Heb begin dit jaar een PC gebouwd. Ook voor audio toepassingen, stil door veel (stille) fans gebruiken op lage toeren, net zoals
@ben_e al aangeeft. Kleindere fans moeten hogere toeren maken voor dezelfde airflow te creëren. In dit topic
DAW PC upgrade (Moederboard en CPU keuze, Videokaart? etc..) heb ik vragen gesteld. Antwoorden en tips gekregen en tevens de voortgang van de bouw gedaan.
De CPU koeler vinden was was wel een dingetje. Grotere fan hoeft minder toeren te maken, maar dat moet je dit wel kwijt kunnen.. Geheugen is soms te hoog.. Ook de koelers (convectors voor op de CPU) kunnen behoorlijk groot worden en passen niet in alle kasten. Maar daar zijn tabelletjes voor ook.
Ik zat destijds in de lappenmand en kon amper lopen, laat staan tillen en het ding bouwen. Ik heb er daarom extra lang over gedaan om alle componenten zorgvuldig bij elkaar te zoeken. Toen die binnen waren kon ik net een beetje zittend de boel in elkaar zetten..

Het was echt een leuk project maar zoals gezegd, je moet er de tijd voor hebben. Ik denk dat ik de bouw zeker in één dag had kunnen afronden. Maar het duurde langer omdat niet alles op tijd binnen was. Ik had ook verder geen haast.
Ik maakte ook gebruik van veel silent componenten. Een videokaart zonder fan. 2gb ook, net zoals die PC uit jouw post, maar wel een DDR5 versie. Er zwerven ook nog DDR4 en DDR3 versies, die stukken minder goed presteren.
Ik was ongeveer 2000 euro kwijt lees ik.. maar ik had nergens op bezuinigd..
De voeding had ik een fan versie maar met een silent mode tot 40% load... Heb ook een hoger vermogen gekozen, omdat deze efficienter was (meer vermogen leveren met minder warmte, wat je ook niet hoeft af te voeren).
Ik hoor em volgen mij niet.
Heb ook een switch op de behuizing om in de zomer bv, de bovenste 2 fans sneller te laten draaien, mocht het nodig zijn.. die hier ik alleen een beetje maar verder is ie muisstil.
Ik zag in mijn topic dat ik deze componenten had gebruikt:
-
Moederboard: Gigabyte Z790 EAGLE AX (veel PCI-e aansluitingen en voldoende ruimte rond de Videokaart
(* de eerder betestelde GIGABYTE Z790 UD AC was eergisteren nog niet verzonden en moest van buiten Europa komen.. geannuleerd)
-
CPU: Intel i9-14900f (iets sneller dan de normale versie. Mist de iGP maar ging toch voor een losse videokaart)
-
Videokaart: Asus GT730-4H-SL-2GD5 (4 x 4k op HDMI en passief gekoeld, dus geen fans!! En met max 30 watt weinig warmte)
-
Geheugen: 2 x 32gb G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C30 DC (gekozen wegens een Noctua CPU koeler, die achteraf niet in mijn kast paste) maar volgens mij prima plankjes.

-
Bootschijf: Samsung 990 PRO 4TB M.2 SSD (snelste, betaalbare schijf van het moment).
-
Backup schijf: Verbatim Vi550 S3 4TB 2.5" SSD (betaalbare SSD zonder draaiende delen die geluid maken)
-
Behuizing: Be quiet! Pure Base 600 black Behuizing (een van de stilste, compactere, behuizingen)
-
Extra behuizing fan: Noctua NF-A14 ULN, 140mm
-
CPU koeler: Be quiet! Dark Rock TF 2 (na teveel hebben gecheckt wist ik het niet meer.. dit pastte sowieso maar het is een gokje.. iig één van de stilste koelers)
-
Voeding: Seasonic Prime TX-650 PSU / PC voeding (aanvankelijk fanless gekozen maar die was niet meer leverbaar in lage vermogens). Deze gebruikt tot +/- 40% load zijn fan niet in hybrid mode en met convector naar boven. Is tevens door het '80 plus titanium' certificaat efficienter en produceert daardoor minder warmte.