Traditioneel zoals ik het geleerd heb is het akkoorden linker hand. Melodie rechterhand.
En zeker als je weet dat heel die muziek branche / bedrijvigheid bestaat uit traditie.

Alleen al gekeken naar : viool stradivarius die al eeuwen oud is.
Een computer van 1995 die kan tegenwoordig eigenlijk niet meer mee komen.
In tegenstelling tot welke synth uit die tijd dan ook.
Ik denk dat het wel interessant zou zijn voor een klassiek getrainde pianist om es op de Osmose te spelen met een piano stijl patch. Mijn achtergrond is niet klassiek en ik kan wat dat betreft ook helemaal niet goed spelen ;-) Wat mij interesseert, al vanaf mijn vroege tienerjaren, is compositie en geluid synthese (analoog en digitaal, en samples natuurlijk). In mijn wat jongere jaren heb ik nooit gedurfd om daar mee bezig te gaan. Nu ben ik op die leeftijd dat het me niet meer kan schelen wat "men" denkt van wat ik artistiek creëer, wel lekker gevoel.

Pas sinds ik de Osmose heb ben ik meer geïnteresseerd geraakt in het eigenlijke bespelen (van de Osmose). Ik heb les van een klassiek getrainde pianist, die ook erg bezig is met modular en synthese technieken. Hij is wel een beetje terghoudend met het bespelen van de Osmose voor zichzelf. Maar hij stimuleert mij geweldig, zodat ik het bespelen van de Osmose op mijn eigen manier kan ontwikkelen.

De Eaganmatrix geluid architectuur is vanaf de begin phase ontworpen om maximale expressiviteit te kunnen uitdrukken (in eerste instantie met de Continuum). De combinatie van sequencer gedreven arpeggios, bass lines, melodieën en achtergrond met live spelen met zoveel mogelijk emotionele expressie is mijn droom doel ;-). We zullen zien hoe zich dat gaat ontwikkelen. De reis is in elk geval heel erg leuk en vervullend.

@jserle in mijn nieuwste nummer maak ik veel gebruik van de pressure glide en verschillende manieren van aanslaan voor een dynamisch gitaar/drone achtig geluid hier kun je zien hoe je met heel weinig vingers toch erg expressief kan zijn en precies waar de osmose dus geweldig voor is in mijn ogen

De Eaganmatrix geluid architectuur is vanaf de begin phase ontworpen om maximale expressiviteit te kunnen uitdrukken.
Ja bijzonder mooi. Zo hoop ik dat je dat allemaal snel lukt. Het ene toetsenbord is het andere nog niet.
Dat ze het goed mogen blijven doen. Ik had er vier en nu nog maar drie over. Sloop vanwege uitgedroogde goedkope rubbertjes.
Dat was vervelend. Omdat soms er soms met druk op de ene toets anders gereageerd wordt dan de andere.
Aanslag door sneller (of harder) `te slaan` die heb ik wel allemaal.
Ook bij die synth die ik heb kun je zachte aanslag combineren met harde aanslag. (oude Kawai)
En op die manier elk ander geluid maken.
Als het geleidelijk gaat is dat natuurlijk mooier.
Zo had ik het er een keer over met de `baas` van Interface die zei dat sommige nuances verloren gaan in een kolossaal geheel.
Volà le patron. baas.

manieren van aanslaan voor een dynamisch gitaar/drone achtig geluid hier kun je zien . . .
De linker hand doet de bas. En de rechter geeft de toon en sfeer aan.
En dan interfereerd het ene nog met het andere voor een mooie combinatie.
Elke synth doet het beter dan welk orgel dan ook.
Het is me zelf ook wel opgevallen dat een `life` opname het altijd nog beter doet dan een ingeblikte opname vanwege welke computer luidsprekertjes dan ook neem ik aan. Het is muziek die zo bij een film kan. Op het moment van theatraal bombastische ogenblikken.😁

Yes. Iemand het Loris Synth gedeelte al aan de praat gekregen? Ik kon het zo snel niet vinden.

