Superbooth, Tiptop ART

syntheo

Ingeburgerd
Lid sinds
8 februari 2021
Berichten
28
Locatie
Eerbeek
Hoi, ik had een tijd geleden besloten om eens een keer naar Superbooth in Berlijn te gaan en van dat besluit heb ik geen spijt gekregen, wat een leuk evenement is dat !! Heb daar o.a. een geweldig concert gezien van Kontroll-Raum met onze landgenoot Bas Broekhuis..heerlijke muziek.

Ook had ik gelezen over een nieuw soort modules die en nieuw signaal gebruiken, ART van TipTop Audio. Nu ws dit een van de eerste stands die ik bezocht , dus er was plenty tijd om daarover te praten, dus dat heb ik ook gedaan, ik heb er ook uitgebreid mee mogen spelen. Ik werd helemaal enthousiast hetgeen resulteerde in het feit dat alle andere modulaire dingen eigenlijk niet interessant meer waren, of wat minder om erlijk te zijn.
Bij terugkomst mijn huisleverancier benaderd ( toevallig ook in Berlijn ) en die vertelde mij dat het nog wel even kon duren voordat ik modules kon bestellen, en ik kreeg een direct email adres van ze ) Dat direct email adres geschreven of ik niet toch alvast wat dingen kon kopen ...... ja dat kan !!! Dus binnenkort ,wanneer de emails juist zijn heb ik een paar modules om te gaan testen, ik betaal er gewoon voor.

Ik zal mijn ervaringen hier delen,

Theo
 
kun je wat vertellen over dat signaal?
Is het een digitaal controlle signaal?
Ik weet dat Buchla bv ook i2c connectors aan boord heeft.
Ook kan de Eurorack standaard natuurlijk worden uitgebreid.
Maar goed ben benieuwd.
 
Het beste kun je het op de tiptop ( tiptopaudio.com) site lezen die hebben een apart stukje over ART, polyfoon en in tune, analoog en snel, ik was vooral onder de indruk over wat ik kon maken in een heel korte tijd met weinig patchkabels. De afgelopen drie jaar heb ik heel erg veel tijd en geld besteed om synth echt te begrijpen..dat doe ik nu een beetje en nu wil ik alleen nog maar heel veel muziek maken, ik vond het bijzonder dat ik zo snel , voor de markt launch modules kan krijgen, ben niet eens YouTube...
Youtubers....heb er een aantal ontmoet tijdens Superbooth o.a. BoBeats en Cuckoo...was leuk, zijn net zulke nerds als ikzelf.
 
Ik heb het ff bestudeerd en heb er een dubbel gevoel bij.
Aan de ene kant lijkt het tof.
Maar die poly modules is dan weer minder omdat je dan minder flexibel ben.
Dus om het probleem van tuning op te lossen en dan alle gates, envelops, lfo's etc die je normaal nodig hebt.
Een extra digitaal signaal is wel tof maar ik zie weinig flexibilteit met die kabels die dan 8 signalen bevatten.
Dan kun je dus moeilijk onderling andere voices bouwen en is een poly synth met patch matrix flexibeler.
Ja bij modular gebruik je een hoop kabels dat hoort erbij die zorgen ervoor dat je flexibel bent.
Wat wel tof is is als je alleen naar het art signaal kijkt en de 8x signaal kabel kun je dingen wat flexibeler doen.
Maar goed je kan ook gewoon midi op je modules maken.
Daar zijn sommige mensen dan weer op tegen.
Nou ja ben benieuwd of dit voet aan de grond krijgt en hoe het je gaat bevallen.
 
Inderdaad, maar ik ben nu zo ongelofelijk flexibel dat ik alleen maar aan het pielen ben dat voor mij een boxed speelveld mij muziek laat maken, net als playgrnd van andri sören op de push. Zoals Roger Waters zong, give a monkey too much rope and they fuck it up 😀
 
ok das een goede motivatie.
Modular en Eurorack heeft iedereen ook echt zijn eigen visie in.
Voor mij is Eurorack het meest gebruiks onvriendelijke en minst intuietieve van alle instrumenten en een accoustische gitaat het meest intuietieve.
Maar juist daardoor kun je wel heel veel met eurorack terwijn een accoustische gitaar juist weinig opties kwa sound heeft.

Ik heb natuurlijk ook andere simpele synths zoals bv de Prophet 6 en de Korg Prologue.

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen en of het uiteindelijk een industrie/eurorack standard gaat worden.
 
Voor een aantal situaties is het erg bruikbaar.
Neem bv de Assimil8or met 8 kanalen waar je dan 16 signalen nodig hebt puur om 8 samples te bespelen.
Maar goed voor de controlle hadden ze er ook midi op kunnen zetten.
Maar dan bv weer de audio dan heb je 8 kabels eruit. dan envelops etc.... veel kabels.
 
Leuk idee, maar volledig incompatible met Eurorack. Tis bovendien een digitaal signaal, dus kun je al je analoge modules weggooien.

Ik denk niet dat dit een "standaard" gaat worden.
 
Klopt het dat jullie het over UART en i2c hebben? ik ben hier ook naar aan het kijken, en zie steeds meer eurorack modules met i2c..


Iemand al praktijk ervaring? Ik heb het op mn EAGANMATRIX namelijk.

