Adereindhulstang (aka. kabelkrimptang, kabelschoentang, )

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Wat is een redelijk goede adereindshulstang? Het hoeft geen absolute topkwaliteit te zijn, maar ook geen rommel. En het mag geen kapitalen kosten (niet meer dan 50 euro).

Heb ooit deze gekocht op AliEx
Gewoon een goedkope....met allerlei bekjes erbij die je er in kan zetten...werkt prima.
Ben net bezig met de draadboom van de Re-101

Attachments

• IMG_20240930_193153.jpg
    IMG_20240930_193153.jpg
    145,2 KB · Bekeken: 38
  • IMG_20240930_193209.jpg
    IMG_20240930_193209.jpg
    156,6 KB · Bekeken: 40
  • IMG_20240930_193215.jpg
    IMG_20240930_193215.jpg
    202,8 KB · Bekeken: 37
  • 1727717710632206688470180853576.jpg
    1727717710632206688470180853576.jpg
    115 KB · Bekeken: 38
Ik heb er vorige week eentje gekocht bij Conrad. Nog niet gebruikt. 30eur ofzo met hulzen bij. Quadrios 2005CA001

Bij welke connectoren wil je de hulzen gebruiken?

Ja - ik heb net zelf ook op Conrad gekeken, maar zag daar zoveel opties dat ik het niet meer wist. In eerste instantie heb ik zo'n tang nodig om adereindhulzen aan mijn speakerkabels te zetten zodat het contact met de klemmetjes van mijn versterkers beter gaat. Maar later zal ik die tang mogelijk ook wel voor andere toepassingen gebruiken. Ik weet nu alleen nog niet welke.

WAt voor klemmen heeft je versterker? Van die messen gaan beter op los ontmantelde speakerkabel. Eindhulzen gebruik je in schroefterminals. En dan niet die "rondom mij gaan aub" modelletjes.

Daar heb ik geen dure tang voor nodig.
Eerst met een gewone schaar of wat voor combinatie tang dan ook aan twee kanten voorzichtig wat insnijden. Niet te ver !
Daarna het draadje negentig graden draaien ten opzichte van de schaar. Idem handeling.
En dan afstrippen net voorbij / na de inkeping. Zo komt er onbeschadigd het koper te voorschijn.
In de instalatie techniek deed ik het zo. M`n baas begreep er niks van. Ik heb het maar zo gehouden.
Toen ik vroeg of hij het voor wilde doen bakte hij er niks van.
Ik vertelde mijn truuk niet. Het is niet volgens het boekje. Zijn boekje. En dan mocht het niet.
Dan zou van werk niks van terecht komen.

Daar heb ik geen dure tang voor nodig.
Eerst met een gewone schaar of wat voor combinatie tang dan ook aan twee kanten voorzichtig wat insnijden. Niet te ver !
Daarna het draadje negentig graden draaien ten opzichte van de schaar. Idem handeling.
En dan afstrippen net voorbij / na de inkeping. Zo komt er onbeschadigd het koper te voorschijn.
In de instalatie techniek deed ik het zo. M`n baas begreep er niks van. Ik heb het maar zo gehouden.
Toen ik vroeg of hij het voor wilde doen bakte hij er niks van.
Ik vertelde mijn truuk niet. Het is niet volgens het boekje. Zijn boekje. En dan mocht het niet.
Dan zou van werk niks van terecht komen.
En jij begrijpt blijkbaar niet dat er ook in de installatie techniek dingen verzekeringstechnisch wel volgens het boekje moeten gaan...anders word er geen geld uitgekeerd indien het fout gaat...😉
Ik begrijp die baas van jou heel goed

Inderdaad, er is in een professionele context een verschil tussen iets wat altijd goed gaat en iets wat gegarandeerd altijd goed gaat.

Net zoals er een verschil is tussen een ontmanteltang en een eindhulzentang.

En zo iemand die voor mij werkt er het verrekt om volgens mijn boekje te werken en denkt dat hij het op zijn eigenwijze houtje beter weet....
Die flikker ik dezelfde dag nog op straat 😆

Probleem is dat ik regelmatig last heb van uitvallende kanalen van mijn stereo-installatie. Na dagenlang testen ben ik er achter dat het hem waarschijnlijk zit in de klemverbindingen van de versterker naar de speakersnoeren. Elders werd mij het advies gegeven om adereindhulzen te gebruiken. Maar ik begrijp dat jullie dat voor huis-tuin-en-keuken gebruik onnodig vinden...?

