Renoise, de Nr1 tracker, tips en tricks

Selecteer je noten en druk op expand , pas lpb aan naar smaak .
LPB is ook automeerbaar
Wow thanks en ook @EviL303
Elke dag weer iets nieuws leren.
Stom dat ik het nooit heb geprobeerd alleen een selectie in een pattern te expanden, zo logisch!

We zouden eigenlijk een apart renoise tricks topic aan moeten maken.

Een ander iets wat ik nooit doe en ook niet echt nodig heb, maar wat volgens mij wel kan: usb audio track integreren in Renoise. Dus nieuwe gear die audio over usb doet een track geven. Volgens mij ooit geprobeerd met Virus TI en lukte toen niet of werkte niet goed en daarna ook nooit meer verder getest
 
Ik put nu uit langetermijngeheugen van 25 jaar geleden dus kan zijn dat ik het niet helemaal juist heb, maar de code is toch gewoon in te voeren aan het begin van je pattern? F06 was volgens mij 16e noten (4 per kwart) en F03 32e (8 per kwart). Je pattern wordt dan wel 2x zo kort, dus daar moet je op inspelen.
F was volgens mij BPM of dat is misschien nog wel van fasttracker 2.

Met LinesPerBeat kan je deze resolutie aanpassen en vroegah moest je dan idd je pattern vergroten.
 
F was volgens mij BPM of dat is misschien nog wel van fasttracker 2.

Met LinesPerBeat kan je deze resolutie aanpassen en vroegah moest je dan idd je pattern vergroten.
F was tempo (uit mijn hoofd), dat misbruikte ik dus voor dubbele resolutie. BPM was een andere code. Of althans, in de trackers die ik gebruikte was dat volgens mij apart in te stellen. Zo lang geleden dat ik het niet meer precies weet.

LPB heb ik nooit gebruikt want is veel moderner, maar ziet er uit als een veel elegantere oplossing inderdaad.
 
Bij deze een specifiek Renoise topic om alles rondom Renoise te bespreken. Tips, tricks, nieuwe releases en opties, Redux, you name it.

Voor mij de Nr1 tracker, sinds begin in gebruik na Fasttracker 2, maar zo ongelooflijk ver doorontwikkeld dat ik ondertussen maar een fractie van de functies gebruik.

(als afsplitsing van deze thread)
 
Wow thanks en ook @EviL303
Elke dag weer iets nieuws leren.
Stom dat ik het nooit heb geprobeerd alleen een selectie in een pattern te expanden, zo logisch!

We zouden eigenlijk een apart renoise tricks topic aan moeten maken.

Een ander iets wat ik nooit doe en ook niet echt nodig heb, maar wat volgens mij wel kan: usb audio track integreren in Renoise. Dus nieuwe gear die audio over usb doet een track geven. Volgens mij ooit geprobeerd met Virus TI en lukte toen niet of werkte niet goed en daarna ook nooit meer verder getest
Dan ga je deze lua tool fantastisch vinden
Selecteer je noten en right click menu , place selected notes evenly
Ideaal voor triplets etc..de tool spreid de noten gelijkmatig over de selectie en vult automatisch de delay values in by een oneven aantal noten .
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    85,4 KB · Bekeken: 79
  • 2.jpg
    2.jpg
    49,3 KB · Bekeken: 77
Dan ga je deze lua tool fantastisch vinden
Selecteer je noten en right click menu , place selected notes evenly
Ideaal voor triplets etc..de tool spreid de noten gelijkmatig over de selectie en vult automatisch de delay values in by een oneven aantal noten .
Zeer handig idd!

Gebruik je phrases vaak?
Ik voorheen niet en ben dat nu een beetje aan het ontdekken.
Vooral handig met breakbeats icm slices. Render to phrase en dan heb je de perfecte timing van je beat (incl delay values) en kan je die makkelijk layeren met andere drum sounds die dan niet er net naast liggen vanwege de swing van de drummer.

Ook fijn voor syncopatische licks met een oneven aantal lines die dan handig doorlopen op de volgende pattern.
 
Als ik een sample opneem, dan zijn het vaak een paar hits (de samples dan), bijvoorbeeld 8 losse drums met stilte ertussen. Als ik deze vervolgens naar 8 losses samples wil knippen, zou ik graag de autoslice knop gebruiken. De Renoise manual zegt dit over die autoslice knop:
  • 3.0 waveform-sliceauto.png - Automatically insert markers into the waveform at points where significant changes within the waveform are detected (beats/transients).
Als ik die knop gebruik, dan worden er 8 markers geplaatst bij het begin van de rimshots, maar als ik inzoom, dan staan ze helemaal niet precies bij het begin van de transient, maar ergens ervoor of juist een stuk naar rechts in de waveform. Vervolgens moet ik alsnog het ding op z'n plek schuiven. Is op zich niet erg, maar wel jammer, herkennen jullie dit probleem?

