Soma Cosmos noise en distortion settings

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Leuk apparaat de Cosmos, maareuh.. ik heb enkele probleemjes=
* heel veel noise (meer dan een beetje 'analoge noise' :) )
* vanaf de lampjes van de feedbackloop geel uitslaan, krijg ik een (wat mij betreft) lelijke digitale distortion - soms, want soms ook weer niet.. kan het soms moeilijk voorspellen.

++> ligt niet aan de rest van mijn signaalchain, die is clean en goed

* wat is eigenlijk de unity gain op dit apparaat? input en output op 12uur? of waar?
* welke input/output settings gebruiken jullie? input vaakop groen, of soms af en toe oplichtend? welke kleurtjes feedbackloop? schaamteloos in het oranje of behoudensgezind in het groen?
* je kan ook de noisefilter afzetten (drie linker toetsen sameninhouden): zetten jullie deze af of niet?
* mijn instinct zegt me de cosmos wat harder in te sturen (laten we zeggen rond 3uur) zodat de feedbackloop meestal 1 a 2 gele lichtjes heeft, maar ik kan moeilijk voorspellen wanneer die loop voor distortion zorgt.
** o ja, uiteraard staat 'distortion' af en heb ik met de filters (vooral hp) geprobeerd alles minder dicht te laten lopen...

benieuwd!
 
Laatst gewijzigd:
ik heb zowel input als output op 1 uur staan. Voor insturen zorg ik dat het groene lampje bij 'in' maar af en toe oplicht. Suppressor zet ik meestal hoog zodat nieuwe input de oude wegduwt. Feedback niet boven 1.0. Daarmee hoor ik niet de dingen die jij beschrijft. Ik probeer de cosmos zo veel mogelijk in het groen te houden en niet vol te laten lopen. Hij zit bij mij als send effect in Ableton.
 
hoi nap, dank voor je snelle antwoord!
zijn zo een beetje mijn settings, feedback zet ik inderdaad ook nooit op 1, zelfs vaak op 0.3 of 0.4 of zo want zelfs dan is de 'decay' van de loops meestal nog (zeer/voldoende) lang wat mij betreft
suppressor zet ik ook vaak rond 10u ongeveer..
 
Maar bij mij is de Cosmos absoluut niet noisy, en hij distort alleen maar als ik hem inderdaad helemaal dicht laat lopen of de inputs te hard zet. Even er vanuitgaande dat het toestel zelf niet defect is, zou mijn eerste gedachte zijn dat je inputsignaal toch op een of andere manier niet ok is. Of dat de output misschien op een kanaal van je mixer of interface binnenkomt die te hard staat of waar eoa gain ofzo op zit? Je zou ook eens van Cosmos firmware kunnen wisselen om te kijken of zo'n reset nog enig effect heeft. Procedure is erg snel en eenvoudig en daarnaast is de 'pitch' firmware versie imo een verbetering ten opzichte van de standaard versie :D
 
hoi nap, ja ga ik nog ff dubbelchecken, dikke merci
heb de meeste firmwares al geprobeerd, degene die distortion door pitch vervangt vind ik goed, en die met meer standaardloop-functies vind ik ook erg goed.
wat bedoel je met helemaal vol laten lopen? feedbackloop in knalrood?
zet jij die noisefilter af of laatje die gewoon aanstaan ?
:)
 
Met vollopen bedoel ik dat je er teveel audio in pompt waardoor 'ie over zijn nek gaat. Omdat de delaylines lang zijn wordt het snel soep als je er teveel geluid in duwt.

Ik gebruik meestal geen filters. Zoals gezegd, geen noise. Het geluid is juist heel clean.
 
yep, dat is wat ik dacht :)
owkee, dan probeer ik die settings en kan ik uitsluiten dat het aan de cosmos ligt (even new age doen...) en kan ik probleem elders zoeken, buiten de cosmos (.. :)
ik probeer het spoedig even uit, nogmaals bedankt !
 
Back
Top