"Dus je zoekt iets moeilijks om jezelf te bewijzen?." Yep, dat is wel een beetje mijn "winning formula", mijn ego drijfveer, geweest in mijn carrière (ICT wereldje). Om dit oude ego patroon te kunnen overstijgen is een heerlijk gevoel. Lukt niet altijd, maar als het lukt, wordt alles wat ik doe zo veel meer relaxed en emotioneel vervullend.
Met betrekking tot de Eaganmatrix module en de Osmose heb ik wel een paar inzichten gekregen sinds ik ze beide hier in mijn studiootje heb.
Ik zag de Osmose early bird aankondiging aantal jaren geleden (nog voor corona tijd) en had onmiddellijk het gevoel dat dit een revolutionaire nieuwe toetsenbord technologie was. Ik heb me ingeschreven en na een hele lange wacht periode arriveerde hij uiteindelijk in mijn studio. Wow wat een openbaring. Ik kan me nog goed herinneren dat emotionele moment dat ik voor het eerst de factory patches probeerde en hoe een totaal andere ervaring het bespelen van het toetsenbord is. Geweldig. De Osmose heeft mij geïnspireerd om meer te oefenen en langzaam aan beter te leren spelen.
Een normaal piano / synth toetsenbord is eigenlijk niets anders dan een aantal aan/uit schakelaars, met variaties zoals "aftertouch" en sustain pedalen. Eigenlijk een eeuwenoude technologie die natuurlijk toen al een fantastische uitvinding was.
Maar het team van ExpressiveE kwam met iets heel anders: een toetsenbord waarmee je met je vingers in meerdere dimensies beweging (signalen) kan doorgeven naar een synthesizer engine. Druk gevoelig, zo niet alleen aan/uit schakelaars. Poly aftertouch per toets in plaats van per midi kanaal en natuurlijk portamento (pitch bend) per 2 toetsen. Ik wist toen nog weinig af van de Eaganmatrix synthesizer engine en de Continuum.
Wat voor mij super belangrijk is geworden is dat met het Osmose toetsenbord je zelf de versterker (amplifier), filter of andere envelopes per toets kan bepalen. Voor mij is dat een game changer. Het geeft je onmiddellijk de gelegenheid om een gevoel in het spelen te brengen, zonder enige extra moeite en zonder dat je je vingers van het toetsenbord hoeft los te laten. Dit moet je ervaren, het is erg moeilijk om in woorden uit te leggen hoe dat voelt.
Natuurlijk heeft de Osmose ook een synthesizer technologie nodig die de extra speel dimensies kan honoreren. Zo heb ik dus ook de Eaganmatrix leren kennen en was het een volgende logische stap om ook het Eurorack moduul aan te schaffen. Het is een duur moduultje maar geeft direct, weliswaar via MIDI, de mogelijkheid om akkoorden te sequensen in Eurorack.
Ik ben over het algemeen niet geïnteresseerd in de fabriek patches die voor geprogrammeerd zijn in mijn synthesizers. Maar de Osmose is een uitzondering, omdat door de modulatie mogelijkheden en de expressiviteit van het Osmose toetsenbord elk fabriek patch een soort van nieuw instrument is. Zo natuurlijk wilde ik uitvogelen hoe dat in zijn werk gaat en ben ik langzaam de Eaganmatrix technologie en interface aan het leren.
Na de initiële (steile) leer curve, is het eigenlijk niet erg moeilijk om snel een leuk geluidje eruit te krijgen. Dan wordt het interessant omdat je dan de speel dimensies kan gebruiken om (stereo) filters te moduleren, "on the fly" effects aan te passen, FM te doen op een hele nieuwe manier enzovoorts enzovoorts.
De Eaganmatrix interface is een beetje "spreadsheet-achtig". Met een matrix / grid patroon waar je harde waarden (vaak tussen 0.1 en 1) kunt ingeven en/of formules kunt gebruiken die dan weer waarden aanpassen afhankelijk van hoe hard je de toetsen indrukt, of bijvoorbeeld hoe je de aftertouch gebruikt. Dit is een voorbeeld van een eenvoudige orgel patch met 5 sinus oscillatoren (onder de Osc 1 t/m 5 kolommen) die met de waarde van X (frequentie / note waarde), Z hoe hard je de toets in drukt voordat de aftertouch zone is bereikt) en Y de poly aftertouch het geluid genereren. Ik gebruik maar 1 formule (A) die de note gate (W) en frequentie (X) combineren met een macro. De macro kun je dan bedienen vanuit het Osmose schermpje.
Lang verhaal, ik hoop dat het ietwat inzicht geeft in waarom ik de Osmose en de Eaganmatrix zo boeiend vind.
Er is heel veel documentatie en vele voorbeelden voor Eaganmatrix programmeren beschikbaar. Tot nu toe allen in het Engels, maar bijvoorbeeld het "EaganMatrix Preset Cookbook" is een geweldig naslag werk en leer boek (171 pagina's ;-) ). Voor meer info zie
hier
Dan heb je natuurlijk
Richard Kram's Youtube kanaal. Erg droge uitleg, maar zeer gedetailleerd en recentelijk ook meer van toepassing op de Osmose.
Het grappige is dat voor mijn muziek compositie en opbouwen van een track ik helemaal zonder de computer wil werken. Voor sound design vind k de computer wel handig, maar voor Eaganmatrix is dat op dit moment in elk geval nog een must. Maar dat gaat ook veranderen nu er veel meer interesse is in de Eaganmatrix technologie.