De sensitivity heb ik overigens op 0% staan, dit in combinatie met bijvoorbeeld 1 losse rimshot, zou in mijn ogen een perfect situatie moeten zijn om een marker op de juiste plek te zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Ah , is toch maar klein probleempje .
Ik doe alles manueel , weet je gewoon dat het van de eerste keer goed is
 
Als ik een sample opneem, dan zijn het vaak een paar hits (de samples dan), bijvoorbeeld 8 losse drums met stilte ertussen. Als ik deze vervolgens naar 8 losses samples wil knippen, zou ik graag de autoslice knop gebruiken. De Renoise manual zegt dit over die autoslice knop:
  • 3.0 waveform-sliceauto.png - Automatically insert markers into the waveform at points where significant changes within the waveform are detected (beats/transients).
Als ik die knop gebruik, dan worden er 8 markers geplaatst bij het begin van de rimshots, maar als ik inzoom, dan staan ze helemaal niet precies bij het begin van de transient, maar ergens ervoor of juist een stuk naar rechts in de waveform. Vervolgens moet ik alsnog het ding op z'n plek schuiven. Is op zich niet erg, maar wel jammer, herkennen jullie dit probleem?

De sensitivity heb ik overigens op 0% staan, dit in combinatie met bijvoorbeeld 1 losse rimshot, zou in mijn ogen een perfect situatie moeten zijn om een marker op de juiste plek te zetten.
Autoslice werkt idd net niet feilloos. Ik gebruik het vooral bij breakbeats dus daar snap ik het. Even de markers opde juiste plek zetten vind ik niet zo erg.
In jouw geval is het wel vreemd, 8 losse hits zouden toch wel goed gesliced moeten worden.
 
Ah , is toch maar klein probleempje .
Ik doe alles manueel , weet je gewoon dat het van de eerste keer goed is
Als het goed zou werken, zou het mij heel veel tijd schelen.
 
Laatst gewijzigd:
Ben ook naar Renoise aan het kijken door dit topic en wil het op m'n 11" of 13" laptop gaan draaien... Alleen vind ik de GUI dan te klein.. Als ik die op zoom zet (125% of 150%) dan is de onderste lane niet meer (geheel) in beeld... Onder de lijn in m'n screenshot kan ik niet zien op mn scherm....

Het zou mooi zijn als ik het pattern window wat kleiner kan maken door die horizontale balk omhoog te schuiven.. In Ableton kan dit wel, hier niet lijkt het.. kan dit??

Screen Shot 2023-03-08 at 19.36.44.png
 
Okay, ik ben er dan wel pas kort mee bezig maar een paar dingen vind ik vreemd.... Dit is geen kritiek verder op Renoise, maar gewoon wat me snel opvalt.

- zoals ik hierboven zei... ik kan de verhouding pattern vlak en bottom vlak niet aanpassen.. In Ableton pak ik die beet en schuif hem vertikaal

- ik wil graag dat het pattern stil staat en ik er met mn cursor doorheen wandel. Nu staat de actieve lijn stil en scrollt je pattern als je er doorheen gaat. Ook met een kort 16 line pattern terwijl er dus ruimte zat is, scrollen is dan onnnodig.

- in pattern view is er geen mixer, ik kan dus niet zien wat tracks doen.. daarvoor moet ik naar het volgende scherm.
En in die mixer mode is de indeling van de tracks anders. Je kan natuurlijk de Scopes aanzetten maar die volgt niet de indeling layout van je tracks..

Een oplossing zou zijn: gewoon de mixer in bottom area onder het pattern vlak.

Dus, jammer.. Renoise ziet er tof uit maar is niks voor mij..
Renoise heeft denk ik een groot scherm nodig en een num pad keyboard..

Ableton komt verfijnder over qua GUI... logischer, overzichterlijker..
Is goed te bedienen op een 13" laptop, of zelfs op een 11".
 
Laatst gewijzigd:
INderdaad , een full bown keyboard met heerijke mechanical keys is een must have .
Mixer hoeft voor mij niet zichtbaar te zijn als de pattern editor gefocust is , je hebt nog altijd toegang to de mixer volume settings onderaan (pre en post ) .
Anyway , het leuke aan Renoise is de het niet afleid van de essentie , direct control en manipulatie van de sampler en zelfs de pattern .
Renoise voelt voor mij echt aan als een tweede natuur , ableton Yikes ...
 
@ furious , je ziet toch ook de mixer niet in ableton's arrangement window ?
Je kan de mixer ook gewoon losmaken , zie screenshot
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    136,3 KB · Bekeken: 81
ja dat losmaken kan idd.. is op zich handig, maar is niet uitgelijnd aan de tracks, net als dat de Scopes een andere indeling hebben.... Ja is effe zeiken qua UI :)
Maar het is gewoon wat je logisch vind.. Ik snap wat je bedoelt met geen afleiding. Zoals ik begrijp kan je alles bereiken met (custom) shortcuts.. dus je kan snel wisselen waarschijnlijk qua plek waar je moet wezen... Zou je je muis weg kunnen doen en alles bedienen met je keyboard, net alsof je met een hardware sequencer aan het werken bent?

Ik ben in Renoise gedoken omdat ik dat steppen door een pattern en per line een event invoeren handig vond dat kan niet snel in Ableton.. Paramater locks zeg maar.. Ik was lekker aan het jammen van de week met mn Model:Samples en dacht kon ik dat maar snel in een DAW..

En in Ableton zie ik in Session View en in Arrangement view de meters uitslaan van de tracks.. dus ik kan snel zien wat er speelt...

Screenshot 2023-03-08 at 23.13.35.png




En in Session view - mooie kolommen, Clips en mixer overzichtelijk onder elkaar - dezelfde breedte..

Screenshot 2023-03-08 at 23.17.57.png
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top