D16 - Drumazon 2 (TR-909 emulatie)

D16 heeft Drumazon 2 uitgebracht. Deze TR-909 emulatie heeft, wat mij betreft, weer een paar erg mooie verbeteringen:
  1. Grid voor de beats te programmeren
  2. Effect chain
  3. Een channel strip voor alle drum sounds
  4. Master bus instellingen
  5. Midi mapping
  6. Etc.

Nu tijdelijk voor €89 en als je Drumazon 1 hebt voor €29.

gui_synth.jpg

Ik vond het het gewoon helemaal niks...kan toch.
Maar zoals altijd over wansmaak valt niet te twisten. :P Prima als er mensen blij mee zijn, ik was er erg snel klaar mee. En dan heb ik het niet over die vage interface gehad.
Vind trouwens heel die D16line-up matig qua totaal sound. Ook die effecten vind ik erg matig. Was 10-15 jaar geleden wel okay, maar the times have changed. Er is zoveel beter spul. Maar ook dat is smaak denk ik dan maar. Anders zou iedereen wel hetzelfde in huis hebben.

Ik vond het het gewoon helemaal niks...kan toch.
Maar zoals altijd over wansmaak valt niet te twisten. :P Prima als er mensen blij mee zijn, ik was er erg snel klaar mee. En dan heb ik het niet over die vage interface gehad.
Vind trouwens heel die D16line-up matig qua totaal sound. Ook die effecten vind ik erg matig. Was 10-15 jaar geleden wel okay, maar the times have changed. Er is zoveel beter spul. Maar ook dat is smaak denk ik dan maar. Anders zou iedereen wel hetzelfde in huis hebben.
Dat kan uiteraard, maar het is me nog helemaal niet duidelijk wat je dan precies beter vind aan de Roland cloud qua klank.

Ik heb ook een drumazone 2
Want ik had het met het steeds opzoeken naar 909/808 soundsetjes...
Gewoon BOEM! een 909 emulatie in mn DAW.

Was 10-15 jaar geleden wel okay, maar the times have changed. Er is zoveel beter spul.
Tja, dat komt omdat we zo gewend zijn aan 'beter' en faster...
Er zijn zoveel geluiden en zoveel verschillende audio opnamen en synth/sampler technieken
dat je niet meer kunt horen of weten wat nu mooi is of makkelijk of beter en/of betaalbaarder is...
En dat kan je koopgedrag toch wel beïnvloeden denk ik...

Dat kan uiteraard, maar het is me nog helemaal niet duidelijk wat je dan precies beter vind aan de Roland cloud qua klank.
beetje laat, maar toch.
De TR serie van Rolandcloud klinkt net zo droog en log als de OG bakken, zonder opsmuk, gewoon net alsof het direct uit de outputjacks komt. Dat is wat je wilt om er je eigen sound van te maken. Die andere zijn al een beetje geprocessed en eq'ed en al niet meer. Dan zit het er al in gebakken en ben je imo beperkter.

Bij samples gebruik ik altijd de rauwe sounds direct uit de outputs zonder enige processing. Daarom trek ik die Goldbaby sets niet, allemaal door taprecorders, studers en neves. Nee ik wil rauwe, droge sounds zonder enige kleuring.

Wave Alchemy heeft naast de clean sets ook tape sets, ik neem altijd de clean sets.
Samples from Mars idem
Ook KB6samples.de al zijn die wat ouder en minder hifi opgenomen (niet alles is 24 bit en 48khz +)

Erg goede samples daar te krijgen bij die 3, kost bijna niets

Bij samples gebruik ik altijd de rauwe sounds direct uit de outputs zonder enige processing. Daarom trek ik die Goldbaby sets niet, allemaal door taprecorders, studers en neves. Nee ik wil rauwe, droge sounds zonder enige kleuring.

Wave Alchemy heeft naast de clean sets ook tape sets, ik neem altijd de clean sets.
Samples from Mars idem
Ook KB6samples.de al zijn die wat ouder en minder hifi opgenomen (niet alles is 24 bit en 48khz +)

Erg goede samples daar te krijgen bij die 3, kost bijna niets
Als je de 909 clap gebruikt heb je niets aan samples.
De 909 clap is namelijk bij iedere hit steeds iets anders en als je een sample gebruikt dan klinkt het veel te statisch.
Drumazon 1 en 2 (en wellicht de Roland Cloud versie ook) heeft dat goed voor elkaar.

