Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
Zou qua uiterlijk goed staan naast een TR-8s en MC-707. Ja het is digitaal, maar veel opties om klanken aan te passen i.t.t. de presets op een 707.
 
Dat ziet er wel heel vet uit, met een heel arsenaal aan mogelijkheden. Het zal vast en zeker op de ZEN-Core engine draaien, die best wel goed klinkt. Vrijwel exact zoiets als de SH-4d, had ik al een tijdje op mijn wensenlijstje staan. Het is eigenlijk een kruising tussen de Gaia SH-01 en de Jupiter XM, qua layout/gebruikersgemak en functies.

Dit pas perfect naast de MC-707 in alle opzichten. De MC-707 is voor mij meer een allround preset machine, waarbij wat kleine aanpassingen worden gedaan voor sounds en effecten. Hoewel zeker mogelijk, is het voor mij niet uitnodigend genoeg om daarmee lekker met parameters te knutselen, om zo vanaf scratch nieuwe sounds te maken. Daar heb ik dan de Vermona Mono Lancet '15 voor. Alleen is dat een simpele monofone Duitse frikadel. Die klinkt goed overigens, maar het is geen synth om super spacy brede pads mee te maken.

Met USB-C zou ik hem ook kunnen verbinden met de iPad, wat perfect aansluit op het idee om meer te gaan doen met Cubasis sequencing en de Baby Audio Crystalline reverb.
 
Doet me ook we denken aan de Roland SH3a, wat een fijne bak was dat. Ooit had iemand er een zonder toetsenbord te koop, helemaal ideaal want dat waren toch van dubbeltriggerende rukdingen. Nog steeds spijt dat ik die module heb laten schieten.
 
Lijkt me wel een fantastische en veelzijdige synth. Veel opties, goede layout. En de sound van de Roland synths van de laatste jaren is ook fantastisch.
 
Net dat vind ik verdacht.
Bovendien maar 2 LFO's... WAT ? Maar 2?
Ik weet niet wat er aan de hand is met Roland, maar imo maken ze de laatste 15 jaar echt STERIELE, zielloze synths.
Sja, ik weet niet. Ik snap wel wat je bedoelt maar toch vind ik die Aira range, dat Zenology/Cloud gedoe en de Aira compacts ook wel erg leuk. Er zit altijd een hoop in en het klinkt toch altijd wel goed en bruikbaar. Bang for buck ook meestal goed. Wat mij het meest tegenstaat is het fragmentarische en onverzichtelijke (al die platforms - zenology, aira, ACB - die deels compatible / uitwisselbaar zijn maar ook deels weer niet, expansions die op het ene toestel wel draaien en op het andere weer niet etc.), onnodige beperkingen (zoals 4 voices voor die Boutique poly's) en de compromissen (goedkope bouw/geen aftertouch van de System-8 bijvoorbeeld). De T-8 is een briljant concept maar waarom maken ze dan niet zoiets in de form factor van de mc101 of tr6s en met net iets meer geluiden etc. Maar het is wat het is, ik maak er toch graag gebruik van. Voor het analoge karakterspul wijk ik wel uit naar een van de alternatieven.
 
Leuk pielbakje voor de prijs, zeker als je nog geen hardware drums of classics hebt staan. Misschien als tweedehandsje een keer interessant als compact sketchbook :)
 
Net dat vind ik verdacht.
Bovendien maar 2 LFO's... WAT ? Maar 2?
Ik weet niet wat er aan de hand is met Roland, maar imo maken ze de laatste 15 jaar echt STERIELE, zielloze synths.
Ik begrijp deels wat je bedoelt. Ik was naar Jupiter 80 en andere "VA" Rolands aan het kijken, maar de synthklanken grepen me niet echt naar de keel. Je kan er vast fantastisch klinkende nummers mee maken hoor. Maar 1 demo van de Kingkorg en ik wist dat ik inderdaad iets miste in die Roland klank van 'swoordig. Het kwam gewoon helemaal anders binnen uit de Korg.

Ik ben Roland fan van enerzijds hun oudere werk en anderzijds een deel van de realistischere moderne klanken. Maar hun huidige VA doet het vaak niet echt voor mij. Ik heb ook vaak weinig zin in 4 parts met 4 layers en 4 oscs waarbij ik me verloren moet patchen. Daar heb ik met de Wavestate genoeg voor.
 
Toch vind ik het wel iets hebben dat het Roland weer lukt om zo’n vernuftig maar wellicht niet al te handige functie toe te voegen met die bewegingssensor. Was wellicht leuker/handiger geweest om te koppelen aan een app zodat de telefoon als controller functioneert.
 
Back
Top