Piano Libraries favorieten

Hmm, met 3 gratis models is dat wel verleidelijk op zich. Ik neem het nog even in beraad.
Je kunt altijd de trial versie downloaden, dan kun je elk piano model ook proberen, misschien vind je het wel helemaal niks namelijk.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik gaan voor de Bechstein (dat is mijn meest gebruikte tot nu toe), de bosendorfer en de Steinway D (omdat je in die package daar 2 models krijgt, de NY steinway D en de Hamburg Steinway die iets softer is). De Steinway B is ook gaaf, die klinkt wat meer naar een huis vleugel, door de kleinere afmetingen heeft die een wat softer karakter. Ik zou die eerste drie packs met name eens proberen in de trial.

De integratie met native komplete is overigens perfect, alle main controls heb je onder handbereik, erg mooi gedaan.

Is de Black Friday korting normaal ook maar 20%? Beetje karig wel.

Ik heb in 2022 tijdens BF Pianoteq 8 Standaard gekocht bij audiodeluxe.com voor 175.19 dollar, 172.80 euro omgerekend. Als ik het goed heb kostte het daar normaal 201.75 dollar. Indien je daar koopt krijg je "bucks" die je bij een volgende aankoop kan omzetten naar korting.
20% korting is dus meer dan toen tijdens BF.

Bij JRRshop was het goedkoper 169.47 dollar echter moet je dan betalen met behulp van Paypall, ook als je met creditcard betaalt. Aangezien ik PP een [piep] bedrijf vind doe ik dat niet. Principes kosten geld.

JRRShop gebruik ik wel regelmatig, maar die is nu niet echt goedkoper dan direct bij de maker. Daarnaast werkt de standaard 10% korting 'GROUP' ook niet voor dit product.

Deze is vandaag gereleased, heb hem zojuist gedownload. Zal mijn bevindingen posten na wat meer spelen. Eerste indruk is erg positief moet ik zeggen (droge eerste preset met de Erica Nightverb erachter).

Jaja, jajajajaja, deze MOET ik hebben. :D
Als deze naast de mooie klank net zo lekker speelt en presteert als de Ravenscroft 275 wordt dit de nieuwe standaard voor mij.
Tot nu toe praktisch alleen lovend commentaar gelezen (op VI Control en Pianoworld forum).
Goede reden om weer eens lekker te gaan spelen.
Oh en maar 18 GB dankzij lossless compression (118 GB uncompressed) zoals de rest van VI Labs. Dat zal ook één van de voornaamste redenen zijn dat de Ravenscroft zo goed draait op mijn systeem. En die UVI engine is gewoon een betere basis dan Kontakt.

VI Labs Modern D:

Laatst gewijzigd:
Mijn god wat klinkt deze goed, morgen koop ik 'm en ga ik spelen. Prijs is aan de pittige kant maar heb ik er echt wel voor over.

er is vandaag een nieuwe Grand Piano uitgekomen voor pianoteq 8.4, dit keer is het het model van de: Shigeru Kawai SK-EX

Ik heb hem hier inmiddels draaien en hij speelt echt super lekker en direct kwa feel.

Hier is een demo van Phil van dit model:

er is vandaag een nieuwe Grand Piano uitgekomen voor pianoteq 8.4, dit keer is het het model van de: Shigeru Kawai SK-EX

Ik heb hem hier inmiddels draaien en hij speelt echt super lekker en direct kwa feel.

Hier is een demo van Phil van dit model:

Van wat ik hoor in deze demo: het hoge register spreekt mij niet aan; iets wat ik het beste kan omschrijven als een "licht overstuurde nasale" klank. Maar het middengebied en laag klinken echt heel erg lekker en direct (straight in your face!). Toffe piano voor nujazz/study-beats muziek denk ik.

Pianoteq staat inmiddels ook op m'n verlangenlijst, hopelijk doen ze een interessante BF korting deze maand.

Zelf heb ik de Modern D van VI Labs al een tijdje en ben nog steeds zeer content. Mijn huidige 'go to' piano.
Wat mij betreft de ultieme combinatie van klank, speelbaarheid en prestaties op het gebied van gesamplede piano's.
Hier een demootje.

Ik heb voor de pianoteq 8.4 Shigeru Kawai even een preset gemaakt met iets meer bas en wat minder resonantie in het hoog, mocht je deze willen, hij staat in de pianoteq FXP corner (daar kun je hem downloaden op de pianoteq site).

En zo klinkt die nieuwe preset:

Er is ook weer een nieuwe Native Instruments Piano library gereleased, deze heet Claire:
In deze demo van Simeon zie je zowel de shigeru als de claire voorbij komen

voor de mensen die pianoteq gebruiken en daarnaast ook de soundtoys effecten heb ik een top tip om de sound van pianoteq gigantisch te verbeteren. Door de Soundtoys Sie-Q EQ achter pianoteq te zetten met de instellingen zoals ik in het screenshot hieronder gepost heb verbeter je de sound van pianoteq echt gigantisch, is een enorme aanrader. Die Sie-Q is sowieso een magische EQ voor eigenlijk alles wat je er doorheen gooit maar de combinatie met pianoteq doet echt wonderen.

De Sie-Q EQ is gebaseerd op de Siemens W295b EQ, het laag en hoog wat je toevoegt ermee blijft superstrak in de mix en via de drive kun je de kleuring van de EQ instellen.

