Buren die klagen over een harde bass, vraag over basstraps tegen de muur aan burenkant

Eens met Egres post hierboven, het is wel lekker en inspirerend om in een moddervette sound te zitten maar dat is niet perse de hele tijd nodig. Momenten kiezen. Bij mij is dat bij maken Kick-Bass. En misschien met final mix.

Ik moet ook even met de buren praten over waar ze zitten op welke momenten. Volgens mij hebben ze de meeste last als ze tv kijken, dat is op een plek precies aan de andere kant van de muur van mijn werkplek. Goede kans dat er bijvoorbeeld m.b.t. hun slaapkamer helemaal geen probleem is. Dan zou ik in de nacht gewoon normaal kunnen werken.

Ik ga die Devine pad (Septic tip) maar gelijk bestellen. Ik zit in een oud huis met houten vloer, dus dat zou best eens uit kunnen maken. Nooit aan gedacht maar klinkt logisch. Ik heb sowieso al gemerkt dat een kleine verplaatsing van de sub groot verschil kan maken. Had m op advies van Neumann tegen de muur voor mijn positie en dat leverde onwerkbare brom op. Daarna iets van de muur gezet met veel beter resultaat. Heeft het zin om meerdere van dit soort pads te stapelen met bv trottoirtegels ertussen?

Ik ga dus maar klein en goedkoop beginnen qua aanpassingen, misschien kom ik daar een heel stuk mee. Ik zit in een rijtje maar mijn buitenmuur is een aparte muur (als de buren hun huis zouden afbreken blijft mijn buitenmuur gewoon staan). In principe is het dus niet heel ongunstig (zoals in een modern rijtjeshuis met gekoppelde betonmuren en vloeren).

Het ligt er een beetje aan hoe de trillingsoverdracht plaats vind volgens mij. Contact, omloop, resonantie. Goed om te weten wat het is. Je kan er wel massa tegenaan gooien, maar als je omloop geluid hebt, gaat het weinig doen.

Als het contact geluid is (de trillingen die worden doorgegeven in de constructie) zou je met een massa/veer onder je sub kunnen werken. Een blok beton gieten en op agglomerschuim leggen. Daarbovenop je sub. Het is al eventjes geleden, maar zo uit mijn hoofd moet het voldoende massa hebben om het schuim voor een derde in te drukken. Dat zou de resonantie frequentie moeten verlagen naar onder het hoorbaar geluid (dacht 5-10hz).

Je kan daar overigens ook weer een probleem mee creëren, dat je niet hoort maar wel voelt. Het is ff een werkje , maar het is redelijk goedkoop en eenvoudig om uit te proberen. Ik had er goede resultaten mee destijds, maar iedere situatie is weer anders.
Kom ik dan terecht bij geluidsisolatiemateriaal zoals gebruikt wordt bij schepen waar men machinekamers ermee behandelt? Valt me op dat Agglomerschuim in nogal kleine diktes wordt verkocht. ik kom er ook niet helemaal uit met idee van betongieten, stoeptegels zijn van beton dacht ik, dus dat zou dan ook moeten kunnen.

Ik zou ook het allerlaagste laag er uit filteren. Dat hoor je waarschijnlijk toch niet in zo’n kleine kamer. Ik heb mijn Adam sub op een plankje met schuimrubber er onder staan. Geen idee of dat veel werkt, zat er bij toen ik ‚m kocht.

Als je niet zelf mastert zou je je signaal in je DAW na je monitor out kunnen filteren totdat je zelf een verschil gaat horen. Je masteraar kan het dan later zo afregelen dat je ballen toch nog net comfortabel in je broek stuiteren.
Ik denk wel dat het klopt dat waarschijnlijk het allerlaagste laag (dat ik niet eens hoor) best een groot stuk gedoe veroorzaakt. Ik weet alleen niet hoe ik zonder het introduceren van faseverschuivingen dit laagste laag eruit filter. Met een EQ krijg ik het, of er niet uit (milde slope) of het klinkt (vanwege de steile slope) gewoon heel slecht. Verder ben ik dan bang dat ik dan teveel eruit filter en mijn mixen modderig klinken terwijl ik dat zelf niet hoor.

Sommige tonen kun je niet horen maar alleen voelen.. een KH750 gaat extreem laag.. zelfs een héél octaaf lager dan de Genelecs.

