Songteksten schrijven

Heb zelf in 1995 het nummer This Night geschreven voor mijn toenmalige cassetteband Polymorfic. Het was ook een nummer met gesproken teksten door de RAPMAN van Casio - microfoontje waarmee je de stem kon 'vervormen' . Was ook een onzinnige tekst die ik had gemaakt. "This Night I Wait Till Dawn, The Moon Is Shining On Me". Dat was de eerste regel.

Ik vind schrijven leuk, maar niet perse songteksten.
Schrijven lukt me over het algemeen vrij aardig, maar de combinatie met muziek vind ik lastig.

Ik heb nu drie teksten geschreven waarbij ik een songtekst als intentie had.
De eerste is in het Duits en wordt steeds bizarder (denk ik).
De muziek kwam daarbij redelijk vanzelf en hoewel dat nog verre van voltooid is is de basis er wel.
De videoclip die ik in gedachten heb is het meeste werk en het zal nog wel even duren voor het af is.

In de tweede tekst probeer ik wat aspecten van het thema depressie tot uitdrukking te brengen.
De tekst is af, maar de muziek geeft me nog de nodige klopzorgen. Tot nu toe ben ik daarmee nog niet veel verder gekomen hoewel ik wel de structuur en de video in mijn hoofd heb.
Het probleem is ook dat ik niet echt kan zingen, dus het wordt meer een half en ritmisch ingesproken tekst vermoed ik.

De derde tekst schreef ik onlangs in een van woede en machteloosheid over de staat van de planeet.
Ook hier kwam de muziek niet echt en bleef het probleem van niet kunnen zingen een rol spelen.
Uiteindelijk heb ik het maar als een soort gedicht ingesproken en opgenomen.

Ik vind het wel een leuke uitdaging om in het schrijven iets tot uitdrukking te brengen pf dat althans te proberen.

In de tweede tekst probeer ik wat aspecten van het thema depressie tot uitdrukking te brengen.
De tekst is af, maar de muziek geeft me nog de nodige klopzorgen. Tot nu toe ben ik daarmee nog niet veel verder gekomen hoewel ik wel de structuur en de video in mijn hoofd heb.
Over Depressie heb ik wel eens wat gezongen het is sterk voor verbetering vatbaar omdat het geluid nogal misvormd is. Een beginners foutje.

Ik ben van heel concrete teksten naar wat meer "open" of "interpretabele" teksten gegaan. Sowieso is het mooi als mensen hun eigen interpretatie van een tekst maken. Ik liet iemand eens een nummer horen en ik kreeg het verwijt "iedereen weet dat dit over mij gaat".. Dat was het mooiste compliment dat ik kon krijgen. Ik heb toe wel de tekst van jij-vorm naar ik-vorm veranderd... maar in principe had diegene de tekst helemaal naar haar situatie geïnterpreteerd.

Leuk topic dit. Ik heb het meteen gezien als een "challenge". Ik heb in de middag een track gemaakt maar zonder tekst. Ik zag dit topic en heb mezelf 2 uur gegeven om een tekst erop te zetten en op te nemen. Beste tekst ooit? Nee, zeker niet.. maar het voldoet en het past in de track (vind ik).

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Ik ben van heel concrete teksten naar wat meer "open" of "interpretabele" teksten gegaan. S
Een goed gescheven tekst die ergens over gaat. De muziek past bij de tekst. !
(vertaald) Al versta of lees ik er helemaal niks van met dat Engels daar schaam ik me ook niks voor.
Ik houd het bij een omslachtig simpel Engels IQ`tje 75 S5 of minder.

Een goed gescheven tekst die ergens over gaat. De muziek past bij de tekst. !
(vertaald) Al versta of lees ik er helemaal niks van met dat Engels daar schaam ik me ook niks voor.
Ik houd het bij een omslachtig simpel Engels IQ`tje 75 S5 of minder.
Dank je en goed dat je je niet schaamt. Je bent de enige niet en er is ook helemaal niets mis met een Nederlanstalige of anderstalige tekst. Er zijn genoeg tekstdichters die aangetoond hebben dat je in het Nederlands ook heel mooie teksten kunt maken. Ik denk aan Thé Lau, Lennaert Nijgh, Henny Vrienten of Willem Wilmink.

