Hoe maak je sneller nummers af?

Is dit niet het geval en blijft de boel aardig hetzelfde allemaal, enkel net ietsje beter afgesteld na het mixen, dan is het waarschijnlijk een twijfel gedachte die je remt.
Daar heb je inderdaad een punt, merk ik. Ik stel het mixen vaak uit en maak het waarschijnlijk ook te groot in mijn hoofd. Dan heb je op een gegeven moment dus 12 nummer op de plank liggen die voor 80% af zijn. Zonde.

Edit: "Sneller" is wat mij betreft met zo min mogelijk besteding van tijd. Hoe lang het ook duurt ; - )
Mooie 👍

Door niet al teveel op sf te zitten ¯\_(ツ)_/¯
Dit heb ik dus niet gelezen 😁

Ik ben inmiddels een flink stuk verder. In Studio One kan ik Song Data uit eerder nummers inladen, dus ook de complete routing en alle effecten op de Bussen en de Main. Dat scheelt al heel veel 👍 Ook kun je complete Effects Chains opslaans en via drag en drop hergebruiken, zag ik op YouTube. Als ik dat aan de praat krijg ben ik al een heel eind.
 
Dat kan ik niet. Als ik weet dat ik beter kan, neem ik met minder geen genoegen. Dat is me eer te na, of zo 😀
Dan adviseer ik je is te gaan praten met een coach om dat "het moet perfect" er uit te krijgen. Tis goed zoals het is. Schrijf dat maar 500 keer op een blaadje. :) hahahah
 
Ik vind het afmixen juist wel tof om te doen. Goede en passende muziekreferenties luisteren en je dan nog eendimensionale tracks ombouwen naar iets speciaals!

Heb alleen ook wel last van het 'moeten' en het werk verzetten als je bv 10 tracks hebt liggen waarbij je dit nog moet doen.

Beter gewoon gelijk eruit pompen en afmaken. Later op terugkomen als je alles in project stijl het naar elkaar toe moet trekken.
 
Tis goed zoals het is. Schrijf dat maar 500 keer op een blaadje. :) hahahah
Ik ben niet perfectionistisch tot na de komma hoor, maak je geen zorgen. Dat heb ik wel afgeleerd. Maar ik vind het wel zonde om met 95% genoegen te nemen als ik er met relatief weinig moeite 100% van kan maken. Net als bij koken. Ik eis niet van mezelf dat ik een sterrenkok ben, maar lekker koken en het dan liefdeloos op een bordje kwakken is niet mijn stijl. Ook al smaakt het hetzelfde. Dan zet ik dat laatste stapje ook 😁
 
Denk ook maar zo, de grootste 'hits' (in bijvoorbeeld het techno/trance genre waar ik veel naar luister) zijn vaak in 1 of 2 dagen tijd gemaakt. Als de compositie en/of melodie goed werken dan is de mix een stuk makkelijker om te doen denk ik. Ik produceer in de avonduurtjes na een lange werkdag en heb daardoor geleerd snel knopen door te hakken, snel het arrangement neer te leggen en (ook hier) tegelijkertijd af te mixen. Een referentie track erbij pakken om te kijken of je op het goede spoor zit qua mix helpt ook!
 
Ik ben niet perfectionistisch tot na de komma hoor, maak je geen zorgen. Dat heb ik wel afgeleerd. Maar ik vind het wel zonde om met 95% genoegen te nemen als ik er met relatief weinig moeite 100% van kan maken. Net als bij koken. Ik eis niet van mezelf dat ik een sterrenkok ben, maar lekker koken en het dan liefdeloos op een bordje kwakken is niet mijn stijl. Ook al smaakt het hetzelfde. Dan zet ik dat laatste stapje ook 😁
Misschien dan eerst goed mixen en daarna pas de edit doen, dan heb je al een groot deel voor elkaar? Naja hoe dan ook het blijft leuk om met geluid te vogelen. veel plezier ermee..
 
Je weet dat je beter kan, en alhoewel het gevoel voor het nummer soms al helemaal weg is, kan ik het niet met rust laten totdat het een bepaalde kwaliteit heeft.
Dat herken ik heel goed, als ik een tijdje later een track terugluister dan mis ik het gevoel wat erbij hoorde, de state of mind waarin ik verkeerde toen ik de track maakte.
Bij mij zijn tracks vaak heel verschillend dus dan heb ik dat maar ik kan me voorstellen dat wanneer je tracks maakt die in hetzelfde genre zitten dat je dit ook weer makkelijker oppakt.
Toch probeer ik als een track voor meer dan 3/4 klaar is 'm wel af te maken en dan moet het voor mij wel redelijk klinken als definitieve mix maar ik heb ook veel beginnetjes die altijd een begin blijven en niet worden afgemaakt.
 
