Nord Stage 4

Gisteren uitgekomen, maar zag nog niks langskomen. Er is een nieuwe Nord Stage. Hier een uitgebreide doorloop van de nieuwe features:

Korte samenvatting van veranderingen:
  • Ongeveer 1300 euro duurder geworden t.o.v. stage 3 die net wat in prijs is gedaald
  • Nieuw piano format met unison en compressie
  • drawbars op elke versie
  • drie Wave 2 synths met polyfone arp
  • aparte FX chains per deel
  • herziene indeling
  • triple sensor keybed (aangepaste versie van de tp-400/tp-110 uit de numa x misschien?)
  • alleen nog in 88 of 73 toetsen
  • nieuwe triple pedal, lijkt meerdere continuous pedalen te hebben, maar kon er nog niet veel over vinden.
Verschillen met de Stage 3 hier te vinden.

1677146863211.png
 
Last edited by a moderator:
Echt een prachtig instrument! Het blijft toch bewonderenswaardig hoe Clavia al deze functies toch handelbaar en overzichtelijk in een instrument krijgt. Hij klinkt ook wel echt goed. De effecten ook. Al hing de Demo wel erg op de piano en e-piano's. Maar als ik het goed begrijp heb je dus ook gewoon de Wave 2 aan boord.

Het lijkt mij wel super inspirerend instrument, weg van het scherm dingen verzinnen, maar wel een smak geld.
 
Je krijgt er dan wel 3/4 van een Nord Wave 2 bij (3 ipv 4 layers). Interessant als je een high-end product zoekt, gemakkelijk te bedienen, of als je niet wilt zeulen met een Hammond, een stage piano, en een synth. Tel die bedragen eens op en dan zit je hier snel op als je een beetje kwaliteit wilt.
 
Mooi ding, voor als je in een band speelt...
Voor in de studio kun je voor dat geld beter andere dingen kopen denk ik zo.
Zeker als je niet zoveel met orgeltjes hebt en je je piano's niet per se uit een hardware bak hoeft te halen.
 
Er was een tijd dat ze de beste Hammonds en Rhodes / Wurlitzer hadden, en dat op de beste manier combineerden met andere instrumenten in de Nord Stage en Electro. Inmiddels zijn de verschillen op veel vlakken al een tijdje verdwenen. Het blijft een fantastisch totaalconcept, maar ik vind van de huidige versies dat ze in niks het allerbeste zijn: aanslag, piano, elektrische piano’s, Hammond, synth. Toch mooi instrument.
 
Onze toetsenist heeft de NS3. Heel fraaie bak. Heel fijn geluid. Speelt erg lekker.
Met deze update is hij met name als synth en qua effecten er een stuk op vooruit gegaan. Maar man. Wat een prijs.
 
Neem nu toch eens afscheid van die hopeloos gedateerde, stroeve mod/pitch controllers, Clavia...
 
Ik heb jaren lang Nord gebruikt, vreselijk handig in bands. Maar ik bleef me ergeren aan het nassale karakter van veel sounds. Van mijn laatste, de Nord Stage 2, vond ik de synth-sectie niet heel lekker klinken. Ik ben nu uitgekomen bij een Yamaha YC61 en een CP73. Zeker de Rhodes (mijn primaire klank) vind ik echt wel een stuk beter in die Yamaha's. Voldoende extra sounds. Ik vond de Nord wel ietsje handiger als je live je sounds aan wil passen.
In mijn studio gebruikte ik de Nord nooit naast mijn andere synths (en echte Rhodes) vanwege de matige klank. Nu met de YC61 gebruik ik die opvallend vaak naast mijn andere spullen.
 
Ik heb jaren lang Nord gebruikt, vreselijk handig in bands. Maar ik bleef me ergeren aan het nassale karakter van veel sounds. Van mijn laatste, de Nord Stage 2, vond ik de synth-sectie niet heel lekker klinken. Ik ben nu uitgekomen bij een Yamaha YC61 en een CP73. Zeker de Rhodes (mijn primaire klank) vind ik echt wel een stuk beter in die Yamaha's. Voldoende extra sounds. Ik vond de Nord wel ietsje handiger als je live je sounds aan wil passen.
In mijn studio gebruikte ik de Nord nooit naast mijn andere synths (en echte Rhodes) vanwege de matige klank. Nu met de YC61 gebruik ik die opvallend vaak naast mijn andere spullen.
Grappig. Ik heb onlangs de YC61 gekocht. Een beetje als 'poor man's NS3'. (ik kon geen 3500 vrijmaken voor een stage piano, aangezien ik hem alleen thuis ga gebruiken)
De NS3 (en 4 nog meer) is natuurlijk veel veelzijdiger qua klanken, met name in het synth deel.
Daar schiet de YC61 echt tekort (t.o.v. de NS3 en 4)
En ik houd zelf erg van die wollige pianoklanken van de NS3. Al mixt de YC61 makkelijker, omdat die minder in het laag - midden zit.
Met een beetje FX en filtering kom ik op de YC61 een heel eind, maar de NS3 past qua pianoklank beter bij wat ik zoek (maar niet kan betalen).
De EP en orgelsectie is dan weer iets lekkerder bij de YC61. Dat hebben ze heel goed voor elkaar.
En de prijs is ook veel aantrekkelijker natuurlijk.

