RE-501 delay sound probleem (attack slope ipv direct geluid)

vintageboy

Ingeburgerd
Beste forum leden,

Mijn RE-501 heeft een probleem met de delay sound. Zoals te zien (foto 1) heeft de delay sound een attack slope ipv dat de input sound direct 1 op 1 weergeven wordt. Ik heb het ook met mijn RE-201 getest (foto 2) en deze geeft wel gewoon een goede delay. Beide keren komt er alleen een wet signal vanaf de output van de RE-501 en RE-201.

Zou dit een calibratie issue zijn van de playback of recording heads? Iemand anders ervaring met dit probleem?
Ik hoor het graag!

Schermafbeelding 2024-07-26 om 19.59.27.png
Schermafbeelding 2024-07-26 om 19.59.20.png

Ik denk maar hardop. Zijn de koppen proper? Kan je de tape spanning chexken onderling, en eventueel de tapes wisselen?

Bedankt voor het meedenken! Ik weet zo niet of de koppen nog oke zijn. Heb hem een jaar geleden gekocht van iemand die hem een servicebeurt heeft laten geven, max 2 jaar geleden. Lijkt me dan dus van wel, maar weet ik niet zeker.

Heb zelf in beide units nieuwe Echo-fix tape loops gezet. De re-201 heb ik toen ook nieuwe felts gegeven en de pinch roller + tape arm op de juiste spanning gezet (volgens de manual). De tape spanning van de 501 checken is dus nog een goed idee inderdaad, ga ik testen!

Demagnetiseren en schoonmaken (met alcohol) van de koppen wil ook nog weleens helpen bij bepaalde kuren. Heb zelf een tijdje een RE-501 gehad, maar herken dit probleem niet.

Mogelijk is de compander/expander calibratie niet juist afgesteld. Dat zou onder andere tot dit soort problemen kunnen leiden. Afstellen is echter een secuur werkje en zomaar wat rommelen aan de trimpotmeters van dit signaalverbeterings/ruisonderdrukkingssysteem kan de boel ook vrij snel nog meer ontregelen

Bedankt voor het meedenken allemaal! Naar aanleiding van jullie feedback heb ik heb even contact gehad met een service man die over de juiste meet apparatuur beschikt om bovengenoemde afstellingen te meten en in te regelen. Ga hem daar even langs brengen :)

Ik verdenk in eerste instantie tape spanning.

Dat kun je makkelijk testen door de tapespanning te verhogen door met je vinger licht op de tension leaf te drukken, die zit direct na het punt waar de tape uit de "kamer" komt en naar de koppen gaat.
Ga ik nog even proberen voor ik hem weg breng, bedankt voor de tip! :)

Ter update; de tape spanning verhogen zorgde helaas niet voor een andere weergave qua envelope. Hij werd wel iets luider had ik het idee. Ga hem dus alsnog even door een tech man laten doormeten!

Update ter behoeve van mensen met hetzelfde probleem:

Nadat ik hem terug heb gekregen van de service lijkt het attack probleem in de echo opgelost nadat alles opnieuw gekalibreerd is. De sound on sound leek daarnaast "uit het ritme" (waarschijnlijk doordat de echo zelf een attack slope had), maar is nu ook weer strak!

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Blij dat het opgelost is, ik zat redelijk in de buurt lees ik
Ja inderdaad! Heb het idee dat hij alleen nog wel wat definitie mist, maar dat kan misschien door de tape spanning komen (of mijn eigen hoge verwachting). Dus ga nog even de spanning van de pinchroller en tape spanningsveer meten.

• Duimpje
Helaas, na wat tests toch nog hetzelfde probleem, al is het wel iets minder extreem heb ik het idee. Zou het toch nog een calibratie ding kunnen zijn? Dit keer heb ik ook een audio bestand toegevoegd. Zoals te zien, de eerste is de 501 en de tweede de 201. De 501 mist duidelijk definitie en articulatie op de attack. Ik hoor wederom graag jullie adviezen :)

Attachments

• Schermafbeelding 2024-10-22 om 14.19.50.png
    Schermafbeelding 2024-10-22 om 14.19.50.png
    136,5 KB · Bekeken: 15
  • RE-201 vs RE-501 test SNARE.wav
    4 MB
  • Schermafbeelding 2024-10-22 om 16.01.10.png
    Schermafbeelding 2024-10-22 om 16.01.10.png
    108,7 KB · Bekeken: 14
Zou goed te kunnen hebben met het compander (compressor/expander) circuit. Dat werkt als een soort automatische leveler en ruisonderdrukking, maar een defect of verkeerde afstelling daarvan kan leiden tot een te traag opkomende attack. Hoe dan ook zal de 501 altijd flink anders blijven klinken dan de 201. Veel mensen vinden de 201 mooier klinken, het is een circuit met minder elektronica dan bij de technisch veel ingewikkeldere 501.

• Duimpje
Is de bias afgesteld naar de tape die in de 501 zit?
Goede vraag, daar heb ik mijn service man niet over gehoord dus ik denk het dan niet, maar ik ga het navragen, bedankt!

Zou goed te kunnen hebben met het compander (compressor/expander) circuit. Dat werkt als een soort automatische leveler en ruisonderdrukking, maar een defect of verkeerde afstelling daarvan kan leiden tot een te traag opkomende attack. Hoe dan ook zal de 501 altijd flink anders blijven klinken dan de 201. Veel mensen vinden de 201 mooier klinken, het is een circuit met minder elektronica dan bij de technisch veel ingewikkeldere 501.
Top dat is mooie gerichte feedback, ga ik met m'n service man naar kijken, denk dat hij toch terug zal moeten. En ik denk dat ik eerst nog een nieuwe echo fix pinch roller + bearings bestel. Dan weet ik zeker dat dat allemaal goed zit.

Verder ben ik me inderdaad bewust van het verschil in sound. Daar heb ik ook helemaal vrede mee, beide hebben hun eigen charme en dat is vooral een verschil in klankkleur, maar zoals mijn 501 nu klinkt is niet oke (in mijn ogen) en zonde voor zo'n dure machine. Plus, ik vind het een uitdaging hem zo mooi mogelijk te laten klinken :) dank voor de feedback i.i.g. weer!

De pinch roller en bearings zullen in ieder geval geen effect hebben op de attack van het geluid. Dat zit hem echt elektronisch. Een nieuwe pinch roller kan nuttig zijn als je last heb van wow & flutter (pinch roller met name) of een slippende, niet lekker lopende tape waarbij de tape soms wat blijft haperen op bepaalde plekken, met name bij het langskomen van de tape splice, want daar is de tape dikker. Maar de pinch roller pressure afstelling kan daar ook veel in bepalen. De bearings horen zonder gepiep soepel te lopen, als dat gewoon soepel draait dan zal vervanging daarvan niet snel benodigd zijn. Voor de 501 zijn er twee bearings benodigd, hou daar rekening mee mocht je ze toch bestellen.

Oke top, dat idee had ik ook niet direct dat daar het probleem zat, maar ik vind het wel fijn om dingen uit te kunnen sluiten. Daarnaast is het ook gewoon relaxt gevoel hem weer helemaal up to date te hebben waar mogelijk. Echo-fix biedt een complete 501 service set aan met twee verschillende bearings, dus die ga ik even bestellen. Alsnog bedankt voor de tip, was anders inderdaad een makkelijke om over het hoofd te zien! Ik heb iig een goede richting nu waar het te zoeken, ik laat het weten als ik een update heb :)

Back