SynthForum CollApril 2023 - wie doet er mee?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.479
Locatie
Nijmegen
Vorig jaar hebben we de CollApril (Collab-April :eureka:) geintroduceerd. Daar zijn veel leuke reacties op geweest en de deelnemers waren unaniem enthousiast. Dit jaar willen we dat daarom graag een vervolg geven. Dus als het je leuk lijkt om eens een keer met iemand anders samen te werken aan een track, doe dan mee met de CollApril 2023! Het idee is dat je een track maakt samen met een ander lid, maar dat je van tevoren niet weet met wie dat is.

Hoe werkt het?:
We stoppen de namen van alle deelnemers in een snelkookpan en op de 1e april trekken we daar dan willekeurig koppels uit. We gaan er wel voor zorgen dat je niet gekoppeld wordt aan een deelnemer met wie je een vorige keer al samen hebt gewerkt. Met het forumlid aan wie je bent gekoppeld, ga je dan samen een track bouwen. Het is dan aan jullie om contact (via PB) met elkaar te zoeken en te kijken hoe jullie in een maand tijd een track uit gaan werken. Via Dropbox of WeTransfer files uitwisselen of misschien in het echt ontmoeten: het is helemaal aan jullie. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van ervaring, land, voorkeur voor hard- of software, analoog of digitaal. Het kan dus zijn dat je als die-hard vintage hardware aficionado/a gekoppeld wordt aan een in-the-box(st)er, of dat je als EDM producer wordt gekoppeld aan iemand die voornamelijk soundscapes maakt.

Tijdsduur:
De track mag maximaal 4m33s duren (als het John Cage lukt om in die tijd iets moois neer te zetten dan lukt het jullie vast ook wel).

Voortgang:
Je krijgt in een apart subforum per duo een eigen draadje waar de vorderingen en eindresultaat gedeeld kunnen worden. Het is de bedoeling dat je daar ook zo veel mogelijk van je voortgang deelt, dat maakt het interessant en leerzaam voor anderen. Welke apparatuur gebruik je, hoe ga je te werk, wie doet wat, etc.

Deadline:
Omdat deadlines altijd zo fijn werken: de track moet uiterlijk op 30 april 2022 om 23:59u gepost zijn.

Tip:
Om de challenge nog uitdagender te maken, zou je als duo er voor kunnen kiezen om jezelf beperkende regels op te leggen om de creativiteit te stimuleren. Je kunt ze zelf bedenken en is uiteraard niet verplicht. Je zou het kunnen zien als creativiteits-bevorderende beperkingen, een soort "oblique strategies". Als je van een uitdaging houdt en je de lat wat hoger wil leggen voor de samenwerking, maak dan bijvoorbeeld een x-aantal regels om je tijdens het bouwen van de track aan te houden. Bijvoorbeeld regels als:

- Tempo is 110 bpm
- Maximaal 8 sporen
- Minimaal 30 sporen
- Geen drums
- Alles live inspelen, niet quantizen
- Maximaal 2 instrumenten/synths
- Werk alleen met samples
- Elke toon mag maar 1x gebruikt worden
- De track moet in F#-min worden uitgevoerd.
- Geen computer gebruiken
- Gebruik geen effecten (delay, reverb, compressie, filter, EQ, distortion, enz)

Aanmelden:
Wil je meedoen, stuur mij dan een PB. Op 1 april krijg je te horen aan wie je bent gekoppeld.

Wat kan je winnen?:
Het is geen wedstrijd, examen of contest, er zijn geen prijzen te winnen. Wat je wel kunt winnen is een stukje ervaring en hopelijk veel plezier!

Wie durft?
 
Ik zal dit jaar moeten passen.
Jammer.
Het was zeer tof en leerrijk (en niet altijd over muziek en synths)
Maar mijn agenda zit al goed vol in april.

En ik wil dan toch minstens een keer kunnen fysiek afspreken met de persoon met wie ik gekoppeld word

Maar wat begint het toch te jeuken nu

Om me toch weer in te schrijven :D
 
Ik heb me op de reservelijst gezet omdat ik vanaf half april pas tijd heb. :)
 
Ik wil ook wel maar april is wel zo'n beetje de slechtste maand qua tijdsaanbod
Toch snap ik ook wel dat het hoort bij de lente dus wil ik het wel proberen :okdan:

Als mijn eventueel toekomstige (collab) partner er ook zo over mocht denken dan geef ik het een zeker een kans!
 
volgens mij bedoel je:

- Minimaal 8 sporen
- Maximaal 30 sporen

ipv

- Maximaal 8 sporen
- Minimaal 30 sporen
 
volgens mij bedoel je:

- Minimaal 8 sporen
- Maximaal 30 sporen

ipv

- Maximaal 8 sporen
- Minimaal 30 sporen
Nee hoor. Maximaal 8 sporen dwingt je om "zuinig" te zijn met je sporen of te bouncen, zoals met de 8 sporen cassettemultitrackers van vroeger. Minimaal 30 tracks geeft je een uitdaging in alles een plekje geven in de mix, samenhang zal dan wat lastiger zijn. Persoonlijk zou ik zelf eerder de beperking zoeken van maximaal 8 sporen, dat spreekt mij meer aan. Maar je mag ook samen zo'n beperking bedenken en aan jezelf opleggen, bijvoorbeeld max 16 sporen oid.
 
Maar wat begint het toch te jeuken nu

Om me toch weer in te schrijven :D
Gewoon doen, is leuk!

Ik wil ook wel maar april is wel zo'n beetje de slechtste maand qua tijdsaanbod
Toch snap ik ook wel dat het hoort bij de lente dus wil ik het wel proberen :okdan:

Als mijn eventueel toekomstige (collab) partner er ook zo over mocht denken dan geef ik het een zeker een kans!
Ah, dat komt wel goed! Zal ik je op de lijst zetten?
 
Er zijn geweldige nummers in een uurtje geschreven. Geen excuus! :D
Klopt, door mensen met talent:D

Het is een beetje dat je je compagnon niet wil laten zitten. Maar ok, ik ga er voor! Schrijf mij er maar bij!
 
Back
Top