Voor wie niet horen kan maar wel voelen?? Buttkicker.. :okdan: Wordt heel vaak door drummers gebruikt maar ook populair bij gamers.. ik vermoed dat als zoiets onder je stoel bevestigd is, de buren er minder last van hebben dan jij.. :D

Ja, er was ook ooit zo'n sub-pac ding. Ik hoor er weinig meer van. Waar ik dan een beetje mee zit is mijn gebrek aan vertrouwen in de referentie ervan. Zit wat ik voel ook in de mix? Maar in principe zou dat kunnen natuurlijk. Zodra het goed is ingesteld qua referentie met de sub / het echte laag, zou het kunnen werken. Ga daar toch eens over nadenken.

Had ook een zwevende vloer, hoewel dit perfect was voor laagdempen, zoog de vloer ook veel vermogen weg. Heb nu een keramische tegelvloer, niet normaal hoeveel meer energie er in de ruimte zit. Gelijk weer het clubgevoel in de studio

Mijn adam sub 8 is stuk en er komt geen sub meer. Als de ruimte niet perfect is, is t zoals snoep, smakelijk maar niet zoals n precieze meting. Het is eerder zelfbedrog. Merk ik,al vele plekken waar ik mijn studio had, wandel beetje rond en hop laag is weg hop laag is massaal enz. En ja ik heb eilandjes dus ik ben op meerdere luisterposities.

Ik had op zolder twee KH750's als subs voor KH420's op de dikste betontegel van de bouwmarkt. Eronder de dikke rubberen vloermat van dezelfde winkel. Alles netjes uitgemeten met Neumann correctie-microfoon maar zonder het laag weg te filteren. Direct achter de slaapkamers van twee buren en nooit klachten. Regelmatig gevraagd na luide sessies maar hadden nooit last en beweerden zelfs niks te horen. Wel allemaal betonnen vloeren en muren (eind jaren zeventig tussenwoning). De ene buurnan had op zolder overigens een drumhok met akoestisch drumstel. Daarvoor had hij een complete zwevende kamer-in-kamer gebouwd. Dat drumstel hoorde je wel maar niet hinderlijk.

Laatst gewijzigd:
Mijn adam sub 8 is stuk en er komt geen sub meer. Als de ruimte niet perfect is, is t zoals snoep, smakelijk maar niet zoals n precieze meting. Het is eerder zelfbedrog. Merk ik,al vele plekken waar ik mijn studio had, wandel beetje rond en hop laag is weg hop laag is massaal enz. En ja ik heb eilandjes dus ik ben op meerdere luisterposities.
tja zo kan je alles lekker weg relativeren. nog een reden temeer om alles vanuit 1 centraal punt te doen lijkt me. of gewoon een draadloze open headset.

Inderdaad: die draadloze aiaiai lost alles op. Voor mij. Maar hij is gesloten, handig tijdens t vocals opnemen.

Deze kerel herhaalt 100 keer t zelfde maar ik deel de mening wel. Als de ruimte niet ok is kan je laag missen. Dat vertelt ie eerder dan de clickbait titel. Laat die je niet afschrikken

Laatst gewijzigd:
Waarom niet oplossen met goede koptelefoon. Uiteindelijk moet het toch alleen je oren ingaan. Buren verlost van geluidsterreur terwijl je toch lekker stevig herrie kunt maken 😊
Goede koptelefoon inderdaad en alleen in het eindmix stadium even je sublaag checken.
Dat is prettiger voor jouw eigen oren omdat je dan niet gedurende het hele productieproces geteisterd wordt door sublaag. En ook prettiger voor de buren.
Wel oppassen dat je niet teveel en vooral niet op een te hoog volume met een koptelefoon werkt want dat is het ultieme recept voor tinnitus:)

Ik had op zolder twee KH750's als subs voor KH420's op de dikste betontegel van de bouwmarkt. Eronder de dikke rubberen vloermat van dezelfde winkel. Alles netjes uitgemeten met Neumann correctie-microfoon maar zonder het laag weg te filteren. Direct achter de slaapkamers van twee buren en nooit klachten. Regelmatig gevraagd na luide sessies maar hadden nooit last en beweerden zelfs niks te horen. Wel allemaal betonnen vloeren en muren (eind jaren zeventig tussenwoning). De ene buurnan had op zolder overigens een drumhok met akoestisch drumstel. Daarvoor had hij een complete zwevende kamer-in-kamer gebouwd. Dat drumstel hoorde je wel maar niet hinderlijk.
Zit er ook aan te denken om een betontegel op een dempende plaat te leggen en daarop nog 4 van die pucks.