Al met al koop je 2 instrumenten bij Yamaha ipv 1 NS4, dus die keus is dan voor mij wel weer snel gemaakt.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
YC61 is inderdaad een heel goed instrument.
In het algemeen valt het me bij piano's vaak op dat je een pianomechaniek moet hebben om ze goed tot hun recht te laten komen.
Dat verbetert niet alleen het gevoel, maar de piano's lijken IMO veel beter te klinken omdat de dynamiek/velocity beter klopt. Op een "synth action" of "orgel action" keyboard klinken de piano's ineens een stuk goedkoper lijkt het wel, ook al is het dezelfde engine.
Dus misschien is dat nog eens het proberen waard.
 
Helemaal eens. Piano spelen op de YC61 is een mindere ervaring vanwege het toetsenbord. Als ik een gewogen toetsenbord aansluit voelt het opeens geweldig. Voor Rhodes vind ik de YC61 wel weer prima. Ik heb nooit op de YC88 gespeeld, maar dat zou helemaal moeten kloppen.
Ik ga wel een keer die Stage 4 proberen. Maar volgens mij hebben ze niks gedaan aan de Rhodes samples, dus ik vrees dat die voor mij toch een beetje nasaal blijft klinken, en dan die prijs....
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
YC61 is inderdaad een heel goed instrument.
In het algemeen valt het me bij piano's vaak op dat je een pianomechaniek moet hebben om ze goed tot hun recht te laten komen.
Dat verbetert niet alleen het gevoel, maar de piano's lijken IMO veel beter te klinken omdat de dynamiek/velocity beter klopt. Op een "synth action" of "orgel action" keyboard klinken de piano's ineens een stuk goedkoper lijkt het wel, ook al is het dezelfde engine.
Dus misschien is dat nog eens het proberen waard.
Ik heb de 88 geprobeerd in de winkel. Je spel is idd anders, dus dat beïnvloedt de klank enigszins, maar ik heb geen ruimte / budget / echte noodzaak voor een 88.
73 is al krap bij mij, dus ik heb de 61 gekozen. Voor mij een goede stap omhoog na een aantal 'goedkope' midi controllers te hebben gerbuikt.
Overigens vind ik het 61 keybed vergelijkbaar met die NS3 compact (ook waterfall).
Hij mist wel aftertouch (YC61) maar verder qua spel vergelijkbaar voor mij.
En ik gebruik hem (YC61) ook om m'n desktop synths mee te bespelen, dus ik heb sowieso iets lichters nodig.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Als ik toetsenist was die regelmatig op het podium stond zou ik hier toch wel zware GAS voor krijgen denk ik. Mooi ding. Voor in de studio zie ik (gelukkig) niet zoveel meerwaarde.
 
Valt wel mee toch?
Ik draag de compact regelmatig.

Vreselijk. Ik moet er niet aan denken. Destijds had ik in m'n hobbybandje de kleinste auto, die gek genoeg de meest efficiënte laadruimte had. Naar het oefenhok soms enkele keren heen en weer rijden, omdat spullen in andere auto's niet of nauwelijks waren te vervoeren. Bassist en gitaristen met enorme kasten gemaakt van lood, zo leek het wel. Had er ook nog 'ns een toetsenist bij gemoeten die met zo'n ding aankomt... Ik krijg spontaan pijn in de rug en vannacht geheid weer nachtmerries als ik eraan denk.

;)


Beetje gechargeerd, natuurlijk, maar met een bandje heb je wel al snel veel spullen die je moet vervoeren. Het was soms best wat gedoe. Een oefenhok waar je (tenminste een deel) van de spullen kan laten staan scheelt al veel.
 
Back
Top