Ableton Push 3

o ja voor de duidelikheid, ik heb de instapper besteld, een standalone is voor mij geen optie, zoals ik werk...
Als het stof van de social media bom is neergedaald, zullen velen ook zien dat deze optie alles behalve zaligmakend is.
 
Als het stof van de social media bom is neergedaald, zullen velen ook zien dat deze optie alles behalve zaligmakend is.

ze moeten wel uitgaan van wat er voorhanden is, een NUC, moederbord is dan de beste optie. iets laten maken door Intel/AMD, of anderen, gaat heel wat meer kosten.

en met 1 scherm, is het ramp, lijkt me..

komt er een 2e kontroller bij, zoals de Jam van NI.....?

ach.... er zullen zeker mensen zijn die de standalone volledig en heerlik kunnen gebruiken. of zullen gaan gebruiken....

ik ben niet mobiel, ik zou nooit een standalone kopen. (liever met laptop dan.... dus de instapper...)

heeft AMD geen NUCs? die waren nog zuinig.... Zen3 dacht ik. Zen4... zou kunnen....

probleem voor een snellere proc; is warmte...

maar dat kan over een 1 of 2 generaties misschien een kleiner probleem worden (als je de nieuwste videokaarten bekijkt, lijkt dat toch anders... wat trekken die een stroom,,,,,,)

en M1/M2 is natuurlik geen optie, want Apple, die houdt dat in huis.

voor 1999; een


2 cores, 4 virtuele... (Wel netjes dat ie blijkbaar niet vastgesoldeerd zit... dus de CPU kan je apart upgraden)

goed, het ding is nog niet uitgebalanceerd.... dus... nou ja, wat een verhaal. hebben we niet veel aan. dus zou nog best wat kunnen....


en de instapper moet ook nog uitgewerkt worden, er zitten wel wat workflow verbeteringen op. en gebruik het toch met 2 schermen.... (of 3...)

nou ja.

de maschine+ was ook wat vreemd, maar blijkbaar werkt die tegenwoordig wel ok....
 
dat snap ik niet, ik zie nu, is dat pas? dat deze met de Push 3 wordt meegeleverd, je kunt nu zien welke packs er bij zitten. (Included with Push 3, staat er bij...)
Hmm ik kreeg een mail erover en had verder niet gekeken. Zal wel even contact opnemen met Ableton.

Betreffende release velocity kreeg ik het vorige antwoord:

"Most likely this is a missing feature, for which I will file a feature request internally."
 
Hmm ik kreeg een mail erover en had verder niet gekeken. Zal wel even contact opnemen met Ableton.

zou ik zeker doen, het viel mij pas gisteren of vandaag op, de packs pagina, waarom kwam ik daar? weet niet meer... dat ze nu 'included with Push 3' erbij zetten, de meeste behalve dat Choir zitten al bij Suite.
en ik had eerder gereageerd dat het vreemd was, want ik had ergens gelezen dat je die erbij zou krijgen, maar kon dat niet terugvinden.

Betreffende release velocity kreeg ik het vorige antwoord:

"Most likely this is a missing feature, for which I will file a feature request internally."

hoop dat ze meer berichten zoals dit ontvangen, en het implementeren.

kreeg net een e-mail van UPS dat ie morgen zal komen, maar dan ga je naar de website; staat ie alleen aangemeld.... zoals dat ook post nl gaat.

ik ben een zenuwpees, wanneer ik iets bestel (zie de 'open brief'), dus het zal wel niet kloppen.

dus in de e-mail een vastgestelde aflevering (een soort van vreemde vertaling???), dan naar de traceer link, pakket is alleen aangemeld...
 
heb m net binnen en aangesloten. eerste wat me opvalt, een verrekt kort USB-C USB-C kabeltje, dus lost dat even met adapter en hub op..

EDIT: LIft, release velocity wordt doorgegeven wanneer je in een andere DAW werkt, maar je kunt niets aanpassen lijkt het, van gevoeligheid, mode, etc.


maar dit probleem:

en; de grote jogwheel; wanneer ik naar links klink, b.v. in sessio view, hoor een diepe, zachte klink en reageert ie gelijk, naar rechts is het een harde klink en moet ik meer kracht geven om door de session view (van links naar rechts) te komen.. iemand die dat herkent?
 
Laatst gewijzigd:
Ja, bij mij is het alleen precies andersom; naar links duwen geeft een wat hardere kilk dan naar rechts duwen en voelt ook wat 'feller'. Het verschil is niet heel groot, misschien is het een logisch gevolg van het mechanisch ontwerp? Ik ervaar het in elk geval niet als storend of een defect oid.
 