Goede koptelefoon inderdaad en alleen in het eindmix stadium even je sublaag checken.
Dat is prettiger voor jouw eigen oren omdat je dan niet gedurende het hele productieproces geteisterd wordt door sublaag. En ook prettiger voor de buren.
Wel oppassen dat je niet teveel en vooral niet op een te hoog volume met een koptelefoon werkt want dat is het ultieme recept voor tinnitus:)
Ik vind het juist wel lekker om - op niet te hoog volume - dat sublaag te horen en te voelen, werkt voor mij inspirerend. Werken op koptelefoon is nog even wennen maar doe dat nu wel meer en meer, ik blijf wel de ruimtelijkheid missen.

Tja... niets gaat dat sublaag tegenhouden in een aan elkaar gelegen woonomgeving. En geloof me; buren horen die sub veel harder dan jij op je luisterpositie. Door langere golflengte dreunt het overal doorheen.

Doe elkaar als buur een plezier en snap de wetenschap van geluid. Dan besef je dat een sub gewoon geen goed idee is in een rijtjeswoning.. niet voor je film setup, niet voor je productie setup. Niets noppes nada. De oude buurman dacht ook altijd zo lekker te mogen gamen in de avond met zn sub aan. Kan hij lekker de explosies "voelen" weetjewel. Zet gewoon een goede koptelefoon op jongen als je dat laag wilt voelen, maar ga een ander er niet mee terroriseren.

Dr is geen enkele maatregel die jij in je woning kan nemen om die subfrequenties tegen te houden. Tenzij je in een meter dikke, afgesloten, betonnen kubus binnenin je woning wilt produceren.

Dit is het verhaal wel een beetje ja.. :D
Tja... niets gaat dat sublaag tegenhouden in een aan elkaar gelegen woonomgeving. En geloof me; buren horen die sub veel harder dan jij op je luisterpositie. Door langere golflengte dreunt het overal doorheen.

Doe elkaar als buur een plezier en snap de wetenschap van geluid. Dan besef je dat een sub gewoon geen goed idee is in een rijtjeswoning.. niet voor je film setup, niet voor je productie setup. Niets noppes nada. De oude buurman dacht ook altijd zo lekker te mogen gamen in de avond met zn sub aan. Kan hij lekker de explosies "voelen" weetjewel. Zet gewoon een goede koptelefoon op jongen als je dat laag wilt voelen, maar ga een ander er niet mee terroriseren.

Dr is geen enkele maatregel die jij in je woning kan nemen om die subfrequenties tegen te houden. Tenzij je in een meter dikke, afgesloten, betonnen kubus binnenin je woning wilt produceren.

Ik vind het wel een interessant onderwerp, wat er allemaal aan oplossingen verzonnen wordt... Maar ik heb bij bij sommige oplossingen ook een beetje mijn twijfel.

Wat je met aglomer of rubber onder een sub eigenlijk bereikt is ontkoppelen, in de zin van geen trillingen overbrengen aan de kast of vloer waar ie op staat, want dat levert soms resonantiepieken op.. maar aan de andere kant heft het ook de energie die de woofer afgeeft op.. De kast waar de luidspreker in gemonteerd is (de sub) zal tegengestelde richting bewegen wat zich netto vertaald in een luidspreker die minder excursie heeft.. en je dus nog harder moet laten werken om dezelfde geluidsdruk te ervaren.. (Er even vanuit gaande dat de resonantiefrequentie van de ontkoppelende laag aglomer, waar je sub op staat, beneden de laagste frequentie zit die je subwoofer kan weergeven. Anders heeft het geen zin natuurlijk.. :D). Het staat ook haaks op de filosofie die achter spikes zit.

Er worden soms weleens zandzakken opgelegd.. om de luidspreker meer massa te geven, zodat hij minder in tegengestelde richting kan bewegen.. :dubbel: Zandzakken.. wel toepasselijk.. :D
Uiteindelijk zullen de bassen net zo hard te horen zijn dus.. het is een beetje dweilen met de kraan open met subs.. en vooral je kop in het zand steken dat je door heel veel geld uit te geven er een paar DB's af kunt halen..