Deze modules zou ik wel willen naast de Expert sleepers dising EX die heeft ook i2c

 
Nee, ART is een ander idee. Heel mooi trouwens, binnenkort zouden de eerste modules klaar moeten zijn.

I2C wordt inderdaad ook door allerlei Eurorack-modules ingezet voor digitale communicatie. Bijvoorbeeld ook Nerdseq, ER301 en Euroburo (en controllers als de 16n). Maar dit onderwerp hoort hier niet thuis, beter in een eigen (of bestaande?) thread.
 
Nee, ART is een ander idee. Heel mooi trouwens, binnenkort zouden de eerste modules klaar moeten zijn.

ja een ander idee maar zo verschillend gaat het niet zijn denk ik dan, het is een digitaal signaal over minijack , uitsluitend bedoeld voor pitch , note on/off en velocity lees ik hier . Dat kan dan een UART achtige vorm aannemen of misschien meer zoals i2c met aparte clock? Is het bidirectioneel ?

I2C wordt inderdaad ook door allerlei Eurorack-modules ingezet voor digitale communicatie. Bijvoorbeeld ook Nerdseq, ER301 en Euroburo (en controllers als de 16n). Maar dit onderwerp hoort hier niet thuis, beter in een eigen (of bestaande?) thread.

Is er officiële info over dat Art protocol? I2C (of UART bv.) is tenminste een gedocumenteerde standaard ...
 
ja een ander idee maar zo verschillend gaat het niet zijn denk ik dan, het is een digitaal signaal over minijack , uitsluitend bedoeld voor pitch , note on/off en velocity lees ik hier . Dat kan dan een UART achtige vorm aannemen of misschien meer zoals i2c met aparte clock? Is het bidirectioneel ?



Is er officiële info over dat Art protocol? I2C (of UART bv.) is tenminste een gedocumenteerde standaard ...
Het is niet bidirectioneel. En verwacht er niet teveel van. Het zijn geen dingen die niet ook met Midi of I2C mogelijk zijn.

Trouwens, I2C binnen de Muziek is geen standaard en heel slecht gedocumenteerd. Echter als ontwikkelaar is het sourcecodes van de verschillende projecten bekijken en elke gear heeft zo zijn eigen implementatie van gemaakt wat dan weer niet compatibel is met dit van een ander. Het is niet zoals Midi waar een echte standaard voor bestaat welke alle Muziekinstrumentenfabrikanten volgen.
 
Het is niet bidirectioneel. En verwacht er niet teveel van. Het zijn geen dingen die niet ook met Midi of I2C mogelijk zijn.

Trouwens, I2C binnen de Muziek is geen standaard en heel slecht gedocumenteerd. Echter als ontwikkelaar is het sourcecodes van de verschillende projecten bekijken en elke gear heeft zo zijn eigen implementatie van gemaakt wat dan weer niet compatibel is met dit van een ander. Het is niet zoals Midi waar een echte standaard voor bestaat welke alle Muziekinstrumentenfabrikanten volgen.
I2c is natuurlijk een lowlevel protocol.
Het beschrijft alleen hoe devices elkaar de hand kunnen schudden en hoe ze data kunnen uitwisselen.
Wat die data is en wat je daar mee doet is aan de fabrikant.

Voor midi is er sysex als je specifieke dingen wil doe die niet in midi verwerkt zitten.
 
Aangekondigde modules binnenkort beschikbaar:
  • OCTOPUS – ART interface – 18 HP
  • ATX 1 VCO – analogue saw VCO – 8 HP
  • VORTEX – ART wavetable dual-oscillator module for building polyphonic patches – 8 HP
  • V/OCT QUANTIZER – four-channel CV to ART converter – 8 HP
  • CONTROL PATH – Envelope and VCA module – 8 HP
  • POLYTIP – a new modular patch cable allowing the transfer of multiple audio signals
  • VORTEX 6 – a six-voice wavetable module inspired by the PPG Wave 2.2 with an SD card slot – 20 HP
  • OCTOPASS – an eight-voice 24 dB LPF module based on the 2044 filter20 HP
  • OCTOSTAGES – an eight-voice analogue envelope module – 20 HP
  • OCTOGAIN – an eight-voice polyphonic VCA and mixer – 12 HP
  • OCTO I/O – POLYTIP I/O interface module – 6 HP
ART ATX 1 VCO, VORTEX, OCTOPUS, V/OCT QUANTIZER, en CONTROL PATH modules, plus S1 en S2 complete systemen zijn onderweg naar de winkels.

VORTEX 6, OCTOPASS, OCTOSTAGES, OCTOGAIN en OCTO I/O modules, en de POLYTIP cable volgen in maart.

S1 en S2 voorlopig tegen een bundelprijs ($945 en $999, 33% korting op losse modules):

1709125470648.png
1709125515989.png
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb me inmiddels ook wat verdiept.
schijnt ook goedkoper te produceren zijn dan enkele kwaliteit dc in/out.

Zo’n poly kabel is wel mooi voor naar je geluidskaart toe en kan me voorstellen dat een 4Hp converter module of uitgebreidere modellen gaan komen. Zelf zat ik ook naar D-sub te kijken.


1710512305087.jpeg
 
Back
Top