Ja, bij mij is het alleen precies andersom; naar links duwen geeft een wat hardere kilk dan naar rechts duwen en voelt ook wat 'feller'. Het verschil is niet heel groot, misschien is het een logisch gevolg van het mechanisch ontwerp? Ik ervaar het in elk geval niet als storend of een defect oid.

bij mij is een bijkomend probleem dat bij lichte druk naar links hij niet reageert....

EDIT: op het Ableton Forum meldde ook al iemand dat het omgekeerd was...

het maakt me dus niet uit de klank, maar dat ik ie niet altijd goed reageert, meer kracht zetten is ook geen probleem, maar dan moet ie wel stabiel reageren...

EDIT 2: verder prachtige controller, het editen van noten is nu zo makkelik, voor clips. ff snel wat verwijderen en je hebt een goed lopende clip... alles binnen de controller...

en de MPE is erg goed, je moet wel weinig druk uitoefen anders gaat de pressure ook gelijk mee, maar dat valt te leren. slide werkt ook goed. pitch bend... etc...

en al langere kabel gekocht....

(en audio interface werkt niet.... geeft in apparaatbeheer, melding, dat drivers niet gevonden zijn.... geen probleem voor nu.... alleen als fall back audio interface zou ik m gebruiken).

verder geen problemen, zoals je op het Ableton Forum ziet...
 
OK, dat lijkt me dan inderdaad een defect. Bij mij reageert de knop beide kanten op vlot en consequent.
 
OK, dat lijkt me dan inderdaad een defect. Bij mij reageert de knop beide kanten op vlot en consequent.

lijkt idd een defect, de switch, erg jammer, de rest is perfekt. ableton is al op de hoogte, ze gaan nog bekijken of het software probleem is, lijkt me niet. EDIT: ze zagen het probleem, filmpje....

hoe ze het aan gaan pakken dan. ik was zo blij dat ie er was. en nu weer gedoe, waarschijnlik....

nou ja.... maar het is het wel waard....

EDIT: zal UPS ophalen en tegelijkertijd brengen.... zal wel niet....

maar het meest rottige is dat iets klein is, en je kan er mee werken, maar voor zeker voor deze prijs, en zelfs al zou ie 100 euri zijn, het moet het goed doen, en de swtich kan ook snel kapot gaan zo..

nou ja, wederom, nou ja...

session view op scherm is erg fijn, met clips werken gaat ook sneller... etc.

de workflow is beter, voor mij iig...
 
Het nadeel van de early adaptor zijn. Je bent ook meteen beta (gamma?)tester en vatbaar voor de kinderziektes.
 
Het nadeel van de early adaptor zijn. Je bent ook meteen betatester en vatbaar voor kinderziektes.

dat klopt, en zeker voor de standalone ben je een betatester.........

en een eerste batch, dat is bekend....

dank voor je reaktie!

en misschien is het heel simpel, zit de knop niet goed... of net. iets.. net als ik op de Push 2, de encoders iets hoger heb gehaald/gezet, heel simpel, dan hebben ze dezelfde travel...

ook fijn de retrospectrive recording knop... sja, alles wat sneller...

maar 1 switch!!!!!
 
heb m net binnen en aangesloten. eerste wat me opvalt, een verrekt kort USB-C USB-C kabeltje, dus lost dat even met adapter en hub op..

EDIT: LIft, release velocity wordt doorgegeven wanneer je in een andere DAW werkt, maar je kunt niets aanpassen lijkt het, van gevoeligheid, mode, etc.


maar dit probleem:

en; de grote jogwheel; wanneer ik naar links klink, b.v. in sessio view, hoor een diepe, zachte klink en reageert ie gelijk, naar rechts is het een harde klink en moet ik meer kracht geven om door de session view (van links naar rechts) te komen.. iemand die dat herkent?
Naar links en naar rechts voelt hetzelfde, alleen naar rechts klinkt het wat harder.
 
ze moeten wel uitgaan van wat er voorhanden is, een NUC, moederbord is dan de beste optie. iets laten maken door Intel/AMD, of anderen, gaat heel wat meer kosten.

en met 1 scherm, is het ramp, lijkt me..

komt er een 2e kontroller bij, zoals de Jam van NI.....?

ach.... er zullen zeker mensen zijn die de standalone volledig en heerlik kunnen gebruiken. of zullen gaan gebruiken....

ik ben niet mobiel, ik zou nooit een standalone kopen. (liever met laptop dan.... dus de instapper...)

heeft AMD geen NUCs? die waren nog zuinig.... Zen3 dacht ik. Zen4... zou kunnen....

