Monitor placement

vipal

Ouwe rot
Ik heb aan de hand van deze tips mijn monitors verplaatst: Monitor Placement - Genelec.com
en opnieuw de calibratie met SoundID gedaan (ivm upgrade van Reference 4 naar Sound ID).

Best groot verschil tussen oude calibratie (sept. 2023) en de nieuwe. De bekende dip is een stuk kleiner. Zie plaatjes.
Ik denk dat dit vooral komt doordat ik mijn monitors (Genelec 8040) dichter naaar de achtermuur van mijn ruimte heb gebracht.
Ik dacht altijd dat monitoren met achterpoort ver van een muur moesten maar Genelec zegt dat ze niet verder dan 60 cm. van de muur moeten staan (en niet dichterbij dan 5 cm.)
De voorkant van de monitoren staat nu bij mij op ongeveer 50 cm. van de muur.

Ik merk een groot verschil met luisteren naar low end. Voorheen kon 5 cm naar voren of achteren met mijn hoofd al veel verschil maken, nu is dat is een stuk minder extreem.
Veel grotere sweet spot gekregen voor low end. Blijkbaar zat ik voorheen in een dal of piek van een node en is dat nu minder het geval.
Betere monitor placement als goedkope akoestische aanpak, had dit eerder moeten doen.

Attachments

• Sonarworks  cal 13sept2023.png
    Sonarworks cal 13sept2023.png
    52 KB · Bekeken: 74
  • sonarw nieuw.png
    sonarw nieuw.png
    69,3 KB · Bekeken: 31
Nice !!! uit ervaring kan ik zeggen dat de 120 hz plafond reflectie is . Best logisch .. luidsprekers op 1,2 meter en plafond 2,4 meter . snelheid geluid 340 / 120. 2,8 meter volledige golflengte .. dus een halve 1,4 meter. van je luidsprekers naar het plafond en weer naar je oren .. meet maar na. Is trouwens op te lossen met een beetje werk.

Nice !!! uit ervaring kan ik zeggen dat de 120 hz plafond reflectie is . Best logisch .. luidsprekers op 1,2 meter en plafond 2,4 meter . snelheid geluid 340 / 120. 2,8 meter volledige golflengte .. dus een halve 1,4 meter. van je luidsprekers naar het plafond en weer naar je oren .. meet maar na. Is trouwens op te lossen met een beetje werk.
Ok, zo voorgerekend lijkt dat idd logisch. Ik had al wel begrepen dat monitoren op ongeveer halve plafondhoogte een ongunstige positie is. Wat zou ik het beste kunnen doen? Platen aan plafond op mijn luister positie? Ik zat toevallig al op marktplaats te kijken om akoestische behandeling toe te voegen, alhoewel ik eigenlijk niet weet waar want in alle hoeken heb ik al 10 dikke high density panelen in mijn 3,5 x 4 m. ruimte Verder ben ik ook bezig met serieuze upgrade van mijn monitoren dus zou mooi moment zijn om mijn ruimte nog iets te verbeteren.

Ik heb toch nog een vraag over de plafondplaten. Deze post is voor mij relevant omdat mijn ruimte overeenkomt en ik precies dezelfde monitoring ga aanschaffen (Neumann KH 310 + KH 750). Room advice - Neumann KH310 / KH750 and MA1 measurement

Mijn vraag is: welke platen kan ik het beste zoeken om boven mijn luisterpositie aan te brengen? Van welk materiaal en hoe dik zijn de plafond platen voor deze specifieke positie idealiter?

En welk type platen zou ik nog aan de achterwand kunnen bevestigen?

Ik zou melamine foam gebruiken en dan minimaal 20 cm onder het plafond hangen scheef zoals op tekening. Ziet er niet verkeerd uit !
De reden voor melamine foam is omdat je dan niet gaat knoeien met rockwool en een frame en ervoor zorgen dat het stof niet in je nek komt

Ik heb mijn ruimte nog niet aangepast, ben nog aan het kijken naar 2e hands akoestisch materiaal maar dit is de 1e curve van Neumann.
Opstelling is 2x KH 310 en KH 750. Goed te zien wat de sub doet. In de eerste plaatjes (met Genelecs 8040's) was er geen sub.

