Hoe vaak hebben jullie een verkeerde keuze gemaakt?

Begin dit jaar zat ik redelijk op zwart zaad. Kerel wou uit Parijs langskomen om me een zeldzame geliefde synth te verkopen in schitterende staat. Ik was voorzichtig en zei t af.
Daar heb ik ondertussen wel spijt van... Of ik die nog n keer betaalbaar en mooi tegenkom?? Kans is klein... Ik vertel niet welke t was, ... Of toch :)
Crumar Performer...
 
Spijt heb ik zelden. Natuurlijk wel synths die ik kocht omdat ze rationeel gezien heel goed waren, maar waar weinig klik mee was. JD-xi heb ik bijvoorbeeld meerdere malen gehad. Hij kan "alles", maar zelfs met iPad editor is het gewoon te ingewikkeld om te editen. Grooveboxen al vaak geprobeerd, maar het is nooit echt een succes. Aan de ene kant zijn ze te beperkt om er enigszins "lineaire" muziek mee te maken, en dan zijn ze vaak nog te ingewikkeld ook door menu's of toetscombinaties.

Toch is het leuk om af en toe een nieuwe synth te proberen, dus het hoort erbij.

Ik heb wat vintage spullen gehad, zoals een Philicorda en een Roland SH-1000. Die heb ik verkocht om verschillende redenen, en zou ik nu nooit meer voor dezelfde prijs kunnen kopen, maar ook niet echt een groot probleem.

Eigenlijk heb ik nog het meest spijt van spullen die ik voor te lage bedragen heb verkocht aan laagbiedende, "dat is product X niet waard" mensen die hun eigen spullen alleen voor bijna-nieuwprijzen willen verkopen haha, puur zodat ik er redelijk snel vanaf zou zijn. ;)

O, en spijt dat ik teveel op forums heb gelezen wat "goed" klinkt. Uiteindelijk toch gewoon je eigen oren gebruiken. Sommige synths vind ik prima klinken, al heeft niemand er een goed woord voor over (GAIA en in mindere mate Microkorg XL+), en soms zie je juist niet in waarom iemand iets fantastisch vindt.
 
kwa hardware nergens spijt van gehad.
Kwa software wel.

Vooral in de eertse maandjes trapte ik best wel in al die verkoop praatjes van youtube filmpjes en artikelen online over wat je allemaal nodig hebt om goed te klinken.
honderden euro's uitgegeven aan software synths, en andere VST's. Toen ik er meer kijk op kreeg snapte ik dat je met de suite versie van ableton een heel end kwam. niet alles bleek verspild geld, want Serum & Sylenth gebruik ik nog regelmatig en hebben me een hoop geleerd over synths, maar wat toch echt wel miskopen waren voor mij is een Izotope bundel met neutron, ozone etc. ik grebruik het nooit.
En ook Lethal Audio Synth had ik best zonder gekund (wel veel presets trouwens, maar ik bleek later juisst het design van geluiden leuk te vinden XD)
 
Ha juist. Ik was t al totaal vergeten (verdrongen) - software natuurlijk. Boel spijt van.

Massive, sylenth, een of ander duur sample ding dat ze zoveel jaar later gratis weggeven waar ik allemaal nul mee deed. En nu waardeloos. Langs de andere kant, schitterende les. Ik kocht lespakketten voor die dingen. Ellendig ellendig saai. Had zelfs een bcr2000 voor die zooi te bedienen. Uren zitten nadenken en uitvlooien wat ik zou doen met de knoppen qua midi. Om erna te beseffen dat ik niks gemaakt had behalve een slechte midimapping. Zo nerdy en saai, man toch. Massive time waisted ja 😂Ozone gebruik ik dan gek genoeg wel om wat ruimtelijks te geven op de master. Dat zal t een beetje zijn. Verder alles uit ableton in zoverre die niet dient als bandopnemer.
gelukkig kwam toen de zaquencer software, kon ableton aan de kant en kreeg die bcr 2000 wat te doen. Heb m nog steeds trouwens
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nooit softsynths gekocht, nooit aan Eurorack begonnen en in de eighties niet alle analoogjes verkocht om een DX7 te kopen (ik zat immers nog in de pampers). Wat synths betreft dus geen grote financiële missers. Natuurlijk had je achteraf x en y 15 jaar geleden moeten kopen...maar dat kon je toen niet weten dus geen spijt.

Buiten synths om gewoon te vaak getwijfeld en zo kansen laten liggen.
 
Spijt heb ik gelukkig niet, maar terugkijkend had ik mijn korg delta en string ensemble toch moeten houden, die mis ik wel maar zijn te duur om weer te kopen. Misschien had ik de RE-301 ook moeten houden , maar heb alsnog genoeg tape delays.

Wellicht had ik die 2600 gulden in 2000 beter kunnen spenderen aan een jupiter 4 of 8, arp2600 of cs80. Maar ja, ik was volop bezig met jungle en dnb dus een nieuwe sampler was op dat moment een goed idee :D

Ah ja en een dx7 toen ze nog 100-150 waren. Vaak getwijfeld en nu wel spijt dat ik toen nooit de knoop heb doorgehakt.
 