Ik heb nog nooit een commentaar gehad dat mijn 909 claps te statisch waren.
Maar zoals ik al zei, smaken verschillen en D16 is niet mijn smaak.

Dat kan! Hoe vaak krijg je dan ook zulke gedetailleerde commentaar?
Ik hoor het toch echt goed, maar dat is door mijn hardcore achtergrond.
4x4 claps hoor je meteen wanneer het 1 sample is.
Ik kan je tal van voorbeelden laten horen in de hardcore waarbij men gewoon een echte 909 gebruikt en waarbij dus elke hit net anders klinkt.
In het plaatje hieronder Drumazon 2, droog.

Attachments

• 909 claps.png
    909 claps.png
    47,7 KB · Bekeken: 21
the devil is in the details :)

Ik gooi altijd zoveel fx eroverheen dat zowiezo elke clap anders is. Door release van de compressor/limiter, transient shapers en natuurlijk verbs en mod efx.

Als je gortdroge beats maakt dan zal je het wel horen, maar dat is dus afhankelijk van de context waarin je iets gebruikt (zoals met alles natuurlijk)
Maar buiten het iets anders klinken per trigger vind ik die totaalsound van D16 niet zo lekker, je moet er teveel aan doen vind ik voordat je los kan gaan met je standaard fx etc erop, maar dat is dus persoonlijk. De RolandCloud varianten vind ik een heel stuk beter dan, ook al gebruik ik die niet meer.

Als je de 909 clap gebruikt heb je niets aan samples.
De 909 clap is namelijk bij iedere hit steeds iets anders en als je een sample gebruikt dan klinkt het veel te statisch.
Drumazon 1 en 2 (en wellicht de Roland Cloud versie ook) heeft dat goed voor elkaar.

ok interessant. Dit is nieuw voor mij, maar ik geloof je :). Het is mij bij Drumazon 2 nog nooit opgevallen dat de clap steeds iets anders klinkt. Waar hoor je dat precies aan? aan de velocity of het klankkarakter? en geldt dat alleen voor de clap of alle sounds in de echte 909/drumazon? als je een duidelijk muziek voorbeeld heb laat maar komen.

Je kan dat ook dus gewoon met samples doen :) Mod matrix in TAL-Drum kan je allerlei vaiaties meegeven per trigger, zie pic

Screenshot 2025-03-10 at 10.45.44.png

ok interessant. Dit is nieuw voor mij, maar ik geloof je :). Het is mij bij Drumazon 2 nog nooit opgevallen dat de clap steeds iets anders klinkt. Waar hoor je dat aan? aan de velocity of the klank? en geldt dat alleen voor de clap of alle sounds in de echte 909/drumazon?
Dit geldt alleen voor de clap.
Hier 2 patterns die elkaar afwisselen; een dynamische en statische.
Dit is droog uit Drumazon 2. Het is een subtiel verschil dat mijns inziens groter wordt bij het gebruik van bepaalde effecten.

Attachments

• 909 claps.wav
    2,7 MB
ik vind het juist meer een machinegun sound uit die D16 ??
Hier eentje met die modmatrix aan op een 909clap sample vanuit TAL-Drum

waar je allemaal wel niet mee kan bezig houden :D maar dat terzijde

Dit geldt alleen voor de clap.
Hier 2 patterns die elkaar afwisselen; een dynamische en statische.
Dit is droog uit Drumazon 2. Het is een subtiel verschil dat mijns inziens groter wordt bij het gebruik van bepaalde effecten.

ok bedankt. Ik hoor het. Het is vrij subtiel en in een volle mix zal het waarschijnlijk bijna niet opvallen, maar het is er wel. Het is niet zozeer het volume, maar iets in het geluidskarakter is anders. Je hoort het met name in de langzamere claps.

Ik had nog een hele rits aan drum plug-ins aanschaf, maar ik heb ff
gekeken naar de nieuwe Cubase 14 en daar zit een hele leuke drum plugin in in in....:halleluja
Ik heb besloten om de drumplugins prikkels te laten varen en mijn Cubase 11 update naar 14...

Ik heb D16 Drumazon versie 1 destijds gekocht via plugin-boutique.
Zou de 2 nu wel eens willen proberen en ik lees hier een mogelijke upgrade van 29 euro voor V1 eigenaars.
Echter kan ik daar nu niets meer over vinden :?.
Als je inlogt op de D16 website, dan zie je het meteen staan.

Back