Renoise, de Nr1 tracker, tips en tricks

Void Pointer

Stamgast
Lid sinds
20 december 2007
Berichten
452
Locatie
Amsterdam
Renoise werkt inderdaad perfect met VSTs en externe gear (via midi). Een handig trucje is om all je program changes in een pattern voor de track te plaatsen. Het enige wat niet helemaal lekker gaat is Renoise gebruiken als masterclock en je externe sequencers mee laten lopen, daar zijn de midi opties iets te beperkt voor.
 
Renoise werkt inderdaad perfect met VSTs en externe gear (via midi). Een handig trucje is om all je program changes in een pattern voor de track te plaatsen. Het enige wat niet helemaal lekker gaat is Renoise gebruiken als masterclock en je externe sequencers mee laten lopen, daar zijn de midi opties iets te beperkt voor.
Euhm renoise heeft een reet strakke klok, zeker dat het niet aan jouw midi interface ligt?
 
Euhm renoise heeft een reet strakke klok, zeker dat het niet aan jouw midi interface ligt?

Het probleem is dat je maar door 1 midi output de master clock kan laten lopen. Als je dus meerdere drumbakken of sequencers hebt met elk een andere latency, dan loopt het spaak. Ook kun je niet altijd genoeg negatieve delay invoeren. Dit soort dingen werkt in iets als Ableton gewoon makkelijker.
 
Het probleem is dat je maar door 1 midi output de master clock kan laten lopen. Als je dus meerdere drumbakken of sequencers hebt met elk een andere latency, dan loopt het spaak. Ook kun je niet altijd genoeg negatieve delay invoeren. Dit soort dingen werkt in iets als Ableton gewoon makkelijker.
Dit is wel een goeie idd, want met nieuwe gear die via usb werkt kan je maar 1 output kiezen.
Heb jij daar dan een workaround voor @EviL303 ?

Oudere midi spullen lopen wel gewoon mee zonder ze als midi out te selecteren
 
Ik heb geen synths met usb 😂😝 , maar euhm waarom zo geen I connectivity midi interface met usb toeters en bellen
Ah dat is natuurlijk de meeste eenvoudige workaround :D

Ik ken de iConnect niet, maar ik heb er ook niet veel last van. Soms onhandig maar dan bak ik ff een tijdelijke audiorender.

Wellicht heeft @Void Pointer een beter voorbeeld waarin hij tegen de beperkingen vam slechts 1 master midi out aanloopt.
 
Hoe bedoel je dit?
[...]
Daarvoor moest ik al mijn synths aansluiten, juist geluid instellen etc om verder te werken aan die ene track, om vervolgens toch een andere track te willen afmaken. Veel gedoe. Nu neem ik de audio op in de track zodra ik tevreden ben. Xrns openen en afspelen maar, heerlijk.
Dat doe ik ook zo - vergeet niet autoseek te gebruiken natuurlijk. Maar het zijn geen echte audio tracks - het zijn gewoon lange samples waar je rekening moet houden met hoe vaak je een pattern loopt, waar je de sample plaatst, wat de lengte nou precies is (geen visuele indicatie). Als je veel "echte" instrumenten opneemt zoals gitaar en zang en wilt kunnen compen is dit geen fijne oplossing (het is natuurlijk ook nooit de bedoeling van Renoise).

Een auto sampler voor midi instrumenten zoals in Logic zou trouwens ook fijn zijn ipv stukken audio opnemen (Renoise heeft dat wel voor plugins als "render to samples")...
 
Dat doe ik ook zo - vergeet niet autoseek te gebruiken natuurlijk. Maar het zijn geen echte audio tracks - het zijn gewoon lange samples waar je rekening moet houden met hoe vaak je een pattern loopt, waar je de sample plaatst, wat de lengte nou precies is (geen visuele indicatie). Als je veel "echte" instrumenten opneemt zoals gitaar en zang en wilt kunnen compen is dit geen fijne oplossing (het is natuurlijk ook nooit de bedoeling van Renoise).

Een auto sampler voor midi instrumenten zoals in Logic zou trouwens ook fijn zijn ipv stukken audio opnemen (Renoise heeft dat wel voor plugins als "render to samples")...
Ah zo ja dan begrijp ik wat je bedoelt. Autoseek ken ik niet, zal eens kijken wat dat doet. :okdan:

Zelf zorg ik altijd dat ik een veelheid van 4 opneem, zodat ik de lange sample met S00, S40 etc elke pattern weer kan neerzetten en je altijd de geluiden hoort ongeacht waar je op play drukt.

Ook altijd ff de stilte voor je sample wegknippen en aan het einde plakken zodat de lengte juist blijft maar je sound wel op het juiste moment start. Dat kleine stukje (<13ms ofzo) stilte hoor je aan het begin wel, maar aan het einde meestal niet. Zeker met reverb.

Er staat me trouwens iets bij dat jij ook (zijdelings?) betrokken bent bij de ontwikkeling van Renoise of is dat een hickup in mijn geheugen?
 
Nog een andere vraag; hebben jullie een goede manier voor wanneer je gaandeweg in je track een hogere resolutie wilt hebben. Dus lines per beat zeg maar. Als je dat vooraf doet dan werkt dat prima, maar halverwege is dat toch een stuk lastiger.
Je hebt wel eens dat je in een specifiek stuk wat microediting wilt doen en dus meer lines per beat nodig hebt, maar niet perse in de rest van de track.
 
