Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging en filter

bijlevel

SWB
Ik heb een Brennenstuhl Premium-Protect-Line 6 Way stekkerdoos aangeschaft, dus met overspanningsbeveiliging en filter. Die moet ik (helaas) aansluiten op een ongeaard stopcontact. Navraag leert dat de overspanningsbeveiliging wel een soort kan werken, maar mijn vraag: werkt het filter wel met ongeaarde contacten, of staat dat los van randaarde? Alvast dank voor de input!

Uit de handleiding.

Overspanningsbeveiliging:
De overspanningsbeveiliging zorgt ervoor dat de op het product
aangesloten apparaten geen schade kunnen oplopen door span-
ningspieken in het stroomnet. Voor een correcte werking moet
het product op een stopcontact met correct geïnstalleerde aarding

worden aangesloten. Bij directe blikseminslag kan wegens de
extreem hoge energiestoot van de bliksemslag geen absolute
beveiliging van de aangesloten elektrische apparaten worden
gegarandeerd. Om een maximale overspanningsbeveiliging te
bereiken, dient u te werken met een meerlaags overspannings-
beveiligingsconcept volgens EN 616443-11 type 3 dat bestaat
uit grof-/middenbeveiliging (elektrotechniek) in combinatie met
onze fijnbeveiliging.

Bedankt voor jullie reacties! De handleiding had ook gelezen, maar deel twee van mijn vraag is: werkt het filter wel? Zal sowieso proberen er een aardedraad bij te trekken.

Logisch nadenkend: als het filter een aardaansluiting nodig heeft, zal de aardlekschakelaar in je meterkast de spanning afschakelen omdat deze een lekspanning gaat meten.

Het lijkt mij logisch dat de overspanningsbeveiliging de aardlekschakelaar schakelt als er overspanning is (blikseminslag), maar het filter heeft volgens mij een andere functie, namelijk "vuiligheid" op het net wegwerken zodat dat geen invloed heeft op je audio. Correct me if I'm wrong...

OK, zeer bedankt voor deze informatie! Ik stuur 'm terug, want ik heb eigenlijk al ruim 20 jaar in deze ongeaarde kamer mijn studio en nog nooit problemen gehad en heb het er niet voor over om apart een aardedraad te laten trekken. Ik had 'm gekocht omdat ik mijn studio aan het herinrichten ben en dacht dat dit een verbetering zou zijn, maar er niet aan gedacht dat ik alleen maar ongeaarde stekkers heb.

Ik heb een Brennenstuhl Premium-Protect-Line 6 Way stekkerdoos aangeschaft, dus met overspanningsbeveiliging en filter. Die moet ik (helaas) aansluiten op een ongeaard stopcontact. Navraag leert dat de overspanningsbeveiliging wel een soort kan werken, maar mijn vraag: werkt het filter wel met ongeaarde contacten, of staat dat los van randaarde? Alvast dank voor de input!
Je kunt natuurlijk van je ongeaarde stopcontact geaard maken door een aarddraad te trekken ( daar heb je elektricien voor nodig ) of een extra groep plaatsen ( 16A ) voor je apparatuur, tevens een hoofdschakelaar zodat je alles kun uitzetten, het is een kleine investering.
Maakt trouwens ook gebruik van deze Brennenstuhl Premium stekkerdozen en doen het verder prima zover ik kan beoordelen.

Ik weet uit ervaring dat bv de Apple][ en de Tandy TRS80 een filter hebben direct achter de aan/uit schakelaar.
Dat weet ik omdat die eruit gaan met veel rook, geknetter en gesis als ik na 35 jaar die apparaten weer aanzet.

Bedankt voor alle reacties, maar de stekkerdoos gaat retour en ik blijf toch maar doorakkeren met mijn ongeaarde apparatuur. Tot nu toe, zoals gezegd, steeds probleemloos.

Ik weet uit ervaring dat bv de Apple][ en de Tandy TRS80 een filter hebben direct achter de aan/uit schakelaar.
Dat weet ik omdat die eruit gaan met veel rook, geknetter en gesis als ik na 35 jaar die apparaten weer aanzet.
Klinkt als n smokebomb Rifa. Zit oa ook in revox a en b77’s. Ik heb er al tientallen vervangen en maar een keer waren ze nog niet gebarsten. Dan trekken ze vocht aan en krijg je kortsluiting en n klapper.

Echt wel.
Vintage synth is meestal analoog,
en de commerciële computer is denk ik toch vaak digitaal.

Back