Eurorack case bouwen - Welke voeding

Mark E.

Ouwe rot
Ik heb het weer voor elkaar gekregen. Mijn tweede kast Eurorack vol en ik kan sommige modules niet gebruiken zonder er andere uit te moeten halen.
In plaats van een derde kast aan te schaffen wil ik een grote kast hebben waar alle modules in kunnen.

Ongeacht het aantal rijen en de breedte ben ik aan het kijken naar de voeding. Het valt mij op dat met de Mean Well RT65B ik maar weinig -12Vdc beschikbaar heb.
De Behringer System 100 modules hebben blijkbaar nogal wat -12Vdc nodig, waardoor ik momenteel een vermogen heb van 2115 mA op +12V | 849 mA op -12V | 50 mA op 5V.
Dat gaat later uiteraard meer worden als de kast weer voller wordt.

Nu ben ik aan het denken om een van de voedingen anders aan te sluiten, zodat ik een groter vermogen kan gebruiken voor de -12V.
Onderstaand plaatje geeft dit weer:

1732879085670.png

Ik heb hier op zitten Googlen, maar zie niemand met dit voorstel. Mogelijk is er dan ook een reden voor, maar die kan ik helaas niet vinden.
Wat mis ik hier of is dit dan toch een goede oplossing?

Ik ga overigens een van de 5Vdc voedingen gebruiken voor een LED strip aan de bovenkant van de kast om de modules te kunnen verlichten. Die voeding wordt enkel voor de LED verlichting.

Attachments

• 1732878898414.png
    1732878898414.png
    41,4 KB · Bekeken: 19
Waarom is die laatste voeding nu anders bedraad? Die volg ik niet helemaal

Dat heb ik bewust gedaan om vanuit de 12V naar de COM een -12Vdc te krijgen en de 2800mA van die voeding te gebruiken bij de -12Vdc bus.
De blauwe "Neutral bus" is mijn referentie. Vanuit daar heb ik de andere spanningen.

Door van de 3de voeding de 12V aan de blauwe "Neutral bus" te leggen. Wordt dat mijn referentie. De voedingen vanuit daar heb ik dan tussen haakjes erbij gezet.

Dit kan niet omdat je voedingen niet parallel kunt laten lopen. Stel je voor dat de 12v lijn zwaar belast is, dan is de weerstand van die lijn misschien zo hoog dat de stroom liever van de ene naar de andere voeding loopt. Gegarandeerd brand.
Wat wel kan is seriële voeding: je pakt twee dezelfde 12v voeding en je sluit ze in serie aan: 12v A naar de modules, com A zowel naar neutrale bus als naar de 12v B, com B wordt dan de -12. Het beste kun je de neutrale bus dan aan randaarde hangen anders 'zweeft' het. Voor de 5v gebruikt je dan aparte voedingen. Single output voedingen zijn goedkoper dan de Rt-65b, dus het wordt zeker niet duurder.
Ik gebruik dit in m'n eurorack met 2x Meanwell MDR-60-12 en 1x MDR-10-5, dan heb je 5 amp 12V, 5 amp -12V en twee amp 5V.

ik heb 2 meanwells in mijn ginkosynthese kast (12U 114HP) en volgens modulargrid zit ik aan 2976mA op de 12V en 1654mA (!) op de -12V.
loopt zonder problemen.
de man van case from lake op zijn pagina beweert het volgende op zijn pagina. ik citeer hem even:
MeanWell declares 2800/500 mA. -12V side looks short, but can work till 1000mA if the total amount doesn't exceed 64w.
dat blijkt in de praktijk dus te werken. ik heb er wel voor gezorgd dat elke voeding ongeveer de helft van het totaal krijgt, elk van de 4 busboards ongeveer een 4de. dat was even puzzelen en rekenen.
het gevolg is dat niet alle modules op dezelfde rij in hetzelfde busboard geplugd zijn, maar dat was alleen vervelend bij het inpluggen en inschroeven.

Laatst gewijzigd:
Ik las op een ander forum, dat de RT-65B problemen kan geven door de ruis. Als ik dan kijk naar andere voedingen hebben deze ongeveer eenzelfde ripple van 120mV(peak-peak).
Met de huidige Doepfer case met de (oudere) PSU2 voeding heb ik nergens last van. Alleen is dat geen schakelende voeding en werkt die prima in mijn kleine Doepfer kast.

Ik zie inderdaad ook dat mijn ontwerp met de 3 RT-65B's niet gaat werken omdat je ze niet parallel kan gebruiken. Dat zal zeker niet bevorderend zijn voor de ruis op de voeding.
Ik gebruik dit in m'n eurorack met 2x Meanwell MDR-60-12 en 1x MDR-10-5, dan heb je 5 amp 12V, 5 amp -12V en twee amp 5V.

Dit concept vindt ik al een stuk beter. Denk dat ik dan ook gebruik ga maken van dit concept.
Alleen met 4 stuks RS-35-12 (per 2 busboards 1 voor de +12Vdc en 1 voor de -12Vdc. In totaal 4 busboards)
De kosten zijn dan 4 x €15,99 (Conrad prijs) en dan nog voor een 5VDC voeding (ook €15,99). Totaal is dan €79,95
Voeding die ik heb is dan +12Vdc: 6000mA / -12Vdc: 6000mA / 5Vdc: 5000mA

Edit: Ik zie nu dat ik ook de Mean Well RS-75-12 kunt kopen voor €1 meer. Dan heb ik er maar 2 nodig voor de +12Vdc en -12Vdc. Deze geeft ook al 6000mA
Dan kost het mij €49,97(Conrad prijs) om hetzelfde vermogen te krijgen. Dat maakt deze keuze eigenlijk wel interessanter.

ik heb 2 meanwells in mijn ginkosynthese kast (12U 114HP) en volgens modulargrid zit ik aan 2976mA op de 12V en 1654mA (!) op de -12V.
loopt zonder problemen.
de man van case from lake op zijn pagina beweert het volgende op zijn pagina. ik citeer hem even:

dat blijkt in de praktijk dus te werken. ik heb er wel voor gezorgd dat elke voeding ongeveer de helft van het totaal krijgt, elk van de 4 busboards ongeveer een 4de. dat was even puzzelen en rekenen.
het gevolg is dat niet alle modules op dezelfde rij in hetzelfde busboard geplugd zijn, maar dat was alleen vervelend bij het inpluggen en inschroeven.