Probleem is dat ik regelmatig last heb van uitvallende kanalen van mijn stereo-installatie. Na dagenlang testen ben ik er achter dat het hem waarschijnlijk zit in de klemverbindingen van de versterker naar de speakersnoeren. Elders werd mij het advies gegeven om adereindhulzen te gebruiken. Maar ik begrijp dat jullie dat voor huis-tuin-en-keuken gebruik onnodig vinden...?
Nou ja...ik ben een diy-er en gebruik hem voor bekabeling van projecten....je gaf aan misschien ook iets meer te gaan doen....het is een beetje afhankelijk van wat je wil....voor die speaker kabels zou ik eens het volgende proberen:
Strip de draad dubbel zo lang als normaal....en vouw hem even dubbel en dan erin steken....klem loslaten of aandraaien (ik weet niet hoe die bovenste werkt)

Niet onnodig, maar slechter. Heeft niet met huis-tuin en keuken te maken maar met het soort connectoren op die versterker. Inwendig zit daar een guillotinemes in, waarbij het idee is dat dit zich kan vastbijten in de losse koperdraadjes. In een eindhuls gaat het slechter klemmen. Met schroefterminals is het net andersom. Iedere connector heeft zo zijn eigen ideale maatje.

Wat je versterker betreft: welke test leidt tot de conclusie dat het je speakerterminals zijn? Dit is namelijk zeker een courante mogelijkheid, maar er zijn er ook nog een paar andere die niks met je terminals te maken hebben.

Nou ja...ik ben een diy-er en gebruik hem voor bekabeling van projecten....je gaf aan misschien ook iets meer te gaan doen....het is een beetje afhankelijk van wat je wil....voor die speaker kabels zou ik eens het volgende proberen:
Strip de draad dubbel zo lang als normaal....en vouw hem even dubbel en dan erin steken....klem loslaten of aandraaien (ik weet niet hoe die bovenste werkt)

Dat laatste doe ik al. En de bovenste is aandraaien (iets meer dan een kwart slag).

Het zijn ook vaak een beetje ellendige connectoren. Je zou ze kunnen vervangen door iets anders.

Als het speakerterminals moeten zijn, ben ik meer fan van het type met een doorboorde as waar je de draad door duwt, waarna je de dop van de connector met schroefdraad ertegen aandraait. Als je de juiste diameter draad gebruikt, zit dat heel goed vast. Maar dat vind je in de regel enkel op de meer uit de kluiten gewassen versterkers.

Of je gaat gewoon voor Speakon natuurlijk.

Niet onnodig, maar slechter. Heeft niet met huis-tuin en keuken te maken maar met het soort connectoren op die versterker. Inwendig zit daar een guillotinemes in, waarbij het idee is dat dit zich kan vastbijten in de losse koperdraadjes. In een eindhuls gaat het slechter klemmen. Met schroefterminals is het net andersom. Iedere connector heeft zo zijn eigen ideale maatje.

Aha! Dus voor het onderste type connectoren kan ik beter juist geen eindhulzen gebruiken. Maar voor het bovenste (draaiende) type wel, of daar ook niet...?

Wat je versterker betreft: welke test leidt tot de conclusie dat het je speakerterminals zijn? Dit is namelijk zeker een courante mogelijkheid, maar er zijn er ook nog een paar andere die niks met je terminals te maken hebben.

Dat is een heel verhaal, maar het komt erop neer dat ik alle onderdelen van het gebruikte audio systeem systematisch door andere vervangen heb om na te gaan of het probleem daardoor zou verdwijnen, en het enige dat werkte was het opnieuw goed stevig vastzetten van de speaker-aansluitingen op de versterker. Het gaat nu alweer een tijdje goed, maar hoe lang weet ik niet.

Nou, vast is vast hoor als je kale koperdraad gebruikt, guillotine of schroef. Lijkt me eerder dat er iets mis is met de connector aansluiting met de rest van de versterker. Op de bovenste weten ze niet dat links links moet en niet rechts.

Back