Digitale Piano

Stephmeister

Voor al uw sjeis
Ik heb een vraagje...

Ik heb een SH4D, Polyend Play en nog een Roland S1.

Het gene wat ik mis is een klavier, midi keyboard, hoe je het ook noemen wil.
Wat betreft synths zelf ben ik wel tevreden met de boven genoemde materiaal. Behalve dat ik een goede piano mis.

Nou zag ik laatst een digitale piano staan.....bijvoorbeeld de KORG LP-380U.

Die functioneert natuurlijk prima als piano, maar hoe werkt zo iets als midi controller. Kan ik bijvoorbeeld midi uit naar mijn SH4D sturen? En hoe gebruiksvriendelijk is die alles met betrekking tot midi?
Het gaat me niet zo zeer om die Korg, het gaat me om het concept van digitale piano als midi controller en als geluidsbron voor piano geluiden.

Ik heb geen interesse in een Nord of zo, mijn vrouw wil ook graag piano spelen en dan gaan al die knoppen haar in de weg zitten.

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke setup?

Groeten Stephan

Normaal gezien werkt dat vrij eenvoudig: als je de gewone MIDI aansluiting heb: MIDI out op de piano verbinden met de MIDI in met je synth.
Het kan zijn dat je nog een midi kanaal moet kiezen op 1 of beide toestellen, maar vaak staat de default correct om gewoon simpel te kunnen spelen.
Draaiknoppen en sliders van je piano gebruiken om je synth te besturen kan lastiger zijn. In de handleiding moet je uitzoeken of je piano deze al überhaubt doorstuurt en zo ja, op welk MIDI kanaal.
In dat opzicht is vaak een echte midi controller gemakkelijker te configureren.
Maar die hebben dan meestal weer geen ingebouwde klanken.

Een digitale piano waarbij:
- je vrouw gewoon eenvoudig piano kan spelen met de klanken van de piano, uit de piano, en
- jij de piano als controller voor je synth kan gebruiken met geluiden uit de synth
mag normaal geen probleem zijn.

Ik heb voorbije winter mijn Dt en St via midi aangesloten op mijn zoon zijn kawai digitale piano
Ging perfect

Mijn zoon verbind soms de ipad (GB) via Bluetooth met zijn digitale kawai en werkt ook zonder problemen

Ik zou wel van de gekozen digitale piano wel eerst eens de midi implementatie checken in de handleiding.

Zo zie je direct welke midi commando’s worden ontvangen en uitgestuurd. Enz

Ik heb in de woonkamer een Roland FP90. Waarop ik voornamelijk klassieke muziek speel. Als proef heb ik deze ook eens op mijn synth aangesloten. En dat werkt prima.
Bedenk wel dat een electrische piano geen aftertouch heeft. En geen andere knoppen of schuiven die als controller te gebruiken zijn. Maar als het echt om het klavier gaat dan is het met de moderne instrumenten geen enkel probleem.

De Korg KORG LP-380U heeft alleen midi over usb.
Als er geen PC/DAW permanent in je setup zit is dat uien =( Beter piano met 5p Din midi connectors.

Een digitale piano kan je prima via midi een synth of soundmodule aanhangen en op veel moddellen kan je de output op de Line/Mic in aansluiten voor geluid uit je piano speakers.
Het zijn geen goede controllers omdat je geen Mod en pitchwheel hebt, geen aftertouch.

Ik heb heb Yamha Clavinova in de woonkamer staan voor het gezin. daar zit midi op maar gebruik het zelden, kan wel....
In de studio had ik altijd een synth/workstation met 88keys omdat je dan wel aftertouch en mod/pitchwheel hebt etc.

Thanks Allemaal!!!

Ik heb een oud beestje gekocht, een Roland HP-6000S. Een paar toesten deden het niet en er kwam geen stereo geluid uit en het geluid was brak....yep het was een gokje, maar voor 50 euro neem je niet al te veel risico. Na een sleutel sessie van ongeveer een uurtje of twee werkt hij weer helemaal!

Voor de muziek die ik graag wil maken is dit echt een fantastische setup! Tuurlijk geen aftertouch of modwheel. Maar aangezien ik maar 50 euro heb uitgegeven kan ik prima nog een iets van een Arturia controller erbij kopen. Met de Polyend kan ik overigens heel makkelijk het midi signaal naar verschillende midi kanalen sturen. Het enige nadeel is de toetsen vrij zwaar zijn om een synth te bespelen, ook is bij een synth het niet altijd even handig dat de toetsen aanslag gevoelig zijn en wil je gewoon 100% aanslag ongeacht hoe hard je speelt. Maar voor 5 tientjes ben ik 100% tevreden.

Ding was overigens wel pleuris zwaar, heb me kapot getild om hem op zolder te krijgen.

Back