Voor mensen die het moeilijk hebben met tekst schrijven: probeer juist eens minder samenhang te zoeken. Rijmen is mooi maar probeer geen compleet ingekleurd verhaal te vertellen maar laat dingen aan de fantasie van de toehoorder over. Probeer het eens...

Als voorbeeld:
Dit komt spontaan in me op:

Waar rode rozen bloeien
tussen gras en onkruid
Waar jonge geliefden stoeien
waar de liefde ontluikt
daar wil ik zijn

Het is niet geweldig en er mag nog aan gesleuteld worden maar er is weinig samenhang. Regel 1 en 2 houden verband. Regel 3, 4 en 5 staan eigenlijk op zich. Er is geen strak chronologisch verhaal in deze regels maar er is veel ruimte voor interpretatie. "Onkruid" en "ontluikt" rijmt niet maar klinkt toch goed samen.

Oh en misschien het belangrijkste uitgangspunt: gun jezelf de vrijheid om te falen. Niet iedere regel die je schrijft is goud. Niet elk lied dat je schrijft wordt een Grammy... en dat hoeft ook niet. Gun jezelf om troep te schrijven. Lach erom, leer ervan en ga door. Maar blijf het doen. Geef niet op. Schrijven is een kwestie van schrappen en doorzetten.

Succes!

Het is wel knap om een tekst te maken die ergens over gaat zoals je deed.
En dan zonder te gaan schelden of grove bewoordingen te gebruiken.

Om een goede muziek tekst te maken lijkt met dat het goed is om de rijm in de zin of regel zo lang mogelijk uit te stellen.
Anders worden het direct 5 dec Sinterklaas rijmpjes. (wat ik ook wel kan.)
Maar die worden vaak direct als te simpel afgedaan.
Is dat waar?

En dan is er nog zo iets als een thema of wel een afgerond verhaal.
Daar gaat mijn (en ieders voorkeur) wel naar uit denk ik.
Ook zijn er natuurlijk absurde dingen te verzinnen die rijmen.
Om het wat te laten zijn moet met de rest wel heel erg goed zijn.
Om niet direct als idioot weggezet te worden.

Ik vermoed dat `gij` een cursus gevolgd hebt die ik niet gevolgd heb.
Is dat waar?

. . . Zo beweeg ik me regelmatig grofweg tussen Rotterdam NL en Brugge BE
En al die eilanden waar er nog veel mensen zijn die nog nooit een trein hebben gezien.
Daarom moet ook regelmatig mijn oren opnieuw in `tunen` om er nog iets van te verstaan.
Dit geeft wat luistermoeheid als ook enige aversie.
Het heeft me tot een ware stemparodist gemaakt meestal luid en duidelijk spekend.
Ook weer hopend dat dat juist weer niet afschrikt.
. . . Maar ik ben beslist niet slechthorend.
Voorbeelden daarvan zijn dat ik twee Engelse gesprekken voerde gelijktijdig en het Engels aan de overkant van de straat (in Engeland) ook nog woordelijk kon volgen.
Ook in Nederland werd ik erbij geroepen (bij baas) als er gecommuniceert moest worden over mondelinge grotere afstand in meters.
Lekker hard roeptoeteren is me niet vreemd en zelfs noodzakelijk in Vlaanderen.
`On souffle toujours dans le micro.` En meer van die fluister uitdrukkingen.
Als men duidelijk spreekt doen ze dat ook terug (meestal) en verzand het gesprek niet
vanwege schaamte het niet begrepen te hebben.
. . . In Engeland waar ik was wilde men daar niet geloven dat ik een Nederlander was.
Ook daar duurde het vijf minuten om ze te overtuigen van mijn oorsprong.
Omdat ik ook een slechte tekst onthouder ben kon ik het Wilhelmus niet helemaal citeren.
Wat ook niet direct met inteligentie te maken heeft.

Ik schrijf al m'n hele leven (rap / lied) teksten, maar wel altijd in het NL.

