DAW welke? na Cool edit pro?

robbie50

ferkeert lit
Hopelijk geen domme vraag......:erm:
In het verre verleden deed ik wel eens iets met Cool Edit, maar die is er niet meer....
Nu wil ik me weer begeven op het "gladde" productie ijs, maar???
Welke DAW moet ik gaan gebruiken?

Wat wil ik?
Gewoon met bestaande synth's tracks maken, in de DAW hoeven dus niet allerlei synth geluiden of effecten te staan!

Gewoon een nummer proberen te maken met enkele tracks.
(misschien wel een DAW welke ik evt. later kan uitbreiden)
Ik bedoel echt iets voor een "beginneling", zelf ben ik uit het C64 tijdperk en heb op deze "PC" destijds aardig zitten "klooien:beard:"

Graag dus een simple advies......ik moet het allemaal echt nog leren:eureka:

Rob

Geen domme vraag hoor : - )

Heb je al gekeken naar wat Youtubefilmpjes van bijvoorbeeld Fruityloops, Studio One, Cubase en/of Ableton?

Je kunt ook verschillende demo's downloaden om te kijken welke bij je past.

Ik heb slechts 1 DAW geprobeert, namelijk Ableton. Daar kwam ik als absolute complete beginneling prima uit.

(Wel heb ik na ongeveer een klein jaartje prutsen ook een paar lessen voor gevolgd om er echt handig mee te worden)

Als er andere DAWs zijn die net zo, of nog beginnersvriendelijker zijn dan komen er vast meer reacties.

Ableton kun je in elk gratis uitproberen (full featured, voor 30 dagen). Ik had aan een dag of 4-5 voldoende om te weten dat ik er wel wat mee kon.

Je hebt meerdere edities en als je niet al die softsynths van de DAW wilt hoef je wellicht niet voor de dure versie te gaan.

Bijkomend voordeel - er zijn op dit forum ook best veel mensen die het gebruiken wat handig kan zijn als je hulp nodig hebt.

Wat wil ik?
Gewoon met bestaande synth's tracks maken, in de DAW hoeven dus niet allerlei synth geluiden of effecten te staan!

Gewoon een nummer proberen te maken met enkele tracks.
(misschien wel een DAW welke ik evt. later kan uitbreiden)
Ik bedoel echt iets voor een "beginneling", zelf ben ik uit het C64 tijdperk en heb op deze "PC" destijds aardig zitten "klooien:beard:"

Graag dus een simple advies......ik moet het allemaal echt nog leren:eureka:
Al de daws hebben zoveel mogelijkheden dat het zeker in het begin overweldigend kan zijn en je door de bomen het bos niet meer ziet, het vereist echt tijd en flink wat uurtjes voor je alle mogelijkheden een beetje in de vingers hebt.
Maar je kan van alle daws zo ongeveer een introduktieversie gratis uitproberen, op die manier kan je kijken welke je aanspreken en zoals @Bono al zegt; kijk wat op youtube wat je aanspreekt.
Is je portemonnee belangrijk; er zijn daws die gratis zijn en als je niet alle snufjes verwacht dan kost het geen geld; 14 Best Free DAWs for 2024 (July 2024 Update)

Ik heb me altijd afgevraagd hoe mensen in Cool edit de timeline gebruiken.. volgens mij is er geen BPM maar ik heb het Peter Quistgard nooit gevraagd.. :D

Ik denk dat Audacity het meest vergelijkbaar is en freeware .. en er is daar een trucje voor..

Laatst gewijzigd:
Wel een beetje steile leercurve, maar Reaper - als je het eenmaal in de vingers hebt - is toch wel geweldig.

Kijk eens naar Cakewalk van Bandlab. Gewoon een uitgebreide daw met alles erop en eraan...en gratis !

Bij Ableton heb je Intro, een light versie zonder alle toeters en bellen. Dat is wel lekker overzichtelijk. Mogelijk heb je dat ook in andere daws. Dan kan je het zo simpel mogelijk houden.

Wil je midi programmeren in de daw? Of sequence je de synths ook extern?

Heul lang geleden (eind jaren 90) ben ik begonnen in ACID, toen nog van Sonic Foundry, daarna van Sony, nu Magix. Was toen ideaal als je als onwetende enthousiasteling in komt vliegen, heb veel tracks in elkaar gepropt toen, dat kon allemaal lekker lomp en visueel. Ik weet niet hoe de software er nu voor staat, ik zie dat ze een soort 'entry-level' versie hebben maar of die net zo lekker basic was als indertijd kan ik niet zeggen...

Ik gebruik nog steeds dagelijks Cool Edit Pro 2.1.. ;) Het bestaat inderdaad niet meer officieel, maar zoekt en gij zult vinden..
Echter is het inderdaad geen DAW van de moderne tijd. Je zou je bijna kunnen afvragen of je het nog wel een DAW zou noemen. I guess, technisch gezien wel want je kan er in multitracken en er zitten wat fx in enzo, maar het kan niet op tegen de huidige muziek software. Voor één ding is het wel geweldig en dat is snel wave-editten. Ik zou het dan ook omschrijven als een wave-editor met een beetje extra funties (zoals Audition, maar dan met goede fx).