Ik heb veel van die synths gekocht toen ze nog x euro waren...en weer verkocht toen ze nog x euro waren.
 
gelukkig kwam toen de zaquencer software, kon ableton aan de kant en kreeg die bcr 2000 wat te doen. Heb m nog steeds trouwens
Gebruikte je die dan enkel voor de basisfunctionaliteit (eenvoudig noten sequencen)? Ik vond al de rest verre van intuïtief - het is zeker geen knob-per-function; en die minimale BCR display was daarbij niet heel behulpzaam.
 
Ha nee makkelijk is ie niet. Maar ik stuurde er wel 3 a 4 bakken mee aan. Waarvan een drumbak zodat ik ook de mutes had. Heeft toch n paar tracks opgeleverd, ik had er zelfs 2 op n bepaald moment. Maar dat is nooit wat geworden. Ik herinner me vooral dat t resultaat heel robotesque is. Ik herinner me ook dat er niet een coole video op yt over was. Zelfs niet door de makers zelf.

Zaq was best n coole kerel: heeft voor mij eens een firmware versie op maat gemaakt omdat (ja behringer) de startknop al heel snel ging spoken. En hij die uitschakelde, en de linkse draaiknop duwen nu start stopt
 
Hardware eigenlijk niet, software wel. Ik gebruik nu tot nu toe de Waves gold bundel nagenoeg niet. Net als de Vengeance stereo bundel, maar wellicht komt het nog.
 
tja,
die Amiga Prostation DAW was wel erg duur, en maar enkele keren gebruikt,, maar ik had toen nog geen pc of mac
En die heeft een serial die gelinkt is aan de HD dir,, k weet ni of ik nog te activeren is na 2000

En m'n eerste Asus PIII was ook peperduur, en 2 maanden later 500 euro goedkoper,,

Van de W-30 had ik nog nooit gehoord begin jaren 90', 't was kiezen tussen de K2000 of SY85

En de Akai VX600 was ook zo'n menu display edit,, en geen sysex, dus geen presets van andere,
da was wel jammer, want da was een zalig emo gevoel over de VX600 z'n hardware design

en ja, dat vals spelen vd VX600 was nog erger
 
Precies dit. Ik ben zo al verschillende mooie synths misgelopen (o.a. een Xpander, Poly Evolver set met de keys en de rackversie hier via synthforum, Moog One voor de prijsverhoging en de Two Voice Pro).
Ik had een aantal jaren geleden geluk met een deal voor een Oberheim Xpander.
Maar vorig jaar nog had ik een aanbod voor een jupiter 6 afgeslagen (goeie staat) voor 4000, nu gaan ze voor 7500, aaaaai
 
Ik moet dat nog zien, een jup 6 die 'gaat' voor 7500 - paar maanden geleden een goeie voor 5000 die maanden te koop stond, hier op t forum.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Maar vorig jaar nog had ik een aanbod voor een jupiter 6 afgeslagen (goeie staat) voor 4000, nu gaan ze voor 7500, aaaaai
Ik heb 2 weken terug een JP6 voor 4700 gekocht.
Vintage gear lijkt wat te dalen in prijs op dit moment. :biertje:
 
Net als de Vengeance stereo bundel, maar wellicht komt het nog.
Ja, die Vengeance vst beschouw ik ook als een miskoop en dan vragen ze ook nog een behoorlijke fee als je ''m wilt doorverkopen.
Ik gebruik 'm nooit zoals wel meerdere plugins, ik kom eigenlijk altijd weer terug bij dezelfde plugins en kan de helft net zo goed weggooien.

Qua hardware had ik achteraf wel wat spijt van de microbrute die ik maar weinig heb gebruikt, uiteindelijk met weinig verlies weer doorverkocht en de Uno synth die ik tweedehands kocht voor 100 euro maar uiteindelijk toch niet veel mee deed was een sof, die begon na een half jaar kuren te vertonen waardoor ik 'm op een gegeven moment maar heb weggegooid want verkopen dat ging niet meer.

De jd-xi heb ik in het begin wel leuk mee gespeeld maar omdat alles quantized is toch niet lekker bruikbaar, ook wel veel menudiven en ik liep regelmatig tegen z'n beperking aan vanwege het gebruik van de fx enz die er in zit, dan wilde die gewoon niet meer verder.
Leuk ding voor snelle muziek opzetjes en ideetjes maar niet goed bruikbaar om echt tracks op uit te werken of je moet simpel four on the floor willen maken en niet al te gek willen doen.

En de Ipad viel wel tegen met al die apps voor 5 a 10 euro leek het heel aantrekkelijk maar toch wel gedoe om 'm echt lekker in de studio te integreren en na een paar jaar besloot Apple dat ie niet meer verder geupdate werd (ios 10) en dan sterft zo'n ding langzaam uit want de nieuwere apps zijn op een gegeven moment ook niet meer te gebruiken.
Nee de Ipad da's geen succes terwijl ik van tevoren het idee had dat zoiets net als een laptop minimaal een jaartje of 6 a 7 bruikbaar zou zijn maar ik heb er maar een jaar of 3 gebruik van gemaakt helaas.

Echt spijt heb ik niet want het is allemaal leergeld waardoor je betere keuzes gaat maken, zo koop ik tegenwoordig niet veel meer of het moet echt een aanvulling zijn en doe het voor de rest met wat er staat.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top