Post hier een opname van 10 jaar terug

wat helpt om wat meer op het muziek maken te focussen is om iedere keer als je een leuke patch/preset maakt er een voorbeeldje bij te bedenken dan vloeit er vaneigens af en toe een nummer uit

Weet je wat ik tegenwoordig regelmatig doe als ik geen inspiratie heb? Dan download ik een MP3 van een toffe track van YouTube, plak ik die in mijn DAW en zoek ik de BPM via Google op. Vervolgens maak ik met markers aantekeningen: 8 maten intro > 8 maten percussie erbij > extra melodietje > kleine break > weer opbouwen etc.

Gewoon puur om te analyseren hoe anderen hun 'verhaaltje' vertellen. Dat is mijn zwakke punt en daar leer ik ontzettend veel van 👍 Die inzichten gebruik ik dan om zelf sneller nummers af te maken en dat werkt echt. Daarom heb ik ook zelden de behoefte om dure gear te kopen, want daar zit het (voor mij) niet in. Ik werk net als 10 jaar terug nog steeds met Sylenth, Diva, Kontakt 5 etc.

Ik ben toch even de zolder op gedoken en heb een oude HD gevonden met Reason projecten.
Helaas (of gelukkig) waren veel bronbestanden verdwenen, dus een groot deel was maar half te beluisteren.
Alsnog leuk om even her te beleven, maar ik zal ze jullie besparen.

Helaas exporteerde ik (blijkbaar) niet zoveel naar wav oid, dus er is weinig te delen, maar deze vier uit 2006 kon ik terug vinden.
Allemaal Reason 4 :)
Mixen en masteren deed ik niet aan.
Het idee was toen vooral dat ik achtergrondmuziek voor videos maakte, dus het waren geen complete nummers

Geïnspireerd op 'American beauty'

Een vage beat, iets mysterieus.

Beetje space beat.

Zo, ja, ik maakte lange tracks toen. Vind hem wel lekker, maar ook heel lang (zelfs voor de 'pre Spotify tijd').

Piano opnames ook goed? Dit stuk heb ik meerdere keren opgenomen, voor het eerst in 2011 en laatstelijk in oktober van dit jaar nog.
Hier zit duidelijk verbetering in al zeg ik het zelf. Tempo gaat wel erg op en neer bij die eerste. :)
Maar ik heb ook opnames van andere stukken waar zo'n 10 jaar tussen zit en die zijn dan niet per se beter geworden, wel anders.
Ok, met dit soort muziek ben je sowieso nooit "klaar".

Attachments

• Scriabin - Etude Op. 2 No. 1 (2011, HP-201).mp3
    7 MB
  • Scriabin - Etude Op. 2 No. 1 (2024, VI Labs Modern D).mp3
    6,3 MB
Piano opnames ook goed? Dit stuk heb ik meerdere keren opgenomen, voor het eerst in 2011 en laatstelijk in oktober van dit jaar nog.
Hier zit duidelijk verbetering in al zeg ik het zelf.
Maar ik heb ook opnames van andere stukken waar zo'n 10 jaar tussen zit en die zijn dan niet per se beter geworden, wel anders.
Ok, met dit soort muziek ben je sowieso nooit "klaar".
Nice.
Dat hoor ik mijzelf niet spelen. (nooit te oud om te leren, maar je moet er wel prio aan kunnen en willen geven)

Wat ik recentelijk wel geleerd heb, als je een bestand toevoegt en even wacht, verschijnt er een 'insert' knopje bij het upload blok en dan kun je zo'n embedded player maken als bij mij.
Eergisteren geleerd (ik zit nog maar bijna 5 jaar op SF, dus er is nog hoop.....)

Deze tracks vond ik het meest te pruimen van 20 jaar geleden (van +/- 10 jaar heb ik dus niets).

Elektronisch/chill.
Na een tijdje steeds in de herhaling haha, maar die gated pad vanaf 1:53 en het melodietje eronder vind ik een geslaagde combinatie.
Die bas en de beat, mmmtja....

