liefhebbers:

Last edited by a moderator:
Ja apart zeg, ik dacht dat het gewoon een lo-res foto was maar ze gaan dus voor de wear en tear look ofzo.

Maar los daarvan. 229 euro vs 85 euro voor TAL J8
Met die code is het verschil in prijs niet zo groot. Weet ook niet wat het verschil in geluid is tussen die twee.

gelukkig heeft ie een strijkijzer langs zijn baard getrokken voor het filmpie op de still te zien hier boven....Het oog wilt ook wat :D
Acustica komt er hier niet in, maar dat terzijde

Ik vergelijk dan gemakshalve met de Avenger die bijna dezelfde prijs heeft zonder korting. Dan moet deze toch wel heel bijzonder klinken om dat te rechtvaardigen.
Hij hoeft niet bijzonder te klinken maar wél net zoals het origineel. Als hij daar veel van afwijkt kan je je geld idd beter in wat anders investeren ;)
Maar Avenger is toch meer rompler als synth, daar zou ik hem nu niet mee vergelijken.

Acustica kennende, zal ie wel beter dan de rest klinken.

Ik heb een originele Jup-8 patch op drie emulaties achter elkaar gezet. De patch is: neg pluck (negative pluck).

Ze zijn alle drie anders, dat kun je duidelijk horen maar nog duidelijker zien aan de waveforms.
Ik heb elke sample apart genormaliseerd omdat er behoorlijk volume verschil zit tussen de verschillende VSTs.

De drie gebruikte VSTs:
  • Acustica Audio TH8
  • Arturia Jup8 v4
  • Roland JUPITER-8 (Roland Cloud VST)
Maar wat is de juiste volgorde?!

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

De derde klinkt het vetst maar is ook schel, vervolgens klinkt de eerste wat mooier, maar verder heb ik geen idee hoe de echte klinkt.

Ik had even te snel gelezen en dat dat er een echte J8 inzat en dacht dan dat deze de eerste was. De andere 2 vind ik zelf wat te resonant klinken. Het zou best kunnen dat Acustica de hardware J8 het best benadert, we zullen zien, de komende dagen/weken zullen vast vergelijkingsfilmpjes online komen.

Ik heb een originele Jup-8 patch op drie emulaties achter elkaar gezet. De patch is: neg pluck (negative pluck).

Bekijk bijlage 3859130

Ze zijn alle drie anders, dat kun je duidelijk horen maar nog duidelijker zien aan de waveforms.
Ik heb elke sample apart genormaliseerd omdat er behoorlijk volume verschil zit tussen de verschillende VSTs.

De drie gebruikte VSTs:
  • Acustica Audio TH8
  • Arturia Jup8 v4
  • Roland JUPITER-8 (Roland Cloud VST)
Maar wat is de juiste volgorde?!

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
je zou eigenlijk de echte Jupiter 8 erbij moeten doen. Anders is het moeilijk vergelijken….

je zou eigenlijk de echte Jupiter 8 erbij moeten doen. Anders is het moeilijk vergelijken….
Helaas heb ik niet de beschikking over een echte Jupiter 8... maar als iemand dat wel heeft: ik heb de patch erbij gezet "NEG PLUCK" (negative pluck)... dus "please upload" 🙃

Helaas heb ik niet de beschikking over een echte Jupiter 8... maar als iemand dat wel heeft: ik heb de patch erbij gezet "NEG PLUCK" (negative pluck)... dus "please upload" 🙃
Dit is de ISE-NIN versie van de Negative Pluck patch. De klank komt heel nauw qua patch settings, dus daarom zijn de diverse voorbeelden zo verschillend denk ik. Als je een parameter een paar tiende procent anders instelt klinkt de klank en filter envelope direct anders. Zelfs na opwarmen en retunen klonk het alweer anders, dus de verschillende Jupiter-emulaties en ook echte Jupiters zullen allemaal een tikkie anders klinken of getweaked zijn verwacht ik, afhankelijk van hun referentie-apparaat/sample. In het voorbeeld van de Acustica Audio TH8 klinkt het overigens wel alsof het filter in 12 dB mode staat ipv 24 dB.

Bij gebruik in een track zullen de verschillen minimaal zijn.

Attachments

• ISE-NIN_NegPluck.wav
    397,5 KB
ja en dan heb je ook nog 12 en 14 bit JP8s enzo, mooie van de TAL J-8 variant is dat je allerlei voice trimmers hebt die net wat kleine tweaks kan geven om hem op je eigen ref JP8 te laten klinken.

Attachments

• Screenshot 2025-02-24 at 19.31.13.png
    Screenshot 2025-02-24 at 19.31.13.png
    310,7 KB · Bekeken: 56
  • Screenshot 2025-02-24 at 19.30.37.png
    Screenshot 2025-02-24 at 19.30.37.png
    278,5 KB · Bekeken: 52
Back