Ableton Move

Nieuw van Ableton: De Move. Een compacte 4 track groovebox die standalone draait maar ook integreert met Live. Ingebouwde instrumenten en fx, voorzienv an batterij en speakers en microfoon. Kan ook samplen. Projecten uitwisselbaar met Live en te gebruiken als controller. Ingebouwde audiointerface. En nog veul meer!

1728456290629.png

Site: Move — a compact tool for intuitive music making | Ableton
Manual: Ableton Move Manual | Ableton

Hardware Overview
  • 32 velocity-sensitive, backlit soft silicone pads
  • Touch-sensitive, clickable wheel
  • 9 high-resolution, touch-sensitive encoders
  • 16 backlit multifunctional buttons for sequencing and accessing secondary features
  • 20 backlit buttons for accessing primary features such as navigation, recording or looping
  • 1.3” white OLED display (128×64)
  • Stereo line out (3.5 mm jack)
  • Stereo line in (3.5 mm jack)
  • Built-in microphone
  • Built-in speaker
  • Wi-Fi module
  • Quad-core ARM Cortex-A72 processor with 2 GB RAM
  • 64 GB built-in SD Card
  • USB-A port
  • USB-C port
  • Rechargeable battery
Instruments:
  • Drift
  • Drum Rack (16 slots)
  • Melodic Sampler
  • Wavetable
Effects:
  • Channel EQ
  • Chorus-Ensemble
  • Delay
  • Dynamics — a combined compressor and EQ effect.
  • Phaser-Flanger
  • Redux
  • Reverb
  • Saturator

Last edited by a moderator:
Beetje meh… ik hoop dat ze die melodische sample mode ook in push zetten.
Best leuk maar ook best een beetje late to the game als je het mij vraagt. En 4 tracks is wel een beetje karig vind ik zelf.

Word er ook niet direct warm van.
Maar muziek maken on the go is altijd een aantrekkelijke gedachte en als ik me eens verveel en de prijs is laag genoeg dat het een keer een impuls aankoopje kan zijn dan... wie weet... ooit.
Maar het is nu zeker niet iets wat me direct enorm opwind. Zo veel ben ik nou ook weer niet op pad 😄, en vaak als ik even van huis ben voor langere periodes waarin ik muziek zou kunnen maken dan is de push 3 ook vaak gewoon een optie. De extra portability van dit apparaat heeft voor mij niet direct een groot extra voordeel (ik neem bijvoorbeeld bijna nooit OV).

Maar ik hou m in de gaten, want ik ben wel een beetje ableton fan (sinds 12 en push3 alleen maar meer). Ff kijken wat de lange termijn oordelen zijn (aangezien we waarschijnlijk eerst 3 maanden naar super enthousiaste gesponsorde influencers zitten te kijken net als met de push 3 🤣)

Past toch mooi in je linnen tas. Beetje gemiste kans. Zou dan toch eerder een op-1 field kopen. Als kleine controller voor ableton kan het wel erg handig zijn overigens

Denk dat het een goeie gateway drug is als je nog nooit wat met live hebt gedaan, maar ik gebruik live al sinds het midi heeft dus ik zie dan alleen maar dingen die ik niet kan… En muziek maken doe ik in een studio, dus voor dat hele op de bank, in de trein of in de file muziek maken ben ik nou eenmaal niet de doelgroep.

Ah, toch een ingebouwde accu :okdan: Ik vind het op het eerste gezicht wel een leuk ding. Ik druk nog niet direct op de 'order' knop maar hou hem in het oog.

Laatst gewijzigd:
Okay het is een modernere Novation Circuit met Ableton Synths, Samples en Effects aan boord? Niet onaardig, maar heb al een Novation Circuit.

Wel fijn nieuws dat Ableton 12.1 eindelijk officieel released is!

Lijkt me wel leuk, maar heb hem niet nodig. Heb al Push 3 SA, hopelijk gaan ze sommige unieke features van Move wel toevoegen aan Push, zoals Automation Capture en Capture Overdub (volgens mij nog niet mogelijk in Live en Push 3 SA?), maar vooral ook direct record naar een pad van een drum rack. In ieder geval komt Ableton Cloud ook voor Push 3 SA, dus dat betekent dat ik beneden op de bank daarmee kan klooien met Push en dan zonder kabels boven in de studio verder :)

Maar voor 450 euro kan ik me ook voorstellen dat de Move ook wel een keer erbij komt hier, om mee te nemen op vakantie oid :)

Oh wacht, draadloze transfer van Push maar Live bestond natuurlijk al gewoon via je lokale netwerk :p Dus de cloud voegt alleen iets toe als je bijv niet thuis bent (maar wel internet hebt) met je Push 3 SA.

Mocht iemand benieuwd zijn, ik heb hem gelijk besteld. Was fervent gebruiker van de Circuit, vooral als portable 4-octave midi controller. Dit vangt het echt perfect op, ook bekend met de touch encoders van de Push-2 (je raakt de encoder aan, ook zonder te draaien, en de parameter springt op het schermpje) denk dat dit mijn ideale controller is. Push is toch echt wel een obesitas patient onder de controllers en verre van portable (heb daarom ook nooit stand-alone begrepen, leuk voor de hobby maar je kan net zo goed een M1air in je tas schuiven).

