1e idee voor eurorack modele dit heb ik..

MstrFX

B T N!
5 switches
2 potentiometers
3 Jacks. 2 als input 1 als output
4. Transformatortje.

Ik speel met de gedachte om twee laag frequenties 3,5mm inputs te kunnen mengen en die met een notch filter zowel in frequentie van 25 t/m 70hz ofzo te kunnen manipuleren. De switches zouden het activeren van geluidbeinvloedbare componenten kunnen komen.

Let wel ik ben een NoOp!
dus aardige tiPs of verwijzingen zie ik graag.
image.jpg

Kan je eens een concreet voorbeeld van toepassing (patch) omschrijven? Ik begrijp het gekozen frequentiegebied 25-75 Hz namelijk niet zo goed: lijkt me te hoog voor LFO's en te laag voor audio?

En waar zou je het trafootje inzetten, als onderdeel van het filter of...?

Nou ik heb gemerkt dat inplaats vechten met bass en kick ik liever samensmelt.

Een notchfilter waarvan ik de notch qua scherpte en frequentie kan instellen met de 2 Potmeters zou voor mij voldoende zijn. Van 20 naar 20 khz zou overdreven zijn gezien het vrij specifieke doel.

De transformator is om iets op te steppen en wellicht betere summing?

Ik heb met inducters en capacitors lopen rommelen en kreeg meer low naar high pass filtering.

nou ik heb een notch filter op m’n Elektron Analog heat en dat is zo goed.. ik zit meestal tussen de 45 en 55 hz en dan de diepte en scherpte van de notch instellen dat doet zo veel.

Als je bass en kick met elkaar vechten zit het probleem aan de voorkant, namelijk dat ze in hetzelfde frequentiegebied zitten te wroeten. Dan kun je beter de clashende frequenties elimineren (met filtering/EQ op de afzonderlijke kanalen en/of evt sidechain compressie waarbij je de kick de bass weg laat duwen) voordat je de summing doet in plaats van daarna lijkt me.

Bedankt voor je bericht, vechten is niet het juiste woord. Je zoekt door te patchen in eurorack al duidelijk iets uit wat bij elkaar past. Ik vind notchen een ondergewaardeerde functie

Nou ja, notchen heeft zeker nut natuurlijk, zoals alle filtering. Je kunt filteren creatief inzetten maar ook om problemen op te lossen. In het geval van het laatste ben ik zelf voorstander om het probleem waar mogelijk te voorkomen door te zorgen dat de afzonderlijke elementen kloppen en elkaar de ruimte geven in de mix. Maar goed, da's ook maar een opvatting/methode natuurlijk.

Deze van Instruo is een allpass waar ze zeggen dat notch eigenlijk soort phazer is..

@Nap dit is het leuke van experiment en gewoon maar wat proberen en je laten verrassen, dat heb ik absoluut met de Soma Utilities ook. Ps was jij niet in de markt voor een Analog Heat? Die notch heeft me tot dit geïnspireerd om meer van te leren.

Ik was idd even naar een Analog Heat aan het kijken voor wat smerigheid toevoegen, maar ben uitgekomen bij een Chroma Console dus de AH is weer even van de lijst af.

Deze heeft dedicated notch.

Ik heb kwa onderdelen

1. Cem3320 filers
2. That 20..b vca’
3. Dual opamps

Maar te weinig kennis 😂

Mmm doepfer komt met nieuw model met notch. Maargoed ik wil twee signalen blenden en notchen

IMG_5846.jpeg

Laatst gewijzigd:
Om de module wat universeler inzetbaar te maken: 2 inputs met mixpot + notch filter met gain en freq pot + 3weg switch om verschillende freqbereiken te kiezen? <20, 20-100, 100-5000 bv. Ik roep maar wat. En nog een drieweg switch waarmee je kiest of de notch op input 1, 2 of mix toepast.

OM het dan echt een volwaardige Eurorack module te maken, zouden mix balance, filter gain en filter freq CV controlled moeten zijn.

Ok interessant idee.
Ja dat cv verhaal zou zeker mooi zijn. Ben daar af en toe wel naar aan het kijken maar dan kom je weer met vca’s implementeren aangezien het een audio signaal bepaal module wordt.

De Naam: Accumulusnotchy

Eigenlijk moet ik zeggen all pas filter met een notch die frequentie en bandstop variabel is. De diepte in db is fixed en max.

Ik heb een CEM3320 liggen.

IMG_5848.jpeg

Links boven de twee audio inputs zeg 20 t/m 200hz genoeg. Dan spreek je eigenlijk ook van een high-cut. Ik pak straks de mogelijkheden en het CEM schema er even bij.

Dan daaronder de twee potentiometers: 1e voor selectie frequentie 2e voor breedte band stop.

Daaronder de mixed output.

Dan aan de rechterkant de 5 onder elkaar beschikbare switches.
Wat is handig. Switch 1 en 2 zouden kunnen corresponderen met welke input krijg meer bandbreedte/ducking of een fixed filter dip bijv.

De volgende 2 switches zouden accumulatief distortion kunnen toevoegen.

De laatste switch zou het geheel wat kunnen attenueren/compressen/satureren noem maar op. Deze jack zou ook stereo kunnen met een y naar twee keer mono..

Iemand een mening /idee?

Laatst gewijzigd:
Back