Niet omdat ik geen Engels kan, maar als het ergens over moet gaan, gaat mij dat beter af in NL.
Bij Engels merk ik dat ik vaak in de lucht blijf hangen met (te) voorspelbare woorden en nuances en woordspelingen in het Engels haal ik gewoon niet.
Ik heb een poging met wat 'minder zinnige' teksten gedaan in één van mijn jam.
Zelf zingen ga ik niemand aandoen, het zal niet per sé vals zijn, maar mooi is anders.

Dus voor mijn eigen muzikaal verhaal blijft het vooral zonder vocaal.

Zelf zingen ga ik niemand aandoen, het zal niet per sé vals zijn, maar mooi is anders.

Dus voor mijn eigen muzikaal verhaal blijft het vooral zonder vocaal.
Niet dat het per se hoeft. Het feit dat je het bij wijze van spreken honderd keer over kan doen voor dat het goed is is tegenwoordig de mogelijkheid. Het maakt ook de kans op een goeie top-treffer beter.
Die kans zou ik niet altijd willen missen. Al heb ik tot nu toe nog niet zo veel gemaakt.

Niet dat het per se hoeft. Het feit dat je het bij wijze van spreken honderd keer over kan doen voor dat het goed is is tegenwoordig de mogelijkheid. Het maakt ook de kans op een goeie top-treffer beter.
Die kans zou ik niet altijd willen missen. Al heb ik tot nu toe nog niet zo veel gemaakt.
Wie weet ooit.
Maar in een huis met 4 medebewoners is het best lastig een uur of 2 te vinden waar je lekker los kunt gaan......
(goed excuus om het nu nog niet te proberen)
Oh en m'n SM7b staat in de oefenruimte.
(nog een goed excuus)
En de kat van de buren is vaak krols
hahahahahahaha

Wie weet ooit.
hahahahahahaha
Klinkske gebruikt zijn ifoon recorder op de gekste momenten als hij inspiratie krijgt. Lijkt me een goed idee omdat er een keer een samenwerkingsnummer uit gekomen is.
Maar dat werkt niet voor mij. Vermoedelijk onterechte achtervolgingswaanzin van mij vanwege Google gluurders. Of doe het net als Andreos met een enorme bak met galm dan kom je zeker in de stemming en klinkt het ook niet meer vals. Een goede methode.
Na `eindeloos` zoeken naar het juiste geluid ben ik er pas achter gekomen dat als je stiekem / voorzichtig / bijna onmerkbaar een beetje galm toevoegt dat het geluid dan dikker overkomt en zelfs beter verstaanbaar. Terwijl je het tegendeel zou verwachten. Condensator microfoon (à €35 Bax 48Volt) twaalf cm afstand uitkijken met ploppen. Op wat minder laag zetten. Een fantastisch geluid. Nu nog wat songteksten waar het onderwerp mee begon . . .

Dit is de tekst die ik in een moedeloze/boze bui schreef.
Of hij ergens op slaat laat ik graag aan een ieder om te oordelen.

O tempora, o mores

Once upon a time there was a girl on strike
Because she grew up in a time she didn’t like
And the people smiled affable and thought it was sweet
A youngster that worries, endearing and neat
Harmless, amusing and touching in a way
And then it got boring, back to the order of the day

But she became inconvenient and she didn’t get mute
She was a real pain and no longer cute
“Show some intelligence, that’s all that it takes”
but people don’t like it when you show their mistakes
but the ghost is out, beyond the point of no return
The bottle is broken, we just gotta learn

There is something wrong
I can feel it in my blood
but I did do nothing
Because I didn’t had the gut

And the flowers didn’t bloom, like they use to bloom before
Because the bees didn’t fly and the seasons were no more
And the girl stayed persistent, a thorn in the flesh
And she didn’t shut up, to keep the wound fresh
But we don’t see what she sees, a world in distress
With hunger and conflicts, we made our own mess

Extinction, pollution, destruction and greed
Too little for consuming, enough for our need
And collateral damage, that’s what we call shit
When it happens to others, an apology that’s it
And maybe she’s crazy, deluded and sad
But how could she not be, in a world that’s gone mad

There is something wrong
But I did do nothing

And I’m not here to connect, I’m here to divide
To burst your little bubble, your comfort, your pride.
Your Netflix, your Facebook, your cheap flights, your ride
Your online oneliners, each one in their stride
Your coffee, your foie gras, your catalog bride
Your chocolate, your swimsuit, your bitcoins, your shite

And we danced on the volcano, we walked on thin ice
We made up statistics, we casted the dice
We worship the Mammon, we wallow in lies
We leveled the forests, we melted the ice
And we say that we worry and we think that we’re wise
But we kill our own children, but slowly and ‘nice’

There is something wrong
And I did do nothing

There is something wrong
And I still do nothing
Because I do not have the guts

Als ik opsta en ik luister muziek schrijf ik soms op mijn ipad tekst op die muziek. Die ik dan later misschien na maanden of jaren lukraak lul over een track in wording.