Voornamelijk strings en een beetje orkestraal achtig iets. Waarschijnlijk met een of andere gare gratis orkest library van destijds.

Volgens mij heb ik Duckdive weleens gehoord.. maar lekkere tracks!! En eigenlijk (als ik heel eerlijk ben) ga ik op deze grooves lekkerder dan op sommige, net iets te sophisicated grooves, waar het eigenlijk een beetje uit de groove schiet eerder (:D) maar is natuurlijk ook persoonlijk.. :)

wat helpt om wat meer op het muziek maken te focussen is om iedere keer als je een leuke patch/preset maakt er een voorbeeldje bij te bedenken dan vloeit er vaneigens af en toe een nummer uit
Zeker ja.. ik maakte altijd wel iets als ik weer een nieuw apparaat kocht.. soms na een avond al.. maar meestal dook ik er dan helemaal in en had ik binnen een klein weekje wel een soortvan muziekjer ermee gemaakt..

Deze tracks vond ik het meest te pruimen van 20 jaar geleden (van +/- 10 jaar heb ik dus niets).

Elektronisch/chill.
Na een tijdje steeds in de herhaling haha, maar die gated pad vanaf 1:53 en het melodietje eronder vind ik een geslaagde combinatie.
Die bas en de beat, mmmtja....

Bekijk bijlage 3855767

Voornamelijk strings en een beetje orkestraal achtig iets. Waarschijnlijk met een of andere gare gratis orkest library van destijds.

Bekijk bijlage 3855768
Best chill die met die beat. Waar had je de opnames mee gemaakt?? 20 jaar terug waren plug-ins nog niet echt alles en je had sowieso een behoorlijk krachtige computer nodig wilde je kunnen maken (zonder de latency op 4 seconden te zetten.. :D))

Dat was tevens een testje of ik ook lawaai kan (durf te) maken op zolder met m'n stem. Dat ging best prima, dus dat moet geen belemmering meer zijn voor nieuwe werkstukjes.
Dat was voor ons, op onze eigen kleine wijze, ook een openbaring.
Openen van jezelf, ligt niet aan de podium-omgeving, maar hoe de persoon op het moment kan zijn.
(niet dat een stage niet kan helpen, maar dat is een ander verhaal)

Ik ben toch even de zolder op gedoken en heb een oude HD gevonden met Reason projecten.
Helaas (of gelukkig) waren veel bronbestanden verdwenen, dus een groot deel was maar half te beluisteren.
Alsnog leuk om even her te beleven, maar ik zal ze jullie besparen.

Helaas exporteerde ik (blijkbaar) niet zoveel naar wav oid, dus er is weinig te delen, maar deze vier uit 2006 kon ik terug vinden.
Allemaal Reason 4 :)
Mixen en masteren deed ik niet aan.
Het idee was toen vooral dat ik achtergrondmuziek voor videos maakte, dus het waren geen complete nummers

Geïnspireerd op 'American beauty'
Bekijk bijlage 3855761

Een vage beat, iets mysterieus.
Bekijk bijlage 3855762

Beetje space beat.
Bekijk bijlage 3855763

Zo, ja, ik maakte lange tracks toen. Vind hem wel lekker, maar ook heel lang (zelfs voor de 'pre Spotify tijd').
Bekijk bijlage 3855764
Leuke muziekjes.. ik vond Reason altijd wel een wonderbaarlijk stukje software.. Je kon er dan wel geen VST's in draaien toen maar kon het kon heel veel.. Ik maakte kennis met versie 5.. maar dat had geen audio record.. maar via Rewire in Ableton was het wel een leuke combi.. al kon ik in het begin niet zo goed wennen aan hoe de Arranger mode werkte. Maar het is later wel goedgekomen en ingedaald.. :)

Deze is ook zeker 10 jaar oud, misschien nog wel ouder. Ook in Reason gemaakt. Inspiratie kwam van 'Air Conditionne' van Julian Jewell kan ik me nog herinneren.
Ben er tot op de dag van vandaag aardig tevreden over.

