Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
i | ii | III | IV | v | vi° | VII |
---|---|---|---|---|---|---|
D#m | E#m | F# | G# | A#m | B#dim | C# |
G#m | A#m | B | C# | D#m | Fdim | F# |
C#m | D#m | E | F# | G#m | A#dim | B |
F#m | G#m | A | B | C#m | D#dim | E |
Bm | C#m | D | E | F#m | G#dim | A |
Em | F#m | G | A | Bm | C#dim | D |
Am | Bm | C | D | Em | F#dim | G |
Dm | Em | F | G | Am | Bdim | C |
Gm | Am | Bb | C | Dm | Edim | F |
Cm | Dm | Eb | F | Gm | Adim | Bb |
Fm | Gm | Ab | Bb | Cm | Ddim | Eb |
Bbm | Cm | Db | Eb | Fm | Gdim | Ab |
Ebm | Fm | Gb | Ab | Bbm | Cdim | Db |
Abm | Bbm | Cb | Db | Ebm | Fdim | Gb |
Dbm | Ebm | Fb | Gb | Abm | Bbdim | Cb |
Ik ben ook niet zo muziek onderwezen.Zo werkt dat niet helemaal natuurlijk. Ik ben in harmonieleer helemaal niet goed thuis, maar een progressie in major “omzetten” naar minor gaat voor een ander effect zorgen, hoor. Zo is de 7 chord in C major een diminished chord (Bdim) en in de a minor is de Bdim natuurlijk de 2 chord (second scale degree). Dus deze progressie in major: I vii° vi V wordt in minor: i VII VI v. Dus in major ga je van een major chord naar een diminished chord en in een minor van een minor naar major chord. Dus dat geeft ongetwijfeld een ander effect. Dat komt omdat uw tonal centre op een andere plaats start natuurlijk. Maar een simpele I vi IV V omzetten zou idd wel voor een gelijkaardig effect moeten zorgen. Want dat wordt dan omgekeerd in minor: i VI iv v. Ik vermoed dat de relatie tonic - dominant in elke mode voor hethetzelfde effect zorgt.
Idd, als je enkel met de relatie tonic, subdominant, dominant gaat werken, maakt het niet veel uit, denk ik. Zoals ik eerder al zei.Ik ben ook niet zo muziek onderwezen.
Maar volgens mij werkt het wel omdat de functies van de akkoorden dus niet veranderen.
De 1 blijft home de tonic, de V de main dominant de iV de subdominant.
Probeer maar eens hier met die dorian akkoorden.
Dorian is nogal ruw kwa sound.
![]()
Chord player – Chord progression generator | Musicca
Free online chord player for musicians and music students. Generate chord progressions and create backing tracks with the piano, guitar, bass, and drums.www.musicca.com
I V vi IV
D#m A#m B#dim G#
II V I
E#m G# D#m
Hoewel de II,V, I Phrygian Dominant Scale in wel een stuk smakelijker klinkt
Ik kan me ook voostellen dat in bepaalde ladders het gewoon neit lekekr klinkt.
Of mis ik iets?
Maar daar gaat dit topic toch niet over? De vraag die dit topic heeft gestart, is toch duidelijk? :-)De melodie bepaald de "mode", niet de akkoorden.
Zo kan je ook hele dissonante akkoorden gebruiken met een majeur melodie.
Dat is een open deur in trappen.Het gaat hier over de onderlinge relatie tussen de scale degrees en welk effect zij hebben in de verschillende modes. Mbt akkoorden. En daarbij kan je stellen dat het effect verandert naargelang de mode.