Digitale audio en signaal verlies

Fluence

Stamgast
Onderzoek gedaan om wat koper uit me studio te vervangen door UTP, met dante en MADI in de weer geweest, maar kwam iets bijzonders tegen:

Hier wordt beweerd dat netwerkapparatuur invloed kan hebben op je digitale audio signaal. Nu ben ik al een paar jaar computernerd maar het enige wat ik kan bedenken is omdat DANTE UDP gebruikt er verlies van pakketten kan optreden. Als je het hebt over streaming diensten, dit werkt allemaal over HTTPS (meestal) tegenwoordig, wat op TCP zit en error correctie heeft. Kortom, ik ben benieuwd of iemand hier wel eens mee bezig is geweest of een onderbouwing heeft hoe netwerk apparatuur zou kunnen bijdragen aan een ander signaal of vervorming van geluid zoals ik op die site lees.

Ik moest zelf direct denken aan de legende over zilveren audiokabels die worden gesmeed bij maanlicht met gouden hamertjes om middernacht.

Edit: typos

lijkt me of is zeker een elfjes verhaal...

UDP in mijn herinnering is juist beter, want UDP pakket wordt altijd afgeleverd. kan het verkeerd hebben... EDIT: dit gaat louter over pakketjes... níet over kwaliteit.

netwerk zijn bitjes, heel simpel (niet simpel natuurlik). maar de kwaliteit van een bit wordt niet beïnvloed door aardstralen, de stand van mijn neus noch de aardrotatie.

lijkt me of is zeker een elfjes verhaal...

UDP in mijn herinnering is juist beter, want UDP pakket wordt altijd afgeleverd. kan het verkeerd hebben... EDIT: dit gaat louter over pakketjes... níet over kwaliteit.

netwerk zijn bitjes, heel simpel (niet simpel natuurlik). maar de kwaliteit van een bit wordt niet beïnvloed door aardstralen, de stand van mijn neus noch de aardrotatie.

UDP heeft juist geen bevestiging, in tegenstelling tot TCP. Bij UDP zul je zelf de hele foutafhandeling moeten regelen.

Ik geloof geen zak van het idee dat de kwaliteit van netwerk apparatuur het geluid beter zou maken. Als dat zo zou zijn, zou ook een deel van je e-mails onleesbaar zijn, video's niet te bekijken zijn, teksten en afbeeldingen op webpages artefacten bevatten. Een beetje hetzelfde als dat mensen vroeger beweerden dat een coax digitaal signaal beter was dan een optisch digitaal signaal.

UDP heeft juist geen bevestiging, in tegenstelling tot TCP. Bij UDP zul je zelf de hele foutafhandeling moeten regelen.

Ik geloof geen zak van het idee dat de kwaliteit van netwerk apparatuur het geluid beter zou maken. Als dat zo zou zijn, zou ook een deel van je e-mails onleesbaar zijn, video's niet te bekijken zijn, teksten en afbeeldingen op webpages artefacten bevatten. Een beetje hetzelfde als dat mensen vroeger beweerden dat een coax digitaal signaal beter was dan een optisch digitaal signaal.
Ja dat is mijn idee dus ook! Ik las dat de combinatie van power supply in combinatie met een knappe switch het beste resultaat gaf, maar mijns inziens kan dat niet als het alleen om digitale data gaat en dan zou je heel duidelijk packet loss of jitter moeten kunnen meten. In een gesloten omgeving zoals een huiskamer of studio is er volgens mij totaal geen packetloss. En stel dat er packetloss is op basis van UDP dan mis je het signaal compleet, niet dat er randjes van je sawtooth minder scherp worden.

Dit moet je hebben

1727677146773.png

Daar hoort deze bij:

87_0.jpg

Voor maar 800 euro eindelijk een switch die géén gehakt maakt van audio-nulletjes en eentjes.

Blijkt een budgetswitch van D-Link te zijn waaraan, helemaal niets is veranderd (behalve dan dat-ie helemaal is dichtgekit zodat je niet kan zien dat er niets anders is). Pure oplichterij

Er zit wel een verschil tussen een managed en unmanaged switches doordat je bij een managed switch bepaalde types traffic meer prio kunt geven (tbv performance of stabiliteit), maar dan moet je al heel erg aan de limieten van zo'n ding zitten wil je daar een performance-impact van merken op bijvoorbeeld een Dante-stream met heel veel channels.

Blijkt een budgetswitch van D-Link te zijn waaraan, helemaal niets is veranderd (behalve dan dat-ie helemaal is dichtgekit zodat je niet kan zien dat er niets anders is). Pure oplichterij
Mooi is dat. Goede kans dat zo'n switch er ook nog eerder mee ophoudt omdat de warmte niet goed afgevoerd kan worden...

