Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

TAL-Pha + SoundToys PhaseMistress + Audiority Flanger 117

Gisteren m’n nieuwe FPI Multiclock geïnstalleerd. Wat een verschil zeg. Echt retestrak. Ook bij het omgooien van een sessie blijft het netjes sync. Het is daadwerkelijk set and forget; heerlijk.

Het enige probleem wat ik over het hoofd had gezien en pas gister achter kwam is dat effecten die je op de master plaatst wel alles in de war gooien. Als je er bijvoorbeeld een limiter die 50ms plug-in latency introduceert op gooit, dan ligt alles ook 50ms ernaast. Raar dat de plug-in latency compensation dat niet fixt. Of je zou verwachten dat alles in z'n geheel een latency krijgt (maar wel sync blijft). Wel echt balen..

Laatst gewijzigd:
Gisteren m’n nieuwe FPI Multiclock geïnstalleerd. Wat een verschil zeg. Echt retestrak. Ook bij het omgooien van een sessie blijft het netjes sync. Het is daadwerkelijk set and forget; heerlijk.

Het enige probleem wat ik over het hoofd had gezien en pas gister achter kwam is dat effecten die je op de master plaatst wel alles in de war gooien. Als je er bijvoorbeeld een limiter die 50ms plug-in latency introduceert op gooit, dan ligt alles ook 50ms ernaast. Raar dat de plug-in latency compensation dat niet fixt. Of je zou verwachten dat alles in z'n geheel een latency krijgt (maar wel sync blijft). Wel echt balen..

Dat kun je toch compenseren? Wat is je daw en setup?

Dat kun je toch compenseren? Wat is je daw en setup?

Ja, dat kun je compenseren. Mits je altijd dezelfde effecten op de master laat staan. Anders moet je met elk effect dat je toevoegt of weghaalt weer opnieuw corrigeren.. dat is nou net de reden dat ik die Multiclock heb gekocht.

Setup:
- Ableton Live
- Opties 'Delay Compensation' en 'Reduced Latency While Monitoring' staan aan
- Alle audio tracks staan op monitor mode "IN"
- Multiclock staat in "POS only" mode, dus hij doet geen pre-roll
- De track waar de Multiclock VST in zit heeft een delay van -50ms
- De midi channels op de Multiclock hebben de juiste offset voor welk apparaat wat er aan hangt

Goed, alles is perfect sync. Ook als je andere audio tracks toevoegt waar VST latency in zit. Geen probleem allemaal. Alleen jammer dat plugins op de master dus wel alles uit sync gooien. Het is waarschijnlijk ook niet te fixen (los van de track offset van de Multiclock VST corrigeren) en dat is geen ramp.. wilde het alleen even kwijt ;)

Als je een Mac hebt zou je AU ipv vst kunnen proberen en toen ik er nog mee bezig was in Ableton 12 heb ik ook iets gelezen over specifieke buffer setting ivm m1/m2 chip. 256 geloof ik.. succes

Analoge mixers wehalen.
Kabelzooitje uitpluizen en opruimen.

Attachments

• 20250310_172142.jpg
    20250310_172142.jpg
    211,5 KB · Bekeken: 45
  • 20250311_094408.jpg
    20250311_094408.jpg
    272,4 KB · Bekeken: 45
Geconstateerd dat ik een haat-liefde-verhouding heb met templates 😏

Ik begin het liefste altijd met een leeg canvas. Maar achteraf allemaal bussen en effecten toevoegen is stom. Toch nog maar eens kritisch kijken naar hoe dit handiger kan. Gelukkig wel weer bijna een nummer afgemaakt.

Ik heb mijn ipad vol yt videos gezet over de cirklon (Tutorials) enz zodat ik vreselijk nerdy op reis kan video kijken.

Verder geen gear mee want zit met enkel handbagage, waarom heb ik me laten overhalen, zo dom. Hopelijk ben ik snel terug thuis want reizen is na een paar dagen gewoon saai. Jullie mogen me Heimwee noemen. 🥳

Zo, 2 analoge mixers er al uit, Digitale mixer in de plaats. 40% van de oude kabels zijn weg, die deden niets meer. Alles wat ballenced kan is nu ook ballanced.
Morgen verder aansluiten.
Nog wat extra midipatchbays erbij en mn cubase laptop aansluiten.

Attachments

• 20250312_200949.jpg
    20250312_200949.jpg
    182,4 KB · Bekeken: 44
hmmm die wing vind ik toch wel een interessant ding. Lekker uitbreidbaar ook. Zou ook op mijn shortlist staan alsik nog een digimixer zou willen

Vandaag send-bus voor de mpx-1 en de pcm90 gemaakt + bijhorende return.

Synths aansluiten gaat vrij langzaam omdat ik er steeds een uur zit op te spelen ipv snel even testen.

Back