Hoe vaak hebben jullie een verkeerde keuze gemaakt?

Mark-T

Budget lid
Lid sinds
8 juni 2012
Berichten
2.156
Locatie
In een luchtkasteel
Ooit heb ik aan mijn vader verteld dat de Roland G-800 de beste arrangerkeyboard was in die tijd.
Ik zocht een simpel GM-keyboard om dingen uit te proberen, in combinatie met mijn Atari destijds.
Maar met cheques kon ik de G-800 in termijnen betalen. Maar wat een wanproduct was het. Het klonk fantastisch, maar het programmeren werd gesponsord door het Bord Der Psychiaters.
Om geestelijke problemen te voorkomen heb ik de G-800 met verlies weggedaan.

Nu heb ik sinds meer dan een jaar een Korg Kronos2 73 staan. Ik heb er afgelopen mei een 3 weken vakantie aan besteed, maar er is niets uitgekomen. De Kronos is nog steeds de best klinkende synthesizer, als je ermee weet om te gaan. Alles gaat anders dan dat je gewend bent. Ik heb de Youtube filmpjes gezien van hoe het moet, maar in praktijk werkt het niet.
Heel jammer van een droomsynth die onbedienbaar blijkt te zijn. Hij is tevens veel te zwaar en na 3 jaar niet meer gespeeld te hebben, zijn de piano-toetsen ook best wel zwaar.
Daarom heb ik een Roland Fantom-7 gekocht. Qua geluidskwaliteid zal hij wat minder zijn dan de Kronos. Maar qua bediening is hij 400% makkelijker. Geen onnodige parameters en wel knoppen voor de dingen die je echt nodig hebt.
 
Hoe vaak ik de verkeerde keuze heb gemaakt?
Kopen met een lovende review in je hand en je oren negeren bleek heel dom en naief. Die minibrute was n kutbak, bah
EEn Akai APC40 kopen om Ableton leuk te maken bleek ook n vergissing, dat ding maakt niks, het speelt enkel af wat er is, niks dus bij een leeg project. Weg ermee.
Die Elektron Rytm zijn pads zijn vreselijk en dat menu diven leek even spannend als Windows 98 directory duiken. Weg ermee.
De korg M1 staat hier nog maar is vermoedelijk veel te 'ingewikkeld' om er even de presets uit te spelen en verder niks. Dat ging de laatste keer mis.

Kortom: als er een scherm op zit en submenu's met shift zusje + zo, of een rotfilter (ja jij arturia), of je moet echt een handleiding lezen, laat Klinkske 't beter staan. Het leven is te kort om te studeren, er moet muziek gemaakt worden en vooral plezier.
 
alles wat ik ooit van behringer heb gehad, heeft op enig moment een bittere smaak achtergelaten.

kraken, ruisen, defecten, enorme waarde dalingen etc.

t kan zijn dat het inmiddels beter is, maar voor mij komt het er nooit meer in huis. Ik koop het al 20 jaar niet meer.
 
Oh natuurlijk heb ik wel wat dingen gekocht die achteraf toch niet zo fijn waren als de reviews deden geloven en in sommige gevallen had dat ook te maken met dat het apparaat toch niet zo goed bij me paste.

Ik koop het al 20 jaar niet meer.
Dan doe je jezelf tekort, het is echt een stuk beter geworden.
Sorry topicstarter; niet topic gerelateerd maar ik wilde het toch even zeggen.
 
DX27S. Klonk fantastisch maar ik snapte helemaal niks van FM. Ik had een Roland Juno Alpha of Akai AX73 moeten kopen. Dan was ik nu nog beroemd geweest.
 
Miskopen horen ook bij het leerproces dus hoeven niet per se altijd negatief te zijn. Enige waar ik wel echt wat spijt van had was de Yamaha Motif XS7 die fantastisch klonk maar ook pure horror was om te bedienen en er dus op een gegeven moment uit moest. Helaas was kort na mijn aankoop de Motif XF serie uitgekomen waardoor de waarde van een akelig duur toestel van de ene op de andere dag halveerde, en ik er dus ook nog eens een heel flink verlies op maakte.

Verder, tja, de gebruikelijke beginnersfouten of verblind door GAS gemaakte impulsaankopen. Daar zat best wat bij dat (achteraf) niet zo beviel maar in de meeste gevallen schuif je dat dan weer door zonder al teveel pijn dus daar kan ik dan ook niet zo mee zitten verder. Ik vind het leuk om veel verschillende apparaten uit te proberen en te ontdekken dus daar hoort een flinke rotatie bij. Dan mogen daar ook weleens tegenvallers tussen zitten.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn grootSte verkeerde keuzes waren toch vooral iets te lang twijfelen en daardoor een unieke kans niet kunnen kopen.
 
sommige apparaten hebben een stijle leercurve.
Als je doorzet en er genoeg tijd instopt dan moet het op een bepaald moment vloeiend gaan.
de op1 dacht ik 2 jaar dat het echt een miskoop was en ik voelde me genaaid. totdat het kwartje van de workflow viel en nu neemt hij al heel lang een prominente plek in.
De Ensoniq Mirage was echt een hele studie waarnaar ik er 2 editors voor heb gemaakt en ik hem eindelijk door heb
De apparaten die ik weg doe gaat meestal over de klank.

