Nord Stage 4

Gisteren uitgekomen, maar zag nog niks langskomen. Er is een nieuwe Nord Stage. Hier een uitgebreide doorloop van de nieuwe features:

Korte samenvatting van veranderingen:
  • Ongeveer 1300 euro duurder geworden t.o.v. stage 3 die net wat in prijs is gedaald
  • Nieuw piano format met unison en compressie
  • drawbars op elke versie
  • drie Wave 2 synths met polyfone arp
  • aparte FX chains per deel
  • herziene indeling
  • triple sensor keybed (aangepaste versie van de tp-400/tp-110 uit de numa x misschien?)
  • alleen nog in 88 of 73 toetsen
  • nieuwe triple pedal, lijkt meerdere continuous pedalen te hebben, maar kon er nog niet veel over vinden.
Verschillen met de Stage 3 hier te vinden.

1677146863211.png
 
Last edited by a moderator:
Die Nords zijn altijd wel goed draagbaar toch? Zelfs de Stage was met een kilo of 17 altijd lichter dan high-end Yamaha of Roland stage piano’s.

Die (buizen)versterkers van gitaristen en bassisten waren altijd zwaarder. Om nog maar te zwijgen over de ijzerhandel van drummers!
(Ben altijd jaloers op DJs, die met een usb-stick kunnen komen opdagen en nog op meer publiek kunnen rekenen ook! Zucht…)

Nu al jaren een Roland rd-64, zeer draagbaar gelukkig.
 
Wel eens een interview gelezen van een locale dj hier, die vertelde hoe hij te werk ging bij het samenstellen van een set dat dat best veel werk was. Hij ging dan previews luisteren op sites en als hij het wat vond dan kocht ie die dat nummer en downloadde hij dan. En dan met traktor speelde en mixte hij alles verder in elkaar. Hij was al gevraagd om om in Ibiza te komen draaien en zijn vrienden gingen mee. Nou fantastisch allemaal hoor.
 
Vreselijk. Ik moet er niet aan denken. Destijds had ik in m'n hobbybandje de kleinste auto, die gek genoeg de meest efficiënte laadruimte had. Naar het oefenhok soms enkele keren heen en weer rijden, omdat spullen in andere auto's niet of nauwelijks waren te vervoeren. Bassist en gitaristen met enorme kasten gemaakt van lood, zo leek het wel. Had er ook nog 'ns een toetsenist bij gemoeten die met zo'n ding aankomt... Ik krijg spontaan pijn in de rug en vannacht geheid weer nachtmerries als ik eraan denk.

;)


Beetje gechargeerd, natuurlijk, maar met een bandje heb je wel al snel veel spullen die je moet vervoeren. Het was soms best wat gedoe. Een oefenhok waar je (tenminste een deel) van de spullen kan laten staan scheelt al veel.
Absoluut. We spelen tegenwoordig helemaal in ear. Dat scheelt de helft aan massa.
Geen monitoren, geen versterkers, geen boxen etc. (op het podium dan).
En rolkisten helpt ook.
Maar die NS3 compact valt echt mee.
 
Zeker de Rhodes (mijn primaire klank) vind ik echt wel een stuk beter in die Yamaha's.
Als je de Nord site een beetje in de gaten houdt weet je ook dat er geen "de Rhodes" bestaat maar Nord meerdere Rhodes varianten heeft. De latere (EP7/EP8 ) klinken IMO stukken interessanter en natuurlijker dan de oorspronkelijke samples. Smaken kunnen uiteraard verschillen.
 
Ik weet het niet. Op één of andere manier blijf ik steeds underwhelmed als het gaat om Nords. Schijnt een niet populaire mening te zijn overigens. Maar ik houd het nog steeds bij mijn Kronos die wat mij betreft hetzelfde (misschien wel beter) doet.
(Korg, maak please een Kronos 3, ik ga me niet wagen aan een Nautilus. Ander topic :) )
 
Ja die Nords zijn echt live dingen is mijn mening. Toen in ik nog veel live speelde hield ik echt van mijn electro 3. Mijn A1 was ook super handig. Die electro heb ik verkocht en die A1 wordt nog als midi controller gebruikt:D ook dat “nasale karakter” blend gewoon lekker in een band context. Voor in de studio is het een ander verhaal.
 
