Nord Rack voeding

coinoperator: ja, dank je, dat deed ik ook al. Ik werk zelden met moderne apparatuur dus bij oude spullen gebruik ik 60/40 tin. Voor mijn DIY zelfbouw gebruik loodvrij. Ik meng de twee niet. Deze Nord Lead 2 is van 1997 dus ik ga ervan uit dat het 60/40 is.

Eén pootje tegelijk lossolderen doe ik ook altijd met THT radiale elco's. Contactje verwarmen en aan de andere kant tegen de elco duwen. Ik werk zo zelden met SMD elco's dat ik er niet bij stil had gestaan dat je daar de pootjes kunt buigen tijdens het verwijderen.

Mijn ervaring is hoofdzakelijk synth DIY, en dat is meestal THT omdat DIY'ers dat fijn vinden, en het repareren van 1980's apparaten, dus ook veel THT.

En anders sloop ik die kaartlezer er wel ff uit.
<15 minuten.
Wedje? Om iets van 18 jaar oud en single malt
🤣
1000020770.jpg

die F-nummers zijn Murata NFM41R EMI filters. Elke input en output (jacks, DIN) op het mainboard lijkt zo'n ding te hebben. Je kunt ze ook zien zitten in de stukjes schema die ik gepost heb. Het lijkt me sterk dat die iets te maken hebben gehad met de kortsluiting.
Dan is het vast de F van Ferriet :)

Succes met knutselen!

• Duimpje
Duimpjes: jvq
Beetje schoongemaakt met IPA. Ontplofte SMD elco C15 kreeg ik er met soldeerbout niet af maar met hetelucht ging het heel makkelijk. Ook de doorgebrande transistor Q7 verwijderd.

C15 blijkt de ontkoppel-elco te zijn voor +12V (en niet DC blocking voor één van de outputs zoals ik dacht). Ik observeer ook dat sommige traces geen contact meer maken: de min van C15 staat niet meer in contact met (analog) ground en de base van Q7 maakt ook geen contact meer met het andere waar hij contact mee moet hebben. Vraag me af of die traces doorgebrand zijn omdat er teveel stroom doorheen ging.

Note to self: de DC blocking elco's van de outputs zijn C23, C25, C32, C34. In tegenstelling tot de Nord Lead 2X lijken er geen blocking caps voor de hoofdtelefoonuitgang te zijn. Ik zie met continuity test dat de 3 van de 4 resterende elco's aan de linkerkant van de main PCB ontkoppeling zijn: C15 10uF voor +12V, C16 10uF voor -12V, C17 10uF voor -5V.

C60 47uF zit vlak bij een TL7770 reset controller welke een vrij grote timing condensator nodig heeft. Ik vermoed dat C60 voor de reset timing is.

coinoperator: bedankt dat je het aanbiedt maar die 3 elco's naast de kaartlezer zijn het probleem niet. :)

Labvoeding gekocht (3 kanalen). Aangesloten op de inputs van de regulators op het PSU board: 6V naar de 5V LDO, +15V naar de 7812, -15V naar de 7912 en 7905. Outputs kloppen dus de regulators zijn nog goed. Daarna PSU op main board aangesloten, met current limits op de labvoeding uiteraard. Gaat ook goed! Geen kortsluiting en de synth lijkt het te doen, met uitzondering van de hoofdtelefoonoutput want daar was een transistor doorgebrand.

Dus, als ik die transistor door een nieuwe vervang (en ook die ontplofte elco) zou het mainboard weer goed moeten zijn.

Dan de voeding. Ik zie op de labvoeding (heel handig dat dat kan) dat het verbruik 6V/820mA, 15V/71mA en -15V/115mA is. Nu weet ik ook al dat op de trafo alleen de secundaire windingen van de 12VAC zijn kortgesloten. De 5V kant doet het in principe nog. En de winding waar de 5V LDO op draait heeft volgens te sticker op de trafo 9VA vermogen. Ik denk nu dat ik met een DC-DC converter wat vermogen kan stelen van de secundaire winding die het nog wel doet, want zoveel vermogen gebruikt het bipolaire gedeelte niet: 15*0,071 + 15*0,115 = 2,8VA. En het 5V gedeelte gebruikt 6*0.82=4,92VA. De trafo heeft dus 4,08VA over en met een DC-DC converter met 80% efficientie zou ik aan 3,5VA genoeg hebben om het bipolaire deel te voeden.

Zoiets als een Traco TMR 6-0523 zou moeten werken lijkt mij? Die sluit ik dan aan met op de inputs ongereguleerde 5V van de trafo+gelijkrichter, en de +/-15V outputs naar de inputs van de 7812, 7912 en 7905 regulators van het analoge deel van de Nord.

Misschien toch te weinig marge als ik dat doe? Ik kom dan wel erg dichtbij de 9VA die die secundaire winding kan leveren.

