Vintage prijzen aan het zakken.

Bij de 8000 en 8080 was er afgelopen jaar vooral een trend in vraagprijzen te zien, niet zozeer in verkoopprijzen. Ik volgde ze vorig jaar nogal, en die optimistische vraagprijzen bleven gewoon staan terwijl degenen die iets meer in lijn met de verwachtingen geprijsd waren wel verkochten. Er zijn genoeg 8000 en 8080 dat je als verkoper de markt niet kunt dwingen. Maar ook genoeg gegadigden zodat je niet per sé lager dan het verleden moet gaan. Als investering dus niet kopen, als instrument wel. :)

Ander verhaal zijn natuurlijk de vele JP8000 die nog niet gereviseerd zijn. Want daar zijn toch wel duidelijk courante problemen mee nu ze op deze leeftijd komen. 8080 heeft daar blijkbaar veel minder/geen last van, mogelijk andere caps gebruikt?

Hoe de tijd kan veranderen, ik kocht een jp8080 met een slechte arp knop voor de snelheid voor 550 en vond dat ik was opgelicht. Jaar of 12 geleden? De draaiknop is vervangen. Ik merk op dat ik m nog steeds niet gebruikt heb, maar hij staat al wel in n rack naast me. Ik ging 90's trance maken maar zit al jaren stuck in de 80's :D

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Het beste moment om vintage synths te kopen is altijd NU.

Je kan wachten wat je wil, ook al dalen de prijzen op korte termijn, op lange termijn stijgen ze bijna zeker. Dat is omdat de euro devalueerd, daalt in koopkracht, niet omdat synths duurder worden.

Al mijn spullen waren te duur naar mijn gevoel op de dag van de aankoop. Dat negatieve gevoel is ruim gecompenseert door de jaren speelplezier. De huidige prijs is lachen, ook al heb ik er niets aan want verkopen zit er niet in. Synths zijn geen inverstering voor mij, lauter compsumtie/fun.

Als je hartje iets wenst en je kan het geld makkelijk missen, mis de boot niet. :mega:

Het bestaan versus de lengte van deze thread geeft aan dat er nog heel veel interesse is in vintage gear haha, en dat enorm zakkende prijzen vooral wishful thinking is. Normalisering na de Covid thuiszit-hype is vanzelfsprekend, maar die kop is er al een tijdje af. Nostalgie is van alle tijden, is een constante. Nog sterker; na je 25ste leef je voor een groot deel op nostalgie, en daarvoor trekken mensen gewoon hun portemonnaie hoor ;D

Back