Sonicware LIVEN Texture Lab - Granular Synthesizer / Effector

De Sonicware LIVEN Texture Lab - Granular Synthesizer / Effector

Sample, slice, transformeer en reconstrueer audio om volledig nieuwe geluiden te creëren.
Het LIVEN Texture Lab biedt een breed scala aan sound textures, variërend van prachtig weelderige ambient-pads tot chaotisch agressieve experimentele noise die je naar nieuwe sonic frontiers zal brengen.

Het Texture Lab maakt gebruik van een granulaire processor die geluiden in grains snijdt met een lengte van 2 ms tot 1 seconde, en ze vervolgens transformeert en reconstrueert op verschillende manieren, waaronder het manipuleren van grain shape, density, time warp, spatial position en een afspeelmethode om geheel nieuwe geluiden creëren.

Texture Lab 2.jpg





Heeft Sonicware het concept van Korg verbeterd? Bij Sonicware zijn het echt wel identieke kastjes, een verbetering van het concept of niet? 5X hetzelfde kastje maar 5X een andere synth. Kostenbesparend en maar 1 maal R&D voor je behuizing. Beetje de richting waar Korg Volca mee begonnen is waarna Roland gevolgd is en sinds een tijdje ook Sonicware.

De kastjes geven je wel echt heel veel mogelijkheden, echt iets voor iemand met een GAS aandoening om ze allemaal aan te kopen.

Wat hebben we vandaag de dag...en wat is er nog te verwachten?

Sonicware LIVEN Texture Lab - Granular Synthesizer / Effector
Sonicware LIVEN Lofi-12 - Lo-fi Sampling GrooveBox
Sonicware LIVEN 8bit warps - 8 Bit synth Groovebox
Sonicware LIVEN Bass & Beats - Wavetable Bass Synthesizer and Rhythm Machine
Sonicware LIVEN XFM - Multi-Track FM Synthesizer and Groove Box

Koop je ze allemaal dan heb je voor 1500€ een hele mooie setup met wel heel veel mogelijkheden.


Dan heeft Sonicware natuurlijk ook nog zijn eerste modellen in stock, namelijk de:
Sonicware SmplTrek - Portable Production Sampler, die een beetje in de richting van een handheld Digitakt,een Roland SP-404MKII of een Polyend Tracker Mini wou gaan. Funded op Kickstarter voor +/- 255€ maar kost nu helaas een goeie 300 meer. Vergeleken met de Roland SP-404MKII die eigenlijk meer mogelijkheden biedt voor een betere prijs is het bij mijn weten niet echt het meest populaire product geworden.
En natuurlijk de ELZ_1 waar het allemaal me begon.
Sonicware ELZ_1 - De FM Synth met self destruct feature. Een geluk dat er een waarschuwing bijzit. Dat geluk is alleen maar voorbehouden voor wie het leest natuurlijk.
Never use USB power supply such as USB quick chargers that may output more than 5V for a short period of time,
as it will destroy the internal components of the ELZ_1. Also, do not connect the unit to your PC or Mac with the included USB power cable.


Voor mij persoonlijk springt het Sonicware LIVEN Texture Lab er een beetje uit als het meest interessante kastje.
De samplers doen het goed de laatste tijd, steeds meer variatie op het concept met steeds meer en andere mogelijkheden en in het geval van de Texture Lab ook zeer betaalbaar. Ik denk dat Sonicware met het Texture Lab meer aandacht getrokken heeft bij mij voor hun producten want de voorgaande hadden niet echt mijn voorkeur.

Wat denken jullie ervan?
Is bij jullie ook de Texture Lab er een beetje uit gesprongen als meest interessante doosje?

Meer info bij: SONICWARE
 
Ik ben het helemaal met je eens. In de Texture Lab ga ik me eens goed verdiepen. Ben ook benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten met de vijfde firmware update van Arturia's MicroFreak. Want die doet ook samplen en granular tegenwoordig.
Dat een van de twee binnenkort wordt aangeschaft sluit ik niet uit.
 
Ik ken deze bakjes niet zo, maar die laatste vind ik wel interessant.
Ik ben wel geïnteresseerd in granulaire synthese en de Tempera heeft ook al mijn aandacht.
 
317 euro voor de texture,als de kwaliteit van dat toestel maar goed zit.
 
als de kwaliteit van dat toestel maar goed zit.