Wat betreft geluidsoverlast in het algemeen.. en er schijt aan hebben.. Het is gewoon beter met je buren te praten en af te stemmen, tijden af te spreken. Ik heb een paar jaar lang amper op mijn sax kunnen spelen, ik had het ook gewoon kunnen doen, maar uiteindelijk bereik je op langere termijn veel meer door contact te onderhouden.. laten zien dat je er mee bezig bent en probeert rekening te houden met elkaar.

Dit is het verhaal wel een beetje ja.. :D

Ik vind het wel een interessant onderwerp, wat er allemaal aan oplossingen verzonnen wordt... Maar ik heb bij bij sommige oplossingen ook een beetje mijn twijfel.

Wat je met aglomer of rubber onder een sub eigenlijk bereikt is ontkoppelen, in de zin van geen trillingen overbrengen aan de kast of vloer waar ie op staat, want dat levert soms resonantiepieken op.. maar aan de andere kant heft het ook de energie die de woofer afgeeft op.. De kast waar de luidspreker in gemonteerd is (de sub) zal tegengestelde richting bewegen wat zich netto vertaald in een luidspreker die minder excursie heeft.. en je dus nog harder moet laten werken om dezelfde geluidsdruk te ervaren.. (Er even vanuit gaande dat de resonantiefrequentie van de ontkoppelende laag aglomer, waar je sub op staat, beneden de laagste frequentie zit die je subwoofer kan weergeven. Anders heeft het geen zin natuurlijk.. :D). Het staat ook haaks op de filosofie die achter spikes zit.

Er worden soms weleens zandzakken opgelegd.. om de luidspreker meer massa te geven, zodat hij minder in tegengestelde richting kan bewegen.. :dubbel: Zandzakken.. wel toepasselijk.. :D
Uiteindelijk zullen de bassen net zo hard te horen zijn dus.. het is een beetje dweilen met de kraan open met subs.. en vooral je kop in het zand steken dat je door heel veel geld uit te geven er een paar DB's af kunt halen..

Wat betreft geluidsoverlast in het algemeen.. en er schijt aan hebben.. Het is gewoon beter met je buren te praten en af te stemmen, tijden af te spreken. Ik heb een paar jaar lang amper op mijn sax kunnen spelen, ik had het ook gewoon kunnen doen, maar uiteindelijk bereik je op langere termijn veel meer door contact te onderhouden.. laten zien dat je er mee bezig bent en probeert rekening te houden met elkaar.
Koop dan geen rommel..

Amps met hoge dampingsfactor en ervoor afgestemde cabinets

Ivp van zon prutsubs,koop een tweedehands SA amp/bins set,geluidsdruk ga je hebben,en geen klein beetje.

Laatst gewijzigd:
Koop een Skullcandy Crusher EVO voor het plezier.
Ze gaan je natuurlijk niks zinnigs zeggen over je mix, maar soms wil je even ;-)
(en nu hopen dat ik ooit een nieuw stel oren kan kopen)

Een sub maakt het mogelijk het hele spectrum van een band te horen, maar dat domme gebeuk heeft natuurlijk niks met muziek te maken. Alsof een schilderij mooier wordt door met een dikke viltstift extra zwart bij te kladderen Jaahh, vet contrashst.

Mijn sub was wel een goed idee. Neumann dingetje, maar de sub is in mijn setup de enige mogelijkheid om de ruimtecorrectie op te slaan -in de KH 310's gaat dat niet- (en dus uberhaupt te gebruiken) en deze correctie werkt vrij goed is mijn indruk (en daar ben ik niet de enige in).

en... er is natuurlijk wel een maatregel en dat is gewoon wat zachter zetten en normaal omgaan met mijn buren zodat ik tijdens het finetunen een whatssappje kan sturen en zo bepalen tot welk volume niveau ik kan gaan zonder overlast te veroorzaken.

Ik heb net een 2e hands subpac gekocht, ben benieuwd hoe me dat bevalt en of ik hiermee de goede beslissingen kan nemen vwb low-end, als dat zo zou zijn kan ik in combi met mijn koptelefoon in de avonden gewoon lekker door produceren en misschien af en toe overdag even calibreren/finetunen met de sub op wat hoger volume. De combinatie van subpac en goede koptelefoon vind ik sowieso interessant. Als dat bijna net zo goed zou werken als met de monitoring in mijn hok (zal wel een tijdje duren voordat ik dat helemaal heb gefinetuned) kan ik vrijwel overal produceren. Tot nu toe dacht ik alleen in mijn ruimte goed te kunnen werken vanwege de akoestiek.

Back