Als groovebox weet ik niet of ik er warm van word, alles wat ik tot nu toe hoor uit de Drift en Wavetable presets klinkt een beetje steriel, synthwavy, niet echt geschikt voor de soundtracks waar ik aan werk. Ga denk ik wel wat Strega en Lyra noise erin proberen te schuiven, wellicht kan ik er iets mee toveren of integreren ze ooit die prachtige Granular M4L device (dat zal wel niet). Koop hem iig niet echt op de groei van het software platform maar als 4 octave poly aftertouch midi controller met Ableton control surface voor de knoppen.

Hardware Overview
  • 32 velocity-sensitive, backlit soft silicone pads
  • Touch-sensitive, clickable wheel
  • 9 high-resolution, touch-sensitive encoders
  • 16 backlit multifunctional buttons for sequencing and accessing secondary features
  • 20 backlit buttons for accessing primary features such as navigation, recording or looping
  • 1.3” white OLED display (128×64)
  • Stereo line out (3.5 mm jack)
  • Stereo line in (3.5 mm jack)
  • Built-in microphone
  • Built-in speaker
  • Wi-Fi module
  • Quad-core ARM Cortex-A72 processor with 2 GB RAM
  • 64 GB built-in SD Card
  • USB-A port
  • USB-C port
  • Rechargeable battery
Instruments:
  • Drift
  • Drum Rack (16 slots)
  • Melodic Sampler
  • Wavetable

Effects:
  • Channel EQ
  • Chorus-Ensemble
  • Delay
  • Dynamics — a combined compressor and EQ effect.
  • Phaser-Flanger
  • Redux
  • Reverb
  • Saturator

Tijd voor een apart draadje mss 😎

Maar nu geen tijd om aan te maken zelf. Hoe dan ook, gaaf ding voor een leuke prijs. Ik ga hem in de gaten houden. Wie weet leuk voor ernaast

Last edited by a moderator:
Ik heb een draadje gemaakt en gevraagd een afsplitsing te maken van deze maar moet nog goedgekeurd worden.

Het spreekt me wel aan, maar ik ben bang dat de onboard synths me niet lang zullen bekoren. Het idee van schetsen weg van de computer klinkt wel goed. Ik ben benieuwd hoe goed de integratie is met een extern instrument. Ik zie het wel voor me om te gebruiken in combi met een Typhon.
Het voelt ook een beetje eerste generatie met maar 4 tracks en weinig I/O.

Als het gas om je hoofd is verdwenen......
Ik was even getriggerd, maar laat deze voorlopig aan mij voorbij gaan.
Ligt niet direct aan de Move zelf trouwens. Het lijkt me een prima bakje voor buiten de studio.
Hoe vaak ga ik 'buiten de studio' muziek maken? Zelden tot nooit.
(kip en het ei misschien, maar ik heb nu Koala sampler om deze situaties met muziek te kunnen vullen en zit blijkbaar zelden lang genoeg ergens niks te doen om die er bij te pakken).

Wie weet wat ze later nog toe gaan voegen, waardoor hij meer 'waard' wordt voor mij (ook voor in de studio), maar ik heb hem momenteel niet nodig.

Voor in de studio zie ik niet direct een toepassing, aangezien ik al een Push 3 heb (en die eigenlijk al te weinig gebruik). Voor onderweg lijkt 'ie me wel leuk maar dat is inderdaad niet iets dat ik snel/vaak zal doen. Hier heb ik een SP-404 MK2 voor, die zowel in de studio als onderweg uitgebreid inzetbaar is en dus niet in een la belandt. Wel ben ik geïnteresseerd om de Move mogelijk aan de SP te koppelen, want dan heb je in 2 kastjes (en dan met je telefoon er nog bij) wel een hele complete set: synths, drums, sequences, (extra) pads/controls/knoppen, (extra) samples, (extra) fx, microfoon, etc. Zeker als audio en MIDI over USB-C naadloos werkt zou dat best aardig kunnen zijn. Dus milde GAS maar voorlopig nog geen bestelling hier.

Voor in de studio zie ik niet direct een toepassing, aangezien ik al een Push 3 heb (en die eigenlijk al te weinig gebruik). Voor onderweg lijkt 'ie me wel leuk maar dat is inderdaad niet iets dat ik snel/vaak zal doen. Hier heb ik een SP-404 MK2 voor, die zowel in de studio als onderweg uitgebreid inzetbaar is en dus niet in een la belandt. Wel ben ik geïnteresseerd om de Move mogelijk aan de SP te koppelen, want dan heb je in 2 kastjes (en dan met je telefoon er nog bij) wel een hele complete set: synths, drums, sequences, (extra) pads/controls/knoppen, (extra) samples, (extra) fx, microfoon, etc. Zeker als audio en MIDI over USB-C naadloos werkt zou dat best aardig kunnen zijn. Dus milde GAS maar voorlopig nog geen bestelling hier.
Ja, de SP had ik ook op het oog daarvoor, maar ik heb eerst koala gekocht (andere ervaring, maar veel goedkoper en die telefoon heb ik toch altijd bij mij).
En het blijft een schaal tussen 'compact en beperkt' en 'groter, maar meer functies', dus de perfecte mini box zal er waarschijnlijk niet komen voor mij.

Back