Hier wordt beweerd dat netwerkapparatuur invloed kan hebben op je digitale audio signaal. Nu ben ik al een paar jaar computernerd maar het enige wat ik kan bedenken is omdat DANTE UDP gebruikt er verlies van pakketten kan optreden.
Heb even naar dat linkje gekeken en afgezien van een beetje vreemde terminologie die ongetwijfeld misbruikt wordt om goedgelovige mensen overbodige rommel aan te smeren wordt er vrij consistent over 'emi' (dus electro magnetische interferentie) gesproken.
Het gaat ook niet over vervorming van het digitale deel, maar storing die binnenkomt via de netwerk ingang die invloed kan hebben op de analoge uitvoer van de DAC. Hoewel dat theoretisch vast mogelijk is en in dat geval waarschijnlijk meetbaar moet je wel echt brakke troep hebben als je dat hoort.

kopieer maar eens een CD en kopieer die CD nog een keer en repeat dat nog een keer en nog een keer
na een tiental keer treedt er verlies op / fouten die niet meer te corrigeren zijn met error correctie
terwijl het "slechts"" 1tjes en nulletjes zijn

kopieer maar eens een CD en kopieer die CD nog een keer en repeat dat nog een keer en nog een keer
na een tiental keer treedt er verlies op / fouten die niet meer te corrigeren zijn met error correctie
Alleen als je een echt slecht CD loopwerk hebt; bij goede kwaliteit apparatuur en CDs die niet op idiote '40x' snelheden net op de tolerantie marge gebrand zijn is de kans op fouten vrij klein.
Standaard audio CDs ("red book") hebben relatief weinig foutcorrectie, maar zijn wel op een manier gecodeerd dat er wel heel veel fouten moeten voorkomen voordat het hoorbaar wordt. Als je de muziekbestanden op een CD-ROM kopieert is de kans op uitleesfouten nihil, ook niet als je 10x herkopieert.
Voor andere media dan CD gelden weer andere toleranties, maar het maken van een aantal kopieën is doorgaans echt geen issue.

Nooit gedaan, maar dat resulteert dan in niet meer leesbaar toch? Niet in een minder "goed" geluid.

Dat zou betekenen dat er net als met analoog signaal sprake is van 'generation loss' tussen iedere kopie. Maar digitaal is digitaal, iedere kopie is identiek. Zolang je geen brakke spullen gebruikt en iedere kopie verifiëert voordat je een nieuwe kopie maakt (zodat je de rotte exemplaren eruit haalt als de brander zich een keer verslikt heeft), zou je in theorie oneindig kopieën van kopieën moeten kunnen maken zonder enig verlies.

Ik heb in mijn telefoon een u-sd kaartje van 64Gb, met voor de helft gevuld met muziek.
Dat heb ik een paar jaar nu, en gebruik ik vnl in de camper om die muziek naar de radio te streamen.
En zo afentoe hoor ik wel degelijk rafels in het geluid.

Stel je hebt in je nieuwe netwerk tevens verouderde netwerkapparatuur bijvoorbeeld een switch die max 100 Mbps kan.

Wat er gebeurt is dat heel het netwerk zal aanpassen aan die snelheid.

Het is van belang dat wanneer je verouderde netwerkkabels tegenkomt bijvoorbeeld: CAT 5 deze dient te verwijderen. Wanneer er geen CAT 5e op de kabels is aangegeven bedraagt de maximale snelheid 100 Mbps. Alles boven CAT 5e is in staat 1 gigabit en hoger aan te kunnen.

Ook is het mogelijk dat UTP kabel gevoeliger is voor storing buitenaf (Jitter en RFI) de kabel kan dan zo nu en dan data verliezen of data minder goed verwerken. STP en S/FTP netwerkkabels zijn afgeschermd. Voor een nog betere afscherming dient de kabel zelf uit zuurstofvrij 100% koper te bestaan voor een zo goed mogelijk stabiele verbinding.

Nee.
Als ik een stukje terugspoel hoor ik hetzelfde rafelige geluid op dezelfde plaats in de sound file.

Kun je zo'n file kopiëren naar een ander apparaat om af te spelen, of om te bekijken? En ook om te zien of je een foutmelding krijgt tijdens de transfer.

Lastig, dan moet ik de usd card uit m'n telefoon halen...

Zou wel interessant zijn om te bekijken.

Een paar jaar geleden had m'n moeder iets dergelijks met een SD-kaartje uit een camera. Die kwam ze weer tegen in een la, ze kopieerde de inhoud naar haar laptop, zonder foutmeldingen, en het bleek dat alle foto's niet meer goed waren. Delen waren nog zichtbaar, maar voor het grootste deel rara digitale, pixelated strepen, blokjes, e.d. Het kaartje dan maar proberen in de camera, die accepteerde het ook zonder foutmeldingen, het display op de camera toonde de foto's exact hetzelfde als op de laptop.

Back