Ik zie trouwens dat als ik een hoofdtelefoon aansluit dat de +15V op de labvoeding plat gaat (constant current mode). Vraag me af of daar nog meer stuk is.

Vervangende transistor BCX53 (PNP) en elco's besteld. Kon geen BCX54 (NPN) vinden bij dezelfde winkel. BCX53 binnen, erin solderen. Weer kortsluiting. Blijkt de BCX54 ook stuk. En kom er nu achter dat ze toch die transistor hebben als je zoekt op "BCX 54".

Nieuwe BCX54 bestellen en verder zien.

Panasonic HD condensators, ik had geshopt bij Reichelt. Bedankt voor de TME tip, wist niet dat je daar als particulier mag bestellen.

Achteraf logisch dat beide transistors stuk zijn want ze doen samen push-pull. Het is het rechter kanaal van de hoofdtelefoon, dus de R van TRS. Vraag me af of ik er een TS stekker in gehad heb want dan sluit je het rechterkanaal kort naar 0V.

Bedankt voor de tip, dat is erg snel. Beetje zoals Mouser en Digikey maar met lagere verzendkosten want in de EU. Gelijk geprobeerd!

Vervangen van de BCX54 lijkt de hoofdtelefoon niet gefixt te hebben, het rechter kanaal is nog steeds stuk. Misschien is de opamp ook gaar (al doet het linkerkanaal via dezelfde opamp het nog wel). Maar de kortsluiting is wel weg.

Ik had de indruk dat de helft van de trafo nog werkte en ik had daar een plannetje voor gemaakt om de hele synth van die helft te laten draaien. Het goede nieuws is dat het in principe kan qua vermogen maar het slechte nieuws is dat de trafo nu toch helemaal stuk lijkt. Er komt geen 5V AC meer uit. Het had wel gewerkt want met een mooie 3W DC-DC converter met +/12V output kon ik de hele boel op 6V / 1.2A laten werken met de labvoeding en dat is 7.2VA en ruim genoeg binnen de 9VA van de trafo. Maar dan moet die trafo wel werken.

Plan B is om die hele voeding-PCB eruit te halen en iets te knutselen op DC basis. Het analoge deel is al gedekt, ik heb alleen 5V / 1A nodig voor het digitale deel. In principe kan een LM7805 dat met genoeg heat sink en een 9V voeding. Of zo'n quasi-7805 switcher die geen heat sink nodig heeft, bijvoorbeeld TSR-1-2450.

Kun je niet een extern voedinkje zelf bouwen?
Ook weer TME,
Meanwell heeft geweldige voedingen, ook voor modular prima te gebruiken en kosten echt geen drol.
Voorbeeld (voor modulars)

Maar pak ff de catalogus erbij op diezelfde pagina en kijk wat er bruikbaar is.
Keuze genoeg in ieder geval.

intussen komt er een smerige lucht uit mijn geliefde Roland JV2080 en er heeft een elko'tje staan lekken op een expansiekaart getverderrrrrie.
de schade valt mee gelukkig
ook leverbaar bij tme...nee ik heb er geen aandelen in.:)

Attachments

• 20241101_211740.jpg
    20241101_211740.jpg
    259,4 KB · Bekeken: 23
  • 20241101_211949.jpg
    20241101_211949.jpg
    292,9 KB · Bekeken: 23
Laatst gewijzigd:
Die JV expansiekaarten zijn berucht om de slechte elco's die erop zitten.

De Nord hoofdtelefoonuitgang doet het nu toch wel op beide kanalen. Hoera!

Die Meanwells zijn mooi maar ik denk dat het met mijn plannetje netter wordt met alles weggewerkt in de Nord.

Die JV expansiekaarten zijn berucht om de slechte elco's die erop zitten.

De Nord hoofdtelefoonuitgang doet het nu toch wel op beide kanalen. Hoera!

Die Meanwells zijn mooi maar ik denk dat het met mijn plannetje netter wordt met alles weggewerkt in de Nord.
Nou repareer ik dagelijks vintage elektronica maar wat me hier het meest opviel ...
... De ontzettende STANK.

Enfin, ff Nichiconnetje bestellen.
alles weggewerkt in de Nord
Ja tuurlijk maar als de trafo echt hemelen is dan is extern wel een oplossing.

Heb ik ook een keer gedaan. Ik had een hele zwik van die expansion boards en toen las ik over die service note van Roland dat je ze niet meer moest gebruiken. Dus alle elco's gaan vervangen. Bij één verprutste ik het desolderen en kwam er een trace los. Toen ook opgelost met een radiale elco. Ik had hem toen vastgesoldeerd aan de pinnen van de connector, aan de andere kant van het kaartje. Leek me steviger dan aan een trace gaan hangen.

Back