Dat doe ik ook zo - vergeet niet autoseek te gebruiken natuurlijk. Maar het zijn geen echte audio tracks - het zijn gewoon lange samples waar je rekening moet houden met hoe vaak je een pattern loopt, waar je de sample plaatst, wat de lengte nou precies is (geen visuele indicatie). Als je veel "echte" instrumenten opneemt zoals gitaar en zang en wilt kunnen compen is dit geen fijne oplossing (het is natuurlijk ook nooit de bedoeling van Renoise).

Een auto sampler voor midi instrumenten zoals in Logic zou trouwens ook fijn zijn ipv stukken audio opnemen (Renoise heeft dat wel voor plugins als "render to samples")...
Ja idd AUTOSEEK was een openbaring , heheh, leuke aan rendering is ook hoe je het wil renderen , in vele kleine blokjes of als 1 lange sample
 
Nog een andere vraag; hebben jullie een goede manier voor wanneer je gaandeweg in je track een hogere resolutie wilt hebben. Dus lines per beat zeg maar. Als je dat vooraf doet dan werkt dat prima, maar halverwege is dat toch een stuk lastiger.
Je hebt wel eens dat je in een specifiek stuk wat microediting wilt doen en dus meer lines per beat nodig hebt, maar niet perse in de rest van de track.
LPB kan je automatiseren , dus je moet niet elk pattern dezelfde aanhouden
 
Ik had het over trackers, niet over Renoise. Renoise is inmiddels ver doorontwikkeld en een halve daw met een tracker interface. Maar de programmas waar de OP het over had hebben dat niet.

Nog een andere vraag; hebben jullie een goede manier voor wanneer je gaandeweg in je track een hogere resolutie wilt hebben. Dus lines per beat zeg maar. Als je dat vooraf doet dan werkt dat prima, maar halverwege is dat toch een stuk lastiger.
Je hebt wel eens dat je in een specifiek stuk wat microediting wilt doen en dus meer lines per beat nodig hebt, maar niet perse in de rest van de track.
Selecteer je noten en druk op expand , pas lpb aan naar smaak .
LPB is ook automeerbaar
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    97,6 KB · Bekeken: 83
  • 2.jpg
    2.jpg
    84,4 KB · Bekeken: 82
Wellicht heeft @Void Pointer een beter voorbeeld waarin hij tegen de beperkingen vam slechts 1 master midi out aanloopt.

Ik zal mijn situatie uitleggen. Ik heb de volgende apparaten die mee moeten lopen als slave (als ik de interne sequencer gebruik van de devices):

- Elektron Model:Cycles
- Korg Electric ER-1
- Moog Mother
- Behringer TD-3

De een loopt perfect sync als ik de master clock latency compensation instel op 5ms, de ander op 10ms, weer een andere op 13, en de laatste met 18ms (waardes zijn even fictief). Omdat je in Renoise maar 1 master clock latency kunt instellen, is het dus onmogelijk om alle apparaten simultaan sync te krijgen. In iets als Ableton kun je per midi output een latency instellen, waardoor je dit probleem niet hebt.
 
Ik zal mijn situatie uitleggen. Ik heb de volgende apparaten die mee moeten lopen als slave (als ik de interne sequencer gebruik van de devices):

- Elektron Model:Cycles
- Korg Electric ER-1
- Moog Mother
- Behringer TD-3

De een loopt perfect sync als ik de master clock latency compensation instel op 5ms, de ander op 10ms, weer een andere op 13, en de laatste met 18ms (waardes zijn even fictief). Omdat je in Renoise maar 1 master clock latency kunt instellen, is het dus onmogelijk om alle apparaten simultaan sync te krijgen. In iets als Ableton kun je per midi output een latency instellen, waardoor je dit probleem niet hebt.
Erm multiclock
 
Nog een andere vraag; hebben jullie een goede manier voor wanneer je gaandeweg in je track een hogere resolutie wilt hebben. Dus lines per beat zeg maar. Als je dat vooraf doet dan werkt dat prima, maar halverwege is dat toch een stuk lastiger.
Je hebt wel eens dat je in een specifiek stuk wat microediting wilt doen en dus meer lines per beat nodig hebt, maar niet perse in de rest van de track.
Dan verdubbel je toch gewoon je pattern lines, volgens mij heb je ook een functie die dan je pattern 'uitrekt' over het nieuwe aantal lines.

[edit]Sorry, ik zie dat Tall Lad een veel deftigere versie van mijn antwoord al gepost heeft.[/edit]
 
Nog een andere vraag; hebben jullie een goede manier voor wanneer je gaandeweg in je track een hogere resolutie wilt hebben. Dus lines per beat zeg maar. Als je dat vooraf doet dan werkt dat prima, maar halverwege is dat toch een stuk lastiger.
Je hebt wel eens dat je in een specifiek stuk wat microediting wilt doen en dus meer lines per beat nodig hebt, maar niet perse in de rest van de track.
Ik put nu uit langetermijngeheugen van 25 jaar geleden dus kan zijn dat ik het niet helemaal juist heb, maar de code is toch gewoon in te voeren aan het begin van je pattern? F06 was volgens mij 16e noten (4 per kwart) en F03 32e (8 per kwart). Je pattern wordt dan wel 2x zo kort, dus daar moet je op inspelen.
 
Back
Top