Als je de Nord site een beetje in de gaten houdt weet je ook dat er geen "de Rhodes" bestaat maar Nord meerdere Rhodes varianten heeft. De latere (EP7/EP8 ) klinken IMO stukken interessanter en natuurlijker dan de oorspronkelijke samples. Smaken kunnen uiteraard verschillen.
Ik heb ze allemaal geprobeerd toen ik nog een Stage had. Maar geen van allen gaf mij het plezier wat ik uit mijn beide echte Rhodes pianos haal, of mijn YC61.
 
Ja die Nords zijn echt live dingen is mijn mening. Toen in ik nog veel live speelde hield ik echt van mijn electro 3. Mijn A1 was ook super handig. Die electro heb ik verkocht en die A1 wordt nog als midi controller gebruikt:D ook dat “nasale karakter” blend gewoon lekker in een band context. Voor in de studio is het een ander verhaal.
De Nord Lead 2x, vond ik altijd wel lekker passen in een mix.
 
Ik heb ze allemaal geprobeerd toen ik nog een Stage had. Maar geen van allen gaf mij het plezier wat ik uit mijn beide echte Rhodes pianos haal, of mijn YC61.
Heb ik ook inderdaad. Vind je rhodes in mijn Yamaha cp4 ook lekkerder.
 
Inderdaad mooi ding voor live optredens, maar met dergelijke prijzen mag je superkwaliteit verwachten toch?
Ik weet niet of het keybed van deze nieuwe Nord stage 4 van betere kwaliteit is dan die van de vorige versie en misschien ben ik een muggenzifter, maar ik stond versteld van het mechanisch gerammel
van een gloednieuwe Nord stage 3 die ik onlangs in een muziekzaak probeerde, voor mij persoonlijk een dooddoener maar een vrij algemeen "probleem" met Fatar keybeds. Op een podium zal het niet opvallen, maar in een home studio-of bij thuis gebruik heb ik toch liever een kwalitatief beter - lees stiller toetsenbord. Maar zoals gezegd, misschien is dat met deze nieuwe versie opgelost. Blijft over die prijs.....
 
Laatst gewijzigd:
Heb al een tijd de Nord Stage 3-88 en ben dr nog lang niet op uitgekeken.. wat ik heel relaxed vind, is het naadloos zappen van patches. In zekere zin heb je dan tijdelijk, zo lang als je de noot van de vorige patch aanhoudt, tweemaal een Nord stage 3.. en de patches bestaan dan al uit 3 splits, met elk 3 klankbronnen (patches). Heb nog niet getest, of ik dan inderdaad een 3-splitter kan aanhouden, en nog een 3-splitter erover heen kan spelen :)

Enige minpunt, als ik er een moet verzinnen, is de iets te dunne rand tussen het klavier en de knoppen. Met enige regelmaat tik ik per ongeluk een knopje aan. Verder is alles zo goed op elkaar afgestemd, de kans dat e.e.a. uit de hand loopt en gaat fluiten (zoals reso vol open) is minimaal. Als je dat wel wilt, dan beter een andere (analoge) synth pakken.

Zeker eens met vorige posters, dit is een ideale live-bak voor toetsenisten. Eigenwijs als ik ben, zou ik hem weleens een andere kleurstelling willen geven.. ben dat rood beetje zat :D
Leuk voor hun marketing on-stage, maar ik moet er naar kijken de hele tijd.. mat zwart lijkt me wel wat.
 
Laatst gewijzigd:
Heb nog niet getest, of ik dan inderdaad een 3-splitter kan aanhouden, en nog een 3-splitter erover heen kan spelen :)
Ik heb dat wel getest en dat gaat. Ik gebruik dit o.a. in Echoes van Pink Floyd.
Wat je zegt, ideale bak voor live gebruik.
dunne rand tussen het klavier en de knoppen. Met enige regelmaat tik ik per ongeluk een knopje aan.
En dit doe ik dus ook :D
 
,

Zeker eens met vorige posters, dit is een ideale live-bak voor toetsenisten. Eigenwijs als ik ben, zou ik hem weleens een andere kleurstelling willen geven.. ben dat rood beetje zat :D
Leuk voor hun marketing on-stage, maar ik moet er naar kijken de hele tijd.. mat zwart lijkt me wel wat.
 
Thanks! Dat bedoel ik, dat ziet er echt veel beter uit :okdan: die op pagina 6 is ook wel tof, wie weet durf ik 't aan met een rolletje vinyl
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind dat toch een beetje in de categorie blauwe Ferrari. Het kan wel, maar het hoort niet. Moet gewoon rood zijn. Ik keur dit af.
 
Back
Top