Soms is het wellicht niet per se het apparaat maar meer onze eigen sound design skills. en is er een eetje groei nodig om in het apparaat te raken.
of kan een editor je helpen het apparaat te snappen
sommige apparaten zijn echt vreselijk. maar de Mirage is 1 van de moeilijkste interfaces. erger is voor mij moeilijk voor te stellen.
 
Heb altijd wel voor korte of langere tijd plezier gehad aan de aankopen die ik heb gedaan.
Behalve misschien een klein Alesis midi keyboardje van 2 oktaven, omdat de bouwkwaliteit gewoon ruk was en ik geen reet kan met 2 oktaven. Niet goed over nagedacht. Maarja voor 90 euro ofzo is dat amper een miskoop te noemen.
De Yahama MODX8 heb ik ruim 2 jaar gehad, dus niet lang, maar ik vind 't nog steeds geen miskoop, want ik heb er tracks mee gemaakt en plezier aan gehad. Het is een tof ding maar paste niet meer goed in m'n huidige workflow. Als ik een grotere studio/werkruimte had en een typische synthforum verzamelaar was had ik 'm zeker gehouden. :D
 

Een Korg ER1 nieuw kopen (zonder proberen of zelfs luisteren), was wel een miskoop. Maar super leerzaam.
Ik heb echt moeten leren dat gear vaak niet doet wat ik denk/fantaseer als ik er over kees of plaatjes zie. Geen aannames doen , maar de specs goed bestuderen. En veel demoos luisteren/ kijken.
Hoewel demos bij Eurorack niet altijd representstief zijn voor wat jij er mee zou kunnen.
Mijn JD990 weg doen, was duidelijk een misverkoop 😁
 
als ik nadenk dan heb ik wel wat miskopen.
Akai mpc1000 jjosxl
Korg Electribe sampler die nieuwere
Arturia Keystep pro

En een midibox seqv4 gebouwd en kom er dan achter dat je niet unquantized kunt opnemen.
 
Miskopen zijn inderdaad leermomenten dus niet per definitie verkeerd. Synths met complexe menu structuren kan ik minder waarderen, het liefst voor elke functie een slider of een knop. Voorbeeld is de Elektron A4, ik gebruik deze nu voornamelijk via de daw/plug-in omdat bediening via het menu mij teveel gedoe is.
 
Overigens 1 uitzondering, FL studio was voor mij wel echt een miskoop. Werd helemaal gek van alle vensters en vele menu opties overal. Techneuten interface. Gebruik nu Bitwig en vind dat echt een verademing voor mijn (hybride) setup en creatieve mogelijkheden.
 
Heb een keer een Yamaha DX1 gekocht van iemand uit Italië. Was geloof ik EUR 800. Betaald via WesternUnion.
Zeg maar niks meer.
 

Vrijwel dagelijks..

Oh, qua gear aanschaf.. wel een aantal bakken hoor, waar anderen fantastische dingen uithalen, maar ik het te omslachtig vond.. Of situaties veranderen waardoor je ineens te weinig tijd krijgt en die net aangeschafte bak juist veel tijd vergt, etc etc ..

A ja, gewoon realistisch zijn, vind ik..
 
Alles wat ik ooit nieuw heb gekocht. De markt is behoorlijk verzadigd, dus het is net als met auto's; je koopt een soort van schijnveiligheid maar in the end is het pure kapitaalvernietiging. Zoveel mensen die iets uitproberen thuis en even later zgan compleet met doos en al aanbieden voor praktisch de helft. Alleen boutique's koop ik nog nieuw, omdat Roland my marketing-wise schaatmat heeft gezet met die serie haha...
 
'verkeerde keuze Synth Gear dingens", zijn de dingen waar ik niet lang mee heb bezig geweest en niet heb kunnen integreren in m'n setup

Ik denk vooral aan veel te dure updates van Samplitude, Ableton, Cubase,
maar dat weet je pas achteraf,, en het kopen ervan gaat 24/7 veel te impuls snel
 
Alles wat ik ooit nieuw heb gekocht. De markt is behoorlijk verzadigd, dus het is net als met auto's; je koopt een soort van schijnveiligheid maar in the end is het pure kapitaalvernietiging. Zoveel mensen die iets uitproberen thuis en even later zgan compleet met doos en al aanbieden voor praktisch de helft. Alleen boutique's koop ik nog nieuw, omdat Roland my marketing-wise schaatmat heeft gezet met die serie haha...
Ik denk dat Oberheim kopen en MFB nieuw (destijds) me geen pijn deed... of gaat doen.
Verder totaal n punt. Het enige dat ik nog nieuw koop zijn platen en kabels :D
 
Back
Top