Dan is t een gevoel dat ik krijg op dat moment. S morgens of voormiddag is mijn brein soms vlot qua schrijven. Wat ook wel soms werkt is schrijven tijdens de controleronde op mijn werk. Ik,heb altijd een notitie boekje. Als t dan rustig is die dag kan ik verder schrijven na de controle ronde :)

Als je geen fantasie hebt, een goeie oefening is het verhaal vertellen van iemand die je amper kent. En je verzint waarom zijnof hij zich zo afzijdig gedraagt. Je vult n reden in en schrijft daar rond.

Of je neemt een uitspraak van een bekend artiest (een zin) en gaat aan de slag.

Mijn iphone gebruik ik tegenwoordig minder omdat de nieuwe die ik heb zich vervelender laat bedienen dan de vorige. Home button was echt n plus. Net zoals in autos, knoppen wil ik. Scherm geschuif werkt slecht. Achteruitgang

Ik had ook echt een hekel aan mijn eigen stem. Ik kon er niet naar luisteren. Maar ik ben gewoon blijven "zingen", ik kan niet zingen en heb een zeer beperkt bereik... en inmiddels ben ik er aan gewend. Ik ben niet trots op mijn stem maar ik voeg meestal wat toe... een effect... twee opnames over elkaar. Ik gebruik ook vaak humanoid van Baby Audio (met de mix op minder dan 40%)... en daarmee wordt het acceptabel. Goed genoeg om iets origineels neer te zetten.

Er zal nooit echt een hit uitkomen of iets dergelijks... maar stel, stèl, in het onwaarschijnlijke geval dat je wel een "hit" schrijft dan kun je het nog altijd in laten zingen door iemand die het wel kan. :)

Het is wel knap om een tekst te maken die ergens over gaat zoals je deed.
En dan zonder te gaan schelden of grove bewoordingen te gebruiken.
Ik heb ook wel teksten met lelijke woorden... Vooral in agressieve muziek. Je kunt het functioneel inzetten maar nodig is het niet. Ik vind het zelf goed passen in muziek zoals "Race against the machine". Om een soort van "af te geven" of "onmacht" uitdrukken. Ik zal grove bewoordingen niet snel in andere typen muziek stoppen.

Om een goede muziek tekst te maken lijkt met dat het goed is om de rijm in de zin of regel zo lang mogelijk uit te stellen.
Anders worden het direct 5 dec Sinterklaas rijmpjes. (wat ik ook wel kan.)
Maar die worden vaak direct als te simpel afgedaan.
Is dat waar?
Soms werkt het. Ik zou me daar niet te snel door af laten schrikken. Als een "sinterklaas rijmpje" hetgeen is dat er op dat moment uitkomt... probeer het... gebruik het.. zing het over je muziek en wie weet werkt het gewoon. Wees niet bang voor de mening van een ander. Als jij iets de moeite waard vind of als jij iets goed genoeg vind dan is het goed. Wat een ander ook zegt. Je kunt je levenswerk maken waar je zelf supertrots op bent... er zal altijd iemand zijn die het helemaal niets vind... en dat mag. Maar dat wil niet zeggen dat wat jij gemaakt hebt niet deugd. Al is er maar één iemand die het waardeert dan dient het zijn doel... en die ene mag je best zelf zijn.

