CHOMPI: A Magical Tape Music Instrument

aaa4a665b58344857c1a6f61b0335d84_original.png


Heeft iemand deze al gezien?

Het ziet er uit als speelgoed, maar op de video zie je snel dat ondanks zijn eenvoud het best een leuke sampler is.
Een soort "poor man's" OP-1.
Geen idee wat dit moet gaan kosten. Hopelijk een beetje betaalbaar. Voor € 200,- gaan ze als warme broodjes schat ik zo.
De kickstarter is nog niet .. eh... gestart, dus de prijs is nog niet bekend voor zover ik weet.
Ik ben best benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Meer info in de video:



Bron: Kickstarter
 
Ieder geoefend gebruiker doet binnen de 3 minuten met een DAW wat dit duur stuk speelgoed kan. Next please.

Da's waar, maar dat geldt voor veel apparaten en synths, en effectpedalen etc. Sommigen hebben gewoon liever hardware of willen lekker in de trein spelen of zo.
 
Laatst gewijzigd:
Het gebruikersvriendelijke idee achter dit instrument, zal denk ik wel zorgen voor een brede doelgroep. Alleen is de daaraan verbonden prijs niet in lijn met het idee. Voor zes of zeven euro, koop je al de Koala Sampler applicatie. Dat is een simpele en gebruikersvriendelijke variant op het concept van de originele Roland SP-404. Dat kun je draaien op een telefoon of tablet. En als je echt gek wilt doen, dan koop je een gloednieuw iPad model uit 2022 voor die 600 euro. Dan gaat echt een hele nieuwe wereld open qua sampling.
 
Het gebruikersvriendelijke idee achter dit instrument, zal denk ik wel zorgen voor een brede doelgroep. Alleen is de daaraan verbonden prijs niet in lijn met het idee. Voor zes of zeven euro, koop je al de Koala Sampler applicatie. Dat is een simpele en gebruikersvriendelijke variant op het concept van de originele Roland SP-404. Dat kun je draaien op een telefoon of tablet. En als je echt gek wilt doen, dan koop je een gloednieuw iPad model uit 2022 voor die 600 euro. Dan gaat echt een hele nieuwe wereld open qua sampling.

Die Koala heb ik ook, al lang niet meer gebruikt. Bij apps op de Ipad gaat bij mij al snel de lol weer vanaf, omdat ik de intergratie met een DAW op mijn desktop mis.
 
Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt want dan kun je alle niche producten, die toch heel leuk en creatief zijn, wel elimineren door te zeggen dat er een duurder product bestaat (nieuw) dat veel meer kan en bovendien op een totaal andere manier werkt.
De prijs is zeker fors maar het lijkt me wel een enorm creatief ding voor zowel podium als studio.

Daarnaast denk ik dat er veel mensen zullen zijn die met iets als deze Chompi enorm creatief kunnen werken maar met een DAW of MPC One echt totaal niet uit de voeten kunnen. :)
 
Daar komt bij dat je de prijzen van instrumenten gemaakt door een grote fabrikant niet kunt vergelijken met de prijzen die de kleine makers moeten vragen. De kleintjes kunnen het simpelweg niet voor veel lagere prijzen aanbieden. Al moet ik zeggen dat de prijs van deze inderdaad fors is, het zit wel op een punt dat echt aan de bovenkant ligt van wat je mag verwachten, of zelfs iets daarboven.
 
Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt want dan kun je alle niche producten, die toch heel leuk en creatief zijn, wel elimineren door te zeggen dat er een duurder product bestaat (nieuw) dat veel meer kan en bovendien op een totaal andere manier werkt.
De prijs is zeker fors maar het lijkt me wel een enorm creatief ding voor zowel podium als studio.

Daarnaast denk ik dat er veel mensen zullen zijn die met iets als deze Chompi enorm creatief kunnen werken maar met een DAW of MPC One echt totaal niet uit de voeten kunnen. :)
Wat je er allemaal mee kunt heeft er vrij weinig mee te maken.
Ik vind kickstarter in dit geval maar een excuus.
Het idee is toch juist dat je met Kickstarter gegarandeerd van genoeg afnemers bent zodat je het financieel kunt rond krijgen.
Deze prijs is meer zo van was 600 nu voor 500. Alsof het een aanbieding is en alsof je ooit echt een voordeel heb van 'early adopter'.
Ik geloof er niet in en het lijkt meer verkoop praat.

Stel ik zou hem zelf maken: Keys 20e, Case: 40 Euro, STM32F4 mcu, 20 Euro, Assemblage 30 euro.....zo dan heb ik nog 590 over voor coden en koffie en winst.

Nou hebben ze op Kickstarter 17460 followers. Dat kan toch wel een stuk goedkoper dan 500 euro ex shipping?