probleem voor een snellere proc; is warmte...

maar dat kan over een 1 of 2 generaties misschien een kleiner probleem worden (als je de nieuwste videokaarten bekijkt, lijkt dat toch anders... wat trekken die een stroom,,,,,,)

en M1/M2 is natuurlik geen optie, want Apple, die houdt dat in huis.

voor 1999; een


2 cores, 4 virtuele... (Wel netjes dat ie blijkbaar niet vastgesoldeerd zit... dus de CPU kan je apart upgraden)

goed, het ding is nog niet uitgebalanceerd.... dus... nou ja, wat een verhaal. hebben we niet veel aan. dus zou nog best wat kunnen....


en de instapper moet ook nog uitgewerkt worden, er zitten wel wat workflow verbeteringen op. en gebruik het toch met 2 schermen.... (of 3...)

nou ja.

de maschine+ was ook wat vreemd, maar blijkbaar werkt die tegenwoordig wel ok....
Ik denk dat het niet helemaal klopt als je de hoogte van de prijs enkel beoordeeld voor wat betreft de hardware.
Er moet heel wat code aangepast en geschreven worden om het OS helemaal goed te krijgen en een Live versie zo aan te passen dat hij nagenoeg hetzelfde werkt, terwijl het een ander platform is. Dat moet ook betaald worden aangezien er geen subscription op zit (gelukkig maar).
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik geloof dat de Push 3 vooralsnog alleen via Ableton besteld en geleverd kan worden.
 
Ondertussen is er een LFO device voor Push 3, om te kopen. Een hobbyist heeft dus een werkende lfo gemaakt voor Push, en Ableton niet.
Kijk, de kans bestaat dat er nog een P3 in huis komt voor de MPE, maar niemand kan toch zeggen dat dat niet genant is?
 
een LFO die te programmeren valt via de PUSH 2 en 3 (/standalone);


tijdelik gratis!
 
een LFO die te programmeren valt via de PUSH 2 en 3 (/standalone);


tijdelik gratis!
Thanks voor de tip!
 
Ondertussen is er een LFO device voor Push 3, om te kopen. Een hobbyist heeft dus een werkende lfo gemaakt voor Push, en Ableton niet.
Kijk, de kans bestaat dat er nog een P3 in huis komt voor de MPE, maar niemand kan toch zeggen dat dat niet genant is?
Met je eens, maar ik weet zeker dat er nog heel wat aan zit te komen (er van uitgaande dat er genoeg standalone verkocht wordt).
 
Ableton Push 3 mini review (ervaring na ruim een week in bezit):

Aangezien er nog veel onduidelijkheid is leek het mij handig om wat echte gebruikerservaringen te delen.
Al die YouTube influencers worden ook met de dag onbetrouwbaarder (tja, belangen worden vanzelf groter), of ze nu heel positief of heel negatief zijn.
Ik ben een week op vakantie geweest en heb hem meegenomen om te kijken hoe dat beviel.

