OEM & allerlei elektronische componenten verbinden om tot andere muzikale output te komen

MstrFX

B T N!
Ik ben na de opruiming van de zolder best wat elektronica tegen gekomen en in mijn zoektocht naar mooie outboard gear en/of FX, compressie, buizen, opamps noem maar maar op ben ik ook fabrikanten met OEM producten tegengekomen die je in serie of parallel in je HW of SW chain zou kunnen inzetten. Bijvoorbeeld dit bedrijf heeft me aan het denken gezet.

Als je zelf ook met dergelijke interne of externe modifiactie experimenten bezig bent post ze hier als je wilt.

Hier heb ik een synth out door een AC/AC step up transformator gehaald, een oud 3 weg scheidingsfilter uit een speaker en dit per weg, opgenomen en daarna weer samen gevoegd.
Ik vond het resultaat interessant genoeg om met jullie te delen want ik ga hier zeker op verder borduren.

De opname bestaat uit 1 take waar ik tussen de opnames wissel. Ben benieuwd welke jullie het best vinden klinken.
In beide opnames is de transformator gebruikt.

Screenshot 2024-06-20 at 10.10.07.png
IMG_5132.jpeg

Hoe staat het met je inboedelverzekering?
Goed haha!

Kijk slechte dingen leiden soms tot goede dingen... De transformator in kwestie heb ik per ongeluk op mn buizen EQ aangesloten omdat ik niet goed gelezen had dat ie AC/AC was.
Dus toen moest ik met hulp hier eerste de EQ fixen, dat is gelukt, en de transformator heeft een nieuw leven gekregen.

hoe klinkt het signaal dan droog?
zal ik ook even opnemen, goeie.
Dit is droog, maar voor de volledigheid ik heb zitten rommelen met met digitale compressie op de gescheiden sporen en dat toen ook op de enkele file toegepast.
Het doel is zelf te experimenteren, ik wil op deze manier kijken hoe ik de gescheiden frequenties kan manipuleren.
PS (scheidingsfilter is zeker 30 jaar oud)

Laatst gewijzigd:
Ik ben na de opruiming van de zolder best wat elektronica tegen gekomen en in mijn zoektocht naar mooie outboard gear en/of FX, compressie, buizen, opamps noem maar maar op ben ik ook fabrikanten met OEM producten tegengekomen die je in serie of parallel in je HW of SW chain zou kunnen inzetten. Bijvoorbeeld dit bedrijf heeft me aan het denken gezet.

Dat ziet er super interessant uit. 8)

Even een snelle reactie, de transformator werkt niet zoals had gemoeten! Experimenten op de hoofdtelefoon uitgang van mn UNO DRUM en KORG DL waren extreem.
ik heb dit vanochtend even snel op een mono kanaal van de USPX gezet en ik vermoed dat ohm ouput een rol speelt. De drumlogue schijnt een 33ohm out te hebben op de headphone en op line 680...
Maargoed kon dit later weer niet terug vinden en heb nog geen meet spullen om dit te kunnen.

Je gebruikt spullen voor iets heel anders dan waarvoor ze zijn ontworpen en het werkt niet zoals het moet? Wat een verrassing. :D

Verder zou ik in de fase van experimenteren waarbij alles met draadjes en krokodillenbekklemmetjes is verbonden geen synth of iets anders gebruiken dat duurder is dan een kratje bier. Een Casiootje gevonden op Marktplaats voor bijna niks aan de voorkant, met oude computerspeakertjes aan de achterkant van de keten, dat moet eigenlijk voldoende zijn voor een indruk van de klank. Voor die gevallen dat het wel werkt zoals het moet. :D Maar ook geen rampen als e.e.a. helemaal anders gaat dan verwacht...

Hehe. :D

Ik weet wel dat je voorzichtig moet zijn. Zo had ik ooit 'ns een klankbron nodig voor iets en het leek me een goed idee om m'n mp3-speler even te gebruiken. Ook aangesloten met krokoklemmetjes, ik kan nog steeds niet verklaren waarom, maar ergens ging het mis en was de speler van het ene op het andere moment zo dood als een pier. Dat was best jammer, ik gebruikte 'm vaak en het was ook niet zo'n hele goedkope (Philips). :(

Krokodillenklemmetjes die door een onbedoelde beweging van de snoeren van stand veranderen en kortsluiting maken... :(

Je gebruikt spullen voor iets heel anders dan waarvoor ze zijn ontworpen en het werkt niet zoals het moet? Wat een verrassing. :D
Nou ik zie dit heel anders, dit noem ik A-typisch gebruik van elementen.

Maar het scheiden van een signaal is niet nieuw. Maar het doen met wat je hebt liggen en een OEM of ander onderdeel wilt samenvoegen is wel waar dit topic over gaat.

En ik denk dat het ook gewoon leuk en leerzaam is om fouten te maken. En als je iets kapot maakt moet je het zelf repareren natuurlijk.

Dit soort dingen zijn gewoon geinig, draadloos. Maak er van wat je wilt maar ik vind het interessant.
Hier heb ik trouwens laag en mid summed en hoog achterwege gelaten.

Dat klooien is op de lange termijn wel nuttig.
Want je leert wel van experimenteren.
Als je daarnaast ook nog een beetje de techniek bestudeerd groeit alleen maar de kennis.

Ik heb net een ietwat betere test gedaan.
Nu alleen met AC/AC transformator 12v, 2000ma, 24va.

De output van een hoofdtelefoon door de transformator heeft tot dit verschil geleid.
Wat je er in stuurt kwa ohmage is dus interessant.. jammer dat ik het niet kan meten. Net als wat het frequentie bereik is van een transformator.

Screenshot 2024-06-21 at 12.39.11.png

jammer dat ik het niet kan meten. Net als wat het frequentie bereik is van een transformator.

Een chirptoon maken van 20 - 20kHz en die door de trafo sturen. Of een stukje witte ruis. Kun je beide maken met bv. Audacity.

Interessante conclusie over opamps, met name de het parallel solderen van normale ic's (1:02)

Parallelle opamps zijn niet nieuw, vrij bekend is de '5532 OpAmplifier' van Douglas Self, met een (geen verrassing) een boel 5532 opamps parallel voor een vermogen van zo'n 16W in 8 ohm. Lees het maar 'ns, in twee delen, hier deel 1 en daar deel 2 vanaf pag. 24.

Dank voor je bijdrage! Zo komen we ergens :)

Ik ben nu aan het experimenteren met het gewoon parallel xlr aansluiten van 2 doukaudio’s T8 pro eq’s. Deze stuur ik in m’n Analog heat, (top ding) deze heeft ook een db input instelling

Love it!! zo interessant om op component niveau te leren.
Screenshot 2024-06-22 at 12.30.38.png

Laatst gewijzigd:
Back