Screenshot 2024-10-31 at 13.37.50.png

Nou toch alles werkend gekregen, iemand al wat verder met alle ins en outs? Heb het 1 minuut nu aan.

Ben er niet meer aan toe gekomen, maar na 3e keer half die PDF lezen, vind ik dit over Loris:
Additive Analysis and Synthesis (Loris Synth)
Additive synthesis has been significantly expanded in 10.40, and now
supports user-created analysis files. These files can act as sound sources
within the EaganMatrix sound architecture. Interactions with these analysis
files are completely addressable with the EaganMatrix Overlay protocol.
The creation of custom user analysis files is now possible using an external
application called Loris Synth. This app is an analysis tool, based on the
open-source Loris library. This tool allows the user to do analysis/synthesis
on the computer and to create analysis files for downloading into your
Haken Audio device. The Loris Synth will be available for purchase for its
creator, Christophe Duquesne, via the Apple App store and the Microsoft
store.

Loris Synth app nog niet in Appstore kunnen vinden.

Richard Kram heeft behoorlijk de in editor tips/uitleg uitgebreid.
IMG_5958.jpeg

Hier even een filmpje

Die EaganMatrix Mini die wordt genoemd, is dat wat? Kan er niet zoveel info over vinden.

The 10.40 Firmware supports Haken Audio’s newest hardware device,
the EaganMatrix Micro, available for purchase soon. The Micro is
intended for (but not limited to) use with the amazing Warbl wind
controller. The Warbl, designed by Andrew Mowry, is the best
electronic wind controller we have ever tried. Warbl is a USB-Midi and
BLE-Bluetooth-Midi wind controller with optical sensors and real
toneholes for continuous finger sensing and realistic feel. Thanks for
the technical contributions of Jesse Chapell, Keith Handy, and Randy
George in their help in making Warbl work fantastically with the
EaganMatrix. The three of them perform in an improv featuring Warbl
with EaganMatrix, Theremin, Continuum, and Osmose. Another Warbl
demonstration by Christophe Duquesne at Superbooth 2024 is
available here. In this video Christophe is using the EaganMatrix
Module as a sound source. After this video was made, we designed the
EaganMatrix Micro as a more compact and less expensive solution for
use with the Warbl.

Het lijkt mij waarschijnlijk dat het brein van de Micro hetzelfde is ContinuuMini en EaganMartix Module. Die laatste 2 zijn 8 stemmen poly.
Even afwachten nog.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Die EaganMatrix Mini die wordt genoemd, is dat wat? Kan er niet zoveel info over vinden.
Ik heb zelf nooit het tactile mogen meemaken van de mini of ander haken product maar heb wel een keer gezien hou uitermate gevoelig het is. Dit gaat verder dan een osmose. Zelfs met alleen een module hoor je die gevoeligheid al terug met name door de veel betere resolutie dan normaal midi. Het is voor mij te moeilijk om nu nog te leren denk ik. Maar voor anderen die echt next level willen met synthese en de moeilijkheid van het leren van een instrument dat snaar gevoelig is lijkt me de mini echt leuk. Het zou ook best kunnen dat ie er ooit komt. Maar de Eaganmatrix en cv controle is ook al heel leuk

Ja nee, ik bedoel niet de Continuum Mini maar de EaganMatrix Micro dus. Schijnbaar ook een kastje met EaganMatrix erin. De Haken instrumenten heb ik bespeeld maar niet direct van overtuigd, beetje alsof je iemand probeert te vingeren door een duikerspak heen.

Micro lijkt mij niks en zover ik weet is het voor een fluit. Het is idd duikerspak materiaal. Kleuren spreken me ook niet aan. Osmose met een mini black zou wel mooi staan

Nice, als ik het goed begrijp is het dus een computer programma en daarna stuur je het eventueel naar een slot in je hardware.

Precies. De Eaganmatrix heeft al een spectral sinebank. De software doet iig de analyse. Vutu de analyse software voor Sumu van Madrona Labs is gebaseerd op hetzelfde Loris werk.

Laatst gewijzigd:
Back