Dus mocht je die combinatie in huis hebben, het werkt op alle presets van pianoteq goed (wel de reverb uiteraard uitzetten in pianoteq anders kleur je die ook mee), de instellingen van de Sie-Q staan in het screenshot hieronder.

pianoteqSieQ.jpg

Wat heerlijk toch om veel keuze te hebben uit virtuele piano's.
Je kan gewoon per muziekstuk bepalen welke piano het beste past.
Heb een nieuw klassiek stukje ingestudeerd (een korte prelude) en achter elkaar gespeeld op alle 7 gesampelde piano's die ik heb (m.u.v. de diverse felt piano's).
Voor dit stuk kwam ik uit op de Garritan CFX. Een Yamaha dus. Blijft erg mooi.

Wat heerlijk toch om veel keuze te hebben uit virtuele piano's.
Je kan gewoon per muziekstuk bepalen welke piano het beste past.
Heb een nieuw klassiek stukje ingestudeerd (een korte prelude) en achter elkaar gespeeld op alle 7 gesampelde piano's die ik heb (m.u.v. de diverse felt piano's).
Voor dit stuk kwam ik uit op de Garritan CFX. Een Yamaha dus. Blijft erg mooi.
heb je een stukje opgenomen, ben erg benieuwd naar hoe het klinkt :) ?

Overigens ben ik het met je eens, bizar hoeveel piano's je tegenwoordig tot je beschikking hebt, ik gebruik ook verschillende piano sounds per stijl:
- voor worship songs zoals holy forever en what a beautiful name gebruik ik meer de heldere nord achtige piano klank vanuit pianoteq (met een OBX pad eronder)
- voor new age songs zoals Ludovico Einaudi gebruik ik voornamelijk piano Noire vaak aangevuld met de subosc in noire zelf.
- voor klassieke songs val ik al snel terug op de Shigeru Kawai sound of de Bechstein sound (vooral omdat daar het laag mooi in gedefinieerd is), en soms noire voor de wat donkere sounds
- voor game / movie songs val ik vaak terug op de bosendorfer sound (wel aangepast in het hoog per noot aangezien de resonance van die noten nogal irritant kunnen zijn, dus dat heb ik teruggemodelleerd naar normale proporties)
- voor jazz songs vind ik the gentlemen een erg fijne piano library of de jazz upright uit de arturia piano v3 is ook erg lekker voor die songs (wel aangepast uiteraard).

En het mooie is op de native kontrol keyboard kun je gewoon simpel switchen tussen al die sounds en libraries als je daar een aantal user saved presets voor hebt gemaakt, je hoeft niet eens achter je piano vandaan naar je computer, echt super handig.

Ja dat Native Control lijkt me mooi spul hiervoor. Hoewel bij mij 2 piano's een eigen plugin hebben en 2 op de UVI engine draaien.

Ik ga binnenkort een opname maken! Qua stijl echt anders dan ik tot nu toe heb gespeeld. Een late prelude van Scriabin, waar ik fan van ben, maar tot nu toe alleen vroege werken van heb gespeeld. Z'n latere muziek is flink radicaler en moderner dan de meer romantische vroege stukken.

Ik ga binnenkort een opname maken! Qua stijl echt anders dan ik tot nu toe heb gespeeld. Een late prelude van Scriabin, waar ik fan van ben, maar tot nu toe alleen vroege werken van heb gespeeld. Z'n latere muziek is flink radicaler en moderner dan de meer romantische vroege stukken.
nou, nog radicaler? ik ben benieuwd!

Ik moet wel zeggen dat Scriabin het niet helemaal mijn ding is. De etude's vind ik nog wel te luisteren zoals etude op08 no12. Maar als je dan die sonates hoort dat is voor mij te experimenteel (zoveel noten en zo'n snelheid en trefzekerheid, dat gaat ver boven mijn speelvaardigheid), check scriabin sonate no.5 Op.53 maar eens, dat is niet te begrijpen en voor mij al helemaal niet te spelen kwa moeilijkheidsgraad.

Wel knap dat je dat speelt!

Ik zet 'm zo in het tracks forum.
Nou z'n muziek heeft nogal een ontwikkeling doorgemaakt. Sonata No. 5 ken ik ook en ligt niet gelijk makkelijk in het gehoor. En is ook totaal niet te spelen inderdaad. Daar begin ik never nooit aan, dat is echt voor de prof virtuoos.
Ik hou het sowieso bij kortere stukjes, anders gaat de lol er een beetje vanaf.
Maar, vooral als je van Chopin houdt, loont het de moeite om naar z'n vroegere werken te luisteren. Zitten vele kleine pareltjes tussen die in de verste verte niet lijken op z'n latere werk. 2e en 3e Sonata ook heel erg mooi. Piano concert eveneens.
En anders begin je gewoon bij Opus 1, net Chopin. :)

Laatst gewijzigd:
voor de mensen die pianoteq gebruiken en daarnaast ook de soundtoys effecten heb ik een top tip om de sound van pianoteq gigantisch te verbeteren. Door de Soundtoys Sie-Q EQ achter pianoteq te zetten met de instellingen zoals ik in het screenshot hieronder gepost heb verbeter je de sound van pianoteq echt gigantisch, is een enorme aanrader. Die Sie-Q is sowieso een magische EQ voor eigenlijk alles wat je er doorheen gooit maar de combinatie met pianoteq doet echt wonderen.

De Sie-Q EQ is gebaseerd op de Siemens W295b EQ, het laag en hoog wat je toevoegt ermee blijft superstrak in de mix en via de drive kun je de kleuring van de EQ instellen.

Dus mocht je die combinatie in huis hebben, het werkt op alle presets van pianoteq goed (wel de reverb uiteraard uitzetten in pianoteq anders kleur je die ook mee), de instellingen van de Sie-Q staan in het screenshot hieronder.

Bekijk bijlage 3857628
De Arturia versie hiervan heet EQ Sitral 295, klinkt goed op bijna alles inderdaad.

Back