Veiligheid bij DIY

cream

Ouwe rot
Ik heb laatst een Octave Cat opgeknapt waar behoorlijk wat mee mee aan de hand was. Ik heb hem nu weer helemaal werkend waar ik best wel wat plezier aan beleeft heb.
Ik wil nu wat vaker dit soort projectjes doen. Ik heb nu ook een Polivoks staan die onderhoud nodig heeft maar die schijnt een wat slechtere reputatie te hebben qua veiligheidsstandaarden.
Om wat meer veiligheid in te bouwen zat ik denken om een scheidingstrafo aan te schaffen maar ik ben niet helemaal zeker of dit wel wenselijk is.
Naar mijn weten krijg je bij gebruik van een scheidingstrafo nog steeds een schok als je de fase tegelijk met de aarde aanraakt met daarnaast als bijkomend nadeel dat de aardlekschakelaar niet afgaat omdat het spanningspotentiaal niet hoog genoeg is. Dit lijkt me gevaarlijker dan wanneer je zonder scheidingstrafo werkt. Of zie ik dit verkeerd?

De Polivoks heeft een trafo in de voeding, dus die scheiding heb je al. Het enige waar je dan iets zou winnen is het stukje aan de primaire kant daarvan (schakelaar, zekering). Niet echt waar een scheidingstrafo voor bedoeld is. Wat ze vermoedelijk bedoelen met die slechte reputatie is dat alles aan die primaire kant standaard open en bloot ligt. Die powerswitch met open contacten waar netspanning op staat is echt idioot. En de synth is niet geaard. Het netste zou uiteraard zijn om die primaire kant opnieuw te bedraden (er is wel erg dun draad gebruikt) en dan gelijk goed af te schermen met krimpkous en/of tape. Maar minimaal even dat laatste doen voor je eigen veiligheid.

Ja dat zit opmerkelijk in elkaar inderdaad. Ik ga dat ook eerst aanpassen. In de Octave Cat heb je wat soortgelijks maar dat is nog geaard en zijn dikkere draden gebruikt.

Bij de Polivoks moet je vooral oppassen aan alles rechts van de power supply insteek-printplaat en bij de transformator. Je hebt daar inderdaad de open netschakelaar (met dunne bedrading), maar tevens staat op de 'main board' printplaat 230V nabij ontstoorcondensator (C3 uit mn hoofd?), die daar bij soldeerpunt 18 en 19. Waarom ze die condensator niet gewoon rechtstreeks op de trafo hebben gesoldeerd?! Voor zover ik tot nu toe heb opgemerkt is de rest van de Polivoks wel gewoon laagspanning zonder onverwachts schokgevaar, maar proceed with caution en draag bij voorkeur elektrisch isolerende handschoenen. Zie ook het plaatje, binnen het gele kader moet je in ieder geval uitkijken.
Een extra scheidingstransformator toevoegen heeft geen zin vrees ik, al kan dat handig zijn bij het werken aan SMPS (switch mode) power supplies.

Attachments

• ditdeel.png
    ditdeel.png
    1,5 MB · Bekeken: 54
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik ook vaak een labvoeding als ik aan projecten werk zodat ik de voeding van de apparatuur zelf gewoon uit kan laten. Extra voordeel is dat ik de geleverde stroom kan limiteren zodat als je iets kortsluit de schade beperkt is.
Is natuurlijk niet relevant als je juist de voeding van een apparaat onder handen neemt.

Bij de Polivoks moet je vooral oppassen aan alles rechts van de power supply insteek-printplaat en bij de transformator. Je hebt daar inderdaad de open netschakelaar (met dunne bedrading), maar tevens staat op de 'main board' printplaat 230V nabij ontstoorcondensator (C3 uit mn hoofd?), die daar bij soldeerpunt 18 en 19. Waarom ze die condensator niet gewoon rechtstreeks op de trafo hebben gesoldeerd?! Voor zover ik tot nu toe heb opgemerkt is de rest van de Polivoks wel gewoon laagspanning zonder onverwachts schokgevaar, maar proceed with caution en draag bij voorkeur elektrisch isolerende handschoenen. Zie ook het plaatje, binnen het gele kader moet je in ieder geval uitkijken.
Een extra scheidingstransformator toevoegen heeft geen zin vrees ik, al kan dat handig zijn bij het werken aan SMPS (switch mode) power supplies.
Thanks, nuttige info. Handschoenen ga ik zeker gebruiken inderdaad. Ik heb hem nog niet open gehad. Ik zie dat jij de originele bedrading nog hebt. Zou je aanraden om die bedrading aan de primaire kant te vervangen of maar lekker laten zitten? (Het ziet er niet echt uit...;{)Er schijnt ook nog wat te zijn dat de powerswitch de fase en de nul tegelijk switched. (zie hier). Is die mod wel aan te raden? Ik kan niet goed inschatten of dat nou heel erg is. Er lijkt niet heel veel mis met deze polivoks. Osc 2 werkt alleen niet. Dat wil ik even fixen.