Dingen die me opvielen:
  • Hij is flink zwaar! Een stuk zwaarder dan verwacht. Ik heb een 17"Kensigton laptop tas gekocht en daar past hij in, samen met alle benodigdheden, zoals powerbank, koptelefoon, laptop (moest mee voor werk) en dan kan er nog veel meer bij. Het wordt echter wel een hele zware tas en bij het vliegveld was men erg verbaasd wat er allemaal uit de tas kwam.
  • Hij wordt weliswaar warm, maar niets zorgwekkends. De koeling gaat via plakkertjes door de behuizing, wat niet echt efficiënt is, maar blijkbaar goed genoeg. Ik vraag mij echter wel af of dit nog gaat werken als je de processor in de toekomst gaat upgraden voor eentje die meer koeling nodig heeft. Voorlopig voelt de processor krachtig genoeg, al heb ik slechts kleine projectjes gemaakt. Je kan, voor zover ik weet, nergens zien hoeveel CPU je verbruikt.
  • De batterij gaat inderdaad erg snel leeg. Een uur of twee max schat ik. Ik heb een Hama powerbank (20v) gekocht en dat maakt een groot verschil. Ik heb het nog niet helemaal getest, maar ik verwacht dat je dan minstens 5 uur (gecombineerd) gaat halen, wellicht meer.
  • Ook al heb ik veel Live ervaring, ik moest toch regelmatig zoeken hoe ik bepaalde zaken voor elkaar kon krijgen. Sommige dingen kunnen gewoon (nog) niet. Een manual lezen en/of wat video's kijken kan geen kwaad dus.
  • Koptelefoon volume leek wat laag (heb best moeten zoeken waar dit volume aangepast kon worden), maar daar kan je natuurlijk ook wel wat aan doen door middel van wat gainstaging, compressie en limiting op de masterbus. Uiteindelijk werkte het allemaal prima.
  • Als je een track saved maakt hij zelf een willekeurige naam aan. Persoonlijk vind ik dat ideaal. De Moog One kan dat bijvoorbeeld ook met patches. Is toch iets creatiever dan nummeren en werkt lekker snel i.p.v. letter voor letter kiezen via een onhandig menuutje.
  • Opstarten duurt best lang (halve minuut geloof ik), al zou ik het niet een heel groot probleem willen noemen.
In gebruik:
  • Ik heb op de DAW versie nooit heel veel aandacht gegeven aan de stock plugins, maar nu moet je wel. Ik heb een tijdje met Wavetable zitten spelen en ik werd best blij met hoe de interface dan werkt. Zo staan de belangrijkste parameters op de eerste pagina, maar als je dieper de synth induikt, dan staan er overal shortcuts om direct naar een relevante pagina te switchen. Werkt eigenlijk best makkelijk en snel. Geen idee of dit altijd al zo was, maar zo standalone is patches maken een stuk makkelijker dan ik dacht.
  • Er zijn vele synth en effect patches (Suite), waar je echt dagenlang zoet mee kan zijn. Zelf rack's maken heb ik niet gedaan. Geen idee of dat überhaupt mogelijk is in de huidige versie, maar het lijkt me geen probleem om dat soort zaken voor te bereiden op je DAW. Ik heb nog niet echt iets gemist.
  • Ik heb er buiten mee kunnen werken, al zal de volle zon niet mogelijk zijn. Aan het zwembad in de schaduw lukte het maar net, maar het was niet onmogelijk.
  • Bladeren door vele presets/samples kan best vervelend zijn. Je moet dan scrollen met het jogwheel. Zou fijn zijn als je dat kon versnellen door bijvoorbeeld shift in te drukken tijdens scrollen.
  • MPE werkt best goed. Ik heb ook de Osmose en dat is echt wel next level in expressie vind ik, maar vooralsnog is de Push implementatie al 100x beter dan geen MPE.
  • Over de knoppen en de encoders kan ik kort zijn. Dat werkt allemaal wel zoals je zou verwachten. Gezien het gewicht zou ik echter heel voorzichtig zijn als je hem gaat verplaatsen. Als je ergens tegenaan zou stoten met een encoder zal hij door het zware gewicht en massa traagheid makkelijk af kunnen breken. Ik kijk dus ook erg uit naar de decksaver. Dat maakt vervoeren in een grote tas ook een stuk geruststellender.

Conclusie:
Dit is het eerste draagbare apparaat waarbij ik niet echt iets mis. Ik heb zo'n beetje alles gehad wat er maar te koop is en er is altijd wel een punt waarop ik afhaak. De meeste bakken werken puur loopbased met een beperkt aantal bars. Daar kan je dan met songmode of chaining wel wat op vinden, maar dat voelt voor mij als veel gedoe. Ze zijn meestal heel goed in een bepaald aspect (drums, samples, synths, etc..), maar nooit goed in alles. De Force vond ik erg onstabiel qua timing en voelde wat gedateerd. De Maschine plus was een mooie kanshebber, maar ik vond het toch een gemis dat ik maar een klein deel van de synths kon gebruiken ten opzichte van de Mac versie. De OP-1 en OP-Z zijn niet voor mij. Heel leuk en compact, maar op de een of andere manier kwam er geen klik. De Push 3 standalone is echt anders. Hij is heel goed en expressief bespeelbaar en alle synhts en effecten zijn voorhanden. Het werkt makkelijk, snel en ongeremd. Verwacht echter niet dezelfde ervaring als de DAW versie, want dan valt het (nog) tegen. Ik denk ook niet dat je dat moet willen, blijf dan gewoon op de DAW werken. Voor mensen die een sch&$t-hekel hebben aan DAW's of mensen die onderweg ook lekker willen kunnen produceren is dit naar mijn bescheiden mening het meest succesvolle product tot nu toe. Ik ben er in ieder geval nu al heel enthousiast van geworden en ik verwacht dat het nog een heel stuk beter gaat worden met updates. Alleen die prijs. Ik begrijp dat dit voor velen een struikelblok is, maar als ik kijk naar de functies en mogelijkheden, dan vind ik het de prijs wel waard. Zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de OP-1, die prijs is gewoon absurd.

Als iemand nog vragen heeft, dan hoor ik dat graag. Indien mogelijk zal ik deze uitzoeken en beantwoorden.
 
Back
Top