En deze is nog iets ouder zelfs. Uit de tijd dat ik een buurman had die uit Berlijn kwam en mooi wat vocals kon verzorgen :)
Geen microfoon, gewoon recht in een headphone ingesproken :P . Werkte prima, mooie distortion.

1733433719636.png

Ik had er niet zo snel eentje uit 2014 bij de hand, maar deze is uit 2013. De samples zijn afkomstig van real time police scanner opnames die ik maakte tijdens de aanslagen op de marathon in Boston en door een vocoder heb getrokken. Verder geen opzienbarende track en vrij dramatisch slechte mix. Wel grappig om weer eens terug te horen. Heb er zelfs een leuke AI fake 80s filmposter bij gemaakt.

Leuke muziekjes.. ik vond Reason altijd wel een wonderbaarlijk stukje software.. Je kon er dan wel geen VST's in draaien toen maar kon het kon heel veel.. Ik maakte kennis met versie 5.. maar dat had geen audio record.. maar via Rewire in Ableton was het wel een leuke combi.. al kon ik in het begin niet zo goed wennen aan hoe de Arranger mode werkte. Maar het is later wel goedgekomen en ingedaald.. :)
Ja, toen ik begon zat er helemaal geen echte sequencer view in en moest je alles doen met pattern players.
Dat werd met 4 al beter.

Ja, toen ik begon zat er helemaal geen echte sequencer view in en moest je alles doen met pattern players.
Dat werd met 4 al beter.
Sorry, ik ben het vaak (redelijk) met je eens, maar dit is gewoon niet waar.
De interne sequencer was altijd juist wat ik aan Reason heb gewaardeerd.
En uiteindelijk ook de reden waarom ik maar niet aan Live kan wennen.

@e-Gloomy-nations i catch your drift maar ga af en toe even een boswandeling maken trek je schoenen uit en denk aan het feit dat je niet voor niks handen en voeten hebt gekregen ok?

Wat betreft dit topic, ik heb pardoes deze cd gevonden en ik denk dat het mijn oudste opnamen zijn (25 jaar oud). 100% hardware en geen mastering. Maar hij glitched en hapert alleen maar. Kwa compositie zal het niet veel wezen maar ik wil het wel samplen.

Kan iemand mij helpen om het op schijf te krijgen ?

IMG_6192.jpeg

Sorry, ik ben het vaak (redelijk) met je eens, maar dit is gewoon niet waar.
De interne sequencer was altijd juist wat ik aan Reason heb gewaardeerd.
En uiteindelijk ook de reden waarom ik maar niet aan Live kan wennen.
Ok, dan laat m'n geheugen mij in de steek, ik meen me te herinneren dat ik in het begin geen sequencer window had zoals nu waar je in kon 'spelen', maar alles met patterns moest doen.
Maar, dan hebben we het over 22 jaar geleden, toen ik een gekraakte Reason 2 kreeg.
Ik heb even wat oude reason videos gekeken en hij zat er inderdaad wel onder .
Wat ik denk ik heb onthouden (klok en klepel) had met audio te maken. Dat je eerst geen audio op kon nemen in de sequencer, wat pas later kon.

Wel grappig om te lezen dat je niet aan Live kunt wennen. Ik ben net begonnen, dus het is nog wennen, maar hoop dat Live net zo lekker gaat voelen, want het 'live looping' based werken mis ik in Reason. (de session view)

Laatst gewijzigd:
Deze is zo'n 10 jaar oud denk ik. Als ik mij goed herinner vooral een Access Virus TI en een Moog Voyager gebruikt destijds. Was destijds heel leuk om eens iets van zang in een track te gebruiken, maar je weet hoe dat gaat: iedereen druk met werk en carrière, nieuwe levensfase (zij kids, ik meer synths), men gaat verder weg wonen waardoor afspreken lastiger wordt, minder tijd voor muziek maken, etc...

Back