ervaringen met patchbays

Zaza

Ingeburgerd
Hoi,

Wat zijn jullie ervaringen met patchbays? Heeft het je leven veel makkelijker gemaakt?

Ik maak voornamelijk muziek met hardware, een vrij overzichtelijke hoeveelheid op zich. Iets van 4 synths, een drumcomputer, sampler en mixer. Tel daar nog 5 gitaarpedalen en 2 andere effecten bij op en dat is het wel, ook geen plannen voor echte uitbreiding. Als er iets nieuws komt, gaat er ook weer wat weg.

Ik ben nu dingen vaak opnieuw aan het bekabelen, wat ik op zich niet zo een probleem vind, maar heb ook wel eens naar patchbays gekeken en ben wel benieuwd naar ervaringen daarmee.

Een patchbay aan m’n set up toevoegen lijkt me ergens makkelijk en snel werken, maar ergens maakt het het misschien ook wel weer juist onnodig extra complex…

Benieuwd naar jullie ervaringen!

Laatst gewijzigd:
Ik ben dik 10 jaar geleden afgestapt van een analoge patch bay. Ik gebruik sindsdien RME als audio interface in combinatie met een adat 8in/8out converter. Ik plug daar alles rechtstreeks op in. De routing pas ik aan in de RME via TotalMix. Super flex, je hebt zodoende heel veel stereo FX send/returns. Kost wel wat.

In eerste instantie deed in het ook zo met mijn FX pedaaltjes, maar daar ben ik van afgestapt. Reden: kabel spagetti. Ik ben nu bezig een nieuw pedal board te bouwen met een Morningstar loopswitcher als basis. Hiermee kun je je pedaaltjes in software qua volgorde veranderen, of parallel/serieel schakelen. En je kunt ze als preset opslaan, en via midi CC activeren.

Thanks voor jullie reacties!

Ik heb best veel inputs momenteel, Scarlett 18i20 met ADAT, in totaal 14 inputs.

Ik ben vooral vaak opnieuw aan het bekabelen omdat ik vaak wissel hoe ik de effecten gebruik. Of omdat ik het ook wel leuk vind om drums door een filter van een andere synth heen te laten gaan bijvoorbeeld.

Een patchbay lijkt dan makkelijk, maar misschien is het met deze hoeveelheid net zo makkelijk om gewoon de kabels te pluggen inderdaad :P

Qua midi heb ik een octatrack met 8 midi tracks output en een analog keys op de midi input van de octatrack om de 8 tracks in te kunnen spelen, dus dat zit wel check!

Gaat in mijn geval om audio routing :mega:

Gebruik een SHORTI Bantam, werkt perfect

IMG_0469.jpeg

Ik heb een Roland MC-707 die ik gebruik als "brein" van mijn setup en ook als mixer. Aangezien de MC-707 maar vier mono inputs heeft heb ik me een Neutrik patchbay gekocht. Wat een verademing. Heel praktisch en betaalbaar. Je betaalt idd wel wat voor kabels maar dat doe je ook als je een grote analoge mixer koopt om alles in te pluggen. Gewoon wat DAP audio patchkabels aanschaffen (kosten ook amper iets) en plug & play. Het enigste nadeel dat ik heb is natuurlijk dat ik keuzes moet maken welke gear ik inplug maar hey, The Beatles hadden ook maar een 8-track, hé :D

Voor mij is mijn (studio)leven een heel stuk minder complex geworden met patchbays. Aan de achterkant van de patchbays zit alles op een vaste plek in mijn ADAT en geluidskaarten. Als ik er niets op aansluit heb ik mijn synths direct in de inputs en als ik er een effect of andere synth op in wil pluggen is het een kwestie van kabels aansluiten op de voorkant van de patchbays en ik weet exact op welke input die binnen gaan komen. Het is dan niet nodig om de kabels van de synths naar de patchbays los te koppelen en aan te sluiten op het effect, maar het enige wat ik hoef te doen is een jack aan te sluiten op de output van de patchbay, die naar het effect te doen en dan van het effect naar de input van de patchbay.

Als ik het effect dan op een andere synth wil is het een kwestie van jacks in een andere plek doen en ik kan het effect daar gebruiken. Simpel en zeer efficient.

Niet iedereen ziet het nut voor wat een ander een prettige manier van werken vind.
Probeer het gewoon..

Deze is misschien leuk om te bekijken

Zelf heb ik nog wel aan een matrix mixer gedacht

Verder heb ik deze nog liggen (hint) haha

Voor mij is mijn (studio)leven een heel stuk minder complex geworden met patchbays. Aan de achterkant van de patchbays zit alles op een vaste plek in mijn ADAT en geluidskaarten. Als ik er niets op aansluit heb ik mijn synths direct in de inputs en als ik er een effect of andere synth op in wil pluggen is het een kwestie van kabels aansluiten op de voorkant van de patchbays en ik weet exact op welke input die binnen gaan komen. Het is dan niet nodig om de kabels van de synths naar de patchbays los te koppelen en aan te sluiten op het effect, maar het enige wat ik hoef te doen is een jack aan te sluiten op de output van de patchbay, die naar het effect te doen en dan van het effect naar de input van de patchbay.

Als ik het effect dan op een andere synth wil is het een kwestie van jacks in een andere plek doen en ik kan het effect daar gebruiken. Simpel en zeer efficient.
ja zo doe ik het ook.
alle synths en pre amps via de patchbay naar de 32 inputs.

Denk alleen als 4 synths hebt dat een patch niet heel veel toevoegt.

wat ik ook doe is een aantal rack compressors en eq op de patchbay zetten en dan aan de achterkant een pre-routing maken die je dan evt aan de voorkant kan veranderen.

Ik ben geen fan van patchbays want het verdubbelt meteen het aantal kabels en daarnaast is het een mogelijke bron van storing/crosstalk, kraak of losse/slechte connecties. Ik heb voor alle devices eigen inputs op mijn audio interfaces en doe alle routing van effects etc via mijn DAW. Ik gebruik nu nog wel een patchbay om 3 stuks 8x-jack-naar-DB25 aan te sluiten aangezien de kabels aan de kant van de jacks tros te kort zijn om over meerdere devices te verdelen.

Back