I
 
Daar komt bij dat je de prijzen van instrumenten gemaakt door een grote fabrikant niet kunt vergelijken met de prijzen die de kleine makers moeten vragen. De kleintjes kunnen het simpelweg niet voor veel lagere prijzen aanbieden. Al moet ik zeggen dat de prijs van deze inderdaad fors is, het zit wel op een punt dat echt aan de bovenkant ligt van wat je mag verwachten, of zelfs iets daarboven.

Hoewel dat klopt, kun je andersom als consument je geld maar één keer uitgeven. Dan zou ik voor dit bedrag toch echt voor een Akai gaan...
 
Stel ik zou hem zelf maken: Keys 20e, Case: 40 Euro, STM32F4 mcu, 20 Euro, Assemblage 30 euro.....zo dan heb ik nog 590 over voor coden en koffie en winst.

De kleinere fabrikanten gaan vaak ongeveer uit van een prijs voor de eindgebruiker van zes maal de materiaalkosten. Soms zal het iets minder zijn, soms nog iets meer. Als fabrikant moet je alles ervan betalen. Tel je jouw lijstje van materialen op dan kom je uit op 80 euro. Dat maal zes, dan een verkoopprijs van 480 euro. Daar moeten alle andere kosten vanaf, de assemblage (als je personeel nodig hebt is dat momenteel een kostenpost die oploopt), maar naast de koffie (wel een belangrijk item :koffie: :D) kan het gaan om huur van een ruimte, de kachel moet aan, kosten van water, elektriciteit, lokale belastingen, etc. En dan moet er onder de streep nog wat overblijven. Ook al denk ik eerlijk gezegd dat deze toch wat prijzig is, de maker loopt echt niet meteen binnen als hij deze gaat verkopen.
 
Ik vind die encoders er op hun filmpje wel heel wobbly uitzien. Geen goede indruk, voor het geld.
 
Boutique producten zijn allicht duurder, maar $599 (dus met invoer, BTW, valuta etc waarschijn €749 hier) en dan minijacks, power en MIDI over gedeelde USB poort (hallo USB noise!), geen losse MIDI in, minijack outputs en obscure dubbele functies onder knoppen zonder visuele feedback (voor zover ik kan zien in de vid)? Best een grappig ding verder hoor, maar ik krijg er wel een beetje een 'audiospeelgoed' voor een 'pro-audio' prijs bij.
 
Mijn laatst aangekochte sampler was de SP404 MkII aan 499€. Dat is 100€ minder dan de Chompi...
Ik stel mij dan ook de vraag of dit is echt is of een slechte aprilgrap want er is echt niets wat deze prijs aanvaardbaar maakt.
Ook beloven ze alle kickstarters te leveren voor eind oktober...als de Chompi 100% klaar is voor productie zou ik dit nog kunnen aanvaarden.
Helaas zitten ze nog in de prototype fase en zie ik dit nooit gebeuren.
Ik zou dit met veel plezier backen op Kickstarter als de prijs +/-199$ zou zijn en bv 249$ retail, meer zou liefdadigheid zijn.
Als je toch van plan bent om dit te backen aan 499$ of aankopen aan 599$ retail weet dan dat er goede psychologen zijn die je van je GAS kunnen afhelpen.
Je kan het natuurlijk ook backen uit pure liefdadigheid...het is maar wat je hart wil...
In ieder geval ben ik heel nieuwsgierig hoe dit gaat uitdraaien want ik kan er heel ver naast zijn...misschien is dit wel waar duizenden onder ons zitten op te wachten?
 
kan het niet helpen me voor te stellen dat de leider van de chompi club een zwarte turtle en blue jeans draagt in het filmpje. een beetje glad wel toch? de chompi club... :doei:
 
De markt is echt doorgeschoten. Ongelooflijk, hoe durf je dit soort speelgoed aan te bieden voor zoveel geld.
Koop je gewoon een 2e hands MPC-One voor ongeveer hetzelfde geld en dan krijg je tig keer de mogelijkheden.
Hier ga ik nu eens 100% mee akkoord.

Het is zo dat je 'nieuwkomers' vooral héél gevoelig zijn aan marketing ipv de echt belangrijke aspecten van een synth. Heel lang geleden kwam Casio ook met een SK-1, maar die kostte dan ook geen drol. Maar tegenwoordig is het helemaal anders. Verpak je productje en verzin een mooi verhaaltje en de hipsters trappen in die stront als nooit tevoren.

Beter nog. Kleef er een prijs op van om en bij de 1000€ en ze gaan helemaal overstag voor je cheapo gelul.
Misschien moet ik ook maar eens iets proberen. Ik noem het ding N°1 HITMACHINE en kleur hem roze met groene toetsen.
En het ding kost 2.999€ maar kan geen hol buiten fwiep fwiep boing. Who cares?
Maar ik market het wel als de meest 'Zeksi zynth ever made by Calvin Klein'

Wedden dat er genoeg idioten zijn die dit ding kopen?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top