Een goede soldeerbout houder is essentieel, ik heb me een paar keer hard verbrand aan toen ik tussen het solderen door het elektronisch schema op m'n computer bekeek.

Thanks, nuttige info. Handschoenen ga ik zeker gebruiken inderdaad. Ik heb hem nog niet open gehad. Ik zie dat jij de originele bedrading nog hebt. Zou je aanraden om die bedrading aan de primaire kant te vervangen of maar lekker laten zitten? (Het ziet er niet echt uit...;{)Er schijnt ook nog wat te zijn dat de powerswitch de fase en de nul tegelijk switched. (zie hier). Is die mod wel aan te raden? Ik kan niet goed inschatten of dat nou heel erg is. Er lijkt niet heel veel mis met deze polivoks. Osc 2 werkt alleen niet. Dat wil ik even fixen.
Mwa, die dunne primare bedrading kan opzich wel blijven zitten hoor. Stroomverbruik is allemaal zo minimaal, aan de dikte ligt het dan niet (ook niet aan de secundaire kant). Maar het kan wel raadzaam zijn om de aansluitingen over de transformator en netschakelaar met krimpkous (het netste) of isolatietape (makkelijker) te isoleren, evenals bij die ontstoorcondensator op het mainboard bij punt 18/19. Zodat de kans dat je per ongeluk onder stroom komt te staan als je met het apparaat aan het werk bent terwijl hij open ligt en aan staat, flink te verkleinen.

Mwa, die dunne primare bedrading kan opzich wel blijven zitten hoor. Stroomverbruik is allemaal zo minimaal, aan de dikte ligt het dan niet (ook niet aan de secundaire kant). Maar het kan wel raadzaam zijn om de aansluitingen over de transformator en netschakelaar met krimpkous (het netste) of isolatietape (makkelijker) te isoleren, evenals bij die ontstoorcondensator op het mainboard bij punt 18/19. Zodat de kans dat je per ongeluk onder stroom komt te staan als je met het apparaat aan het werk bent terwijl hij open ligt en aan staat, flink te verkleinen.
Ok thanks. Ik ga het goed afschermen.

Ik gebruik ook vaak een labvoeding als ik aan projecten werk zodat ik de voeding van de apparatuur zelf gewoon uit kan laten. Extra voordeel is dat ik de geleverde stroom kan limiteren zodat als je iets kortsluit de schade beperkt is.
Is natuurlijk niet relevant als je juist de voeding van een apparaat onder handen neemt.
Zo'n labvoeding lijkt me ook wel interessant. Dan kan je veilig aan je synth werken als je hem rechtstreeks op de powerrails aansluit toch?

Klopt, maar in de regel heb je wel een driekanaals labvoeding nodig en heel soms nog weleens meer. Maar over het algemeen heb je een +5v, +15v, -15v (of 12v ipv 15v) nodig bij apparaten met zowel een digitaal als analoog gedeelte. Maar is uiteraard heel handig om een apparaat onafhankelijk van de eigen power supply te kunnen testen, ik noem het altijd een soort externe "life support"

Ja, ik zat naar deze te kijken met meerdere uitgangen.

Engelstalige schema's van de polivoks waren moeilijk te vinden trouwens, maar heb ze nu. Mocht iemand ze ook willen hebben , stuur maar een pb, dan mail ik ze even door.

Zo'n Korad (OEM merk) zal voor de meeste toepassingen prima voldoen. Is geen top notch power supply natuurlijk, maar dat is de ingebouwde power supply in de meeste synths ook bij lange na niet ;-)

Het netste zou uiteraard zijn om die primaire kant opnieuw te bedraden (er is wel erg dun draad gebruikt) en dan gelijk goed af te schermen met krimpkous en/of tape. .
TAPE? BAH! Dat gaat na een tijdje plakken, gewoon niet gebruiken.
Idd krimpkous is prima en/of Zelf-amalgamerende tape..

Zelf-amalgamerende tape, ook bekend als zelf-fuserende tape, is een zelfhechtende rubber- of siliconentape die wordt gebruikt voor elektrische isolatietoepassingen . Wanneer het wordt uitgerekt en om zichzelf heen wordt gewikkeld, smelt dit product samen tot een sterke, waterdichte en elektrisch isolerende laag.

Over handschoenen gesproken trouwens:
Ik zie deze en die zullen vast heel veilig zijn. Maar praktisch lijkt het me allerminst. Zijn er flexibelere tot 230v bijv. die ook veilig zijn? Ik zie dat die klasse 00 gaat tot 500V maar dat is wat overkill voor mij denk ik.

Back