Waldorf Quantum & Iridium

Verkoop zal wel gedropt zijn.
T blijven dure apparaatjes waarvoor redelijk goedkope alternatieven zijn in de vorm van de iridium of zelfs een tweedehands quantum mk1.

En dat zijn alternatieven waar je, afhankelijk van wat je belangrijk vind (sample storage, poly-at, of analoge filters), niet superveel op inlevert.

Over de updates zeggen ze dat die nog gewoon op de planning staan, maar dat verbaast waarschijnlijk ook niemand omdat de updates voor de quantum en iridium vrijwel hetzelfde zijn en er waarschijnlijk genoeg gebruikers zijn em potentiele kopers van een van de overgebleven apparaten (de mk2 is trouwens nu ook nog gewoon nog makkelijk verkrijgbaar volgens mij) om ondersteuning voorlopig vol te houden.

Maar een mk3 of een ander model of spinoff in deze reeks zou leuker zijn natuurlijk. Maar dat zou me dan weer wel verbazen want volgens mij is het spectrum aardig ge-covered van klein tot groot keyboard en zou niet direct weten met welke reden de markt een snelle mk3 zou nodig hebben. En die mk2 is eigenlijk nog niet superlang op de markt toch? 2 jaar ofzo?

Volgens mij 2 jaar inderdaad. Ik denk ook eerder dat de Quantum mk2 niet erg hard loopt met de Iridiums als veel goedkopere alternatieven. Maar we zullen zien of er een mk3 komt of niet. Enerzijds lijkt het me erg mooi, anderzijds heb ik de mk2 nog maar een paar maanden dus een mk3 mag voor mij nog wel even wachten :D

Ik kan me inderdaad zo voorstellen dat de Iridiums in hun verschillende fatsoenen de verkoop van de Quantum in de weg zit.
Op zich jammer, want het blijft een mooie bak.
Aan de andere kant ben ik dik tevreden met mijn Iridium en lijkt nog steeds ontwikkeling in het platform te zitten.

JA,als ik zo naar beneden kijk, komt er aan alles een einde.🤝
Nee,er zijn er wel soms op de 2dehands markt te vinden rond de 2500 euro.Tof dat ze verder gaan met die updates.Zou kunnen dat ze met een heel andere synth in de pijplijn zitten.

Zelfs al ze per direct kappen met ondersteuning heb je met deze hele lijn synths iets moois in huis.

Maar als je aan zo'n bak zit te draaien dan raak je ook makkelijk geinspireerd om te denken: "wat zou de ontwikkelaar hier nog meer uit kunnen halen!" Zeler als je naar de historie van de updates kijkt... Zitten best een paar 'biggies' tussen... Kernel, extra (digitale) voices voor quantum mk1, meer effecten, etc.
Keep m coming, waldorf 😁 (of hoe zeg je dat in het duits 😜)

Wacht even hoor... ik ben zeker geen computer noob, maar wat er nu gebeurd is begrijp ik ff helemaal niets van. :dubbel:

Ik wilde een volledige factory Init doen van de Iridium Core volgens de procedure als hier beschreven: Iridium Core Init
Dit omdat er volgens mij allerlei externe samples op staan (van de vorige eigenaar) en één voor één wissen op de Core ging me te langzaam.

Het imagebestand van Waldorf van ongeveer 10 MB heb ik geschreven op een MicroSD kaart (via een USB stick-card reader), zodat de Iridium Core van deze kaart kan booten. Windows gaf vervolgens aan dat de kaart niet geformatteerd is. Deze melding genegeerd conform beschrijving Waldorf.
De andere bestanden op USB stick gezet conform beschrijving. De MicroSD kaart en USB stick in de Core gedaan.

Opstarten van de MicroSD kaart met knopje ingedrukt houden lukte niet; de Iridium Core bleef minuten hangen bij opstarten. Dan maar uitgezet.
Dus ik opnieuw de MicroSD kaart in de kaartlezer in de PC gestopt.
Nu kan ik de MicroSD kaart ineens lezen in Windows en blijkt dat er plotseling allemaal patches en vage samples op staan. Grootte 1,5 GB in totaal.
En nu komt het... inclusief een stuk of 11 betaalde 3rd party patch banks die niet in de factory bank zitten (gecheckt aan de hand van de patch lijst). Zie screenshot. En het image heet nu FXBOX. Zie screenshot.

Wtf. Wie begrijpt nog wat hier gebeurd is.

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    100,5 KB · Bekeken: 38
Laatst gewijzigd:
Quantum is bij mij wel echt een werkpaard in de studio geworden. Als ik een idee heb voor een geluid dan is de Quantum meestal de eerste keus om het te gaan maken.

Dat riekt niet naar een Mk3 maar doorontwikkeling op de Iridium. Lijkt me niet onvestandig. En zolang wij Quantum elite daar nog van mee profiteren ....

Factory init van de Iridium Core was alsnog geslaagd en na de update naar de laatste OS versie ben ik er weer even lekker ingedoken.
Wat een heerlijk bakkie is dit en wat een fijne interface. :)

Ik heb de neiging deze snel te vergeten

Dat heb ik nog steeds met enige regelmaat, dat ik dingen vergeet die met deze bak kunnen.

Ik heb net de DX7 patches van Legowelt in de Iridium geladen en dat biedt toch weer hele andere mogelijkheden dan met de Opsix.
Als je de instellingen naar de andere twee oscillators kopieert en alleen al een beetje met de tuning speelt gebeuren er al leuke dingen.

Zelfs als er niets direct muzikaal bruikbaars uitkomt heb je zo weer een paar zeer aangename uurtjes stukgegooid met dit instrument.

Laatst gewijzigd:
Back