Adam A5X niet werkende woofer, hulp gevraagd

Jaapiiee

Ingeburgerd
Lid sinds
20 oktober 2005
Berichten
55
Locatie
D'ter
Goedeavond allen,

Weet niet of dat ik dit in het juiste forum plaats, maar ik zag een "Hulp gevraagd" en ik heb hulp nodig.. (dus lijkt me o.k., toch?!)

Anyway,
ik heb een setje Adam A5X monitoren waarvan de ene ineens enkel geluid uit de tweeter geeft.
Voor zo ver weet niets raars gebeurd, geen onverwachts hard geluid of wat dan ook.. Ene dag niets aan de hand, andere dag geen geluid meer uit de woofer.

Nu ben ik zelf niet zo enorm kundig met elektra, maar wel zo kundig dat in ieder geval gekeken heb of dat het niet de zekering is en dat is 'm niet.
Ergens misschien ook logisch want dan had 'ie 't waarschijnlijk helemaal niet meer gedaan..

Is er iemand wie mij op weg kan wijzen ?
Of misschien wel iemand (bij voorkeur in de buurt van Deventer) welke zo handig en vriendelijk is er naar te willen kijken, tegen vergoeding uiteraard ?

Ik hoor heel graag!

Mvg,
Michael
 
Ik zou zelf beginnen met kabels verwisselen om dat deel uit te sluiten.
 
Als je ze open doet kan je de woofer verwisselen. Kijken wat dat geeft. Dan weet je of de woofer stuk is, de connectie los zat, de zekering stuk was, of de versterker faalt. Ik heb al woofers gewisseld op de grotere broer. Was niet moeilijk.
 
Ik zou zelf beginnen met kabels verwisselen om dat deel uit te sluiten.
Deze had ik ook al geprobeerd, zonder succes helaas.. maar thanks voor je meedenken..

Als je ze open doet kan je de woofer verwisselen. Kijken wat dat geeft. Dan weet je of de woofer stuk is, de connectie los zat, de zekering stuk was, of de versterker faalt. Ik heb al woofers gewisseld op de grotere broer. Was niet moeilijk.
Hier ga ik mij dit weekend eens aan wagen, iig het open maken en kijken of wat kan zien.. De woofer van de goede naar de kapotte wisselen moet eerst maar eens kijken of dat wel aan durf.. Bedankt sowieso voor je ideeën!

Ik laat weten hoe t gegaan is.
 
Als een woofer is doorgebrand, in de zin van geen geluid meer geven, kun je hem meestal niet meer bewegen. Maar dan moet zoveel stroom voor zijn kiezen hebben gekregen zodat de spoel letterlijk verbrand is. Het kan ook zijn dat er gewoon geen stroom meer doorheen loopt door een kleine onderbreking ergens, dat kun je checken door te meten wat de weestand is. Meestal iets tussen de 4 en 8 ohm.. als er geen stroom kan lopen weet je dat ie stuk is, hiervoor moet je wel een van de aansluitingen (klemmen) loskoppelen van de luidspreker zodat ie niet in het circuit maar hoeft em er dan niet uit te halen. :)

 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat de woofer met klemmen vast zit en dus niet gesoldeerd.
 
Ok, vandaag toch nog maar eens met wat kabels gewisseld.. en verdomd, hij doet 't ineens..

Maar, het was van tijdelijke duur.. want ik had geluid uit staan (monitoren aan), hoorde heel zachtjes een "pok" uit de monitor en daarna wederom gaan woofer en enkel tweeter..
Ga 'm van t weekend eens open maken om te kijken of t niet een aansluiting is ofzo.

Wederom iedereen bedankt voor de hulp tot zo ver! :):)
 
Eens ie open is en je ziet niets verdacht, geef m audio en beweeg wat met de kabels vanbinnen. Met wat geluk is t een slecht contact op de woofer aansluiting. Of elders. Ik heb de A5 en een paar A7xjes, ze doen t prima. De A5 is de voorganger van je A5x, maar mijne zijn wit gelakt dus daar ben ik erg voorzichtig mee.
Enkel mijn Sub8 remote werkt niet, en als ik de prijs van adam kreeg voor de onderdelen (ontvanger), wist ik: hij wordt nooit hersteld $$$
 
Back
Top