Als de mix voor mezelf aangenaam klinkt (op mijn koptelefoon/boxen) is het goed genoeg. Vroeger had ik ook altijd een stapel beginnetjes en concepttracks maar daar ben ik vanaf gestapt want dat werkt onrustig (voor mij althans). Ergo, gewoon beginnen en de tijd ervoor nemen totdat e.e.a. klaar is (fijntuning/mix on the go). Ik gooi daardoor nauwelijks iets weg omdat ik een track in opbouw steeds weer herbeluister en daardoor ook steeds weer terugkeer in het gevoel/nuances van de track. Muten, solo-en/pannen en EQ van sporen helpen bij het vinden van de juiste balans/opbouw. Het interesseert me verder ook niet hoe lang het proces duurt. Klaar is pas klaar als het klaar is. Daarbij is Beter de vijand van Goed. Geen Stress/Deadlines want dan verschuift plezier en inspiratie naar de achtergrond en wordt het werk.
 
Nog even iets wat ik zelf nog niet genoeg toepas. Soms ben je heel gehecht aan een element in een track, misschien wel hetgene waarmee de track begon. Gedurende de ontwikkeling van de track kan dat element niet meer passen, of licht niet meer de juiste toonsoort hebben ofzo. Waar ik zelf dan veel tijd in kan ga steken is het tegen beter gevoel in proberen te corrigeren, terwijl op dat moment (of eerder nog) je beter afscheid kunt nemen. De truuk is dus daadkrachtig te zijn in het nemen van dat soort beslissingen en daardoor voortgang te houden.
 
Ik ben niet perfectionistisch tot na de komma hoor, maak je geen zorgen. Dat heb ik wel afgeleerd. Maar ik vind het wel zonde om met 95% genoegen te nemen als ik er met relatief weinig moeite 100% van kan maken. Net als bij koken. Ik eis niet van mezelf dat ik een sterrenkok ben, maar lekker koken en het dan liefdeloos op een bordje kwakken is niet mijn stijl. Ook al smaakt het hetzelfde. Dan zet ik dat laatste stapje ook 😁
Eigenlijk is het meeste al gezegd, behalve: "Perfectie bestaat niet", dus roep dan 95 a 99%. 100% is een illusie. Verder eens met @nibbi . Dwing je zelf om doelen te stellen en die af te ronden. Doe je bijv nu een wknd over 80% track, zorg dan dat die klaar is (dus 95%). Die laatste 5%, laat het lekker, want weer eens met @19vierentachtig en @Patat Met mixen is een vak apart, net zoals masteren. Verder is het ook goed om die tracks dan even te laten liggen en dan op een zondag eens 10 van die tracks te luisteren en dan mix notities te maken van de echte missers (zijn er altijd) -> dat pas je aan en dan is het ook echt klaar. Dus eens met @metatron.
 
wees meedogenloos. hoe lang je ook aan een part hebt gewerkt als het niet werkt weg ermee.

Denk ook dat je niet lang aan een track moet werken. Dus daarom heel minimaal mixen tijdens het arrangeren.
Dan op een ander moment alleen maar mixen.
 
Wat voor mij goed werkt om dingen sneller te doen, en dat geldt in zijn algemeenheid is overschakelen van emotionele betrokkenheid en naar objectieve benadering. Emoties leiden af van de koers die je voor ogen hebt. Alleen het doel telt op een gegeven moment. Stel je doel vast voor wat voor je ligt en richt je alleen daarop. Filter alles wat niet dat doel bewerkstelligt weg en streef het resultaat na wat je als doel hebt gesteld.

Dit klinkt misschien vaag, maar een geheel kan je onderverdelen in kleinere of sub- doelen. Formuleer je doel voor het moment en richt je 100% op dat. Dus concentratie en focus zijn hier key ingrediënts.
 
Last edited by a moderator:


Een ander perspectief dat ook de moeite waard is. Sowieso leuk om minimaal 1 keer iemand ervoor in te huren, kunt er veel van leren. Zelf ook wel de ervaring, toen ik eens iets voor iemand anders mixte, dat ik meteen ideeën had over wat de track nodig had. Maar aan m’n eigen muziek heb ik al zoveel gewerkt dat ik in de mixfase een beetje stuurloos ben en niet meer weet wat ik er nog mee moet doen. Een ander paar oren is dan veel waard.
 
Bericht door een moderator:
De bezem is weer gevonden en heeft zijn werk gedaan. Het topic van deze thread is duidelijk dus laat het daarbij blijven.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind mixen leuk en heb er veel over geleerd de laatste paar jaar. Als ik een keer vrijblijvend kan helpen doe ik dat graag hoor. Vind 't leuk om ervaring op te doen met andere genres.
 
erg moeilijk antwoord op tegeven want soms leg je de basis van je track in een paar minuten maar voordat het echt luister waardig is ben je bv een maand verder...ik denk dat door ervaring...je sneller tracks gaat afmaken maar er komt een punt waar qualiteit en snelheid elkaar tegenkomen....wil hiermee zegen dat op een gegeven moment tesnel werken je eind resulaat vermindert.
 
Herkenbaar. Ik luister de tracks in de auto of in bed, en maak notities van de dingen die anders moeten. Die pas ik dan aan in een korte tijd. Dan kan ik verder aan nieuwe dingen werken.
 
Back
Top