En dan is er nog zo iets als een thema of wel een afgerond verhaal.
Daar gaat mijn (en ieders voorkeur) wel naar uit denk ik.
Om het wat te laten zijn moet met de rest wel heel erg goed zijn.
Om niet direct als idioot weggezet te worden.
De één z'n "idioot" is de ander z'n "genie". Wees niet bang om voor wat-dan-ook weggezet te worden.. wat ik al zei: iedereen heeft een mening. Prima. Jouw werk, jouw mening telt.
Psychedelische muziek heeft vaak "onzin" teksten... bijna beschrijvingen van een stevige LSD-trip of iets dergelijks... en mensen lusten er pap van... dus ja. Onzin kan werken.
Ik zelf schrijf ook wel rond een thema of naar een verhaal maar ik vul niet het hele verhaal in, ik probeer ruimte te laten voor interpretatie.
David Bowie heeft eens gezegd dat hij teksten heeft gemaakt door "interessante" zinnen die hij uit kranten of tijdschriften haalde op te knippen in losse woorden en dan husselt hij al die losse woorden door elkaar en maakt daar nieuwe zinnen uit. Niet perse random woorden aan elkaar maar wel nieuwe zinnen uit de bestaande woorden. En als zo'n zin hem iets zei... of als het iets opriep dan was het een blijvertje. Lijkt me ook wel eens leuk om te proberen... maar teveel werk...

Voortgezet onderwijs
Kerstbanket zonder spijs
ladenkast, rentevast
druk bevel, drugskartel

Ik lees het woordenboek
terwijl ik akkoorden zoek

Ik denk dat je gelijk hebt dat zuivere onzin niet echt werkt... hoewel... misschien op een minimale beat met een monotone sequence en dan een robot stem middels een vocoder.... wie weet? :P

Ik vermoed dat `gij` een cursus gevolgd hebt die ik niet gevolgd heb.
Is dat waar?
Op gebied van schrijven of liedteksten heb ik geen cursus gevolgd maar ik doe het veel en ben, op die reis, over elke losliggende tegel gestruikeld die er lag 🙃

Ik schrijf al m'n hele leven (rap / lied) teksten, maar wel altijd in het NL.

Wat jammer.. doe het ons wel aan. En jezelf. Probeer aan je stem te wennen (heeft bij mij ook lang geduurd). Met raps hoef je niet echt te "zingen". Mijn "zang" lijkt ook meer op gesproken woord maar ik probeer wel de melodie (of in ieder geval de akkoord wisselingen) mee te gaan qua toonhoogte.
Probeer het gewoon... om je aan te moedigen, een van mijn "mindere liedjes" qua stemgeluid.

Durf het... misschien wordt het niks en dan prop je het onder in de prullenbak, niemand die het hoort... of je knalt het hier op het forum zodat andere mensen denken... Jaaa... maar dat kan ik ook èn misschien nog wel beter ook. Gooo!! Succes!

Wat jammer.. doe het ons wel aan. En jezelf. Probeer aan je stem te wennen (heeft bij mij ook lang geduurd). Met raps hoef je niet echt te "zingen". Mijn "zang" lijkt ook meer op gesproken woord maar ik probeer wel de melodie (of in ieder geval de akkoord wisselingen) mee te gaan qua toonhoogte.
Probeer het gewoon... om je aan te moedigen, een van mijn "mindere liedjes" qua stemgeluid.

Bekijk bijlage 3855787

Durf het... misschien wordt het niks en dan prop je het onder in de prullenbak, niemand die het hoort... of je knalt het hier op het forum zodat andere mensen denken... Jaaa... maar dat kan ik ook èn misschien nog wel beter ook. Gooo!! Succes!

Mijn raps zijn enkel Christelijk, die wil ik best delen, maar volgens mij is er hier een regel dat we het daar niet over gaan hebben (en die respecteer ik, daar zijn andere plekken beter geschikt voor dan een synthforum :) )

Ik kan m'n stem trouwens prima aanhoren, ik rap regelmatig in onze band. Dat doe ik al sinds m'n 12e, dus weet precies hoe m'n stem klinkt.

Zelf inzingen thuis wil ik nog wel een x mee gaan stoeien, maar momenteel heb ik andere prio's dan dat mogelijk maken.

Ik kan het boek Songwriters on Songwriting van Paul Zollo aanraden. Zollo is zelf een songwriter en interviewt andere songwriters over hoe ze te werk gaan, waaronder Bob Dylan, Leonard Cohen, Carole King, Steely Dan, Laura Nyro, Randy Newman, Paul Simon etc.

Back