1000mA op de -12Vdc bus zou mooi zijn. Dan zou ik 2 stuks van de RT-65B nodig hebben. Stuk goedkoper dan de andere optie met 4 voedingen.
Dit kost mij ongeveer €47,98(Conrad prijs) en dan heb ik +12Vdc: 5600mA / -12Vdc: 2000mA / 5Vdc: 10000mA(of 2 x 5000mA gezien ik de LED verlcihting op een apparte voeding wil houden)

Ten slotte had ik nog deze gevonden die ik later zou kunnen toepassen mocht ik toch problemen hebben met de ruis op de voeding.

Mogelijk zijn er ook andere filters die eenzelfde resultaat kunnen geven, maar daar moet ik mij dan meer in verdiepen. Zij raden echter wel aan om er maar max 3A doorheen te laten gaan.

Laatst gewijzigd:
Ik vond het erg meevallen de ruis van een RT65B.
Wat wel tegenvalt is aan een case met veel Ampères is, dat als je een foutje met aansluiten maakt, dan komt de magic smoke heel snel. Ik heb ook 2 cases met Koma Strom , en die hebben een resettable fuse. Dat heeft al een paar keer mijn ass gered.

ik heb net voor iemand een Befaco Trolleybus gebouwd. Erg tevreden mee. voeding + busboard ,
lekker veel aansluitinging en veel amps. module met aan/uit knop en wat extras.

Meanwell rt65 heb ik slechte ervaringen mee, ism met digitale modules die stuk gaan.

Zijn er nog zaken om rekening mee te houden met de inrush current (De inschakelstroom)?
Als ik kijk naar de Mean Well LRS-35-12, heeft deze volgens de specificaties een cold startstroom van max 45A. Als ik zo 4 van die dingen aanzet heb ik een maximale stroompiek van 180A.
Uit mijn ervaring is dat natuurlijk een stuk minder in de praktijk en de duur is ook maar erg kort. Toch benieuwd als ik hier rekening mee moet houden en niet mijn automaat in de zekeringkast tript.

Wat ik zelf interessant vind is het gebruik van capacitors toepassen op stroom per module die soms wat meer trekt.

Verder zou ik nadenken over de hoek waarin je wilt werken. Een beetje tilt is wel prettig ipv in mijn opinie een 4kante box op je desk.

Deze nog gevonden wellicht interessant
Zeker niet verkeerd, maar dan had ik zelf nog een transformator moeten toevoegen om van de AC naar DC te gaan voor meerdere bordjes, eentje zou niet genoeg zijn.
Qua prijs en het zelf moeten knutselen is dan niet zo handig.

Ik heb gekozen om gebruik te maken van de Mean Well RS-35 serie. Dus 4 keer een 12V voeding en een keer de 5V voeding.
Op dit moment heeft enkel mijn Doepfer A-190 5Vdc nodig, maar weet niet als dat in de toekomst gaan veranderen. Eigenlijk jammer dat modules met digitale circuits geen 5Vdc gebruiken, want dan is die voeding al gescheiden van de 12Vdc circuits.

1734001158996.png

Hopelijk leesbaar, maar dat is ongeveer hoe ik het geheel wil aansluiten en koppelen.

Belangrijke factoren:
- Geen parallel schakelingen van voedingen
- een voeding voor een spanningsniveau
- Iedere 12V voeding is 3A, dus ik heb per 2 busboards 3000mA op de +12Vdc en 3000mA op de -12Vdc beschikbaar.
- Ik kan digitale modules scheiden van modules die daar last van hebben.

Het enige waar ik nog mee zit is de inschakelpiek als deze 5 voedingen tegelijkterijd worden aangezet. Denk dat het wel OK is, maar we gaan het zien

inschakelpiek
Simpel even een NTC ertussen.

En als je toch bezig bent ook een MOV er overheen en een netfilter ertussen.

En als je toch bezig bent ook een MOV er overheen en een netfilter ertussen.
Er zit al een EMI in de voedingen. Die zal al het een en ander eruit filteren, maar wel als er problemen zijn kan ik altijd nog een externe toepassen. Ik denk nog een Schaffner EMC filter te hebben liggen. Zo eentje als op deze afbeelding:
1734014686245.png

Het schema van de Mean Well voeding (Hierop is de eerste stap het EMI-filter):
1734014728685.png

Weet niet in hoeverre dit filter de stuurfrequentie eruit filtert. Ook al voldoet het per voeding aan de norm, met 5 van die dingen kan het er nog wel eens te veel zijn.
Er is geen info over te vinden verder, maar we gaan het testen.

Simpel even een NTC ertussen.
Dit heb ik elders ook gelezen, ben er zelf niet bekend mee, maar kan de aansluitingen voorbereiden dat ik dit altijd nog ertussen kan zetten.

Ik mis nog 1 ding in je schema: randaarde naar alle chassis delen is goed, maar de 0v achter de 12v voedingen moet ook aan aarde, anders zweeft het geheel.

Back