Valt me nu sowieso erg op dat de Genelec 8040's erg flattering in het mid waren. Ik hoorde er dingen op die niet in de mix zaten. Leuk met luisteren, inspirerend om op te werken maar toch een beetje een kater opleverend bij luisteren op andere systemen. Blij overgestapt te zijn, dit gaat heel veel tijd schelen denk ik.

Deze Neumann set is veel neutraler, ik kan nu kleine tweaks in mijn bassline met bv saturn goed horen terwijl ik op de 8040's alleen maar verschil hoorde tussen extreme standen.
Op zich ook niet heel gek want de 8040's zijn van een lagere budget-categorie. De Genelec step up naar 8341 met sub werd me echt te duur.
Wel tevreden nu met Neumann maar hoop met wat extra akoestisch materiaal de dip op 50 Hz wat kleiner te krijgen.

Vraag aan een deskundige is nog wel: hoe bepaal je de ideale volume instelling van de sub?

Attachments

• Neumann 26122024.png
    Neumann 26122024.png
    149 KB · Bekeken: 15
Sub ( 20 hz > 20.000 hz ) -6 db . dus je top hoog is 6 db zachter dan 20 hz. een schuine lijn. Altans .. daar kom ik steeds weer op uit .. Vlak is niet lekker op werk volumes. Als je gaat rondlopen waar de 50 Hz het sterkste is in jou ruimte.. nou daar moet een tuned 50 Hz basstrap. Kan ik voor jou tekenen

Ik merk met rondlopen in mijn 3,90 x 3,90 m. ruimte van 2,26 hoog dat de nodes een stuk minder extreem zijn dan voorheen, op 2 plekken nog wel te merken.
Bedoel je met 50 HZ basstrap zo'n cilindervormig ding van een meter doorsnee en een meter hoog?

Ik heb in de vier hoeken al panelen van 9 cm dik, 60 cm breed, 2 m. hoog (zwaarste rockwool). Ook zo'n paneel op de deur en zo'n paneel achter mijn zitpositie op de plek waar achtermuur plafond raakt.
Zou nog een kaal stuk stenen muur achter me kunnen behandelen van 2 m. x 1,75 m.

50 hz kan alleen met een tuned basstrap. een buis met een gat erin met een verstelbare pijp kan werken maar scheeld vaak niet veel meer dan 3/4 db in de dip. Je kunt ook een dsp en een suwboofer toevoegen ..dat de extra sub 50 hz doet

Ik begeef me op glas ijs door in en draad te reageren waarin al iemand post (Mischa) die er veel meer verstand van heeft dan ik. Maar ik heb ooit geleerd dat om een bepaalde frequentie te behandelen met steenwol of een dergelijk medium, de golfvorm in zijn geheel in de basstrap moet passen. Voor 50Hz is dat 6 meter en 88 cm. Daarvoor hebben we in woonhuizen niet voldoende ruimte natuurlijk.

Ach verstand.. geluid is gewoon trillende lucht. En als je een 50 hz wilt oplossen is er een standaard truuk. Zet suwoofer op je stoel .. speel 50 hz af .. en waar de 50 hz het hardste klinkt in je ruimte .. daar zet je dan je subwoofer neer. En stel dat dit werkt in deze sitautie... dan betekend dat alles onder de 80hz niet door je nears/of midfields gedaan hoeven te worden .. dus gewoon 5 1/2 max 6/1/2 inch monitortje. Dan wel .. de nagalm tijd word er niet beter van. Dat was voor mij altijd het moeilijkste bij studio bouw.. De nagalm in het laag ook onder de 0,2 sec krijgen. Het kan trouwens zijn dat je dan een probleem heb op 70 hz .. nou gewoon de x-over naar 65 of zo .. in elk geval is 70 hz makkelijker op te lossen dan 50

Laatst gewijzigd:
Een 3 jaar geleden ongeveer ben ik gestopt met de grote studio opdrachten omdat het belachelijk veel werk is. Het inzicht wat ik kreeg is dat alle problemen bij de muren @ plafond opgelost moet worden + geluid isolatie. En dat alles alleen maar om de trillende lucht die in je oren komen goed te krijgen. Een hoofdtelefoon is dan weer hard links en rechts dus 2d zonder .. dus geen " driehoek " stereo. Dus heb ik iets bedacht wat geen koptelefoon is en ook geen luidspreker maar het beste van die 2 combineren.

Back