Zelf ben ik ooit begonnen in Reason 5. Vreselijk programma en lijkt meer op een soort semi-analoge workflow. Geen pretje om in te starten en destijds had je geen audio op je tijdlijn.. alleen samplers!
Na 2 jaar was ik overgestapt op Ableton wat ik nu nog steeds gebruik, maar ik heb een dagje rondgezweefd in wat andere DAWs om te kijken en ik heb veel video's gekeken over andere DAWs. Afijn, het is nu 14 jaar verder en ik werk nog steeds in Ableton, dus dat zegt wat denk ik. Zelfs als mix engineer heb ik er genoeg aan ook al zou je met ProTools betere routing kunnen doen. Het ding is dat Ableton gewoon zo eenvoudig is en straight-foward, de tijd die je dat scheelt is wat waard. FL studio is ook redelijk eenvoudig dus dat zou je kunnen overwegen. Voordeel is het is lekker game-y dus easy om te begrijpen, nadeel is dat je wat toffe dingen mist ten op zichte van Ableton en het is niet zo leuk voor live. Als je Ableton vet vindt, maar je wilt toch meer, dan kun je BitWig overwegen: dat is een soort Ableton on Steroids.

Mocht je echt een nerd nerd zijn overweeg dan Reaper, daarin kun je alles zelf programmeren en dat kun je helemaal naar je hand zetten. Ben je meer iemand die met bands werkt dan zijn Pro Tools of Logic misschien meer iets voor jou. En voel je je erg 'cool', maar je wilt wel een normale DAW dan kun je kijken naar Cubase ;)

Ben je meer iemand die met bands werkt dan zijn Pro Tools of Logic misschien meer iets voor jou. En voel je je erg 'cool', maar je wilt wel een normale DAW dan kun je kijken naar Cubase ;)

Dit kan net zo goed met Reaper, multitracking werkt prima. Er bestaan studio's die Protools overboord hebben gegooid voor Reaper bijvoorbeeld.

Reaper heeft ook een webbased interface ingebouwd om vanaf je mobiel of tablet een monitormix te bedienen, met verschillende templates voor bijv. enkel een 'more me' , of een uitgebreide mixer.

Reaper heeft wel een nadeeltje, het accepteert geen externe midi-clock input van midi mmc's. Het stuurt wel clock uit. Dus een tap-tempo op een externe sequencer zal door Reaper niet in de Reaper transport worden ontvangen. (Start en Stop commando's etc. werken wel prima)

Als je alles inspeelt op hardware en in laagjes op wilt nemen, dan denk ik dat Reaper de beste instapDAW is.
Voor meer creatief werk, waarbij de DAW het instrument wordt, vind ik Reaper minder inspirerend, maar voor opnemen, mixen etc. is er (wat mij betreft) geen beter alternatief.
En de kosten zijn heel schappelijk, eerst een lange proeftijd (die je kunt verlengen, omdat de melding weg te klikken is) en als je denk dat het wat voor je is, kost hij € 60,- voor 'niet commercieel' gebruik.
Als je ziet hoeveel werk ze er in stoppen, vraag ik me af hoe het uit kan, maar ik ondersteun ze graag, dus koop braaf elke keer een nieuwe als ze weer 2 grote versies later zijn (je koopt een licentie voor V.x en Vx+1, in de praktijk ongeveer 2 jaar gebruik )
(je hoeft niet over, de oude zal het nog lang blijven doen, maar ik gun ze graag een beetje omzet)

Reaper draait op heel goedkope hardware (ik gebruik een oude laptop uit 2015 en dat was al een goedkoop ding toen en het draait perfect).
Alle andere (grote) DAWs hebben meer nodig om lekker te draaien.

Alle DAWs hebben een leercurve, dus daar moet je sowieso doorheen, maar voor alleen opnemen denk ik dat het meevalt. Ik wist na 1 uur ongeveer wel wat ik er mee moest qua opnemen etc.
Reaper heeft een gigantische fanbase en veel leermateriaal op YT staan.

ik ben zelf ooit ingestapt in Cubase. Maar zoals iedereen bijt je je vast in de eerste en ga je daarmee verder.

Ableton is een wat vreemdere eend in de bijt vind ik, maar gebruik ik er nu naast. Ableton is fantastisch als je je opnames veel wilt loopen, en dan op een nieuw spoor wat anders. Audio routen is ook zoveel logischer dan een Cubase. Maar 2 verschillende schermen, de basic graphics.. het kan wat verwarrend zijn.

In Cubase is het bepalen van mappen voor projecten en audio routing wat minder logisch voor mij, maar qua werken op sporen van links naar rechts, alle features die erbij zitten een stabiel betrouwbaar pakket

Digital Audio Workstation.
Begin met twee (stereo) hardware recorders waar niet zoveel op te editen valt. Tegenwoordig ook met een systeem foto camera waar ook stereo geluid instelbaar op zit. Bewerking met Pinnacle.
De stukken die ik de moeite vind doe ik met Audacity zoals begin / einde of tussendoor nog als het de moeite is.
Midi alles met Cubase.

DANKJULLIEWEL!!!! voor alle reacties! Fijn dat er zo meegedacht wordt.....
Ik heb besloten in zee te gaan met Reaper, de probeer versie, geïnstalleerd aangegeven dat hij mijn geluidskaart ,ESI Maya44e, mag gebruiken maar.....opnemen op meer dan één spoor lukt mij wel, maar het geluid wat uit mijn speakers komt is een fractie later dan het geluid wat ik ter plekke inspreek.......
Heeft dit te maken met latentie? ik zoek verder.....

groet,

rob

Back