Heb uit de serie de Liven 8bits Warps gehad, de bouwkwaliteit viel me wat tegen. Deze nieuwe lijkt me inderdaad wel de meest interessante van de reeks.

Met de nieuwe functionaliteit van samplen en granular bij de hierboven genoemde MicroFreak, bovenop wat die al kon, dan heb je voor je geld volgens mij meer bang for the buck.
 
Die LoFi sampler lijkt me wel leuk, klinkt best goed volgens mij maar ik meen ook wat negatieve berichten gezien te hebben over build kwaliteit en matige interface/UX + bugs?

Deze Texture Lab laat me vooralsnog koud, ik vind het concept wel interessant maar nog geen demo gehoord die me echt aanspreekt.
 
Deze Texture Lab laat me vooralsnog koud, ik vind het concept wel interessant maar nog geen demo gehoord die me echt aanspreekt.

Dat is een beetje mijn ding met granular.
Ik vind het idee erg interessant, maar ik hoor dat veelal niet terug in demo's.
Op dit moment vind ik de Tempera en MicroFreak nog het interessantst.
 
Ja die Tempera vind ik ook goed klinken en interface ziet er ook leuk uit. Die maakt nog wel een kans hier.
 
Ja die Tempera vind ik ook goed klinken en interface ziet er ook leuk uit. Die maakt nog wel een kans hier.
Hier ook.

En hoop op een goeie granular engine voor de Minifreak
 
Hier ook.

En hoop op een goeie granular engine voor de Minifreak

Als ze die update voor de MicroFreak ook in de MiniFreak prakken overweeg ik aanschaf daarvan zeker.
Ik heb de software versie en die bevalt me al goed.
 
Dat is een beetje mijn ding met granular.
Ik vind het idee erg interessant, maar ik hoor dat veelal niet terug in demo's.
Op dit moment vind ik de Tempera en MicroFreak nog het interessantst.
De Tempera is een beetje een ver van mijn bed show, ze zijn er aan begonnen in 2014 en als we nu snel preorderen hebben we hem aan 822€ misschien rond februari 2024, dat is natuurlijk zo al ze al uberhoupt hun eerste batch kunnen waarmaken rond november 2023. Preorderen kan zwaar tegen vallen, ik wacht al sinds 12/04/2019 op mijn Osmose, nu heeft men mij vorige week weer beloofd dat hij deze week zou aankomen, we zien wel. Met de Microfreak kan je niet samplen, je kan via de software 3,5 minuten aan op voorhand gemaakte samples in een samplebank overzetten naar je microfreak net zoals je vroeger ook al wavetables kon toevoegen, dit kan ik dus niet echt een granular sampler noemen. Voor 300€ heb je het Texture Lab volgende week. Van de bouwkwaliteit heb ik ook een beetje angst maar ik heb toch nog nergens gezien dat er defecten zijn en garantie heb je natuurlijk altijd als je iets nieuw koopt. Ik ga nog ff wachten tot de texture lab werkelijk beschikbaar is en dan wat Youtube filmpjes bekijken...we zien wel.
 
Ik was wat aan het klooien met de juiste voeding.
Zowel deze goedkope Thomann: https://www.thomann.de/intl/thomann_nt_0910.htm
als deze Behringer: https://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voeding-adapter/behringer-psu-hsb-all-universele-adapter
hebben uit de doos verkeerde polariteit en een te grote 5.5x2.1mm connector.

De Behringer voeding heeft veel accessoires waaronder een rood kabeltje om de voeding center-positive te maken.
Die van Thomann is het goedkoopst, maar moet je dus zelf even omhacken met een kroonsteentje :)

Deze adapter-adapter maakt het fysiek passend: Male 4.0x1.7 naar female 5.5x2.1/2.5 adapterplug

(oh, en de Texture Lab lijkt beschermd te zijn tegen verkeerde polariteit, don't ask :P )

Zou de sequencer nog werken in efx-mode?
Bijna alles werkt nog in efx-mode trouwens, zelfs het keyboard. Geinige bank-fröbel-gadget om eens met granular te spelen.
 
ik dacht eerst dat de mijne niet aan ging. Het PTN ledje knippert 1 keer, maar verder niks.
Pas na 3 lange seconden de power ingedrukt houden kwam uiteindelijk T.LAB op het scherm.
 
Back
Top